ט"ו באב היום, סיבה לחגיגת אהבה?

ButtercupA

New member
ט"ו באב היום, סיבה לחגיגת אהבה?

אם אנחנו מקטרים על העובדה שהצעירים (בעיקר) אוהבים את וולנטיין, איזה קדוש לא לנו, איך אפשר להסביר את העובדה שחגיגת אונס קיבלה לגיטימציה והפכה אצלינו לחגיגת אהבה?
כשזה מגיע לט"ו באב, הנה מה שמוכרים לנו: צימרים בחצי מחיר, שייט בספינת האהבה, מסיבות לאור ירח, מתנות לבן או בת הזוג. מוכרים לנו את "חג האהבה", אבל איך זה הגיע לשם? מה בעצם עומד מאחורי ט"ו באב?

"כל העניין התחיל עם פרשיית "פילגש בגבעה" - אותה אשה מסכנה שכמה "בני בליעל" משבט בנימין אנסו אותה והתעללו בה כל הלילה, עד שמתה. האיש שלה, שכנראה אהב אותה (למרות שיכול היה לצאת אל בני בנימין במקומה, ולא עשה זאת), הזדעזע עד עמקי נשמתו מן המעשה וביתר את גופתה של פילגשו ל-12 חלקים, ושלח חלק אחד לכל שבט בישראל. בני ישראל הזדעזעו אף הם, ובקשו מבנימין שיסגירו את הגברים הצעירים האחראיים למעשה, כדי להענישם במוות. משסרבו בנימין להסגיר את הפושעים, בני ישראל נלחמו בהם מלחמת חורמה ואף נשבעו כי לא יחתנו את בנותיהם עמם.

כך הפך שבט בנימין ל"שבט בסכנת הכחדה" - דבר שציער עד מאוד את בני ישראל וגרם להם להצטער על שבועתם. מכיוון שלא יכלו לחזור בהם, מצאו פתרון יצירתי: "וַיֹּאמְרוּ הִנֵּה חַג ה' בְּשִׁלוֹ מִיָּמִים יָמִימָה... וַיְצַוֻּ אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן לֵאמֹר לְכוּ וַאֲרַבְתֶּם בַּכְּרָמִים. וּרְאִיתֶם וְהִנֵּה אִם יֵצְאוּ בְנוֹת שִׁילוֹ לָחוּל בַּמְּחֹלוֹת וִיצָאתֶם מִן הַכְּרָמִים וַחֲטַפְתֶּם לָכֶם אִישׁ אִשְׁתּוֹ מִבְּנוֹת שִׁילוֹ וַהֲלַכְתֶּם אֶרֶץ בִּנְיָמִן" (שופטים פרק כ"א פסוקים כ-כ"א).

הפתעה!
תארו את הסצינה. חג. הנערות יוצאות לרקוד בלבן, רוצות להכיר בחורים באופן תמים (כמו מסיבת ריקודים של היום), ניחוח אהבה באוויר. ופתאום, מסה של גברים (כנראה לא ממש ג'נטלמנים, אם ניתן ללמוד משהו על אופיים של בני בנימין מסיפור הפלגש) - יוצאים ממחבואם בכרמים, מתנפלים עליהן, חוטפים אותן ו... איך בדיוק לדעתכם הם הפכו אותן לנשותיהם?"

השאלה האם האמת הערומה שמאחורי הסיפור, יכולה לעמוד בפני הרצון לצאת ולחגוג בכל מחיר...?
החבר'ה שלכם חוגגים? יודעים מה הסיפור?
 

סקיפי

New member
דיוק..

טו באב הוא לא חג - בשום מקום לא כתוב שיש קשר בין המחולות בכרמים לתאריך הזה.
חטיפת נשים למטרות נישואין היא מנהג נפוץ במזרח הקדום. לא מדובר בתיאור הסטרילי של בנות חמודות שיוצאות לחפש אהבה - כולם יודעים במה מדובר.. נזכר רגע בסיפור דינה בת יעקב, שנחטפת על ידי שכם. זה בדיוק אותו הסיפור ואותה הנורמה.

זה אחד הסיפורים המזעזעים בתנ"ך, זה בטוח, והמקרא לא חוסך בביקורת ובתיאורים מגעילים - וזה כדי לזעזע בדיוק. אולי באמת כדאי שאנשים ייגשו אל הטקסט ויקראו אותו, כי הוא שם גם כדי להעביר מסר מסויים, ולא כדי שאנשים "יחגגו" חג אהבה כלשהו. זה לא העניין.
אגב, אחד השימושים הנפוצים בט"ו באב הוא הדגשת עקרון השוויון - "לא היו ימים יפים לישראל כט"ו באב.." הבנות לובשות לבן, כולן מתלבשות אותו הדבר ומשאילות בגדים אחת לשניה - כדי לא לבייש את מי שאין לה.

ושוב השאלה היא איזה תוכן אנשים מכניסים לתוך הימים המיוחדים שלהם - לבבות שוקולד או התחשבות?..
 

ButtercupA

New member
אני מניחה שה"דיוק" שהדגשת

הוא נושא של פרשנות...
זה קצת יומרני בעיני לכתוב כפי שכתבת, והיה עדיף לדעתי אם היית מוסיפה את זה כפרשנות נוספת/זוית ראיה אחרת.
 

סקיפי

New member
נתונים הסטוריים, לא פרשנות.

את יכולה לבדוק בחוק החתי ובקורפוס החוקים של אשנונה. מדובר במושג קיים שחוקי המזרח הקדום מתייחסים אליו.
ואת הטקסט יקראו הקוראים וישפטו. אני יודעת להבחין בין מה שישנו לבין השערות, תודה על ההערכה. אם כבר, הפרשנות היא הצמדת התאריך למאורע, מה שציינתי שלא משתמע מהפשט.
 

ButtercupA

New member
זה ידוע שסיפורי התנ"ך לא הומצאו אלא הם סוג של

סיפור על בסיס מאורעות קיימים מאותה תקופה ועל מנהגים וחוקים.
אני אומרת שמה שכתבת היה סוג של פרשנות לסיפור, כפי שהיא נראית מזוית הראיה שלך ושל אורח החיים שלך.
 

סקיפי

New member
לא הבנתי.

כתבתי משהו על התאריך, משהו על הסביבה ההסטורית, ושזה סיפור מזעזע. עד כאן נתונים.
אח"כ כתבתי על הפרשנות החז"לית המאוחרת שניתנה לסיפור, בשימוש בו להדגשת חשיבות השוויון. שוב מדובר במקור הסטורי.
הדבר היחידי שאני יכולה לחשוב עלי שהוא לא ציטוט אלא מחשבה שלי, היא שמסיפור צריך ללמוד. אם זו פרשנות בעינייך, צר לי שלא כתבתי שזו דעתי.
דעתי היא שמסיפור צריך ללמוד, ויהא זה תנ"ך או כיפה אדומה. אני לא רואה איך זה קשור לאורח חיי או באיזו צורה אחרת הם רלוונטיים לפה.
 

יעלעל

New member
סיבה לחגיגה

למרות הסיבה המזעזעת לחג הזה או למאורע הזה, אהבה היא סיבה לא רעה למסיבה.
מאחר וזה גם יום הנישואין שלנו (26 שנים היום) אז אנחנו משתדלים לחוג את יום האהבה (כמו גם את יום החברות שלנו, יום הנישואין בתאריך הלועזי ובכלל כל דבר שאפשר לחגוג ולציין).
הבוקר היינו במופע של דויד ברוזה במצדה. מסתבר שזה הפעם ה20 שהוא מופיע במצדה בט"ו באב. לפני כמה שבועות האיש אמר לי שהחלום שלו זה לראות את דויד ברוזה בזריחה במצדה. ואני? הגשמת חלומות זאת מטרה נעלה, ישר קפצתי על המציאה ורכשתי זוג כרטיסים.
היה כייף. יש לבן אדם הזה אנרגיות בלתי נגמרות. הייתה הופעה מדהימה והטבע השתתף וחגג. ירח שוקע מצד אחד, שמש זורחת מצד שני ואנשים שרים ושמחים ליד המצדה.
שרק תהיה הרבה אהבה לחגוג.
יעל
 

ButtercupA

New member
שיהיה לכם המון מזל טוב ב


נשמעת יופי של חגיגה.
גם אנחנו חגגנו השנה 26
 

iris mom of two

New member
מזל טוב!

אנחנו חוגגים ביום שבת 21 שנות נשואים.

מסכימה שזו סיבה לחגוג, ושלא משנה מה הפרשנות, זה תאריך טוב לחגוג אהבה.
 

חני ב

New member
מזל-טוב גם לכם

אנו קצת אחריכם, בסוף החודש 23 שנים. הרבה מאד זמן.

אני מאד אוהבת את ברוזה.
 

אימם

New member
כל הסיבות שבעולם לחגוג היום!


הסיבה הראשית יום הולדת של החיילת שלי! שנפל על טו באב...
כשחזרה אתמול בשעות הקטנות אחרי שחגגה עם כמה חברים בפאב ובחצות הכניסו עודה עם זיקוקים.... חיכו לה בבית זר בלונים עם הליום, קישוטי מזל טוב בלונים ושוקולד....
המשכנו היום היא ואני למסע שופינג בקניון הזהב...חזרנו עכשיו.
אז סוף שבוע מלא באהבה לכולם!
 

אימם

New member
תודה


היא עברה למצפה רמון ואני באמת מקווה שיהיה לה המשך יותר מעניין ומהנה...
 
למעלה