זוכרים את הביקורת על "הורי ההליקופטר"?

ButtercupA

New member
זוכרים את הביקורת על "הורי ההליקופטר"?

"הפסיכולוגית ד"ר שרון זיו-ביימן מציעה כיוון שונה ושואלת האם זהו אינו הכרח של המציאות המודרנית
כתבה שפורסמה לאחרונה ב"כלכליסט" על הנושא סקרה את ההיסטוריה של המושג ואת המחקרים התומכים בטענה כי ההורות העכשווית מאופיינת בהגנת יתר על הילד ובתיווך בינו לבין מוסדות חברתיים גם כשהוא כבר בשנות ה-20 לחייו. הכותבת טענה שמחקרים מצביעים על כך ש"הורות ההליקופטר" מובילה להתעצבותם של אנשים מוצלחים פחות, מאושרים ועצמאיים פחות.
כמו במקרים רבים בעולם המחקרי גם במחקרים שהובאו באותה כתבה יחסי הסיבה והתוצאה אינם ברורים, ולכן פירוש הממצאים עלול להטעות. לא ברור האם הילדים הופכים למבוגרים מוחלשים בגלל ההתנהגות של ההורים מגוננים או שקשיים של הדור הנוכחי ושל ילדים מסוימים הופכים את ההורים שלהם למעורבים יותר, כדי לסייע לילד להתמודד עם בעיותיו ולהתקדם בכל זאת. קריאה שונה של הנתונים מעלה אפשרות שהתערבות ההורים יכולה להיות תוצאה של קשיי הילדים ולא הגורם להם – פירוש כזה שומט את הקרקע מתחת לטענה העולה כנגד ההורות המגוננת.
העמדה החד משמעית המגנה את "הורות ההליקופטר" והתחלואים להם היא גורמת, לא רק מתעלמת מאפשרות לקריאה אחרת של הממצאים ומחשיבות הבנתם בהקשר היסטורי תרבותי, אלא מתעלמת מהעמדה הפוסט-מודרניסטית, המאפיינת את העידן הנוכחי. עמדה זו, מנסה לקדם מגמה לפיה אין דרך אחת נכונה ובכל מצב יש לשקול את הדרך המתאימה ביותר לנתונים הספציפיים."

בקיצור, הכל תלוי במינון, וברקע, וכמובן שחלק מהדוגמאות בכתבה המקורית היו מוגזמות לגמרי (המעורבות עם הבוס וכו') ופרופורציות הן שם הסיפור.
הזכיר לי איך הייתי שומעת את העצות "לשחרר את הילד" ולהעביר אליו אחריות, כשלפעמים הילד לא היה בשל "לתפוס" את המסירה...והאחריות היתה נופלת באמצע...
חשבתי גם על הנושא שהיום מאוד קשה לצעיר להתחיל את החיים מבחינה כלכלית ולא פעם צריך יותר עזרה, שפעם אפשר היה להסתדר גם בלי כזו עזרה, מה שמשאיר את הצאצא מחובר יותר להורים בגלל צורך כלכלי.
לסיכום היא מתייחסת למציאות הישראלית וכותבת-
"החשש שאבקש להעלות הוא שהגינוי של ההורות המגוננת והתומכת יחזק את המגמות השליליות המאפיינות את החברה הישראלית. הביקורת הקשה על "הורות ההליקופטר" היא ביקורת כנגד הצדדים שלנו המבקשים לתמוך, לקבל, להגן, להרגיש ולשמור על מנת ליצור איזון עם המגמות המנוגדות. צריך לנופף לשלום ל"הורי ההליקופטר" ולהשקיע בהבנה של הצרכים שהם מבטאים במקום לגנותם."
מה דעתכם?
 

נומלה

New member
תגדירי עכשוית

אמא שלי היתה מתערבת בשבילי פי 10 ממה שאני בשביל ילדי (וזה היה די... מזמן).
ואני פגשתי בדרכי המקצועית הורים מגוננים על בני 20+ כבר לפני 20 שנה. אגב היום אני פוגשת פחות.
 

ButtercupA

New member
ואפרופו אמהות, אמא שלי כסבתא

מגוננת הרבה יותר, משתדלת לתת, רק שהנכדה שלה לא תתאמץ קצת (אפילו לא כמו שאני התאמצתי...), באופן שנראה קצת מוגזם בעיני.
בנוסף, זה בטח גם ענין של אופי של אותו הורה בסיטואציה של הורות לפני 20-30 שנה והיום.
 
למעלה