הכסף כערך

יעלעל

New member
הכסף כערך

"הילד בן 18 וכבר מיליונר" - קראתי הבוקר בעיתון כותרת שמשכה את עיני, מיליונר בן 18. וואלה, איזה יופי. פתחתי את הכתבה והתחלתי לקרוא. ילד אכן מוכשר, מיוחד, יזם בנפשו, מזהה הזדמנויות ומנצל אותן בצורה טובה, מפתח את העסק שלו, בהחלט גאווה וכבוד. המשכתי לקרוא בהשתאות. ואז שורה קטנה "לצבא הוא לא יתגייס מסיבות רפואיות" ואזכתוב על כך שהוא רשמית מתגורר עם הוריו עדין אבל בעצם כבר שכר דירה בתל אביב שמשמשת גם למשרד והוא רוצה לקום בבוקר מוקדם בשקט בלי הרעש של הבית ולעבוד ומתכנן להרחיב את עסקיו וכו'... נתקעתי בשורה על השרות הצבאי. הכל טוב ויפה אבל!!! למה הנער לא יכול לקחת פסק זמן מעסקיו ולתרום שנה לפחות בשרות לאומי למדינה? ובין השורות אפילו אפשר להבין שגם אם יעשה שנת שירות הוא יוכל בערב להמשיך בעסקיו ולהמשיך להרוויח. למה המדינה צריכה לאפשר לנער עם ראש כזה על הכתפיים להמשיך בעסקיו כרגיל, להרוויח מליונים וזאת בעוד שנערים בגילו מסכנים את חייהם בשרות צבאי או אפילו סתם משתעממים במשך שלוש שנים באיזה תפקיד שהם לא בדיוק שמחים לעשות? מעבר לזה, לא ברור לי מדוע נער כל כך מוכשר, שכנראה גדל בבית טוב, לא מרגיש צורך לתרום מעט מזמנו לטובת המדינה בה הוא חי. האם הכסף הוא הערך היחיד שמענין אותו? אין עוד דברים חוץ מכסף? מאחר וזאת הייתה שורה אחת קטנה בכתבה של דף שלם שמהללת ומשבחת את פועלו, אני יכולה להניח (ואולי לקוות) שיתכן שאין הוא מרגיש בנוח עם המצב (בהחלט יתכן שאני מסיקה מסקנות לא נכונות על בסיס כתבה בעיתון) ויחד עם זאת, זה כנראה לא מספיק בשביל שיגיד לעצמו שעכשיו הוא נותן תקופה למדינה למרות הבעיה הרפואית. וחלילה, אני לא מזלזלת בבעיה רפואית, אני חושבת שלא כולם צריכים ויכולים לשרת בצה"ל ויחד עם זאת כולם צריכים לתת זמן למדינה, במסגרת שנת שרות, או במסגרת שרות לאומי או בכל מסגרת אחרת שמתאימה להם. אני יודעת שהכסף הוא חזות הכל והילד בוודאי מוערך בסביבתו ומביא גאווה רבה אך בעיני, ערכו ירד פלאים ולא משנה כמה כסף הוא שווה. ויש לי תחושה קשה שלהרבה מקומות שהוא יגיע עם התווית "מיליונר", הוא לא יישאל היכן היה בצבא כי אם הוא מיליונר, זה לא ממש חשוב מה הוא נתן למדינה.

(ציטוט מפוסט שפרסמתי הבוקר).

האם המדינה צריכה לאפשר לילדים מסויימים להמשיך בחייהם כרגיל בעוד שאחרים מתגייסים לצבא, עושים שרות לאומי, נותנים שנת שרות ועוד? איך נוצר פער כזה בין ילדים בצורך שלהם לתרום למדינה בה הם חיים?
 

אור2221

New member
יש לו פטור משירות צבאי

ואין שירות לאומי חובה, יכול להיות שהוא היה צריך לשרת בשירות לאומי, אבל עד שאת לא כופה שירות כזה על החרדים, לכל הפחות, אין סיבה להזדעק כשנער חילוני לא בוחר באפשרות הזו.

המדינה מאפשרת ונותנת אפשרות חוקית לא רק להתחמק משירות לאומי, אלא גם משירות צבאי - לחרדים. הילד הזה בכתבה, שלא רוצה לתרום למדינה, כנראה מרגיש שלא ממש צריכים אותו, אחרת היו מגייסים חרדים.

קשה לי לומר שאני לא מבינה אותו.
 

יעלעל

New member
האמת?

לא משווה בכלל גיוס חרדים וגיוס אחרים. נכון, לא הוגן אבל זה ככה. אני חוששת שהצבא באמת לא זקוק לחרדים ולו רק כי הם יעלו הרבה מאוד כסף, ידרשו הרבה מאוד התאמות ויגרמו בעיות. לא כפרטים, יחידים (יש חרדים שמתגייסים ומקבלים על עצמם גיוס כמו כולם והם על הכיפק) אלא כקבוצה שמגיע לצבא ומצפה שהצבא יתאים עצמו לתנאים שלה:כשרות מורכבת, הפרדה בין נשים וגברים, שעות תפילה, לימוד תורה, גיל חתונה וילדים ועוד. אני חוששת שגיוס חרדים כסיסמא זה יפה אבל בפועל זה יגרום נזק יותר מתועלת. צריך למצוא לחרדים פתרון אחר. לא כל דבר צריך ישר לזרוק את החרדים כטיעון. יש גם מספיק חילונים שלא מתגייסים מכל מני סיבות, זה לא אומר שהם צריכים להתפס כגיבורים - וזה מה שבונים כאן - איש אשכולות שצריך ללמוד ממנו.
 

ButtercupA

New member
גם אני חושבת ככה

בחרדים צריך לטפל, אבל אחרת.
 

נומלה

New member
נו באמת!

המדינה מאפשרת לבני נוער כשירים רבים לא לשרת או לשרת באופן חלקי. מה לך כי תליני על נער (מוכשר ככל שיהיה) שיש לו בעיות רפואיות? נראה לי צרות עין.
 

יעלעל

New member
יתכן

יתכן שזו צרות עין. ויתכן גם שיש פה דברים נוספים. גם בתי קיבלה פתור מטעמי בריאות. היא מתכננת ללכת לשנת שרות ולאחר מכן להתנדב לשרות צבאי רגיל וכבר קיבלה אישור לכך. זה חלק מהחיים כאן בארץ ובנוסף לצרות עין זאת התחושה שלי - מי שחי כאן צריך לתת משהו נוסף. לא מתגייס? יש סיבה טובה? יופי. אז תן משהו אחר. שנה של שרות לאומי זה עדין הרבה פחות משלוש שנים של שרות צבאי, קרבי או ג'ובניקי (ולפעמים להיות קרבי ולהרגיש שתורמים, הרבה יותר קל לחייל משלוש שנים של שרות בו הוא מרגיש שזה סתם), והוא יכול כמו כל אחד אחר, להניח את חייו הרגילים בצד ולתרום שנה.
 

אימם

New member
כל הכבוד לה

גם חברה טובה של ביתי לא גוייסה מטעמי בריאות והתרגשה לשמוע שקיבלו את בקשתה להתנדב לצבא
 

ButtercupA

New member
אלה ערכים


יש אנשים שלא רואים סיבה לעצור את מרוץ החיים שלהם לתקופה מסויימת כדי להיות חלק בשרות חובה.
 
פעם לא לשרת בצבא-היה לא לגטימי

היום- הכי לגיטימי ,מקובל, והמינוס היחיד אולי דעת הקהל או אם תרצה לספק שירותי זימרה לצה"ל.

לא מפריע לי שהצבא החליט לא לגייס אותו מסיבות רפואיות (נגיד ש...)

אבל להפוך את החריגה למקובלת ונורמטיבית, ומשהו שמובלע בשולי כתבה- מקומם אותי.

ובאותה נשימה צה"ל עוצר אזרחית קנדית בת 30(!) שהגיעה לארץ לחתונה משפחתית כי ירדה מהארץ בגיל 17 עם הוריה,ועד היום לא סידרה את ביורוקרטיה הנדרשת כדי לשחררה משירות (ונכון, הייתה צריכה לעשות זאת מזמן- אבל עריקה? מעצר בכלא צבאי? לא נסחפו קצת? )


ובשולי הדברים- עוד יותר מפריע לי ההתעסקות וההאדרה של "תעשיית הכסף", זה מתחיל בכתבות סופשבוע על "מצליחן" כזה או אחר, וממשיך ביתר אמצעי התקשורת. ההסתכלות על הכול דרך החור שבגרוש- מפריעה לי.
מעבר בכלל לנער הזה.
 

יעלעל

New member
הסיפור על הקנדית הזוי לגמרי

בהחלט יש תחושה של אבדן פרופורציות בטיפול בה.
מסכימה עם דברייך, זה הפך נורמטיבי וזה קצת עצוב.
 

אימם

New member
אני מרחמת קודם על מי שמשרת בצבא

שנאלצים לישון באוהלים בשטח ולעבור אימוני קרב קשים בשיא החום....ושנשפטים ויושבים בכלא על נפקדות
 

ButtercupA

New member
מה שצורם (גם בעיני) בסיטואציה

זה שהנער ישתמש בשנים האלה להזניק את מצבו הכלכלי מעלה מעלה, כאשר בני גילו ישימו את תוכניות חייהם ב"HOLD" ל 2-3, ויתחילו אותם ממקום אחר.
יש כאלה שדווקא העובדה שהצבא לא מגייס אותם גורמת להם להלחם להתנדב, ויש לא מעט כאלה שלא משרתים, אבל החיבור הזה בין עשיית כסף גדול לבין אי תרומה למדינה (בזמן מהחיים) צורם גם לי.
 

נומלה

New member
כלומר? אני רוצה להבין.

היית מעדיפה שנערים שאינם יכולים להתגייס מסיבות רפואיות ישבו בבית ויתכסו כלימה, העיקר שלא יתעשרו! בעוד שנערים שאינם מתגייסים מסיבות השתמטות דתית יתהלכו כטווסים בראש חוצות.
אני חושבת שכל עוד לא טיפלנו באלה ש"סתם" לא מתגייסים או עושים שירות מקוצץ, אני לא מתחילה בכלל להתעסק עם האחרים.
 

אימם

New member
יש רבים אחרים שלא מתגייסים

וה"סיבה הרפואית" שלהם היא פרופיל 21 שנקבע ע"י קב"ן שהעדיף לשחרר ולא לקחת סיכון
ויש כאלה שבגלל הסיבה הרפואית שלהם לא יכולים לשרת בשצבא אבל כן יכולים לעבוד ולהרוויח
 

ButtercupA

New member
כיוון הסיפור הוא הפוך

הנער יושב בבית ומזניק את הקרירה שלו.
קצת צניעות וענוה לא תזקנה לו, הוא לא חייב לנקר עיניים ולהטיח את ההשתמטות שלו (לא להתנדב זה להשתמט מבחינתי) בעיני כולם על גבי העיתון.
 

יעלעל

New member
כמו שכתבתי

זה לא רק שישתמש בשנים האלה להזניק עצמו, לפי מה שהוא כותב, הוא מצליח להרוויח גם במעט שעות ליום אז הוא יכול בעצם להמשיך להרוויח גם תוך כדי ולמרות זאת הוא לא משקיע זמן בלתרום למדינה.
 

מחשבות

New member
אם הוא מעל גיל 18, עצמאי, משלם מיסים וכך הלאה

תרומתו כמובן גדולה מזה המחרף נפשו בשלישות.
 

placid1

New member
ומה בנוגע לבני גילו שמשתמשים בתקופת הצבא

כדי להזניק את מצבם הכלכלי (למשל ב-8200) בזמן שחבריהם שמים את תוכניות חייהם בהולד ומשרתים בתפקידים שלא מקדמים אותם לשום מקום ושאפשר להיהרג בהם?

ומה עם הבנות שמשרתות רק שנתיים בזמן שבני גילן מבזבזים עוד שנה בצבא?
 
למעלה