אני חדשה וחרדה...

imashelo1

New member
אני חדשה וחרדה...

אשמח להיועץ בבעלי ניסיון: בני הבכור בן 15, בגיל ההתבגרות במלוא הדרו..... מסתובב עם ברים בני גילו שהוא מכיר את חלקם ממש מילדות ואחרי מבית הספר לאחרונה. הבן שלי משתף אותנו באופן חלקי מן הסתם במה שהם עושים במפגשים, ואנחנו יודעים שיש בירות, לפעמים יותר נדירות גם וודקה. אני שוחחתי איתו רבות על הסכנות, הסיכונים והכל. הוא מתעקש שניתן לו לחות שטויות של הגיל כהגדרתו... ומבטיח שיודע שלמור על עצמו ועל הגבולות. פעם אחת כנראה שתה והקיא וציין בפנינו שזאת הפעם היחידה ושלמד לקח. החבר'ה איתם הוא מסתובב הם כולם בבית ספר, לומדים בסדר בסך הכל , לא ידוע לנו על בעיות מיוחדות. אני מאד מתבטת עד כמה לזרום איתו ולסמוך עליו, עד כמה להקשות בגבולות מבחינת שעת חזרה, איסור מוחלט על אלכוהול. אני פוחדת לאבד את הערוץ הפתוח לשיחה איתו אבל גם פוחדת שמתרנות יתר מפספסת את מה שאולי הוא מבקש? שאנחנו נאסור עליו לצאת עם החברים כי הבילוי תמיד כולל בירות? מה עושים??? הצילו!!!
 

עפרה ד

New member
../images/Emo39.gifברוכה הבאה - לפורום ולהתלבטויות ../images/Emo8.gif

גם הילדים שלי, חוו כל אחד בפני עצמו, פעם אחת של שתיה מופרזת, ולמדו את הלקח. אני לא שמחה על תרבות האלכוהול, אבל היא מאוד נפוצה במחוזותינו. אני מפרידה בין בעיית שתיה - ילד ששותה לעיתים קרובות, ושותה כמויות גדולות, זה מצב המצביע לדעתי על בעיה, הילד נמצא בסיכון, הן בגלל הסכנות הנלוות לשכרות והן בגלל הסיבות שהביאו אותו למצב הזה, והדבר מצריך טיפול מקצועי. לעומת זאת, ילד שמקפיד לא להשתכר, ששותה פעם ב.... שמשתף את ההורים במה שקורה איתו - זה מצב שניתן "לחיות איתו". לשאלתך, שתיה בכל סוף שבוע - נמצאת איפה שהוא באמצע בין שני המצבים הללו, ואני באופן אישי כן הייתי מעט מודאגת מכך. שאלה נוספת - איפה הם שותים? הבן שלי מקפיד להזמין הביתה את החברים כשהם מחליטים לשתות, ככה יש אבאאמא בסביבה אם מישהו הפריז....
 

ButtercupA

New member
העובדה שהבילוי כולל תמיד בירה

נשמעת בעיני מאוד בעייתית. יש הבדל בין לחוות שטויות של הגיל, לבין לחוות שטויות תחת השפעת אלכוהול, זה למעשה מה שהייתי מנסה להבהיר לו. ברור שאם הוא ירגיש ש"מציקים" לו, הוא יפסיק לשתף, מצד שני זו תרבות בילוי שיכולה להדרדר בקלות לשטויות מסוכנות. הגבלת שעת חזרה לא בהכרח תעזור כאן. אני חושבת שהחברה עצמה בעייתית כי זו תרבות הבילוי שלה ואם הייתי נמצאת במצב כזה יכול להיות שהייתי מטילה וטו על הבילויים האלה. התלבטות מאוד לא פשוטה. יש אפשרות ליצור קשר עם עוד הורים של חברים ולעשות משהו משותף?
 
הבילוי כולל (תמיד) בירה

כי זה איפיון הבילוי בקבוצת הגיל של המתבגרים. המדד "שלי" לסיכונים- התדירות(סופי שבוע מפעם לפעם, מסיבות, או יומיומי) ובעיקר האם השתייה מתבצעת רק בחברותא או ששותים לבד בבית (מה שמעיד על סיכון ) אם זו רק שתיה חברתית - בעיניי לא נושא להתערבות הורית. הם שותים, לעיתים משתכרים (חלק מהחוויה ) מתפכחים וזהו. בעיניי ערוץ התקשורת הפתוח כולל כמה הבלגות מצידנו כהורים על הרגלי חיים ודפוסי תרבות שאנחנו פחות מסכימים להם, ובלבד שישאר קו פתוח. מאד קל לסגור אותו . לא מאמינה שאפשר/או רצוי להטיל ווטו בגילאים אלו. רק הידברות.
 

ButtercupA

New member
אני בטוחה שהבן הגדול לא שתה

אולי חלק מהחברים כן, אבל בטח לא כולם ולא כבסיס של הבילוי. שתייה זו בעיה חמורה לדעתי ואחד מהדברים שלא קשורים לנושאים של טעם או התפתחות אישית שהורה רצוי שיבליג. הבלגה זה חשוב כדי לא לייצר התנגדות לכל מה שנגיד, אבל על שתיה "שוטפת" לא הייתי מבליגה.
 

imashelo1

New member
ראשית המון תודה לכולכן... כולכם?

אחת ההתלבטויות הגדולות נובעת מעצם חוסר הידיעה לגבי המציאות: מצד אחד הוא משתף ואני מאד שמחה מצד שני אם אני שואלת יותר פרטים אני חוטפת "נביחות" שאפסיק לחפור... אבל לדעתי הוא מדבר יותר מאשר עושה. בחופש הגדול יצא בסופש ובאמצע השבוע למפגשי הפארקים...כמו רוב הנוער בעיר שלנו. בחלק מהם אני יודעת שהביאו בירות.לא בכל בילוי. אבל בהחלט יש דבור על זה כל פעם מחדש... ...עכשיו שהתחילו הלימודים ההגבלה על השעות יותר משמעותית אז העניינים באופן טבעי מצטמצמים. הנושא של "להיות גדולים", לבלות עם בירה ביד נראה לי מוגזם ביחס למציאות. אולי הוא מנפנף בזה כדי לעצבן אותנו בכוונה והלראות שהוא לא מקבל את דעותינו. אני באמת לא יודעת אם הם באמת קונים בכל בילוי בירות. או לחילופין הוא מדבר על זה יותר מאשר במציאות זה קורה. יש ילדים שמביאים נרגילה למשל- והוא ספר לי שפעם טעם ולא אהב. ציין בפני שזה הגעיל אותו אז אני יכולה להיות רגועה...גם סיגריות הוא ספר לי שניסה וזה מגעיל אותו אבל שאחרים (חלק קטן מהחברים שלו) כן מעשנים לפעמים. הוא כל הזמן מנפנף לי בזה שאני צריכה לסמוך עליו, הנה עובדה שהוא מספר לי.... בעלי רוצה לשוחח עם ההורים האחרים ולידע אותם במה שאנחנו יודעים כדי ליצור שתוף פעולה למניעה של דרך הבילוי הזאת. אני מתנגדת כי נראה לי שזה יזיק ברמות של מערכת היחסים איתו. מה דתעכם?
 

ButtercupA

New member
יש מקומות שיש בהם התארגנות הורים בדיוק למטרה

הזו. משמרת הורים שמסתובבים בשעות בילוי. אז אם יצליחו להתארגן זה יכול להיות חיובי.
 

imashelo1

New member
פניה להורים אחרים

הא לא מתכוון למשמרת הורים. ההצעה שלו היא לפנות ולידע את ההורים האחרים שיש בירות במפגשי הילדים-למקרה שלא יודעים, ולחשוב על מניעה משותפת. כדי שלא יגידו שלאחרים מרשים והם היחידים שאסור להם וכדומה. לי זה נראה בעייתי לדבר מאחורי גבו עם הורים שאיננו מכירים, וברור לי שהבן שלנו מאד יכעס אם נפנה להוריהם.... אני מתלבטת אם לערב הורים שאינני מכירה. אלה ילדים שלומדים איתו ביתכון של העיר שלנו (יש לנו רק אחד כזה חילוני). אין לי אפילו שמות משפחה של חלק מהילדים... .לא יודעת זה נראה לי בעייתי לפנות ללא ידיעת ההורים. זה עשוי ליצור בעיות בין הילדים... ואני לא באמת בטוחה שהאלכוהול באמת זורם. אולי אנחנו נלחצים מדי.... לא יודעת.... זו התחושה המרכזית- אני לא יודעת אם אכן יש בעיה או התנהגות נורמטיבית סבירה. ומה זה סביר?????? סליחה אבל אני מבולבלת... כנראה כמו הבן המתבגר(-:
 

לאה_מ

New member
אני מבינה את ההתלבטות.

בעיני זה עלול לסגור את ערוץ התקשורת ביניכם. הייתי מקדישה לזה הרבה מאד מחשבה. מצד שני, אני חושבת שזה מאד מטריד אם בבילויים שלהם יש אלכוהול ונרגילות באופן תדיר. יש מצב שתעברו בפארק באחד הבילויים רק למבט חטוף לראות עד כמה החששות שלכם מוצדקים?
 

קרוסלה

New member
אני לא הייתי מערבת הורים אחרים

במיוחד אם אינך מכירה אותם ויודעת איך יגיבו. חלקם יכחישו, אחרים יעמתו את הילד ואז הבן שלך יחטוף מהחברים. גם לי יש ילד בן 15, ואני לא יודעת אם הייתי עוברת לסדר היום במקרה כזה. התמודדתי עם הבעיות הללו עם הגדול (היום חייל בן 18.5) כשהיה בן 17. גיל 15 ואלכוהול נראה לי ממש לא לענין.
 

ButtercupA

New member
לא לפנות מאחורי הגב

אלא במסגרת שיחה איתו, להגיד לו שזו אפשרות, אבל בכל מקרה לא ללא ידיעתו (גם אם הוא לא מתלהב). אני חושבת שחשוב להסביר לו שזה עשוי להיות צעד אחרון במסגרת המאמצים שלכם להבהיר לו, שמה שהוא משדר מבחינת היחס שלו לאלכוהול- שזה לא נורא וזה משובות נעורים, זה לא ככה בעיניכם. אלכוהול יכול לשבש את שיקול הדעת, ואז שטויות לא מזיקות יכולות להפוך לשטויות מאוד מזיקות. אני מכירה מקרה של קבוצת נערים שהשתכרו, התחילו לריב, נשלף סכין ונער נרצח. אחד מהחבורה שלא עשה משהו רע אלא רק עזר לזה שרצח להסתתר - חטף על זה מעצר בית לשנה וחצי. כך שאני חושבת שאלכוהול זו רעה חולה, בטח ובטח יחד עם "משובות נעורים" והמתבגר פשוט לא מבין את החומרה. הוא חושב שזה "קול".
 
למה צריך לערב הורים אחרים?

זה יעשה את האלכוהול פחות אלכוהולי? או לא יצריך אתכם להתמודד ישירות מול הילד שלכם? אני חוזרת ואומרת (למורת רוחי) השימוש באלכוהול הפך שכיח בקרב בני נוער. כמו שאת מתארת זה בילוי קיץ הנובע (גם) מעודף זמן פנוי, שעמום, ושעות בילוי בחוץ מרובות. אני הייתי מחכה לחורף- לראות אם הם מתאמצים להיפגש בחוץ כדי לשתות , בודקת את התדירות בתקופת הלימודים, מקבלת פרופורציות על ההתנהלות הזו. עד כמה השתייה היא חלק מסיבי מאורח החיים שלו אם הילד לומד (כשורה) מתנהג(כמו שצריך) יש לו חוגים,תחביבים,חברים, והתנהגות נורמטיבית אני הייתי עוזבת את הנושא של השתייה בצד ולא הופכת אותו לנושא לדיון. הוא משתף אתכם הוא יבוא הבייתה כשהוא שיכור ולא יסתובב במחוזות אחרים הוא מספר לכם הוא יבוא עם חברים שהשתכרו וההורים לא יודעים בעיניי-זה הרבה יותר חשוב מכל התנהגות שלו שאינה ניראית לכם.
 

imashelo1

New member
איך קובעים את גבול הלגיטימיות

לפני שנה הייתי אומרת שבירה מחוץ לתחום בכל מחיר. היום אני מרגישה שאני צריכה להזיז את הגבול ולומר לו שבירה בבילוי פעם בחודש ביום שישי ורק פחית אחת, אולי אפשר לקבל. בעלי לא מקבל את זה, הוא מתקשה לקבל את התרבות שהתפתחה סביב האלכוהול כלגיטימי אצל הנוער הצעיר. אז אנחנו חלוקים גם באופן התגובה. הילד שלנו פעיל באופן נורמטיבי- עוסק בכתיבה , בלוג מאד פעיל. זכה בפרס הבלוגר הצעיר הטוב ביותר- קביל מחשב נייד כפרס מוואלה. יש לו חברים קבועים עמם מבלה בימי שישי בעיקר.חברים וויתיקים מאד וגם חדשים יותר. כולם גרים באזורינו ולומדים בסדר. הם מרבים לבלות בבתים, גם אצלינו בבית, סרט, פיצה. ובחופש הגדול יצאו גם לפארקים וכנראה הביאו בירות. יותר מפעם. לענתו עט מאד. הוא אישית הקיא פעם אחת ונשבע לעצמו ולנו שיותר לא נוגע בוודקה (ככה נודע לנו שניסה). בבית ספר הוא תלמיד טוב, לא משקיע בכלל אבל מסתדר. בקיצור- הוא ילד "חנון" בשפת הילדים. ילד מחשב, מעולם לא מעורב באלימות או בעיות התנהגות אחרות. ובכל זאת התנסה בשתיה עם חבריו. ולנו היתה הרגשה שזה הופך למכה רצינית. המון תודה לכל המגיבים. זה נורא עוזר לדסקס ולשמוע עוד דעות, אפילו סותרות. כולם נראים לי צודקים ועודני מבולבלת... אבל יותר רגועה. תודה
 
כל החיים אנחנו לומדים להרחיב את הגבולות

איפשרתי(ומאפשרת) לילדים שלי התנהגויות שבחיים לא חלמתי שזה יהיה אוקי מבחינתי. כאימא לילד ראשון הייתי יותר נוקשה,עם חוקי מותר ואסור -אח"כ התרחבתי(תרתי משמע:)) . את מתארת ילד פעיל,נורמטיבי על גבול החנון, תרבות בילוי מאד נורמטיבית(פיצה מחשב סרט) כל חבריו תלמידים, בני גילו (זה לא שהוא מצא חבורת פריקים בגיל 18 להסתובב איתה). אני...(בניגוד לבעלך) אייתי נותנת לו להתנסות. הקיא פעם מוודקה- לא ינסה אותה שוב. ישתכר פעמיים מבירה- יוותר גם עליה. בלי שהם מתנסים בג'יפה של השתייה ,הסקרנות נשארת. אני בעד לתת להם להתנסות. לא בגיל שנתיים להכניס את המברג לתוך תקע החשמל, אבל לעלות למגלשה לבד,לרדת ממנה לבד, גם אם נופלים לארגז החול. ככה גם בגיל 15. אני מאמינה בהרחבת גבולות האפשר,וצמצום מוקדי חיכוך. ובלבד שתהיה תקשורת פתוחה וטובה (וככה היא מצטיירת) למה לא להגיד לבנדיט הצעיר ,אני סומכת עליך שאחרי שהתנסת פעם והשתכרת מוודקה, וכנראה גם מבירה- שאתה תלמד ותדע את הגבולות שלך של השתיה החברתית. אני מאמינה שאתה ילד מספיק גדול(15,לא?) כדי לשתות אז אתה גם מספיק בוגר כדי לדעת מינון וגבולות. תני לו להציע את הגבולות (פעם בחודש, בירה אחת, שלש פעמים בשנה 3 בירות כל פעם או כל מינון אחר) תשאירי את הכדור במגרש שלו ואת ההחלטה שלו. ו... כדאי שתהיה גם הסכמה הורית על הנושא,אבל כולנו יודעים שלא תמיד זה עובד ככה.(כלומר כן בספרים החינוכיים,פחות במציאות החיים).
 

imashelo1

New member
היי

אני מחברת מאד לדרכך... כנראה אני נעה בין מה שאני ממאמינה בו למה שבעלי מייצג. והוא יותר נוקה ממני בהרבה. לא מצליחה להגיע איתו להסכמות... לצערי... וזה רחוק מההמלצות בספרים.... קשה להיות הורים למתבגר בכור...(-:
 

noa_f

New member
היית אומרת את זה גם על סמים קלים?

(אתה מספיק גדול להתנסות וכו'), כי את יודעת מן הסתם שאלכוהול מזיק לבריאות יותר וממכר יותר ויותר מהר... סתם שאלה.
 
קודם כל הדברים שאני אומרת אינם תיאוריה

יש לי 2 בנים בוגרים אחרי צבא כבר. עברתי את הכול והגישה שלי נשארה אותו דבר. או בעצם אולי לולא עברתי את הכול -לא הייתה לי גישה כזו. שוב- לא שאני חושבת שצריך אלכוהול כדי להיות שמח אבל אם הוא שותה עם חברים,ואני לא מתרגשת מכך זה לא הופך ל"מעשה אסור" אז הפואנטה לעיתים קרובות מתפוגגת -וגם השתייה.
 

noa_f

New member
בעקרון, אני מסכימה איתך - אבל זו לא התשובה

לשאלה ששאלתי
 
למעלה