עוד פיסה בפאזל של אבולוציית הלוויתנים?

עוד פיסה בפאזל של אבולוציית הלוויתנים?

לפני שאכיר לכם את המחקר החדש (אבסטרקט) הנוגע לסאגה ההולכת והמתבהרת של אבולוציית הלוויתנים - אני קודם ממליץ לכולכם להציץ בסרטון הקצרצר הבא (זה עבודה של Nature, אז תצפו למשהו איכותי) העוסק באבולוציה של הלוויתנים ומה שידוע לנו (ומה שלא ידוע לנו, מן הסתם) לגבי תחום מרתק זה של עץ החיים. התגלית היא למעשה של מאובן בשם Indohyus . Indohyus הוא יונק ימי המזכיר באנטומיה שלו מעט את הדביבון, אבל פה מתחיל הקטע המעניין: אנטומית, Indohyus דומה ללוויתנים ולעומת מכפילי פרסה (Artiodactyls ,המשפחה אליה שייכים הלוויתנים) אחרים - מבנה השיניים הפרה-מולריות, האזניים (ישנה חשיבות עצומה למבנה עצמות האזניים בכל הנוגע לאדפטציות ימיות, כפי שאלה מכם המכירים את סיפורו של Ambulocetus** אולי יכירו.) והכי מעניין - צפיפות העצם וקומפוזיציית איזוטופי החמצן* בשיניים של הפליאו-אורגניזם הנ"ל הן הוכחות חותכות שהאורגניזם המדובר הוא בע"ח, יונק, ימי. האנליזה של הIndohyus עדיין בעיצומה, וקשה להגדיר בדיוק איזה חלק מפאזל הפילוגנזה של הלוויתן המאובן מהווה - אבל מה שכן, הוא בהחלט מהוה דוגמה מרתקת לשלב אפילו מוקדם יותר במעברם של היונקים "חזרה לים". השורה האחרונה באבסטרקט של המאמר בNature (הלינק הוא לא אבסטרקט אלא אקספוזיציה יותר "ידידותית למשתמש") שהתפרסם היא זו שעניינה אותי הכי הרבה: אם אכן מדובר באב קדמון ישיר של הלוויתנים, אז זה כנראה אומר שתחילת המעבר של יונקים חזרה לים (ע"י אדפטציות דומות לאלה של הIndohyus) - אז זה כנראה התרחש לפני שהופעתה של הסדרת (Order) היונקים הימיים התרחשה (נשמע לי סביר בהחלט עם מודל ה"אבולוציה בשלבים קטנים" המוכר לכולנו) הלינקים המפוזרים בפוסט עשירים בידע, אז אני ממליץ לכולם לקרוא (ולכל אלה מכם שאין להם יותר מדי זמן לקרוא, הקליפ הוא קצרצר ונותן אקספוזיציה יפהפייה ותמציתית על כל מה שאנו יודעים כרגע על האבולוציה של היונקים הימיים.) *אנליזה של איזוטופי החמצן בשיניים של האורגניזם מראה באופן חד משמעי שהרבה מן החמצן שהגיע לIndohyus הגיע למעשה מהים - אין לנו ספק שמדובר ביצור ימי. **לגבי כל מי שלא זוכר את הסיפור של Ambulocetus - הנה קישור לוויקי שלו (הייתי עושה את זה בלינק מגניב כמו בשאר הפוסט, אבל תפוז מגבילים אותנו ב-3 כאלה.) http://en.wikipedia.org/wiki/Ambulocetus . (רפרנס): --- 1. 1. Thewissen, J. G. M. , Cooper, L. N. , Clementz, M. T. , Bajpai, S. & Tiwari, B. N. Nature, 450, 1190–1194, (2007). ---
 
2 שאלות:

אתה יכול להסביר בבקשה את המשפט הבא? : "אם אכן מדובר באב קדמון ישיר של הלוויתנים, אז זה כנראה אומר שתחילת המעבר של יונקים חזרה לים (ע"י אדפטציות דומות לאלה של הIndohyus) - אז זה כנראה התרחש לפני שהופעתה של הסדרת (Order) היונקים הימיים התרחשה (נשמע לי סביר בהחלט עם מודל ה"אבולוציה בשלבים קטנים" המוכר לכולנו)" חוץ מזה, מה גרם ליונקים האלה לחזור לים? האם הסתיים איזה עידן קרח והייתה הצפה של האוקיינוסים?
 
2 תשובות,

הטקסונומיה של היונקים ימיים מתייחסת אליהם, דהיינו, לדולפינים, לוויתנים וחלק מאבותיהם הקדמונים אותם אנו מכירים - פשוט כיונקים ימיים (Cetaceans) עכשיו, אל תטעה, הטקסון Order הוא טקסון גבוה מאוד (הסדרה שלנו, למשל, זה כל הפרימטים, And that's a BIG one) בכל מקרה, מה שמעניין במשפט הזה הוא שאדפטציות המאפשרות ליונקים לשרוד במים , לשהות במים זמן רב ולהתאים את הדיאטה שלהם למים - היו עוד לפני שהסדרה הופיעה לראשונה (כמו למשל, במפלצות ים כמו Bascilus, אני בטל לא כותב את זה נכון) - הנקודה היא, שלוויתנים ואבותיהם הקדמונים (אלה שעוד היו להם רגלייםfully formed כמו אמבוליסטדוס)) קיימים המון זמן - ולכן זה מפתיע שישנם יונקים עוד לפניהם שיכלו לחיות בסגנון חיים "חצי-לוויתנים". Indohyus היה ממש סוג של Pseudo-amphibian - הוא חי במים ומחוץ למים. לשאלה השנייה שלך - קשה לי להגיד במפורש מה גרם להם לחזור לים כי הבקיאות שלי בפליאו-אקלים שואפת לאפס - מצד שני, גם אם אי אפשר להגיד מפורשות, ההסבר האבולוציוני היבש תמיד יהיה זהה - בים יש *טונה* של אוכל. אפילו אם גם ביבשה יש טונה של אוכל, כל מי שיוכל להתקיים מ2 הדיאטות, יגבור על אחרים. אני אומר שהלחץ הברירתי העיקרי שיש על כל מין הוא לעשות משהו שאף אחד לא עושה.
 

SilentMike

New member
לשאלה השניה.

שום דבר לא גרם ליונקים לחזור לים. אנחנו עוד פה. אני ידע, כתבת "גרם ליונקים האלה". אבל הרמיזה כאילו צריך משהו "מיוחד" שיגרום ליונקים לחזור לים היא בעייתית. מה שקרה זה שבני מין מסוים של יונק הצליחו למצוא מחיה בתוך המים ולאורך התקדמות השושלת שלו החלו לבלות יותר ויותר זמן שם. ואם אתה מחפש איזה גורם בכל זאת, אתה יכול להסתכל אל ההכחדה של סוף הקרטיקון שהתרחשה כמה מיליוני שנים קודם לכן. הים התפנה מרבים משוכניו הזוחלים הקודמים. אבל האמת שהיונקים האלה לא יצאו ישר אל מעמקי האוקיינוס, ובילו דורות רבים סמוך לקו החוף או בנהרות (כמו לוטרות ובונים היום).
 

Wolverchenus

New member
בהקשר הזה

צריך להסתכל על הFishing cat כמועמד יפה ללהפוך לחיית ים במלוא המובן עם חלוף העידנים (בהנחה והוא לא יכחד)
 

Wolverchenus

New member
כנראה שהטקטיקה מוצלחת ויש שפע מזון

יש נטייה בעת שקיים שפע מזון לגדול ונטייה לקטון כשהשפע הזה נעלם. (ע"ע דינזאורים-לטאות)
 

Wolverchenus

New member
שרשרתי את ההודעה לשרשור שפתח E.Coli

אבל זה טוב שהבאת את זה כי זו כתבה ראויה בעברית. אני לומד להעריך את ה"ארץ" יותר ויותר בכל יום שעובר.
 
למעלה