היכן ואיך תחגגו בר מצווה?

AYELET1

New member
היכן ואיך תחגגו בר מצווה?

בפורום הורים לילדי בי"ס יסודי העלתה אחת המשתתפות את סיפור תלאותיהם בחגיגת בר המצווה של הבן ליד הכותל. מה איתכם? הייתם מתאמצים ומגיעים עד לכותל כדי לחגוג (תיתי- לך זה קל
) כולל מעבר בפקקים וחניה רחוקה וכל מה שזה כרוך? האם הייתם מוכנים (ובעיקר מוכנות...) לשבת בדד בעזרת נשים, בפרט בכותל שזה באמת מרוחק? ואם אתן אינכן מוכנות אך חתן הבר מצווה ביקש? תסכימו? תתאמצו? תוותרו על עקרון ה"ביחד"? האם הייתם/חגגתם קונסרבטיבי/רפורמי/אורתודוכסי? אם אינכם מוכנים לכל זה – מה בעצם משמעות הבר/בת מצווה (כתבו שם משתתפים שבר מצווה לא יחגגו אך יסעו למשל לחו"ל לרגל האירוע)? נכון שחל שינוי בגילאים אלו אך לא רק אז. ישנן אבני דרך חשובות נוספות בדרך אל גיל 18 (ולטעמי גם אחרי זה . 18 זה לא סוף גיל ההתבגרות), אז למה דווקא בגיל 13 אם אינכם שומרי מסורת?
 
חגגנו בבית כנסת רגיל ואפילו לבשתי חצאית לארוע

רעיון הכותל עלה אצלנו ואני פסלתי על הסף בעקבות הקישור שהבאת. הייתי חוגגת בשמחה בבית כנסת רפורמי וקונסרבטיבי, אבל הצד השני פסל את הרעיון. ואכן בר-מצווה הוא טקס סמלי ומשפחתי חביב ואנחנו רואים את עצמינו כיהודים, אמנם חילונים אבל יהודים.
 

3תיתי

New member
לי באמת קל!

הגדול נסע ללונדון והאמצעי לתורכיה (טיול ג'יפים). הם לא רצו לעלות לתורה ובאמת היה נורא קל.
 
אני רוצה קלות כזו, כמו שכתבתי שם

אין משמעות בעיני מבחינה דתית מסורתית לגיל 13 או לגי 14 או לגיל 7
 
לי יש משמעות../images/Emo8.gifאני רק לא מוצאת משמעות

בטקס דתי. ואם הילד מוצא בטקס כזה משמעות זו זכותו לבחור בדרכו לחגוג את בר המצווה שלו באופן שישקף אותו וירגש אותו ויהלום את התגשמות הרגע הזה מבחינתו.
 

fannyd

New member
מדוע מיותרת?

אצלנו הייתה מסיבת בת מצווה לילדים במועדון, החבילה הסטנדרטית. היה מאד מוצלח. הבת הרגישה מלכה. כל הכיתה הגיעה, גם חברים מהשכבה ומהחוג. זה נותן הרבה חיזוקים לגבי קשרים חברתיים, שיש חברים, שהיא אהובה ואוהדה, וזה כל כך חשוב להם בגיל הזה. היו גם צילומי חוץ לבוק שם כולם כתבו לה ברכות ומחמאות כמה מהממת נראתה באותו ערב. היא אומרת שתזכור את הערב הזה כל החיים ואני מאמינה לה. לה זה היה חשוב ואני שמחה שהלכתי עם הראש שלה. העלות ממש לא בשמיים.
 

לאייה

New member
כי בעיני זה מיותר

כמעט כל שבוע יש את אותה מסיבה עם אותו בוק,שמלת כלה,אותם משחקים,אותם ריקודים,מה הטעם ? לא מאמינה שמסיבה חד פעמית משפיעה על מקובלותו או אי מקובלותו של ילד,חושבת שלרוב זה ראוותני ,מיותר ולא נושא שום בשורה מבחינת משמעות מיוחדת ליום ההולדת הספציפי הזה. אנחנו לא דתיים ודבר לא משתנה מבחינתנו בין יום הולדת 12 או 11 או 16,לא רואה סיבה לרוץ יחד עם העדר ולעשות את מה שכולם עושים.
 
גם בעיניי היא מיותרת../images/Emo45.gif

ולכן הבחירה שלנו היא לערוך מסיבה קטנה משפחתית אינטימית וודאי שלא מסיבה כיתתית כמו אצל הילד/ה לפני שבועיים וזה של שבוע הבא. לא מעניין אותנו להיות חלק מהזרם המרכזי. לא פגע כהוא זה במקובלות החברתית שלו. ובעצם-אנחנו כל כך חילוניים,שאין שום משמעות לגיל 13 ולכן גם אף אחד מילדיי לא בחר לעשות את הטקס הדתי, בהחלט לא מפתיע אותי על רקע התפיסה המשפחתית של מקומה של מסורת,דת בחיינו.
 

fannyd

New member
השאלה מה חשוב לילד

אצלנו זה לא כל שבוע אבל ממש לא נמאס להם וכל בת מחכה בכליון עיניים למסיבה שלה, בוק שלה, ריקודים שהיא במרכזם. זה בדיוק כמו שילדים אוהבים לצפות בסרט שאוהבים עוד ועוד כשלהורים זה כבר יוצא מהאף. משפיע/לא משפיע על מקובלות, איני יודעת. מה שכן זה בהחלט משוב חברתי משמעותי. לא אחת שמעתי מבנות שאני מכירה שבת מצווה יש פעם בחיים ואיני רואה כל בעיה אם ההורים הולכים עם הראש שלהן. כמובן איש איש עם מה שמתאים לו.
 

ButtercupA

New member
זה נשמע נחמד

ואני בטוחה שהבת שלך תזכור את זה בכייף. אבל זה גם תלוי בילד. הבן שלי לא רצה כזו מסיבה לכיתה, הוא רצה מסיבה משפחתית מורחבת.
 

ButtercupA

New member
הכותל עצמו מבחינתי הוא רק מקום סימבולי

קיר אבנים עם משמעות של סיפור ארכיאולוגי שקבל מימד של סיפור אגדה (הפתקים שדוחפים בין האבנים שלו). לכן, הכותל לא היה בהכרח מקום שבו הייתי חושבת לציין את נקודת הזמן היהודית הזו. מאחר ויש צד ביהדות שניכס את המקום לעצמו. המקום עצמו נמצא תחת כללים שלא מתאימים לי. ועכשיו חשבתי על רעיון מהפכני
אולי כמו שיש בבריכה ימים לנשים וימים לגברים, וימים מעורבים, כך יהיה גם בכותל... לגבי השינוי, זו בהחלט אבן דרך, אז השאלה היא בעצם, למה לא לציין אותה?
 

iris mom of two

New member
לי זה קל

אנחנו כל כך מעורבים בבית הכנסת, רפורמי, שלנו שאין שאלה. הבת שלי כבר חגגה שם בת מצווה, והבן שלי יעשה אותו דבר בעוד שנתיים. אפילו כבר יש לנו תאריך. מה שאני אוהבת שלא יהיה הבדל (נו טוב פרשה שונה) בין מה שהבת עשתה ומה שהבן יעשה. שניהם יקראו מהתורה, יעלו לתורה, יתעטפו בטלית, ינחו את התפילה וכדומה, הבעייה היא לא הטקס, זה מסודר. החשיבות שלנו היא שהם גומרים את למודי היהדות הפורמליים ועכשיו זה באחריותם להמשיך את המסורת היהודית.
 

ButtercupA

New member
זו נקודת זמן עם משמעות מאוד מעניינת

אותה אחריות להמשיך את המסורת היהודית.
 

גליה12

New member
למזלי זה כבר עבר

לא הייתי חוגגת במקום שבו לי כאמא אין מעמד שווה לזה של כל בן משפחה אחר, רק משום שאני מהמין הלא נכון הבן הבכור עלה לתורה בבית כנסת קונסרבטיבי- גם אני עליתי לתורה- -במעמד הזה -היה יפה ומרגש הצעיר ל רצה לעלות לתורה- וסיבותיו עימו- אנחנו לא לחצנו- אפילו די שמחתי על זה שנחסך מאיתנו המעמד הזה... עשינו ארוחת צהרים/ מסיבה באיזה מקום בטבע לטעמנו ולטעמו (ועם האורחים לא נהנו- איתם הסליחה) למה ציינו דווקא את גיל 13 למרות החילוניות המוצנרת שלנו- אולי לחץ חברתי ("מה לכולם תהיה מסיבה ולי לא?")
 

noa_f

New member
חגגנו בבית כנסת רפורמי

היה יפה, מכובד, "יהודי". הילד למד לפני הטקס קצת על עצמו ועל זהותו (חוץ מלימוד הפרשה). כל המשפחה המורחבת ישבה לה יחד, שרה, השתתפה, זרקה סוכריות. היו "בעלי תפקידים" מבין החברים והמשפחה - סבים, אח קטן,בנות דוד, ועוד. הייתי נוסעת לחגוג במקום שנראה לי חשוב ועקרוני, אבל לא יודעת אם הייתי מטריחה לשם את המשפחה. לא הייתי מסכימה שיעלה לתורה במקום שאמא שלו וסבתא שלו והדודות לא יכולות לשבת עם כולם. לדעתי, זה חלק עקרוני ביותר ומשמעותי מאוד בחינוך שלו.
 

AYELET1

New member
האיש מאד רצה בבית כנסת

אורתודוכסי לגמרי לי לא היה איכפתלחלוטין היכן זה יהיה הבנים הסכימו (אחד מהם במיוחד היה מעוניין בכך) אז לבשתי חצאית והגעתי. זה אירע בדיוק פעמיים (יש לי 2 בנים...) אז לא כזה קריטי. עשינו זאת באיזה בית כנסת צהנוע שיש לידנו. באחת הפעמים יצאתי מעט באחור ולבד והגעתי לבית כנסת לא נכון. יש לידנו לא מעט בתי כנסת קטנים: ביה"כ של הרוסי, ביה"כ הפרסי, המרוקאי וכן הלאה. אני הגעתי לאחד מאלו שאינם "של" האשכנזים (הייתי אמורה להגיע לרוסי). לא ממש ראיתי את האיש והבנים. הנשים הסתכלו עלי מאד מופתעות - זה היה קומץ נשים שנהג להגיע באופן קבוע (ממה שהבנתי) והן הכירו זו את זו. נראיתי "בלתי שייכת" בעליל
אישה אחת הודיעה : כולנו יהודים וכל הוייבערס הנהנו (גם אני)... די מהר קלטתי שזה אינו המקום הנכון, נפרדתי מהגברות והלכתי לחפש את "ביה"כ הרוסי". יש לציין שהסיטואציה היתה משעשעת למדי
 

AYELET1

New member
ולהבהיר: איש לא הכריח את הבנים

ולא הפעיל עליהם לחץ לבצע זאת בבה"כ (כולל האיש שרצה שזה יתקיים שם)
 

נירה63

New member
אצלנו העליה לתורה היתה ברפורמי

חגיגה באולם , בסך הכל היה מדהיםםםםםםםםם. אהבתי והתחברתי מאוד לטקס בבית הכנסת הרפורמי בו נשים וגברים יושבים מתפללים שרים ועולים לתורה ביחד.
 
למעלה