צוענים בישראל

erana75

New member
צוענים בישראל

מהיכן יש צוענים בישראל ? מהי דתם ? לפי הכתבה שפורסמה היום ב-YNET אני מניח שהם כנראה שייכים לכת מוסלמית מסויימת
 
הנושא עלה פעמיים

הנה בתחתית ההודעה שני קישורים לשרשורים על פי שמות הפותחים אותם למיטב היכרותי, ואני לא מכיר לעומק, רובם חיים בירושלים, הם הגיעו לכאן דרך נדודים בשעתו באימפריה העותומנית ודתם מוסלמית.
 

gitta

New member
שלום erana

מדובר בשבט ה"נורי", קהילה קטנה שחייתה בשולי היישוב במזרח ירושליים, בתוך מערות, כמו האדם הקדמון, שם סבלה מרמות תחלואה ותמותה גבוהות. לכן הופתעתי ממש לטובה לקרוא את הכתבה ב-wynet שמקוננת על מצבם ה"גרוע". למעשה, הם קפצו תוך 20 השנה האחרונות ישר לעידן המודרני, ועל כך אנחנו יכולים להיות גאים. אף אחת מהחברות המוסלמיות, שבתוכן חיו ה"נורי" בעבר, לא נתנה לאנשים אלה יחס כזה. להיפך, הם נהפכו לנוודים בעל כורחם, בגלל רדיפות דת. בגלל מצבם הסוציואקונומי הם לא היו מצויידים בכלים אינטלקטואליים דומים לאלה של המוסלמים של הזרם המרכזי ("אורתודוכסים"), ולכן נחשבו למוקצים. הם גם לא נהנו מהגנת השלטונות בארצות האסלאם, כמו היהודים והנוצרים, למשל, שהם "עם הספר", ולכן הקראן מעניק להם מעמד מיוחד. אני מעריכה שהם לא אוהבים להיקרא "צוענים", מכיוון שהם אמנם צאצאי נוודים, אך הם לא צוענים במובן המקובל והכינוי צוענים יכול לבוא רק מצד בעלי ראייה אירופוצנטרית. זהו בקיצור.
 

gitta

New member
ועוד דבר erana../images/Emo56.gif

וכל מי שמחפש קשר לאותם אנשים, אפשר להתקשר למחלקת הרווחה בעיריית ירושליים ולקבל מידע יותר מפורט עליהם.
 

gitta

New member
המילה "נורי" בלקסיקון הערבי

משמשת כמילה נרדפת לצועני, וזה מוכיח שגם בתרבות הערבית נחשבים הנורים לצוענים.
 

ב ו ע ו ת

New member
קושיה

אולי קשורה ואולי לא. לפני שנים קראתי כתבה צולמת על שבט נוודים בהיר עור ושיער החי במערות של מדבר יהודה. אינני יודעת אם אני מדייקת בפרטים, אחרי הכל בגילי המתקדם מתכרסמים להם לאיטם תאי הזכרון והמוח מכיל רק שטויות ומתכונים. נזכרתי בזה לאחר שיחה עם חבר שסיפר לי על שבט בדואי החי בסיני, שמוצאו ברומניה. רומניה,צוענים, מדבר יהודה... יש קשר?! נעמה
 
מישהו מכיר? מישהו יודע?

נתקלתי לאורך הזמן בשני סיפורים נפרדים: האחד על שבט בדואי בסיני שנוצר ממהגרים שבאו מרומניה בתקופת האימפריה הטורקית, ועל אוכלוסיה בדרום הר חברון שחיה במערות. עד כמה שאני מכיר מדובר בשני סיפורים נפרדים. מישהו מכיר פרטים מסודרים יותר? דרך אגב, אותה אוכלוסיה בדרום הא חברון מצאה עצמה מגורשת מהמערות על ידי צה"ל, בפרשיה שבה היה ויכוח ציבורי אם זה נעשה מצרכי בטחון או מאטימות ושרירותיות.
 

gitta

New member
בזמן האימפריה העות'מאנית

היה נהוג להעתיק קהילות שלמות לאזורי ספר, להגן על מקומות איסטרטגיים. כך הובאו הרומנים לאזור סנטה קתרינה, שם הם חיים גם כיום. על אותו רקע הובאו לארצנו הדרוזים והצ'רקסים.
 

ב ו ע ו ת

New member
גיטה יקרה

על הרומנים בסיני שמעתי. אבל האם את מכירה את יושבי המערות בהירי השיער אודתם שאלתי? האםיש להם קשר לרומנים מסיני? ניסיתי לחפש באינטרנט ומצאתי רק את המאמר הבא. נעמה
 

gitta

New member
לא מכירה אותם, תוכלי לקבל מידע

מדויק מבי"ס שדה עין-גדי, החולש על אזור מדבר יהודה. הייתי רוצה לקרוא את המאמר שהזכרת, נא צייני את הקישור הנכון. תודה, גיטה.
 

gitta

New member
אני מכירה את מחבר המאמר

ואני לא חושבת שהוא עשה מחקר שטח, לכן אין טעם לפנות אליו בשאלת הנוודים בהירי העור. אולם יש עוד שני מקומות שבהם תוכלי לבקש פרטים, האחד הוא מרכז המחקר (ע"ש בן-גוריון) בשדה בוקר, והשני החוג למזה"ת באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע.
 

ב ו ע ו ת

New member
תודה, גיטה.

בשביל מה באמת אני מחזיקה אח ב"שְדֶבּוֹ". אם יעלה בידי משהו מענין אשוב לספר לחבר'ה. נעמה
 
למעלה