לימודי ברברת...

מירי,

New member
לימודי ברברת...

אני דווקא חושבת שלימודי הספרות מאוד חשובים, אלא שמה שעושים להם בתיכון- חטיבה הוא נורא.
ועכשיו הצעיר שלי עובר את 'אותו הדבר'....

ושאלה, כששואלים על מה מעידה כותרת השיר- צריך להסתמך גם על השיר?
(רק בחמש שנים האחרונות חזרתי לקרוא שירה ולעיתים גם להתענג...)
 

נומלה

New member
אני כל כך כל כך מסכימה איתך

ו.... אין לי מושג על מה מעידה כותרת השיר. הנסיון שלי הוא שלמורה יש איזה דעה שלא ממש קשורה למה שהמשורר התכוון אבל שהיא אמורה להיות "אמת מהתורה" עבור התלמידים
 

מירי,

New member
גם על האמת של התורה אפשר להתפלפל.

אבל למה לעשות את זה כשהמורה יכולה להחליט על מה חשב המשורר/סופר.
 

מרוניה

New member
על מה מעידה כותרת השיר -

שאלה טיפוסית ל"משרד החינוך", שמאלצת את התלמיד פשוט לחשוב לאיזו תשובה "נכונה" התכוונ/ה המורה.
אכן איכס. רק משניא את הספרות והשירה.
אבל טוב, כבר מזמן אזלו לי כל הציפיות ממשרד החינוך.
 

מרוניה

New member
ברור, אך לשם כך השאלה צריכה להיות פתוחה.

לדוגמה, "במה תורמת הכותרת להבנת השיר?" "מה היא מוסיפה?" (ואולי היא גורעת?) "איך היה השיר נראה/נקרא בלי הכותרת?" וכן הלאה. יש צורה לשאול שאלות אינטליגנטיות, שמזמינות את התלמיד לחשוב, לא לחפש איזו תשובה המורה רוצה לקבל.
 

מירי,

New member
שאלה פתוחה זה יופי.

אבל נדמה לי שהתשובות לא אמורות להיות פתוחות
 

מרוניה

New member
לדעתי, התשובות של התלמידים צ"ל פתוחות,

ואח"כ, בכיתה, מנהלים על כך דיון, כל אחד מעלה את התשובות שלו, וביחד עם המורה מגיעים למסקנה מה תפקידה של כותרת השיר. אחרת, בשביל מה לשאול שאלות? תנו את התשובות/ההסברים, תבקשו שישננו אותן/ם, וזהו.
 

מירי,

New member
יש לך דיעה נחמדה

אבל לא זכור לי דיון בנושאים הללו כשאני הייתי בתיכון, ולא ניראה לי שזה השתנה מאז....
 

מרוניה

New member
לי היתה מורה מאוד טובה בספרות,

אבל אני באמת לא זוכרת איך למדנו. מה שבטוח, היא לא לימדה לפי איזושהי תוכנית מלמעלה, כי היא היתה אישה מאוד משכילה ויצירתית, שבאמת אהבה ספרות. לא סתם למדה את זה בסמינר ובאה למלא משבצת.
 

אביבקיץ

New member
אולי במגמה הספרותית זה עובד ככה

אויל במגמה הספרותית כולם מביאים תשובות ומתפתח דיון.

אבל אני, לאורך כל שנותיי בחטיבה והתיכון, היה לי ברור שהתשובות שלי לא טובות ולא נכונות.

לכאורה יש דיון פתוח, המורה לא מורידה ציון על תשובות "שגויות", אבל מה לעשות - לתלמיד כמוני לא היה ספק שהתשובות שלנו לא טובות. שלפעמים בכלל לא הבנו בכלל מה היתה השאלה.

יש תלמידים שממשיכים להתווכח עם המורה

יש תלמידים שמבינים שהם לא יודעים, ולכן משתתקים, ומעבירים את שיעורי ספרות בבהיה או הפרעה או קשקושים במחברת (ובהרגשה לא טובה. כי לא נעים לשבת בחדר כשאת יודעת שאת לא חלק מההתרחשות, שאת לא לגמרי מבינה מה הכללים ומה קורה פה)
 
הכוונה היא לכותרת בלבד. האם ומה את יכולה

ללמוד ממנה משהו עוד לפני שקראת את השיר, לדעתי. זה אמור לעורר חשיבה מה שכל כך חסר לילדים שאני מכירה היום.
 

ButtercupA

New member
נראה לי שכותרת השיר אמורה להיות קשורה לשיר...

לא ככה
?
אחרת בשביל מה היא שם? לאיזה תפקיד יצירתי?
 

מירי,

New member
ולי נראה שהיא אמורה לרמז על השיר....

אבל בבית ספרנו כשמסבירים צריך להביא הסברים מהשיר עצמו- ממש לא חשוב מה הילד חושב כשהוא קורא את הכותרת.
 

ButtercupA

New member
יש בזה הגיון

הרי אם הכותרת אמורה להיות משהו/תזכורת מהשיר, צריך להביא את החלקים מהשיר שמזכירים אותה.
 

מירי,

New member
בהכל יש הגיון.

ואפשר גם להסתמך על הביוגרפיה של המשורר ועל התקופה בה נכתב השיר בחייו או בחיי האומה....(2 הדוגמאות הללו "פשוט" מאוד רלוונטיות לשיר הספציצי הזה
).

אבל כששאלה כזו מופיעה לילדים ראליים (כי כך מוגדרת רוב הכיתה) שרק מתחילים ללמוד ספרות, והיא מופיעה כשאלה ראשונה צריך לתת הנחיות להמשיך הלאה....
 

r i n i

New member
זה מזכיר לי אירוע בעברי....

שיעור ספרות בחטיבת הביניים, לומדים שיר של רחל (לא זוכרת כרגע איזה).
רחל, שהיתה חולה ומאוהבת כתבה שירים קורעי לב ששיקפו את חולשת גופה ואהבתה הנכזבת.
בשיר מסוים התייחסתי למצבה הבריאותי. המורה פסלה את התשובה!
דוקא היתה מורה טובה, עם ראש פתוח שאהבה ספרות ושירה ולימדה בהרבה אהבה את החומר אבל בקטע הזה היא נתקעה במה שהיא רצתה לשמוע.
האמת היא שנפגעתי ממנה אז ולכן האירוע הזה תקוע לי בראש כל הזמן בתור דוגמא ל"איך לא מלמדים ספרות/שירה".
 
למעלה