היי לכולם, יש לי שאלה

היי לכולם, יש לי שאלה

יש לי חברה שעורכת טקס חינה לביתה שמתחתנת עוד מעט. היא רוצה להכניס תוכן לערב, ומבקשת לדעת על מנהגים וסיבות לעריכת החינה. תודה רבה.
 

M הדרך

New member
חלות,ילדים, נידה, הדלקת נרות שבת

מהו מקור החינה המרוקאית? מהן ראשי התיבות של המילה חינה? איך חגגו בימי קדם? מה אוכלים בחינה מרוקאית ומה מסמלים המאכלים השונים? על פי האמונה, ארבעת עמודי הטווח עליהם מושתת מושג הנישואין, הם חלות שבת, ילדים, נידה, הדלקת נרות שבת - ראשי התיבות הן כמובן חינה. כך שע"פ האמונה אישה ששומרת בקנאות על ארבעת הסעיפים הנ"ל תשמר את חיי נישואיה לנצח. משמעות טקס החינה הוא המעבר מעולם אחד למשנהו - הזוג, ובעיקר הכלה נכנסת לעולם הבוגרות. ארגון החינה חייב להתבצע בקפידה רבה ובבחירה מדוקדקת של כל פרט ופרט מהלבוש עד התכשיטים. מקור החינה במרוקו ההורים היו בוחרים עבור הכלה את החתן בשידוך. ע"פ המסורת, על הטקס להיערך בבית הורי הכלה כשהיא ממתינה במלא הדרה למיועד בתלבושת ותכשיטים. טקס החינה הוא מעין מסיבת אירוסין המתירה את אירוחו של החתן לבית משפחת הכלה. במהלך החינה נחתם "חוזה" בין השניים ובו נכתב סכום נכבד ובכך היו מונעים מהגברים לגרש את נשותיהם בנקל. אחרי קריאת הכתובה על הכלה היה לצאת ל- 7 הקפות סביב ביתה ועם הסיום פותחים בהילולה וריקודים והרבה שתייה חריפה. כל הכנות החינה מלוות בשמחה מזמורים ושירים הן בהכנת האוכל המתוקים והסידורים. לחינה אוכל מסורתי כמו "שקשו בלעשוב" שזה קוסקוס עם עשבי תיבול שונים: המאכל הזה הוא נבחר בגלל גרגירי הקוסקוס המסמלים שפע, פוריות ואושר. כמו כן, נהוג לאכול בחינות מרוקאיות הרבה מאד דברים מתוקים, המסמלים שלזוג יהיה מתוק כל החיים ושחייו יהיו כמו דבש. ברור כי ככל שמגזימים בכמויות כך יותר טוב ומצווה היא לאכול כמה שיותר בחינה מרוקאית. כל טקס החינה סובב סביב מושג היופי, הן בלבושה המיוחד של הכלה "בקשואה אל כבירה" והחתן ב- "ג'לביה", הלבוש מקושט ונוצץ בזהב ובעיטורים נוספים. טקס החינה מלווה בברכות ושירים זו הזדמנות של הקהל לברך את הזוג בזוגיות טובה אהבה פורה. השירים ששרים בזמן החינה קשורים ביופייה של הכלה. קערת החינה מקושטת בנרות, פרחים, סוכריות, דברי מתיקה ויש הנוהגים להטביע זהב ומטבעות כסף לעושר אושר חיים מתוקים והנרות לחיים מוארים. החינה היא סמל למזל, פוריות, שגשוג, חיים טובים ומאושרים לזוג. את החינה מורחים הורי הכלה על ידו הימנית של החתן ואילו הורי החתן על ידה הימנית של הכלה, כאשר יש הנוהגים להוסיף ולמרוח את החינה גם על כפות הרגליים. יש עדות בהן עוטפים את אצבעות הידיים ב- 'לוקום' מתוק ובכל אצבע מברכים ופוצים בשירה ומזמורים (כך נמשך טקס החינה עד חצות). אח"כ מכבדים ומורחים את כל האורחים כי החינה של הזוג היא פורייה וטהורה. גם לבחישת חומר החינה יש משמעות מיוחדת - את בוחש/ת החינה יש לבחור בקפידה ועל האדם הנבחר להיות אדם שמח ובעל אפשרות להגדיר את מהלך חייו כחיים מאושרים ושמחים. בעבר היה נהוג לבצע את טקס החינה באוהל מיוחד שהיה מוקם ליד בית הורי הכלה. כיום, מנהג זה נעלם כמעט לחלוטין בגלל המודרניזציה, אולם המהדרין עדיין מקימים אוהל ומקשטים אותו בקפידה בצבעים חמים כמו אדום וזהב. הזוג הצעיר יושב במקום מוגבה באוהל וכל האורחים באים לברך ולנשק ומקיפים את החתן והכלה בהרבה חום ואהבה.
 

עלמה 3

New member
כל הכבוד ../images/Emo70.gif M הדרך../images/Emo24.gif

תשובה מקיפה ומעשירה. למדתי עוד משהו על טקס החינה. שווה ביותר לעלות את זה לטאגליינס. תודה
 

שרונהה

New member
M הדרך אין כמוך../images/Emo24.gif

כל פעם שאת מגיעה לפורום את רק תורמת תודה על המידע שהבאת אודות החינה המרוקאית זה יופי של מנהג. אהבתי את ההסברים שלך על מה מסמל כל דבר בטקס החינה. כל הכבוד
 
למעלה