לאהוב ולהרגיש אהוב

אני מבין שזה נראה לכם פשוט

אבל החיים הרבה יותר מורכבים מזה
אם היה להם כל כך קל לבטא את עצמם אחד מול השניה זה בכלל לא היה מגיע לשם
&nbsp
אבל זכותכם לדמיין שזה קל ופשוט ושאתם הייתם נוהגים בצורה הנכונה/תקינה/הגיונית
אני בטוח שהחיים יסבירו לכם יופי יופי שאתם לא כאלו גיבורים כמו שחשבתם
&nbsp
עד אז תספרו על עצמכם מה שבא לכם
 

לIקי

New member
העובדות מראות שלפחות בחלק גדול מהמקרים זה כן קל ופשוט

אחוזי הגירושין עולים ועולים כל הזמן
מצעדי התועבה הולכים וגואים ומתפרשים כל הזמן
הטמטום הבהמי של בהמות-האדם הולך וגואה והמוסר הולך ומתאדה
אין יותר חשיבות למשפחות - יש "תאים משפחתיים"
הומואים מביאים תינוקות עם רחם להשכרה ולסביות הולכות לבנק הזרע

למשל באתר הזבל הזה שאנחנו גולשים בו(ואתה מנהל בו)
1) יש פורום מסוים שנקרא 'אהבות אסורות' או 'בגידות' או משהו כזה
וזה אשכרה פורום שמיועד כדי ליצור ולעודד מין מחוץ למסגרת הנישואין
שחור על גבי לבן, חופשי ופתוח
הלאה:
2) יש פורום שנקרא 'לסביות בארון נשואות לגבר' - שוב פורום שאשכרה שחור על גבי לבן מיועד ליצור יחסים מיניים מחוץ לנישואין (הפעם יחסים חולניים נגד הטבע)
הלאה:
3) יש פורום שנקרא 'פורום סקס', אולי הבמה הכי מעוררת בחילה בכל פורטל הזוהמה האנושית הזה. הפורום הזה מעודד כל סוג של תופעה וכל סוג של פעילות כל עוד היא מהנה עבור מי שעוסק בה וכל עוד הוא לפחות טורח לציין שהיא לא פוגעת במישהו אחר (והרי בגידה לא פוגעת עד שנתפסים, נכון?)
הנבלה המסריחה שמנהלת את הפורום הזה מספרת כדבר שבשגרה על החוויות שלה ושל הבעל הפח שלה מחילופי הזוגות שהם עושים
ושהיא כל כך מצטערת שהוא לא נמשך לגברים כי היא היתה רוצה לראות אותו מקבל בתחת מגבר אחר
(פי..כוססאמק...באיזה עולם דפוק נותנים לזוהמה כמוהם לחיות?)

אז דחילק, בעידן כמו של היום, כשהכל כזה פתוח וחופשי וחסר משמעות
והזבל האנושי חוגג את זבליותו חסרת המשמעות
התירוץ האחרון שאתה יכול להשתמש בו הוא ש"זה לא קל ופשוט"
כי על פני הדברים, נראה שבעיקר הכל קל ופשוט, מאוד קל ופשוט

ובסופו של דבר, התירוץ הזה שלך הוא יותר מהכל שייך לעולם של היום, לעולם רקוב בלי מוסר
מה ז"א "זה לא קל ופשוט"??
מוסר לא אמור להיות קל ופשוט!
בזה בדיוק האופי שלך נבחן ונמדד
לעשות את מה שלא קל ופשוט!
אם הכל היה קל ופשוט תמיד, לא היה צורך בעקרונות ובחוקים
 
לי אתה לא צריך לספר שאין הנהגה וחינוך אמיתי

ושהכל פרוץ , והכדור רק תופס תאוצה לכיוון התהום (שספק בכלל אם אנחנו לא שם כבר)
התודעות הורדמו
ותודעות רדומות זה כבר כאוס, כל הזמן משתוללים ומתנגשים אחד בשני וניצוצות באויר לאן שהם לא פונים
אבל הקטע הוא שאתה לא יכול להאשים אותם בהתנגשויות (יהיו אשר יהיו)
אתה יכול להאשים אותם שמלכתחילה הן לא עמדו על המשמר מפני הכוחות האגוצנטרים שרוצים לשלוט בעולם/עליהם
על זה אתה יכול לתבוע אותם,
אבל אחרי שהורדמו...... אתה כבר לא יכול לתבוע אותם על תופעות הלוואי של נהג רדום
בגלל זה ביהדות קוראים לזה "תינוק שנשבא" , מאחר והתודעה שם היא בצימצום כשל תינוק שאינו מבין מימינו ומשמאלו (רדומה), ובדיוק כמו שאתה לא יכול להאשים תינוק שהפיל את האגרטל, או אפילו גרם לשריפה, בשום האשמה
מאחר שהיחיד שאפשר להאשים במשהו זו את התודעה/מודעות, ושם היא רדומה/בצימצום כשל תינוק,
אז באיזו האשמה אתה רוצה להאשים תינוק?
ואם יש לך האשמות כלפי תינוק משמע גם אתה בתרדמת, מאחר ואם הייתה מודע, הייתה מודע גם למקום שהתודעה שמולך נמצאת, ולא הייתה מאשים אותה יותר מידי, כי גם הייתה מבין שזה גם יכול להיות אתה, וגם לכל הפחות יכול לקרות לך, ואין שום גרנטי שהתודעה שלך ערנית או תשאר בערנות גם מחר
זה שאתם מדמיינים כך זה נחמד מאוד ודי משעשע לראות כמה התודעות הרדומות חושבות גבוה על עצמן, כשהן בעצם באותו מקום מצומצם
כמו זומבים, אוכלים אחד את השניה ודורכים אחד על השניה בלי להתרגש בכלל
&nbsp
שבת שלום
 

לIקי

New member
אתה מכיר את המשפט

"אם אתה לא חלק מהפתרון, אתה חלק מהבעיה" ?

משפט מבריק

ולכן מי שאשם בכך שהתודעה רדומה הוא אתה

כשמפנים כלפיך אצבע מאשימה שאתה עובד בחינם באתר פמינאצי שמשרת את כוחות האופל האלה שאתה עצמך מכיר בהרס שהם מביאים
אתה הופך את עצמך מייד לבת-יענה ומתחיל לצטט משפטים שאומרים משהו כמו שיש דור שזו השעה שלו ושאסור לפעול נגד מי שהשעה עכשיו בעדו(לא זוכר איזה ציטוט הבאת אז בדיוק, אז זה פחות או יותר רוח הדברים)

או שאתה מתרץ את זה בכך שאתה עוזר לכל מי שנמצא כאן ואיכשהו משפיע עליהם בדרך הנכונה
כשאנחנו יודעים יפה מאוד שזה חרטה, ולא רק אתה לא משפיע כאן, גם אני לא משפיע ואף אחד לא משפיע
זאת מסגרת חברתית מטומטמת של אינטרנט שאף אחד לא בא לכאן כדי להיות מושפע, אנשים באים לכאן בשביל לחרבן את הצואה המילולית שיש להם בראש. וכל אחד אוהב את הריח של הנאדים של עצמו ולא מקשיב לאף אחד אחר.
זו הפלטפורמה
ואתה מכור לה, ואתה מתרץ את זה בכל תירוץ שרק תמצא כדי להישאר פה

אבל אתה לא חלק משום פתרון
אתה חלק מהבעיה
וכל עוד אתה כאן - אתה תמשיך להיות חלק מהבעיה
המקום הזה הוא מחראה
ואם אני אי פעם אצליח להעיר אותך, אז גם אני וגם אתה נהפוך אולי לרגע לחלק מהפתרון (אם נתמיד אחר כך בתור חלק מהפתרון זה יהיה כבר עניין אחר)
 
אמר מי שנמצא פה יותר ממני, כותב פה יותר ממני, מגיב פה יותר

פותח שירשורים יותר
&nbsp
ואומרים שלא מתגרים במי שהשעה משחקת לו
וזה בכלל לא שיך לעיניין עם תפוז
אם כבר זה יותר בכיוון שלך
מאחר והשעה כרגע משחקת לטיפשים ,לגסים ולאלימים
ומאחר שהשעה משחקת לך, שכן מותר לך לדמיין שאתה חכם ולדבר דברי הבל וטימטום ברבים
אתה מבין, אז אני לא באמת יכול לנהל איתך קרב , כי זה פשוט השעה של השוטים
אז לא מתגרים בהם, הם רק יכולים ללכלך אותך
&nbsp
&nbsp
 

לIקי

New member
לא יודע, לא ספרתי

אני לא מנסה להתנצח איתך מי כותב יותר או פחות
(למרות שזה ברור לעין שזה אתה. אתה שורץ פה שנים. אני מגיח פעם בכמה זמן ונעלם)

לגבי שאר דבריך, אין יותר מדי מה להגיב לזה
היות ואתה תת-רמה ומטומטם ידוע והביוב שבתוך הנשמה הקטנה, התימנית והעלובה שלך פורץ ברגעים הכי לא צפויים (אלוהים רק יודע מה כבר הרגיז אותך במה שאמרתי - אבל זה כבר עניין לרגשי הנחיתות המוצדקים שלך)


שא ברכה, ולך תשלים 12 שנות לימוד
עם קצת הרבה מאמץ אולי תצליח עד גיל 45
(למרות שתפוז לא דורשים אפילו שנת לימוד אחת, אבל עדיין, לא נעים...)
 
תגיד לי...

זה לא משגע אותך שאתה נמצא בכל כך הרבה שליליות ?
ברור לי שאתה מתרץ לעצמך למה זה ככה
אבל בסופו של יום העובדה היא שאתה פולט ים שליליות
ולחילופין חיוביות לא נראת בדברך
אז כמה כבר אפשר להתעלם בין אדם לעצמו
איזה תירוץ כבר יכול לכפות על דפוסים שליליים ארוכי טווח ?
כאילו מה אתה אומר לעצמך...?
"אני במלחמה בכוחות הרשע ואיתם זה הנשק" ? ובגלל זה אתה כאילו ברשות יכול להיות שלילי לאורך זמן ?
או מה אתה מספר לעצמך ?
אתה בכלל יודע שאפשר להגיע למציאות חיובית ?
לא הייתה רוצה להיות במקום תקין ?
&nbsp
 

לIקי

New member
אתה יוצר עלי איזה דעה

מצפה ממני שאני אקבל אותה
ואז מצפה ממני שאני אסביר לך למה היא נכונה ואיך היא הפכה לנכונה
ואז מאשים אותי שאני אמנע מלהסביר אותה ובמקום זה אתן רק תירוצים (למרות שכביכול אני יודע שהיא נכונה)
וזה עוד לפני שבכלל פתחתי את הפה

וואלה לא יודע מה נפלת עלי עוד פעם ולמה הפכתי שוב לפרויקט שלך

שמע יכול להיות שאני טועה ושטעיתי גם בדברים שכתבתי פה
יכול אפילו להיות שגם טעיתי הרבה. גם זה קורה

אבל להגיד לך ת'אמת, קצת מעייף אותי לדוש בדברים האלה. מעדיף לעסוק במשהו אחר


תהיה בריא ,שבוע טוב
 
אתה יודע מה...

אתה צודק
שכח מזה
לא התעצבנתי או משהו, זה פשוט יוצא לי לפעמים בצורה בוטה
וממש לא בא לי שהשלום בנינו יופר, בטח לא בשל אי הבנה
בא פשוט נשכח מזה לגמרי כאילו כלום לא קרה
באמת מאחל לך את כל הטוב שבעולם
שבוע טוב ומבורך
 
שמע זה מצחיק שזה מגיע ממר חותח בבשר החי

אפילו הניק שלך מעיד שאתה צדק, שכן צדק זו מידת הדין, שחותכת ( בבשר החי)
&nbsp
לכן גם אתה כותב בשליליות כלפי רחמים חסד ושלום "שלום הבית' או איך שלא תקרא לזה"
"לי נמאס כבר מכל הרחמנות"
"אז אולי תיקח על עצמך את אמת המידה הזו ותחכה לרגע שבך יבגדו"
&nbsp
אין ספק שהאלמנטים זו רק פיקציה אה
 

מ2מ2

New member
עברתי במקרה

אתמול דפדפתי בגוגל כדי למצוא דיבור בעניין מסוים והתגלגלתי לפורום הזה לדיון הזה.

סוקרטס. אני חייב להודות שהמילים שכתבת נגעו בי. נגעו וגם הפתיעו - איך בכזו פשטות וקלות מישהו מצליח לתאר את מה שאני חווה ומרגיש עמוק בפנים. בפנים הבית הסגור, בפנים הנפש העייפה. אחת לכמה זמן אני נזכר במה שבד"כ אני משתדל לשכוח. נזכר וכואב. ובזכותך הרגשתי הזדהות עם כאבי. גם אם הצעת לו דרכי טיפול שונות משלי, זו עדיין הזדהות המתבלת את הכאב הזה בקצת נעימות. אז תודה.

הרצון באהבה טהורה כל כך גדול ומלהיב כשמשהו מעורר אותו. זה לא קל. כ"כ רציתי אשה אוהבת, שתשאל אותי איך עבר עליי היום, ואשאל אותה בחזרה, שתהיה התעניינות הדדית מינמלית. שיחה. משהו. אני כן שואב אליי הרבה אהבה מהילדים, אבל עדיין..

מצד שני בכל שלב בחיי ועד היום - כולל היום, הזדהתי עם כל התוכחות של ANZ1 והחברים נגד כל שבירת מסגרת בסתר. היום, כשאני כבר בסביבות 35, אני גודר את עצמי בעיקר מסיבה תורנית כאיסור דרבנן \ כרת \ חנק (סקילה זה על בגידה בשבת המלכה), או באמונה שנקלעתי למצב הזה כי כך ה' רוצה וכו'.

ובנוסף מעיק גם החשש מהרבה נזקים חברתיים, משפחתיים ונפשיים שבד"כ מתווספים לאחר זמן. כל זה מביא אותי למסקנה שלא כדאי. וזה חוץ מהתפיסה המקובעת שלי שבלאו הכי לא אמצא משהו איכותי וטוב, ובמקרה הטוב משהו מתוסבך כזה, שהרי אשה טובה עם לב טוב לא מתחילה קשר עם נשוי...
 
קודם כל אני שמח לשמוע שתרמתי לך

וחיזקתי אותך
אני בתוכי יודע שלי ולך (או לכל יהודי אחר) יש בדיוק את אותה נשמה
אותה נשמה שרוצה חום אהבה וביטחון, אותה נשמה שרוצה שלווה אהבה ושלום
אותה נשמה שרוצה וצריכה מילוי
אותה נשמה שרוצה לחוות את עצמה במלוא הפוטנציאל
זה שיש לנו על הנשמה מלבושים וקליפות בצורת תפיסות או דעות או רעיונות וכו', לא משנה את הצמא של הנשמה
הנשמה הזו היא מי שאנחנו באמת,בבסיס
&nbsp
וגם אני חוויתי עם הנשמה שלי עליות וירידות, ואני יכול להבין ואפילו להרגיש אותך במקום שאתה עומד, נשמה כלואה זו נשמה כלואה, נשמה אבודה זו נשמה אבודה נשמה כואבת זו נשמה כואבת, נשמה צמאה זו נשמה צמאה
וגם אני זכיתי לבקר בכל אחת מהפינות האלו
למזלי השם החזיר אותי בתשובה והציל את חיי והאציל עלי חיים, אז היום הסיפור קצת אחרת
אבל אני יכול למצוא את עצמי גם במקומות האלו, אין ערבות לכלום, ואני לא יודע איך אנהג כשאהיה כלוא בתוך עצמי כולי מחפש טיפה מים לשתות, כל אחד יכול לדמיין לעצמו שהוא היה גיבור ועומד במבחנים (כמו שראית לאורך השירשור), אבל המציאות יותר חזקה מדמיונות
&nbsp
אחרי שדיברנו על זה, אני אגיד לך משהו
משהו שהוא ראשית לכל פסיעה לעבר גן העדן המובטח, או לחילופין התרחקות מהגהנום המקולל (ואני לא מדבר על העולם הבא, )
אז קודם כל ולפני הכל, השם שם אותך פה לשמוח ולהנות מעולמו המרהיב לכל הדעות
אין דבר כזה שבאת לסבול או שבאת להיות בעצבות או דיכאון,
אתה באת לשמוח ולהנות מכל הטוב שיש לעולם להציע
וזה החוק הראשון שחל על הנשמה, להיות בשמחה ובצמיחה ובאהבה ובהרמוניה
וחובתה (האלוקית) היא לחתור לשם, כל שאר ה"עולם" או "המציאות" זה רק תפאורה
ניצבים בחוויה, אין להם באמת ממשות כמו שבני האדם נוהגים לחשוב
עכשיו אם אתה לא שם, משמע אתה בעצבות או דיכאון או צימצום, זה כבר מצד עצמך
וכשאני אומר עצמך, אני מתכוון למלבושים (תפיסות,דעות,רעיונות וכו') והמלבושים ברי שינוי, והם כפופים לנשמה (כל עוד הנשמה על המשמר, מה שלא מצוי בדורינו)
עכשיו, אתה, חובתך האלוקית (הרבה לפני חובת המצוות) היא להביא את הנשמה שלך למקום הזה של חיוביות ושמחה שלום ושלוה,
וברגע שאדם מבין את זה באמת, אז יש לו תשובה לכל הפחדים שלו ולכל השדים סביבו
כי יש לו תשובה אלוקית
וככה כשמגיע ניסיון בחיים, ההחוק הזה עוזר לו לעצור את הנפילות/הידרדרות
כי אין דבר כזה שהשם רוצה שיהיה לך עצוב, אין מציאות כזו, זה פיקציה
אז קום על הרגלים ותקח את המושכות לידיים שלך, ובלי מחשבות גדולות על איך הניצבים/חיצוניים יגיבו (פחדים) ובשם השם תקח את עצמך אל המקום המובטח (שמחה, מילוי או לכל הפחות אי עצבות/שליליות)
&nbsp
מגיע לך ויורד עבורך שפע של טוב בכל רגע ורגע יום ויום, ומחכה רק שתפתח את הידיים
כשבעצם כל השפע הזה הוא חיבור עם הנשמה שלך, והרווית
&nbsp
בכל מקרה, סורי על החפירה, פשוט שמחת אותי וחיזקת אותי
בריאות ואושר
 

מ2מ2

New member
כמה מילים... (הרבה)

יצא ארוך... מצטער

בנוגע לעצמי:

עם הנשמה, הרצון שלה והקליפות המכסות אותה - אני מסכים. אלא שאני חושב שהגורם לאנשים לכתוב כ"כ גבוה על אהבת אשה, עם כל היופי והטוהר שיכולים להיות בה, עשוי להיות מהקליפות המכסות על הנשמה באמת.

לעתים, כשהעצב גובר, והקירבה לה' מיטשטשת, אז כמו כל פרץ רגשות שיכול לנצל את המצב עלול להתעורר הרצון העז באשה טובה ולהכות בי. לפגוע ברגש, אבל לא בחשיבה ולא בידיעה. ההתנהגות של אשתי לעתים די קרובות משבשת את כל סדרי הבית, ואני משתדל מאד לחפות על החוסר, וזה מציק, וזה כואב, אבל לשמחתי יש לי הרבה חיים מעבר, ומשם אני שואב את כוחותיי ושמחתי.

אני כן חושב שהרצון הבסיסי באהבת אשה הוא טהור, והוא אחד מהרצונות היפים שיכולים להיות. בעין הזו אני רואה גם את הרצונות בכבוד, הצלחה ואפילו כסף, כמשהו שיכול להיות טהור ובסיסי. אם תשאל אותי - אז כן, בעיניי אהבת אשה נחוצה יותר ולא ניתן להשוות ביניהם. במיטבה היא כוללת תמצית מכל מה שאדם יכול להשיג בעולם הזה, מהתאווה הגסה ועד התחושות הדקות והנעימות שבנפש כנתינה אבסולוטית (לכאורה).

כאדם מאמין ודתי (פלוס..) אני יודע שמילוי הנשמה ומימוש הפוטנציאל שבה אינו תלוי במציאת אשה אוהבת. אדם שחי בזוגיות טובה זוכה לאיכות חיים ולשמחה, ליכולת לחוש בקלות רגשות חיוביים, אבל אם הוא מעביר אתה כל דקה פנוייה במשחקי שש בש, הוא עדיין מבזבז את חייו לריק. זוגיות טובה היא לכשעצמה דבר גדול, ובנוסף היא אמצעי המיקל מאד על העבודה הרוחנית ומאפשר לפתח דברים טובים, אבל אינה תנאי הכרחי למימוש הפוטנציאל.

ואני לא כותב לך את הדברים האלה בגלל מערכת חוקים מגבילה שמציקה לי, אדרבה, המערכת הזו בונה אותי - היא הבניין של חיי.

שמחה, ביטחון, מילוי וכו' - אדם צריך לשאוף להשיג מעצמו. וגם אם עדיין לא השיג אותם, לא כדאי לו להסתפק במה שאשתו מסיבה לו. הוא עדיין צריך לשאוף להשיג אותם מעצמו ולנתק את התלות הזו מאשתו. כך יהיה אדם שלם יותר נפשית ורוחנית, כך גם ייבנה להיכרות ואהבה עמוקים יותר כלפי בני אדם בכלל וכלפי אשתו בפרט, ובפרט אשתו שעמדה לצידו לארך הדרך, שעל כך היא מכונה 'אשת נעוריו'.

אדם הנשוי לאשה שאינה מתאימה לו (לדעתי רוב האנשים שטוענים את הטענה הזו טועים בה, וכמו שכתבתי בהמשך) ואין לו שום סיבה להישאר - אז שילך. אבל כשיש ילדים זה סיפור אחר, ובפרט בדורנו שישארו לבד עם אמא, ובפרט כשצורת החיים של האמא גובלת בהפרעת נפש הפוגעת קשה בילדים.

ואם האבא יגיע לנקודה בה חייו נהרסים, אני לא חושב שהוא יצטרך אותי ואותך או איזה מישהו שיגיד לו מה לעשות. לכל אדם יש נקודה בה הכל כבר גדול עליו, נקודה בה הוא מתמוטט, שאז הוא יקום וילך. אבל לדרבן אותו לעשות את זה כשעוד כוחו בו? אני לא חושב שזה נכון. אדרבה, כל עוד הוא מסוגל, נחזק אותו.


בנוגע לדברים שכתבת, ואליך:

זה נכון שהאדם נברא כדי ליהנות ולקבל את כל השפע שהוכן בעבורו, זו עובדה אבל זו אינה מטרה שהאדם צריך לשים אל מול עיניו. יצר לב האדם רע מנעוריו, ואם תאמר לו לפעול כדי למלא את שמחתו והרגשתו, ושזה יעודו - על פי רוב הוא לא יגיע לשום מקום חיובי. אני בטוח שגם אתה בעצמך, אם היית פועל בגישה הזו מנעוריך ובכל שלב בחיים, לא היית מכיר בבוראך. גישה כזו בד"כ לא מביאה את האדם לתהייות ומחשבות שמחוץ לאנוכיותו, אדרבה, היא כמעט ונועלת לו את התודעה סביב עצמו. כנראה שאם אתה מאמץ גישה כזו אחר שכבר הכרת היטב את נפשך, את הסבל ואת הטוב, ופיתחת רצון לטוב, אז אתה תישאר קרוב לטוב, אבל רק קרוב.

לכן אני מבין שקודם לכל דעותיך היית נתון בתחושות לא נעימות, בייסורי מצפון, בתהייות וכו' - ורק אח"כ הגעת למסקנה שלפעול למעט הטוב - שהמשפט הזה תורגם אצלך כ'למען הפסקת הסבל שלא מאפשר לי לחיות' - הוא הדבר הטוב ביותר שה' רוצה ממך.

ואפשר לשער שעבורך הגישה הזו היתה נכונה באותו שלב, כי כאמור, לא יכולת לחיות. אם סבלת עד כדי שלא היו לך חיים, אז הקשר שלך עם עצמך, עם החיים ועם הבורא, היה אבוד, ועצבות ודיכאון באמת סוגרים כל אפשרות להתפתח, אז פירוק המסגרת שלך - במצב אליו נקלעת - היה צעד מתבקש. אבל ללמוד מכאן ולאמץ כל פעולה למען עצמך כדרך חיים, לדעתי, זו טעות איומה.

רק אסייג ואומר שגם במצב בו הזוגיות הורסת כל חלקה טובה, פתרון של קשר מהצד לא מביא להתפתחות הנשמה. הוא יכול לעשות טוב לנפש אבל לא נכון להגדיר את הטוב הזה כ'מימוש הפוטנציאל של הנשמה'. אדם רוחני, ואפילו אדם שלו ושמח לארך זמן - לא יצא מקשרים כאלו. אולי בדרך מקרה מהלך כזה יגלגל את החיים לכיוון טוב יותר, אבל תמיד עדיף לנהל את החיים מאשר לתת להם להתגלגל.


ובאופן כללי:

כל הנ"ל הוא לגבי אנשים מאד מסוימים שכן יודעים להעריך קשר זוגי. לצערנו היום רווחת אצל בני האדם התפיסה שכדאי להחשיב את הרגשתם החומרית בהווה יותר מערכה של משפחה, אם בכלל יש לה ערך. ורבים המסייעים לתפיסה הזו לחדור לתת מודע עוד מגיל הנעורים.

לכן כשאני שומע אדם שאינו מרוצה מהזוגיות שלו והוא כבר פונה החוצה לחפש משהו, ההנחה הראשונית היא שהאדם הזה כן יכול להתאים לאשתו. אני מסכים איתך שזה לא כ"כ משנה מי אשם בבעיות הזוגיות כשיש חוסר התאמה אבל אני חושב שלפני הכל כן משנה האם הבעיות נובעות מחוסר התאמה, או שמא נובעות מחוסר מוכנות אמיתית לחיות בשותפות, או חוסר מודעות לאופן בו אמורים לחיות יחד, או סתם חוסר מודעות לחשיבותה של הזוגיות (ולא הזכרתי אפשרות שמדובר באדם שלא שולט בעצמו, ושהדבר היחיד שיכול להועיל לנשמתו הוא ללמוד לשלוט בעצמו, ויש אחוז לא מבוטל מאלה ברשת האינטרנט). בשלוש האפשרויות האחרונות (לא כולל האמורה בסוגריים) - שלדעתי כוללות את הרוב המוחלט של בעיות 'שלום בית', העצה ההוגנת ביותר עבור האדם היא לשוב לביתו. גם אם לא ישמע לנו בלב שלם, וגם אם עדיין לא יהנה מאד מהחיים עם אשתו, זה עדיף לו. פנייתו החוצה לא תיטיב עם נשמתו בשום פנים.

ובוא ונהיה מציאותיים. כשמגיע אדם נשוי לפורום אינטרנטי ומכריז על עצמו שמחפש בחורה לכך וכך, כמה נאיבית תהיה החשבתו כאומלל המחפש להציל את נשמתו מחוסר מימוש הפוטנציאל שלה. הסיכוי שהוא קרוב לרצון כזה טהור כמעט ולא ריאלי. זה ממש גובל בטישטוש האמת, היושר וההגינות, ואם למילה שלך יש ערך בעיני הקוראות, הרי זה גם גובל בלהשיא להן עצה שאינה הוגנת.


לסיום אומר לך:

שהגעתי אל הדיון הזה בזכותך - כי ערכתי חיפוש כללי ב'תפוז' לאיזכור 'הרב אשלג' ב 2017, וכמדומני שאתה הזכרת אותו בדיון הזה

ואח"כ נרשמתי לתפוז וכתבתי בפורום הזה בזכותך - כי נגעת בנקודה רגישה בחיי וברגע מאד רגיש

ולכן אמרתי, משמים יצא הדבר שאכתוב לך, אפילו כשהדיון הזה כבר עף אחורה ולא יראה עוד

שיהיה לך שבוע טוב והרבה הצלחה
 
אמממ תראה....

קודם כל כשאני אומר שמחה, אני מתכוון לחיוביות (חיוביות מובלה לשמחה)
ואין לי צל של ספק שחיוביות זה החוק הבסיסי ביותר בבריאה
הרי רק באמצעות חיוביות אתה יכול לראות שהבורא טוב ומטיב, ודרך שם אתה יכול לקבל הניסיונות והשעורים בצורה התקינה ביותר, ולהפיק מהם את הלקח הטוב ביותר
&nbsp
ואם אתה לא בחיוביות, אז כבר העולם מתחיל להסתבך ולהתפזר (וזה כרגע 99,9% מהצי-בור)
&nbsp
עכשיו כשאני מתבונן על בנאדם, אני ברגע שומע איך התפיסות שלו לא תואמות את השאיפות של הנשמה שלו
כמו למשל פותח השירשור, נכון שהוא ואישתו יכולים להציל את הנשואים שלהם, זו אכן אופציה
אבל לי ברור שאין להם או בכלל לדור הזה כלים לצאת מהמקומות הללו אליהן הם שקעו
אפילו אם שניהם ממש רוצים
אז גם ברור לי שגם ככה שהזמן עובר ככה הם עוד יותר ועוד יותר שוקעים, ממשיכים בריחוק והניתוק מעצמם והנשמה שלהם
אז ברור לי שכרגע מדובר בשני נשמות גוועות ברעב (בגהנום הפרטי שלהם)
צמאות לטיפה חום ואהבה
מפה ואילך אני כבר לא שופט אותן, ברור לי כשמש שהבחירות שלהן לא תקינות, ומפה מתגלגלים המעשים הלא תקינים (ריבים, בגידות עצבות וכו'), החיפושים במקומות לא תקינים
וככה המלבושים מסבכים אותם עוד ועוד, והירידה אין לה סוף
אז נכון שרוב בני האדם מחכים ל"פיצוץ"הגדול, לרגע שהם כבר מפורקים לחתיכות קטנות, ומשם הם חושבים שהם יצמחו או יעשו איזה שינוי
אבל ברור לי שזה עוד עיצה של היצר הרע
כי מהשם יורד רק טוב
לכן ברור לי גם שאלו התפיסות והרעיונות שלהם שמובילים אותם לשם
עכשיו בשביל לצאת מהמבוך הזה האדם צריך להתחייב למסע, מסע אחר החיוביות
מסע אחר המסלול התקין
אין טוב ורע, יש חיובי או שלילי, תקין או לא תקין, מעצים או מצמצם, מקדם או מעכב
והאדם חייב לקחת את עצמו בכל הכוח לכיוון של החיובי והתקין, המעצים והמעשיר
ואין שום אופציה אחרת
כל שאר האופציות הן מצד היצר הרע, שרוצה את האדם למטה
והאדם צריך לעשות כל שביכולתו לעלות למעלה, ולכל הפחות לנתק מעצמו את השליליות
&nbsp
אז גם גבר נשוי שמחפש סקס (סתם דוגמא) , הוא בטוח אומלל (כי ברור לכל בר דעת שזה לא נובע משמחה חיבור ואושר פנימי
וגם ברור לי שהרצון שלו מגיע ממקום טהור (מהנשמה שהיא כולה טהורה) אבל הרצון הזה עובר דרך המלבושים (תפיסות , רעיונות לא תקינים) ולכן הוא מקבל ביטוי חיצוני שהוא שלילי ולא תקין (לבגוד)
&nbsp
אז נכון שבגידה זה לא תקין, אבל בגידה היא תופעת לוואי
תתקן את הבעיה ולא יהיו תופעות לוואי
&nbsp
 

מ2מ2

New member
חיוביות זה החוק הבסיסי ביותר בבריאה? מה זה אומר?

אתן לך דוגמא קצת קיצונית וממנה נקיש לעניינינו: ראובן נכנס לדיכאון בגלל ששמעון הציק לו וכעת הוא רוצה לרצוח את שמעון. ראובן עצבני, ונמנע מלרצוח את שמעון בגלל חשש שמא יענש ע"י אלוקים או ייתפס. האם החוק הבסיסי ביותר בבריאה מחייב את ראובן לרצוח את שמעון? האם אני אמליץ לו לפעול כך? או שארמוז לו? האם זו הדרך היחידה בה שמעון יוכל להתקדם?

אם ראובן ירצח את שמעון הוא יפעל בזה פעולה חיובית (ההפך מלחנוק את רצונו ולהתעצב), פעולה בה הוא עושה מה שהוא רוצה, פעולה בה הוא עושה רע. חייו ימשיכו להתגלגל מפעולה 'חיובית' אחת לפעולה 'חיובית' אחרת, מלבוש כזה ללבוש אחר, היום אומר לו עשה כך ומחר אומר לו עבוד עבודה זרה. החיוביות הבלתי מבוקרת (כשאת הבקרה אתה מכנה קליפות..), מביאה להפקרות, למרחק מעבודת ה' ולקידוש הרצונות העצמיים.

זה נכון שבבסיס כל פעולה רוחנית טובה - המקרבת את האדם לאלוקיו ועושה אותו טוב יותר לסובביו, צריכה להניע את הנפש הנטייה החיובית. אבל כל עוד תפיסתו מוטית ע"י רצונות לעשות דברים רעים המגבירים את אנכיותו ומרחיקים אותו מאלוקיו - כל עוד הנפש שלו רחוקה מלראות את הטוב לפחות כתכלית כללית שאליה יש לשאוף, ברור שאין ערך אמיתי לכך שהחיוביות תניע אותו במעשיו. אדרבה, אם החיוביות לטוב, וגם לא מביאה אותו להשכיל באופן מודע ולהתקדם באופן מודע, אזי עדיף לו להתייסר, להחזיק את הסכין ולחתוך לעצמו קצת את הוורידים (במקום לנעוץ אותה בליבו של שמעון), לסבול קצת, למרק את הנפש הרוצה לפעול כדי ליהנות (או להסיר מעצמה סבל ושליליות) בלי דין וחשבון, ורק אח"כ לנסות לאפשר שוב לחיוביות להניע אותו - או אז ייתכן ותמצא החיוביות לבוש עדין ומזוכך של נטיות מפוקחות, לבוש שיביא את נשמתו לידי ביטוי באופן טוב יותר.

ורצח הוא דוגמא קיצונית, אבל אפשר כמובן להשליך ממנו על כלל המעשים.


יכול להיות שבמצבך, לאחר שסבלת בחייך, אתה כבר מואס ברע, וממילא אם תפעל מתוך חיוביות אתה תפעל דברים טובים. ולכן אתה מרגיש כמה רעה השליליות העוצרת את האדם, וכמה פוגעת היא ביסודם של כל המעשים הטובים. התחושה הזו אולי נכונה במצב המסוים הזה, אבל לגמרי לא נכונה באופן כללי.

ובאיזשהו מקום הטעות הזאת פוגעת גם בך, שהרי אם אומר לך שיש עוד כמה רעיונות גבוהים\עמוקים\הלכתיים שיכולים לקדם את תפיסתך (את הלבוש שיביא את נשמתך לביטוי באופן טוב יותר) ושכדאי לך ללמוד אותם, הדבר עלול להצטייר אצלך כמשהו העוצר אותך מלפעול כרצונך והבנתך שבהווה, וממילא ייתפס כגורם שלילי המפריע לחיוביות. שמעון לא ימות מזה אבל הרבה חלקים בנשמה הגבוהה שלך יצטרכו להתגלגל גילגולים נוספים ומיותרים. וחבל.


אתה מכיר את ה'הקדמה לספר הזהר' של בעל הסולם?
 
שמע...

לא ממש הבנתי איך אנחנו מכניסים רצח לחיוביות
וגם לא הצלחתי לרדת לסוף דעת האנלוגיה שלך
אבל בכל מקרה אומר עליה דבר קטן
אם ראובן ושמעון היו חיוביים
אז שמעון לא היה מציק לראובן וראובן לא היה רוצה לרצוח אותו
&nbsp
עכשיו לעיניינינו
במסע אחר החיוביות מצריך מסננת (זה הכל שלבים)
והמסננת היא מה מקדם אותי, מה מעשיר אותי, מה מרווה אותי, מה מעצים אותי, מה מרחיב אותי, מה משדרג אותי וכו'
שמאידך זה להתרחק ממה שמוריד אותי ומה שמצמצם אותי, מה מעכב אותי וכו'
&nbsp
ואת כל אלו אדם עושה עם עצמו
בראשונה הוא חייב להתבונן על המילים שהוא מוציא, שיהיו חיוביות (כי הן הולכות להנפיק לו את המציאות) ולשמור שאלו יהיו מילים חיוביות, אחר כך מחשבות, לבדוק שהן חיוביות (כי הן ינפיקו לו את המציאות) מעשים שיהיו חיוביים (כי הם יתגלגלו אליו חזרה) אנרגיה שתהיה חיובית (כי היא תמשוך אליו את הדומה לה) וכו'
ואם מושל הוא בכל אלו, משמע הוא מכונה תקינה, שפועלת בצורה התקינה והנכונה שהיא נועדה לפעול, בסינכרון מלא עם הטבע/בריאה/עולם/ה-ה',
ואם היא בסינכרון תקין, אז מתחילים לרדת לתוך הכלי שלווה ושלום ונחת משמע הרמוניה מתחילה לעטוף אותו
ואז הוא בשלמות עם הבריאה, הוא והיא אחד הם
ומימילא שמחה אהבה ואושר שופעים לחייו, והמציאות מגיבה בהתאם
ומימילא בשלב כזה הוא כבר רואה את הבורא עין בעין
&nbsp
ומפה אתה למד שזו היתה כוונת המשורר (קרי הקדוש ברוך הוא הטוב והמטיב)
&nbsp
&nbsp
 

מ2מ2

New member
הסבר

ההשוואה היא בין הבוגד לבין הרוצח. לבוגד ייעצת להמשיך לזרום עם הרצונות שלו ונגד התפיסות המונעות ממנו 'להתקדם' (כדבריך), למרות שמעשהו רע, כי אין לו תקנה אחרת. ולכן אמרתי שלפי דבריך גם לראובן שנכנס לדיכאון המצמצם אותו לגמרי, תצטרך לייעץ שירצח כדי להתרחב. ציירתי מצב נתון בו כבר יש רצונות המנוגדים לתפיסות, הוא גם המצב הרווח, ולא התכוונתי לצייר את חזון אחרית הימים (כפי שאתה מסביר אותו) כמו שכתבת בהודעה האחרונה.

ולדעתי, בשני המקרים המעשה שלילי והוא פוגע באחרים, מגביר אנוכיות על פני רצון ה' ורצון הבריות, ולכן לא אכפת שיפעל ע"פ תפיסות הכובלות את הרצונות. ואדרבה, כך צריך במצב כזה.

--
ולגבי 'המסע אחר החיוביות'

צורה 'מושלמת' של חיים כפי שאתה מתאר, מקרבת את האדם רק להרגשה טובה עם עצמו. כל אדם תופס חיוביות ושליליות באופן סובייקטיבי, ואצל כל אדם התפיסות נובעות מרצונות אנוכיים מוקדמים. כדאי מאד לחטט בהם. הבעיה היא שחלק מהאנשים עלול לתפוס את פעולת החיטוט הזה כמעשה שלילי, לעומת חלק אחר שיגדיר אותו כמעשה חיובי של חשבון נפש היכול להוביל לצמיחה.

דוגמא נוספת לשונות: אחד יעודד את פלוני לזרום עם הרצון שלו לבגוד באשתו, ומנגד השני ירחם על אשתו וישכנע אותו לשוב אליה (אני לא דן כרגע בסיכוי שזה יצליח, אלא ביועץ). שניהם מייעצים לכיוון אחר. האם שניהם פעלו מתוך 'חיוביות'? יתכן שכן. למרות ששניהם גרמו לתוצאה הפוכה לגמרי. האחד מאמין שכבילת הרצונות ע"פ תפיסות וחשבונות שלא מיטיבים עם הנפש היא מעשה שלילי, וממילא ייעץ לו להשתחרר כתאוות נפשו, ואילו השני... (כבר הסביר לעיל).

ובימינו קל להיזכר באלה שרצחו כ"כ הרבה והיו בטוחים שהם עושים מעשה חיובי המיטיב עם האנושות. לפחות חלקם. וסליחה שאני לוקח את זה למקומות כ"כ אפלים, אבל לדעתי תפיסה כזו אכן עלולה להוביל אנשים טובים למקומות אפלים - יותר או פחות. לא התחושה הפנימית שאתה בוחר להרגיש (או בוחר לנסות להרגיש - כי זה קצת קשה) תהיה הוכחה לקירבת אלקים. חיוביות ללא השכלה בחכמת האלקים וללא תיקון המעשים אינה אלא קירבה לעצמי הכולל הרבה רע טבעי כזה, ולהרגשת טוב עם עצמי - עם כל הרע הבועט והחי - בהרמוניה חיובית נפלאה.

--
ולכן לפני השאלה "מה מקדם אותו" "מה מעצים אותו" , יש לשאול מי אותו אחד. אם מדובר באחד שרודף אחר תאוות ללא רסן, אז לא כדאי שהוא יהפוך את מה שמקדם ומעצים אותו לדרך חיים. ואם הוא לוקח מהתאוות כי הוא מרגיש שאינו יכול להתגבר, עדיין אנחנו נורה לו את הדרך, נייסר לו קצת את המצפון, כדי שאולי בעתיד, כשיוכל להרים לרגע את הראש מאיזו סיבה, יהיה לו כיוון חשיבה ובחירה הגיוני. וגם כדי שהדור הבא, אלה שעדיין לא הקימו בית ועדיין לא בהיר בנפשם הטוב והרע שבזוגיות, ובאים לכאן כדי להכיר, יראו וילמדו. או לפחות שיכירו שיש חיים מחוץ לבועה.

שנינו מסכימים שבגידה היא דבר רע. שנינו גם יודעים שיש הרבה אנשים שחושבים שזה בסדר גמור ולגיטימי. מחנכים היום דור כזה. אל תתן את חלקך בין המסייעים לחינוך המר הזה, מאיזו סיבה שלא תהיה.


(ולא באתי לומר שפעולה מתוך חיוביות מיותרת, אלא לומר שאינה ערובה למעשים טובים ולקירבת ה', ולכן חינוך ומוסר חייבים לבוא לפניה)
 
הכל טוב ויפה...

רק שלא זכור לי שיעצתי עיצה שכזו (להמשיך ולבגוד)
הרי ברור לי שזה משהו לא תקין, ואם זה לא תקין, אני לא אשלח את אחי לשם
מה שכן אני אשלח אותו זה להרים את עצמו מהמקום הנמוך שהוא נמצא (שמשם נובעות הפעולות הלא תקינות) ולצאת מהמקום הזה זה לא ע"י סקס או בגידות
להוציא אותו משם משמע הוא צריך לטפס בתוך עצמו למקום החיובי
משמע מה שגורם לו לשלילי, לטפל בו או להרחיק אותו ממנו, מה שגורם לו לעצב צריך לתקן או להוציא, וגם להוריד את המשקל (החלטות ,בחירות,רעיונות,אנשים, סיטואציות שליליות וכו')
וכשאלו ירדו החופש , והשיחרור יתחילו למלא אותו, וההיפנוט (השלילי) של התפיסות שלו יתחיל להוריד הילוך, ואז התפיסה (השלילית) תתחיל לנסות להרכיב את עצמה מחדש, ושם הוא צריך להמשיך אליו ועליו עוד חיוביות, ואז אם ירצה השם התפיסה הישנה תתחיל לעבור לארכיון, והתפיסות החדשות יתחילו לקבל במה
&nbsp
אתה יודע מה ... במקום שאני אסביר שעה , בוא נפתור את זה בצורה אחרת, שתהיה יותר ברורה לשנינו
יש חוק בעולם, מה שקיבלת זה מה שהזמנת (אתה באופן אישי)
מה שאתה רואה (חיצונית, ב"מציאות") זה איפה שאתה נמצא (פנימית כמובן)
עכשיו אם אתה במקום שאתה לא אוהב(שלילי), משמע אתה הזמנת את זה, ושזה איפה שאתה נמצא
משמע, משהו בתוכך הוא שלילי ומזמין שלילי לחייך (ואין יוצא מן הכלל)
אם זה מחשבה שלך, אם זה רעיון שלך או אם זה משהו שאמרת או שמעת
משהו ממך הנפיק את המציאות הזו
ומאחר שכך אתה צריך למצוא את הדרך התקינה להזמין את החיים שאתה רוצה
עכשיו בשביל זה אתה צריך הרבה כלים שלוקח זמן ללמוד ולרכוש
אבל הבסיס והראשית של המסע וגם של כל כלי וכלי, הוא חיוביות (רק אם אתה רוצה להגיע למקום חיובי)
בתור התחלה זה קודם כל לרדוף אחרי החיוביות, אחר התקין, המעצים והמעשיר והמקדם וכו'
נכון שהדרך ללדעת בכלל מה זה חיובי או שלילי או מה תקין ולא תקין וכו' היא ארוכה ומיגעת
אבל גם בשביל למצוא אותם האדם חייב קודם להחליף את המשקפיים שלו מכאוס, למשקפים חיוביות מקדמות וכו'
אז הוא ילמד מהשעורים דרך מסננת מצויינת שתדפיס לו תפיסות חיוביות שינפיקו לו מציאות חיובית
&nbsp
מבין
זאת אומרת שאם אני איעץ לו זה יהיה להגיד לו שהוא הבעלים של המציאות שלו, ושהוא יכול לשנות אותה בכל רגע נתון, ושהכל תלוי בו, והוא יכול ביום אחד לשבור את המשחק בניהם, ולהתחיל מחדש, יכול מחר להחליט שזה לא מתאים לו המקום הזה , ולצאת על אישתו ולהעיר אותה גם מהסרט שלה ולהתחיל לבנות נשואים טובים יותר (כמובן שזה בטח מצריך פגישה איתי או עם מישהו שיתן להם כלים)
או שאם הוא לא מסוגל לעמוד מול אישתו, והוא כבר לא רוצה את זה יותר, אז לקום על הרגלים ולהחליט שהוא בנאדם, נצר הבריאה, קודש קודשים, חלק ממעל ממש, ושמגיעה לבן של מלך ואף ראוי לו ולמלך שיחיה בשמחה ואהבה ומילוי וצמיחה וכו'
ובעצם מתוך כך שהוא לא במקום כזה זו בושה לו ולמלך
ולכן עצם קיומו של המלך ושלו מעידים שנברא כדי לשמוח ולאהוב וכל טוב העולם
ושאף המלך לא ימנע את זה ממנו, היחיד שעוצר אותו מכל השפע של המלך זה הוא בעצמו
 

מ2מ2

New member
נראה

שבעניין הבוגד הגענו להבנה. הייתי מציע לך לבדוק את המילים שכתבת במהלך הדיון בהן הזדהית עם מצבו ורצונו של פותח הדיון. אולי לא היה שם ייעוץ, אבל אפשר לראות אצלך הבנה ולגיטימציה לפתרון שהוא רוצה ומחפש ולא רק למצבו, שזה די 'לא חיובי' - בעיניי לפחות.

בעניין 'התפיסה החיובית'

בסופו של דבר כל הגישה הזו אינה משפיעה אלא על ההרגשה בלבד. אתה מוסיף לומר שאם האדם לא מצליח ויש משהו שמפריע לו להרגיש טוב, אז כבר צריך לקום ולעשות מעשה - לתקן את השטח כדי שיוכל לבנות מחדש את ההתבצרות שלו סביב ההרגשה הטובה (שיזמין ושתחזור אליו). אני לא מזלזל בזה, אבל זה צריך להעשות באופן מבוקר ורק בתנאי שזה עומד במסגרת הערכים שלך. ואם זכית להאמין בתורה - אז ע"פ התורה. לא ייתכן שדרך החיים תהיה לפעול ע"פ מה שמקדם ומעצים בזמן שכל אחד מתקדם ומתעצם בדרך אחרת, ושהדרכים עלולות לפגוע בערכים חשובים ובאנשים.

ולסיכום: כיוון שכל זה מתחיל ונגמר בהרגשה הסובייקטיבית והאנוכית של מה שעושה נעים וחיובי בלב, אין שום היגיון בכך שנפקיר את המעשים וההנהגות שלנו שיהיו כדי להגיע אליה או על פיה. גם לא ע"פ מי שכבר מזמן מרגיש רק חיובי.

--

ודווקא מהסיבה שדבריך מכוונים בעיקר על ההרגשה חסרה לי בדבריך האופציה הפסיבית. אדם שלא מצליח לבנות עם אשתו משהו חיובי יכול לעבוד על החיוביות גם בלי לקום ולעשות מעשה. לא לנער את האשה ולא לקום וללכת אלא פשוט ללמוד לראות את כל הסיטואציה כחיובית, כחלק מתהליך שהאשה הזו עוברת ברמתה, מדרגתה ומסוגלותה, ושאין חובה להתערב בו. כחלק ממכלול הפרטים שה' מזמין לו, וכמו שאמרת, מה' לא יוצא רע. לנתב את הרגשות והפעולות החיוביות למקומות אחרים בחיים, וגם לזוגיות, במידה שאפשר.

זו לא עבודה קלה, והיא לא נגמרת ביום אחד, אבל זה בעצם לקחת את העבודה על החיוביות ולהניח אותה על השולחן הקיים מבלי להפוך אותו ולחפש שולחן אחר. האמונה שהכל לטובה - התפיסה את הכל חיובי, צריכה לחול על כל מציאות.

לא תמיד כדאי לנהוג כך, וההחלטה אם לנהוג כך או לפעול לשינוי תהיה בעיקר ע"פ חישוב הגיוני של רווח והפסד מבחינה ערכית, ולא תושפע מהרצון לחתור לחיוביות בלבד. ונראה לי שלא כל אדם מוכשר להנהגה כזו בכל מצב (הכוונה שלא כל אדם מסוגל לסמוך על האמונה מבלי לעשות מעשה כלל), ולכן זו לא הצעה שווה לכל נפש. אבל בחלק מהאנשים, וכשזה משתלב עם עוד סיבות, זה יכול להיות פתרון.
 
למעלה