בודק תוכנה QA ראשון בחברת סטרטאפ

  • פותח הנושא yd38
  • פורסם בתאריך

yd38

New member
בודק תוכנה QA ראשון בחברת סטרטאפ

שלום וערב טוב לכולם,
התקבלתי לעבודה בחברת סטרטאפ קטנה בתפקיד בודק תוכנה יחיד בחברה.
במסגרת תפקידי אני צריך לתכנן את תהליכי האיכות והבדיקות בחברה (יש לי ניסיון בבדיקות של בערך שנתיים)
אשמח לקבל עצות וטיפים במה להתחיל קודם (מה עושים ביום הראשון לעבודה) ומה סדר הדברים הנכון כדי לבנות את תהליך האיכות בצורה נכונה.
תודה לכולם
 

עמית ו

New member
תראה,

תגיע בבוקר, שתה תה (או קפה, אם אתה מאלה) ואז תפוס מישהו זמין שיכול להסביר לך מה הקטע של המוצר ולהראות לך מי נגד מי. קח קצת זמן (איפשהו בין שעה לחודש) כדי לנסות להבין מי נגד מי - מה המוצר עושה, מה גורם לאנשים לשלם (או, במקרה הזה, למשקיעים לשים כסף) ואילו תהליכי עבודה כבר קיימים (איך מנהלים את המשימות, באיזה source control משתמשים). גם אם אתה לא כותב קוד, אתה רוצה לבקש מהם שיראו לך איפה הקוד נמצא כדי שתוכל לקרוא (לא יודע לקרוא קוד? אף פעם לא מאוחר מכדי ללמוד).
תוך כדי שמראים לך את המוצר, שים לב לדברים שנראים לך מוזר, ושאל עליהם. חלק מהשאלות אולי ייתקלו ב"אוי, לא חשבנו על זה" (קרדיט מיידי לטובתך) וחלק אחר יקבלו תשובה ויעזרו לך להבין את המוצר טוב יותר.
חוץ מזה, מישהו שכר אותך - בטח יש לו (או לה) ציפיות. שב לשיחה קצרה כדי לקבל כיוון ראשוני של מה הכי דחוף.
&nbsp
ובהצלחה.
&nbsp
נ.ב.
שים לב, יש פה מעט מאוד תוכן מעשי ופרקטי. הסיבה לזה היא שאתה תצטרך להמציא את הגלגל שלך - צריך לאזן בין עומס בירוקרטי לבין כאוס ולהבין איך מתמקדים בדברים החשובים. בלי לדעת מה העסק עושה, עם מי אתה עובד באופן יומיומי, מי צריך את העזרה שלך ואיזו עזרה הוא צריך, אי אפשר למצוא תהליך שיתאים באופן כללי לכולם.
 

halperin

New member
מנהל
תתחיל מלבקש מהם לגייס מנהל בדיקות עם ניסיון...

כן - אני מודע לכך שאני נשמע "קצת" ציני על הבוקר,
אבל לבקש ממך (ולעיתים אף מחסרי ניסיון כלל) להקים מערך בדיקות זו פשוט זילות של המקצוע,
ולהסכים להתגלח במקצוע ניהול הבדיקות על חשבון עתיד הסטארטאפ - זה גם לא משהו אידיאלי...
אז יש לך המון מה להגדיר בשיטות וכלי הניהול של בדיקות, ללמוד איך לתכנן אסטרטגייה של בדיקות, להבין את הפוליטיקה של הגורמים הסובבים ושאר בעלי העניין,
וזה עוד לפני שהלכנו להגדרת הפן הטכני של הבדיקות.
 

yd38

New member
מנהל בדיקות עם ניסיון - תגובה

צר לי מאוד והתאכזבתי לקבל ממנהל הפורום (שמטרתו לקבל מידע בנושאים שונים בתחום הבדיקות תוכנה) תגובה צינית שכזו.

במקום לקבל תשובה עניינית התחושה שלי זה תשובה מזלזת הן בכישורים שלי (נכון אני לא עם הרבה ניסיון) והן במקצוע הבדיקות, למה לנצל את הנושא ולהשתלח בכל התעשייה שלכאורה מזלזלים במקצוע הבדיקות (וגם אם זה נכון זה לא המקום ולא התזמון המתאים). אתה טוען שאני מנסה כביכול "להתגלח" על חשבון עתיד הסטרטאפ, מאיפה הקביעה הזו כשאתה לא מכיר אותי ולא את דרישות המשרה שהתקבלתי איליה ומה השיקולים של החברה עצמה.
זה שיש לי המון מה ללמוד זה ברור בשביל זה שלחתי הודעה בפורום אז אתה לא מחדש לי כלום (מבחינתי בתגובה שלך לא קיבלתי מידע שאני לא מכיר ולא מודע איליו)
 

halperin

New member
מנהל
צר לי שנעלבת ומקווה שלפחות קראת את שאר התגובה

אבל כשאתה מציין ניסיון של שנתיים בתחום, ושאתה מתבקש לנהל תהליך כזה - זה מראה על בעיה
 

yd38

New member
תגובה

כן קראתי את שאר התגובה, כנראה שאתה לא הבנת מה שאלתי.
אני לא אמרתי שאני הולך להיות מנהל הבדיקות בחברה אלא שאני צריך לתכנן ולשפר את תהליכי האיכות והבדיקות בחברה (זה לא אומר בהכרח שאני הולך עכשיו להיות מנהל הבדיקות החברה ולקבוע אסטרטגיות). עם ניסיון של שנתיים אני חושב שאפשרי לפחות להתחיל את התהליך (ובהמשך לגייס מנהל בדיקות מנוסה).
ושוב התגובה שלך לצערי (זה מראה על בעיה) זו דעתך האישית ואני אישית מכיר אנשים מהתחום שקיבלו הזדמנות שכזו ולמדו והתקדמו וצברו ניסיון גם אם בסוף לא הפכו להיות מנהלי הבדיקות בפועל.
ישנם חברות סטרטאפ שלא מגייסות בתפקיד הראשוני מנהל בדיקות (מעדיפים לגייס מישהו עם ניסיון ויכולות מקצועיות כדי לשפר את האיכות)
אתה מוזמן לבדוק את זה.....
 

עמית ו

New member
אני רוצה רגע להידחף

קודם כל, חשוב לי לומר - כל מה שאני עומד לכתוב כאן אינו הערה אישית, כי אני לא מכיר אותך, או את החברה, ואין לי מושג ירוק מה הציפיות שלהם ממך.
&nbsp
עם זאת, אני כן מזדהה (לא מעט אפילו) עם התחושה הכללית של קובי - בודק תוכנה יחיד בחברה, לא משנה איך עוד קוראים לו, הוא מנהל הבדיקות בחברה. יש לו מנהל אישי, אבל הוא הסמכות המקצועית העליונה בכל מה שקשור לבדיקות תוכנה. למה? כי אין אף אחד אחר בסביבה. בכנות, עם חמש וקצתשהו שנות ניסיון - אני יודע לומר שמשימה כזו גדולה עלי בחצי מידה (תרגום - אני די בטוח שאני יכול להתמודד איתה, אבל אני יודע שההתחלה תהיה קשה ומלאה טעויות). אני יודע לומר שלפני שלוש שנים, משימה כזו הייתה גדולה עלי בסדר גודל או שניים (תרגום - הייתי מפשל שם בצורה כואבת). יותר מזה, הודות לאפקט dunning-kruger- לפני שלוש שנים גם הייתי פחות מודע לפער הזה. (אילוסטרציה - https://understandinginnovation.files.wordpress.com/2015/06/dunning-kruger-0011.jpg?w=640 ).
&nbsp
כאשר סטארט-אפ מפרסם מודעת גיוס לבודק תוכנה ג'וניור, הוא אומר "מה שחשוב לי מבודק תוכנה הוא מדרגת שכר נמוכה". האמירה הזו, בלי קשר למי שנשכר, מצביעה על בעיה נפוצה הרבה יותר מדי של הבנת הערך שאמור להגיע מבדיקות תוכנה. לכן, כיוון שכל אחד יכול להיות בודק תוכנה ואין ערך בהתמקצעות (כך על פי התפיסה הבעייתית), אפשר לתפוס מישהו עם מעט ניסיון וזה יוסיף את אבקת הקסם שאנחנו צריכים.
לכן, כאשר סטארט-אפ עושה כזה דבר, מדובר בזילות של מקצוע הבדיקות. בלי שום קשר למי שמאייש את המשרה.
&nbsp
הדבר השני הוא מצד העובד - עם שנתיים ניסיון, אני מניח שיצא לך להיתקל כבר בדברים שעובדים עקום "כי ככה כתבו את זה פעם, ועכשיו יקר מדי לשנות את זה" (או, כמו שקוראים לזה אצלנו "מסיבות היסטוריות"). הטעויות שתעשה בתחילת הדרך (וכולם עושים טעויות) ייגררו לאורך לא מעט זמן. הדרכים בהן תפעל יגדירו תהליכים ויצרו הרגלים אצל כולם (כולל, אגב, את הציפיות משאר הבודקים שאולי יגייסו בעתיד - כבודק תוכנה יחיד, אתה צריך ליצור רושם של סופרמן). אין לי ספק שאתה תלמד המון בתהליך הזה, ואין לי ספק שתעשה גם לא מעט דברים טובים. אבל כשאתה מקבל משרה כזו, הסיכון שאתה מציע לעסק לקבל (והעסק, שבמקרה הגרוע, לא מבין חצי דבר בבדיקות תוכנה, מקבל בלי להבין) די משמעותי - תהליכי בדיקות שלא מתאימים למוצר המפותח יכולים לגרום למגוון בעיות -
האטה בקצב הפיתוח, בזבוז זמן על תיקון דברים מיותרים, הכנסה של שגיאות נוספות לתוך המערכת, ומרמור כללי במקום העבודה. המקרה הגרוע ביותר של פרוייקט בדיקות שנכשל איננו "מפטרים אותי", אלא "המקום בו אני עובד קורס". נשמע קצת פטאלי, אבל במקומות קטנים, ההשפעה של כל אדם גדולה מאוד. במקרה היותר נפוץ, הטעויות שתעשה יעלו לחברה לא מעט כסף לאורך הזמן.
הגדרת תהליכים היא עבודה קשה מאוד (אנחנו כרגע מגדירים תהליכים בצוות, עם לא מעט אנשים מנוסים למדי ובהקשר שאנחנו מכירים היטב, ואנחנו מזיעים לא מעט בתהליך הזה), ואני מוכן להבטיח לך שאם תסתכל לאחור בעוד שנה מהיום, יהיו לא מעט דברים שתאמר עליהם "בדיעבד, הייתי צריך לפעול אחרת". במיוחד, אגב, במקומות בהם תשים לב שהגדרת תהליך בלי להתכוון לזה - פשוט על ידי איך שעבדת.
&nbsp
כאשר שולי הטעות נמוכים (אין לסטארט אפ רזרבות תקציביות כמו שיש לחברה גדולה יותר, וכשיש לך רק מוצר אחד ורק צוות אחד, המוצר הזה לא יכול לקרטע בלי להפיל את החברה), הבחירה האחראית היא למצוא מישהו שכבר עבר סבב אחד של טעויות כאלה ויודע לא לחזור עליהן, או לפחות למצוא מישהו שראה מקרוב את הבחירות ואת הטעויות שעשו אחרים ולמד מהן. כשאתה מקבל משרה כזו ואין לך את הרקע הזה, שים לב למשקל שמונח לך על הכתפיים.
&nbsp
אחרי שאמרתי את זה - אני עדיין מאחל לך בהצלחה, ואם יהיו לך שאלות או התלבטויות, אשמח לנסות לעזור (ואני בטוח שגם קובי ישמח לתרום עצה או שמונה).
&nbsp
(ובלי קשר, המלצה, מחק את המילה "איכות" מהמילון שלך, אם איכות תהיה רק הבעיה שלך, הפרוייקט ייכשל לפני שתספיק לומר ג'ק רובינזון)
 
מאוד מזדהה..כמה עצות

גם אני התחלתי תפקיד ניהולי אחרי שנתיים וחצי נסיון. אמנם נסיון נרחב מבחינת כמות הדברים שנחשפתי אליהם, אבל עדיין רק שנתיים וחצי. אני כמעט 3 שנים ראש צוות ואין מה לעשות..הכל תלוי בך..צא מנקודת הנחה שהאנשים שעובדים אתך, לא ממש מבינים את התחום ובמקרה הטוב הם עוד נותנים לו את הכבוד הראוי לו כמקצוע. יש כאלה שגם לא מבינים את זה וחושבים שאין פה מטודולוגיה והכל זה ניסוי ותהייה על סף השרלטנות. לכן, הכל בגדול תלוי בך ובמה שתעשה מזה. אני מציע להשיג חומר כתוב כדי להתמקצע יותר.
תתחיל כאמור כמו כל דבר מללמוד את המערכת..אני אישית נצמדתי לדבאופס ולמפתחים בחברה ולא זזתי מהחדר שלהם במשך חודשיים. אתה צריך לחפש תהליכים ופחות להתעניין בקוד וכו'. להבין תהליכים ומה רץ מאחורי התהליכים.
במקביל, הייתי מתחיל לבנות מיפוי של המערכת, אם יש מסמכי דרישות אז הייתי מתחיל לנסות להבין אותם במקביל.
בשלב הבא, הייתי כותב לעצמי איזה STP ראשוני, על מנת להבין מה צריך לבדוק ומה הצרכים שלך. תתחיל לאגור ציוד בדיקות ובמקביל תנסה לתכנן את בניין הכוח, איזה בדיקות חשובות יותר, נקודות כשל, עומסים וסטרס על המערכת.. איפה ניתן לאתגר אותה בהמשך תהליך הפיתוח שלה.
תמנע מאוטומציות וכו' בשלב הראשון.
תנסה לבנות תכנית עם יעדים לפי שלבי הפרוייקט.
הכי חשוב, מעורבות בכל פינה קיימת. יהיו מי שלא ירצו אותך בכל פינה והצורך שלך הוא להיות בכל נקודה ובכל צומת פיתוח.
זהו בשלב הזה, בהצלחה.
 
למעלה