אין העורב משחיר אלא למען ילדיו

אין העורב משחיר אלא למען ילדיו

כפי שהבטחתי לשרונה ו M הדרך, אני מביא לכטן באישורה של ידידה טובה, עבודה אותה הגישה במסגרת לימודיה האקדמיים, העבודה כפי שנווכח מתמקדת בחקר הפתגם המרוקאי ודרך פיתוחו של הפתגם באמצעות לשון פיגורטיבית. מצורף בזה דף הפתיחה, אני מקווה שתהיה היענות ודיון פורה בנושא הפתגם המרוקאי, ובטוח אני שההפרייה ההדית של כל חברי הפורום תחכים אותנו. אלי פילו
 
נבקש מבן תרבות ורבי הודפי........

כהתחלה לתרגם עבורינו את הפתיח של המחקר ומשמעותו " אין העורב משחיר אלא למען ילדיו. " בהצלחה אלי פילו|
 

הודפי

New member
לגראב מאכיינוד פלפזריא גיר מנסבבאת

...אולאדו. הנה לך ידידי פילו את התרגום. נשמע מה בפי אחרים.
 
אין העורב משחיר את פניו

שלומות וברכות "חבאבי וסחאבי". כדי להבין את הפתגם היטב – השחירו. פניו.. אני הולך אך ורק למקורות. כתוב בתלמוד במסכת עירובין, כ"ב ע"א: "....משים עצמו אכזרי על בניו ועל בני ביתו כעורב".... בחז"ל העורב נתפס כציפור אכזרי ביותר.... במסכת כתובות מ"ט ע"ב: דנים בשאלה, האם אדם חייב לזון (לפרנס) את בניו ובנותיו. לפי מה שכתוב בתלמוד, אינו מחוייב. אך, התקינו לפי תקנות "אושא", שיזון כשהם קטנים, ואין בית דין יכול לכפותו. אבל, מכלימים אותו וגוערים בו, שהרי הוא פחות ואכזרי יותר מעוף טמא, הזן את אפרוחיו. ואומרים לו: הרי העורב דואג לבניו וזה אינו דואג?!. כלומר – אפילו העורב שהוא אכזרי, דואג ומפרנס את ילדיו, ואתה לא"!?? חסומה וועיב עלייך. ולצבע השחור – "שחורות כעורב"... צבע שחור מסמל, עמל ויסורין. השחירו פניו – נראה עליהם סבל רב, מרוב סיגופין ורעב...מוסבר בחז"ל, בעיקר על דברי תורה, שקשה להבינם, וצריך לטרוח עליהם הרבה. כנראה, מכאן צמח הפתגם: אין העורב משחיר, אלא למען ילדיו. הכוונה, שלמען ילדיו, הוא מתאמץ. יפה תרגם עזיזנא אלחכם "הודפי". מה שנאמר: אותה הגברת בשינוי האדרת. העורב קם בבוקר מוקדם, השחיר את פניו והתאמץ, למען ילדיו. (אלפג'ר - שחר. שחור, שחר, שיחר את פניו (בא לבקר) אותו שורש.) אפרופו העורב – הנה לכם, אגדה יפה לקוחה ממדרש רבה של בראשית, איני זוכר כרגע בדיוק דף ועמוד. פעם, עלה הזרזיר לארץ, ולא ידעו אם הזרזיר טמא או טהור לאכילה. שאלו את רבי חייא הגדול, אמר להם: נמתין ונראה לאן ילך הזרזיר, הלך אצל העורב (יתכן והזדווגו ביניהם..??) אמר להם: טמא הוא. אמרו: "לא הלך עורב אצל זרזיר אלא שהוא מינו". וכל המתחבר אל טמא, טמא הוא.....(במסכת חולין ס"ה א': כתוב כך: לא לחינם הלך זרזיר אצל עורב אלא מפני שהוא מינו. (הזרזיר הוא שהלך לעורב, ולא כפי הגירסא הקודמת. אך, הכוונה ברורה)...הנה לנו, מקור הפתגם. חסלו, הפתגמים בכל החברות ובכל התרבויות, הם נסיון של חיים מתומצת. לעתים, גם מיני סאטירה, על החיים. הנה לנו דו שיח של שתי נשים ספריוויות קשות יום. א-מאנין (א' בשווא), א-שכבארק? ב- מה הנא מא נעאוודלכ ( יש מה לספר, אבל היא לא רוצה לספר, מעין ציניות). א- אשזראלק עאווד? (מה קרה לך עוד פעם. שתיהן יודעות כי יש מה לספר, והיא תספר). ב - א-מסודי ח'תי, אנא חבלה ומאזאלה אל-תרביה פושני (הוי אחותי, אני בהריון, ועדיין עוד תינוק בחיקי. כלומר – אין לי מנוחה). א – אללה ירחמהא יימא, כאנת אתאול: נח'דם פאלמזארי ומא נכברש אל-דרארי (אמא שלי ז"ל, היתה אומרת: אעבוד בביוב ולא אגדל ילדים. ברור, כי הכוונה כאן, היא צינית במעט). בברכה!
 

אמרוקאי

New member
הסבר מקסים. אתה ענק, בן תרבות ../images/Emo47.gif

על הידע בו אתה מעשיר אותנו בחוכמה ובחן.
 

wan

New member
בן תרבות נהניתי לקרוא אותך../images/Emo140.gif

מתעדאש אתה והידע שלך..כל הכבוד.. .אתה מוסיף המון לפורום. .אתה והידע העשיר שלך...אנא המשך להעשירנו בדברי חוכמתך... כמו שציינת פתגמים בכל החברות והתרבויות השונות הן פרי ניסיון חיים...
 

הודפי

New member
גם WAN ואמרוקאי תמימי דעים אתי.

אני שמח לראותך כאן WAN. מה שלומך יקירה? הגשם לא מפסיק כאן. קרררררר....גם.
 

wan

New member
שלומי טוב הודפי

אלהה יסלאם עליק אלכיר אכיי אלעזיז .. רק קצת עסוקה מאד מאד לאחרונה...ובקושי נוגעת במחשב... שלא לדבר על להגיב באריכות או להביא חומרים .. אך יש לנו תבארק אלהה מוכשרים וידענים פה... ואני נהנית לקרוא... גומעת הכל... סלאם עלהה מראתק אלעזיזה ועלה מאמא איסתר...
 

הודפי

New member
כמה טוב עושה חברי אלי פילו לפורום?

ראו מה קרה? מפתגם תמים לכאורה הוא גרם לבן תרבות להמשיך ולהפגין את חוכמתו. כמה מלומדים בלי עין הרע יש בקרב בני העיירה הזאת ספרו? ללאה יעטילכום טולאן לעמאר. מאוד אהבתי את ההסבר של בן תרבות. והוא הנכון ביותר. בלעדי ההתערבות של בנט ספרו, ספק אם הנושא היה ממצא את עצמו. זאת ועוד בתוספת מפולפלת מפי בן תרבות היקר.
 

wan

New member
ומה חסר לך הודפי יקר?

למרות שלא הבנתי את המילה האחרונה בהסר שלך לפתגם...ידיעותיך...מפליגות..ומחכימות... ואתה לא מספרו נכון? אבל נכון כל הכבוד לספראוויאן...
 
מסה אלר'ארב או- ווסא וולאדו../images/Emo88.gif

הלך העורב וציווה על ילדיו!!!!! משתמע מכך שילדים הולכים בעקבות הוריהם!!!!! כמו שאומרים בצרפתית " טל פאר טל פיס"? מסכנה שאין העורב משחיר אלא למען ילדיו , והכוונה היא למעשה לעורב!!!!! " מעשה אבות סימן לבנים"!!!!! אלי היקר שלומות!!!!! אנא סלח לי כי עניתי , למרות ששאלתך הופנתה לאנשים הדגולים הודפי ובן תרבות!!!!! בכל זאת אשמח לדעת אם נגעתי במטרת השאלה? העורב והיונה מפני מה העורב הולך ברקידה? פעם אחת ראה העורב יונה הולכת הליכה יפה יותר מכל העופות. ישרה בעיניו הליכת היונה, אמר בליבו: אלך גם אני כמותה – והיה משבר עצמותיו בהליכה. והיו העופות משחקים לו. נתבייש העורב ואמר: אחזור להליכתי הראשונה. בא לחזור ולא היה יכול, ששכח הליכתו הראשונה, והיה כמרקד – ולא עלתה בידו לא הליכה ראשונה ולא אחרונה. בן תרבות בטח זוכר זאת בספראווית?!!!! בברכה!!!!! בנט בלאד ספרו-
 

הודפי

New member
כמה טוב שאת מגיבה !! יפתי.

אדרבא! צריך לענות כי מזה אנחנו למדים. וב"ה, יש מה ללמוד ממך. עני, עני לפנייך אנוכי יפה בנוז. נהנתי לקרוא את סיפורך. לה-פונטיין היה ודאי כותב עליו משל כדוגמת "העורב והשועל". נשאר בכל זאת לדעת מדוע אותו עורב של פילו משקים קום. האם בכדי להביא לגוזליו טרף או בכדי לאלפם-לחנכם? יום נהדר לך בנט ספרו יקרה. ומה עם בן תרבות? נשמח לטעום מפרשנותו.
 

wan

New member
פילו בעישק תעלה עוד

מאד מעניין המחקר של ידידתך... נושא "המענה" כ ךאנ ימכירה את המילה שמתייחסת לפתגמים...או רמזים..לפעמים עבים דרך הפתגם.. תמיד נדהמתץי מיכולת של אמא אבא וסבתא" להשחיל" לכל שיחה ..בין המשפטים " "מענה" פתגם שמרמז על משו שרוצים להעביר...ואכן ללא צורך להיות בקורתיים..או כועסים..וכו'..כפי שהוןזכר במחקר... מה שמדהים זה הזכרון....אני תמיד צוחקת כשאמא מוסיפה בשיחה פתגם כמו" איוואה מאמה כאנת תתיתקול עלה האדה...." אמא היית אומרת על זה....ואז מגיע איזה פתגם עסיסי... לא זוכרת אותם...ותמיד אנ יאומרת לעצמי את חייבת לרשום..וזה לא קורה.... דרך מופלאה..מצאו להם היהודים במרוקו..לפתור בעיות...ולחיות בהרמוניה בינהם..ראוי להערצה...והרבה כבוד. פילו אתה ענק..אתה מביא נושאים מרתקים וחומרים מענינים . תודה לך
 
תודה על המחמאות

לעונג לי, להתחלק אתכם "בידע".. גם אני נמצא למד מכם, הרבה. כך, שזה הדדי. תבאולי עאיישין וסחאחין אכי"ר. (חיים ובריאות).
 

בניא

New member
איוואה מאמה כאנת תתיתקול עלה האדה..

תמשי לל-קבּינה - עְבּי מְעכּ אל-פְלוּס...
 
למעלה