בינה- ישיבה חילונית ויום כיפור

ButtercupA

New member
בינה- ישיבה חילונית ויום כיפור

בשיטוטי באתרים נתקלתי בכתבה על "יום כיפור חילוני - יש דבר כזה"
כותבת אחת מהבנות -
"במהלך התיכון, למדתי במגמת יהדות והתחלתי להיחשף לעולם העשיר שלה, ולהבין שהחגים, ביניהם יום כיפור, אינם אוסף מקרי של מנהגים וטקסים, אלא תרבות עמוקה שדורשת את תשומת לבי.
לאט-לאט למדתי לאהוב את התרבות הזו, וגם לאחר שנגמרו לימודי יהדות בתיכון - נשארתי עם הסקרנות. נרשמתי לבתחילה לסמינר של המכינה הקדם-צבאית של הישיבה החילונית "בינה". רציתי לבחון מה ביני ובינה, והתוצאה הייתה התאהבות. הלימוד היה כמו מתוך אותיות מנצנצות, ואני, שבויית הקסם, מיהרתי להירשם למכינה. שם, למדנו להסתכל על התרבות היהודית מזווית אישית, חילונית. למדנו שהיהדות קשורה לחיינו הפרטיים, לצדק חברתי, ובעצם - לכל דבר."

ונכנסתי לחפש על מה מדובר-
"בינה – "בית היוצר לנשמת האומה" (חיים נחמן ביאליק)

בינה הינה ארגון חינוכי- חברתי המקדם את העיסוק בהתחדשות יהודית מתוך השקפת עולם פלורליסטית.
בינה הוקמה בראשית שנת 1996 כמה חודשים אחרי רצח רבין. כיוזמה של אנשי רוח וחינוך בתנועה הקיבוצית ומחוצה לה מתוך כוונה לעשות מעשה של חיבור ותיקון. חיבור החברה הישראלית החילונית למקורות התרבות היהודית, בדגש על עבודה עם צעירים. ותיקון האדם, תיקון החברה ותיקון העולם בדרך של צמצום פערים, עשייה חברתית וחתירה לצדק חברתי - ברוח היהדות והמעשה הציוני בראשיתו.
בינה פועלת במסגרת "מרחבים" חברה לתועלת הציבור מיסודה של התנועה הקיבוצית, ובתמיכת קרן פוזן.
הגישה החינוכית חותרת לבניית ציבור וקהילה יהודית חופשית וריבונית במדינת ישראל אשר רואה ביהדות תרבות פתוחה ומתחדשת, ובמסורת מקור השראה ולא מקור סמכות. התפיסה החברתית יונקת מן השאיפה ליצור במדינת ישראל חברה צודקת. ברוח ההשקפה שליוותה את המעשה הציוני בראשיתו והיתה מבוססת על מקורות ישראל תוך שיח עם הרעיונות החברתיים הליברליים והדמוקרטים של המאה העשרים.

בין קבוצות הזהות השונות המתמודדות על עיצוב פניה של החברה הישראלית מציעה בינה את קולה שלה:
יהודיות שיש בה מודעות היסטורית, זיקה לטקסט ולסיפור, ללוח השנה העברי והיא מטפחת גישה יוצרת לתרבותה.
ציונות הדואגת את דאגת הקיום היהודי. היוצרת עברית ומבקשת להקים בית כמידת אדם.
חילוניות המכירה בערך עצמה, בעלת אופי ערכי ומשמעות משלה. ההומניזם,ההשכלה, הרציונאליות והחירות הם חלק בלתי נפרד מתכניה היהודיים, כמו גם הפתיחות והשאיפה לדיאלוג עם הציבור הדתי לגווניו ולזרמיו.
לימוד המפגיש את הלומדים עם מקורותיהם הרוחניים, על מנת ללוש בחומרי היסוד מתוך חופש לאמץ או לדחות, לפרש ולדרוש, להקשות וליצור מדרש ישראלי הנענה לשאלות הזהות היהודית, התרבות העברית וההוויה הישראלית הנרקמת בזמן הזה.
חינוך שבמרכזו השאיפה לחברה ראויה וצודקת הנענית לצורכי הכלל והמקיימת שיח של זהות מתוך קשב לריבוי הקולות שבתוכה.
קהילה המנסה לפתוח לקהל הלומדים בה אפיקים לעשייה משותפת, ואשר במרכזה קבוצות צעירות המעצבות את דרכן מתוך לימוד, מעורבות ומעשה."

מה דעתכם?
מתחברים לנושא?
מכירים?
הייתם רוצים שהמתבגרים שלכם ילכו ללמוד שם?
 

ButtercupA

New member
ועוד לגבי יום כיפור- ליאור טל-ראש מכינת בינה

"יום כיפור הוא אחד הימים המרכזיים בתרבות היהודית. זהו יום המביא לשיא תהליך של חשבון נפש ותיקון עצמי

וחברתי שאמור להתנהל מראשית חודש אלול ועד כיפור. בכאב אני רואה איך תכניו של היום הזה מטשטשים בקרב חלק גדול מהציבור בישראל.

"יש דתיים ששכחו, כדברי הנביא ישעיהו, שעיקר העניין הוא תיקון עצמי וחברתי ומתרכזים בצום ותפילה כמעט חסרי משמעות. יש חילוניים שהפכו אותו ליום שמרכזו אופניים וסרטים. במכינת בינה אנו לומדים על מושגי החטא, הסליחה והתיקון במהלך אלול ומתכנסים יחד עם כל קהילת בינה לציין את היום הזה בטקסים ולימוד שמדברים לכל אדם בלי קשר להשקפתו הדתית. עבורי כאתאיסט המחובר עמוקות לתרבות היהודית זהו אחד האירועים היפים והמשמעותיים בכל השנה".
 

אביבקיץ

New member
אחרי שקראתי דבר שיטנה של מישהו מ"בינה"

דבר שיטנה כנגד הרפורמים.

אם אסכם - הרפורמים הם רשעים, כי הם עושים דווקא.

החילונים הם בסדר. הם אנשים טובים. הם לא מקיימים מצוות לא בגלל שהם אנשים רעים, אלא "כי ''קשה להם".

זו פתיחות מהסוג של "אני פתוח לחלק מהאנשים, וגם זה מתוך הבנה שאני יותר טוב מהם ואני בא ללמד אותם. ולאנשים אחרים אני בכלל לא פתוח ולא מוכן לשבת לידם באותו שולחן" - זו לא פתיחות

לשאלתך - לא אשלח את ילדי למקום כזה. ואם יירצו ללכת - אקריא להם את אותה רשימה.
 

ButtercupA

New member
זה לא מוצג באופן הזה בכתבה ובאתר

ולא חסרים אנשים טפשים (ואולי זה שקראת את דבריו הוא סתם בן אדם לא משקף?).
לפי הבנתי, אין כאן בכלל נושא של דת והחילונים לא מוצגים כאנשים ש"קשה להם עם מצוות הדת", אלא כאנשים שמצוות הדת לא רלוונטיות עבורם והם מוצאים תוכן אחר עבורם ביהדות (הלא דתית).
 

אביבקיץ

New member
ברור שזה לא מוצג באופן הזה

המודעות והפרסומים מגיעים בצורה שמנסה למשוך את החילונים, לא לעורר אנתגוניזם.



(השנאה לרפורמים, אגב - הוא מאד משקף. הוא רחוק מלהיות הדתי האורתודוכסי הראשון ששמעתי אצלו את העמדה הזו).
 

ButtercupA

New member
ממה שאת כותבת זה נשמע שזה בעצם אתר

שמנסה להחזיר בתשובה
(לאורתודוכסיה כמובן)
 

אביבקיץ

New member
זה תמיד ככה במפגש דתי-חילוני

ואני לא אומרת את זה בכעס כלפי דתיים.

כאשר מישהו משוכנע שהוא צודק - ברור שהוא מקווה שהוא ישכנע אותך בצדקתו. שגם את תראי את האור.



מה שהקפיץ אותי זה השנאה העזה לרפורמים. היא כלכך עזה, שהוא היה בטוח שלגיטימי לתת לה ביטוי, ועוד בשבוע שבין ראש השנה ליום כיפור.
 

ButtercupA

New member
סליחה שאני מתקשה...


אבל אין כאן דתיים במשוואה.
איפה את רואה דתיים ב"בינה"?
אני רואה אנשים חילונים יהודיים, שרוצים לקחת בחזרה לעצמם את המסורת היהודית והמנהגים שנוכסו על ידי הדתיים, ולצקת בהם ערך חילוני.
 

אביבקיץ

New member
אולי זה תלוי בסניפים

יש שם גם מורים/מדריכים דתיים. הסתכלתי באתר, וגם אני מתרשמת שהדתיים הם שם מיעוט קטן.

(אני מקווה שזה אומר שמישהו שם יקרא לסדר את אותו גס רוח שסיפרתי עליו)
 

ButtercupA

New member
אני ממש לא ראיתי מעורבות דתיים באתר

מעניין אותי מה בעצם המעורבות שלהם במפעל הזה.
אם זה רעיון שהוא חילוני לגמרי, והדתיים נמצאים באיזו "פינה" כנושא של תקשורת בין חלקם שונים בעם, או שהם שותפים לחזון/לדרך.
 

אביבקיץ

New member
אולי טעיתי, ואני מתנצלת על ההטעיה

אין לי ספק שיש שם דתיים שבאים ללמד, ואין לי בעיה עם זה.

אני חשבתי שזה שקראתי את דבריו הוא דמות מייצגת

על סמך שוטטות באתר - כנראה טעיתי. כנראה הוא ממש לא מייצג את אנשי בינה
 

ButtercupA

New member
אני הייתי רואה בזה בעיה שדתיים ילמדו שם

אם הייתי חושבת שזה מקום חילוני שמלמד על המורשת והיהדות, אז לדתי אין מה לעשות שם כמורה (זה כמו לשלב מורה דתי ללמד בנושאי הבריאה בשעור אבולוציה).
 
כדי להתחבר או שלא

אני צריכה להעמיק יותר בתכנים. (לא הצלחתי להיכנס לאתר - בינה)

אכן יש משהו אחר בגישה ובדרך.
לא הייתי שולחת את ילדיי מהטעם שזכות הבחירה היא שלהם בלבד.
אני מגדלת או יותר נכון גידלתי אותם ברוח חילונית תוך העצמת ערכים בסיסיים בין אדם לחברו והאדם למקום.

כיום: אני רואה מנגד את הבחירות שלהם ומאוד ומפרגנת.
 

ButtercupA

New member
"שולחים" במובן של "מכוונים"


או אפילו במובן "לא מתערבים/לא מתנגדים", הרי מדובר במכינה הקדם-צבאית של בני 18.
נכון שזו בחירה שלהם, אבל לא פעם ההורים מכוונים לאיפה שנראה להם מתאים והילד, מאמץ את הגישה שלהם (או לא).
 
כמובן

הפנמתי את הניסוח. עדיין מתמידה ולא יוצקת להם מסלול. (קשה לשוחח על עתידו עם הבן.)
הבחירות כולן שלהם. הטובות יותר וטובות פחות.

וזה מחזיר אותי לשרשור על הכישלון או ההצלחה משלשום.
נדיר שאין לאדם חוסר הצלחות בדרך. גם אי שבעות רצון ממהלך היא סוג של אי הצלחה.
ולכן הכישלון אינו מטרה אלא אבן דרך ליעד.
 

ButtercupA

New member
כמו שכתבתי

אני חושבת שכישלון זו מילה שצריך להוציא מהלקסיקון של המחנך כי היא מילה מרעילה.
המשמעות היא שגם אם לא כל הזמן מצליחים, לא תמיד הכל מושלם ושהכל אלה אבני דרך.
בעיני מי שמחנך ומשתמש במילה כישלון כדי לבנות אג'נדה חינוכית עדיף שיפרוש מהתפקיד כי הוא נכשל בו באופן בסיסי.
 
אני צופה עכשיו בסרט חשוב.

הסרט הנני – i am מגלה מהי כוחה של האהבה בעולם וכיצד התודעה
משפיעה על עולמינו בצורה מדעית (ומרגשת).

כשראיתי את הסרט הרגשתי צורך מיידי שגם אנשים שאני אוהב יראו אותו.
ואני בטוח שגם לך זה יקרה. אני ומשפחתי חולמים המון על עולם בו אנשים יכולים לאהוב בלי לפחד.
עולם מחובר יותר. קרוב יותר.( אורן מניקס!)
 
למעלה