לבקשת הקהל

אינני מבין אף לא פסיק בפיסיקה אבל..

במו עיניי ראיתי גוש מוצק של זכוכית, המשנה צורה ל"מין נוזל" ג'לי. וחלקים מתוכו מעובדים לצורות שונות. ניפוח מבחנות למשל...
 

אמרוקאי

New member
שמתי לב ששניכם (אלמרה ושלמה)

השתמשתם במושגים "מביטים" ו-"במו עיני ראיתי". אין ספק שלמביט בעין בלתי מזוינת (סליחה על השפה הבוטה
) הזכוכית היא אכן מוצק. גם לי הזכוכית נראית מוצק (ואפילו מורגשת כך, במיוחד כשהיא חותכת את האצבע
). אבל לא זו הנקודה המדוּסקֶסֶת במאמרים שהבאתי. שם מדברים על סידור מולקולרי (חייבים מיקרוסקופ כדי לראות את זה), שימו לב לתמונות שמראות את ההבדל בין הסידור המולקולרי האופייני למוצקים לבין זה של הזכוכית בטמפרטורת החדר. במאמר מדברים גם על ויסקוזיות ועל עוד תכונות אחרות המבדילות בין מוצקים לנוזלים, אבל הנקודה המעניינת ביותר היא שהזכוכית לא מתקטלגת לאחת משתי הקטגוריות:
crystalline solids: molecules are ordered in a regular lattice fluids: molecules are disordered and are not rigidly bound. glasses: molecules are disordered but are rigidly bound.​
פעם הבאה תזהרו לפני שאתם מקטלגים מישהו...
 

אלמרה

New member
כמובן שהתייחסתי לחומר ולא למבנהו

המולקולרי ואם תביט בגראף שם תגלה שאכן הזכוכית המוצקה עוברת למצב נוזלי בעליית הטמפרטורה. במו עיני ראיתי גבישים במיקרוסקופ שנראים כמו לקוחים מעולם אחר, והצורה בה מסודרים האטומים של חומר בתוך המולקולה מרתקים ממש. עם זאת אני מרשה לעצמי לשער שלא המבנה המולקולרי של השריג הגבישי של הזכוכית הוא שהקנה לה "תעודת הכשר"... מה שלא יהיה, אני מנצל את התכונה הטובה הזו של הזכוכית, להנאתי בעבודות ויטראז' ובעיקר כעת בשימוש בתנור המביא אותה לטמפרטורות של 800 מעלות ואז היא מותכת וחלקים צבעוניים נדבקים כאילו נוצקו במקורם... הנה צילום של צלחות שנעשו בשיטה הזו, (לא על ידי...) מחלון ראווה בפראג.
 

שרונהה

New member
העניין הוא שהזכוכית אינה מצויה בטבע

חול הים וחולות קוורץ הם חומר הגלם לייצור הזכוכית... יכול להיות שבגלל שהזכוכית מיוצרת מחול.... היא כשרה....
 

שרונהה

New member
ברחה לי התגובה.... חחח

רציתי להגיד שאת הזכוכית מייצרים. יש שיטות מיוחדות ומורכבות לייצור הזכוכית מחול. ידוע שהזכוכית עשירה בחול קוורץ ואולי יש בה טוהר מסויים, לך תדע... אולי נערוך כולנו ביקור בבית חרושת לייצור זכוכית... נדמה לי ש"פניציה" מייצרת זכוכית. אם אני לא טועה..
 

אלמרה

New member
זכור לי ביקור במפעל הייצור של כלי

זכוכית שהיה צמוד לייקב בראשון לציון - אז הייתי בן 8. כעבור עשרות שנים, לימים התגוררתי בצמידות של קיר משותף עם היקב במקום בו היה המפעל. זכור לי מאז בעיקר תהליך ניפוח הזכוכית (שוב בחום עד להגעה למצב צבירה בדרך לנוזל). איפה עוד ישנם אנשים ותהליכים כמו האיש ההוא... כעת אני נזכר באחת האטרקציות ביורו-דיסני שם מנפח זכוכית אמן ממש מייצר דמויות מזכוכית לנגד עיניהם המשתאות של הילדים, בצבעים וצורות מרהיבים. איפה נמצא מפעל פניציה כיום? רעיון טוב לטיול משותף.
 

שרונהה

New member
מפעל פניציה נמצא באיזור התעשיה

שליד חיפה... הזכוכית אינה חומר גלם בטבע.... מייצרים אותה... וזה ההבדל בינה לבין נחושת או ברזל או כל מתכת אחרת בטבע.... ואל תטעה אלמרה, אין להשוות בין ניפוח זכוכית לייצור הזכוכית... קודם כל מייצרים את הזכוכית ע"י כך שדוחסים את חול הים בכבשנים ובחום גבוה בטמפרטורות ענקיות ו.... אנ'לא יודעת בדיוק איך.... אבל הם מייצרים את הזכוכית בצורת צינורות חלולים וצורות שונות, חלולות... הצינורות החלולים הללו מגיעים אל מנפחי הזכוכיות, שמחממים אותם שוב, כדי לעצב אותם לצורה הרצויה להם....
 

אלמרה

New member
אני ממש לא טועה בהבחנה בין יצור....

לניפוח... של זכוכית ולדעתי זה לא רק סתם חול של ים צריך חול בתכולה גבוהה של סיליקון... (זה הצורן).
 
"הלו זה רדיו"? אני רק רציתי לשאול..

וואו! איזה דיון אקדמאי התפתח כאן בין שני תותחי העל של הפורום. ואגב אקדמיה, זכורים לי ביקוריי במעבדה באוניברסיטת פרטוריה, דר"אפ. שם רכשנו באופן תדיר, מבחנות לייצור צינורות לייטקס (latex) בקטרים שונים. ומי שעסק בזה בהנאה רבה, היה אחד הפרופסורים שעסק בתחום זה. "ובמו", ראיתי את הכאילו נוזל הזה שהפך ל"מבחנה" בת שני שרוולים שדרכם, בתהליך ייצור פרימטיבי, "גלש" באיטיות הלייטקס הנוזלי והפך לצינור מוצק. עוד חווייה שעליה אצטער שלא הייתה מצלמה דיגיטאלית בידי...
 
מעניין, האם הרב מרדכי אליהו יודע...

משהו שהרב יוסף קארו זצוק"ל, לא ידע...? והרי הרב קארו, הוא זה שפסק באופן נחרץ ב"הבית יוסף" ש"הזכוכית אינה בולעת כלל". (וזה היה הרבה לפני שחשפת את הגרסא הפיסיקאלית). ומה אתה נוהג לגבי שיעור ה"כזיתות" בליל הסדר, האם בנפח או במשקל? דין כלי זכוכית/הרב מרדכי אליהו כיום ישנם סוגי כלים שונים, יש כלים שבולעים ולא פולטים, ויש להיפך. יש מי שפסק שמותר לשים יין לפסח בתוך בקבוק בירה לאחר שנשטף כי זכוכית אינה בולעת, וכן מותר לשתות בכוס זכוכית קפה בחלב, ואח"כ לשוטפה ולשתות בה מרק בשרי חם. אך אין דבריו נכונים, שהרי לדעת הרמב"ם כלי זכוכית שהשתמש בהם בחמין, בולעים (פי"ז מהל' מאכלות אסורות הל' ג'. אנחנו קבלנו רק חצי מסברתו שם). וכתבו האחרונים, שהסימן לכך שכוס זכוכית בולעת הוא, שינוי הצבע של הכוס לאחר שימוש מרובה, שהצבע הופך להיות עמום ואינו זך וצלול כבתחילה. וז"ל הרמב"ם (שם): "הלוקח כלי תשמיש סעודה מן העכו"ם מכלי מתכות וכלי זכוכית" וכו' – משמע שלדעתו כלי זכוכית בולעים. ועיין שם בפירושו של הגר"י קפאח זצ"ל "ולעולם דין כלי זכוכית כדין כלי מתכות, אלא שלענין שכלי זכוכית בולעי כשהוא חם אנו סוברים כמו הרמב"ם, ולענין הגעלה אנו מחמירים כסברת מור"ם שלא מועיל הגעלה. ועיין לבא"ח (צו אות יד) וז"ל: "כל כלי הזכוכית שנשתמש בהם בצונן, אפילו שנשתמש בהם משקה העשוי משעורים שהוא הנקרא בירה, יש להם היתר להשתמש בהם בפסח ע"י ערוי" וכו' – משמע שאם נשתמש בכלי זכוכית בחמין אין מועיל לו הגעלה כי הוא בולע, וכסברת הרמב"ם הנ"ל. ולמעשה: כוסות זכוכית למשקה חם – נוהגים להחמיר ולא מכשירים אותם (בא"ח צו יד). כוסות זכוכית למשקה קר – ישטפם היטב במים כדי להסיר את האיסור הדבוק בהם בעין, ויחזור וישטפם שנית במים. כוסות זכוכית למשקה חריף – כלי זכוכית שהשתמשו בהם למשקה חריף כגון ויסקי, בירה וכדו', משרים אותם במים קרים ג' ימים מעת לעת או שופכים עליהם מים רותחין מכלי ראשון.
 

בדאוויה

New member
יוווו שלמה הזכרת לי שאבי זצ"ל

החזיק ספרי קודש של הרב קארו זצוק"ל. הלך עפ"י ההלכות והפסיקות שלו בקיצור שולחן ערוך. ובהקשר למאמר שהבאת, ממש ממש כבר התבלבלתי באלו כלי זכוכית מותרים לעשות בהם שימוש בפסח ואלו לא. בכל אופן, תמיד בפסח אני מחדשת את מלאי הכוסות לשימוש יומיומי וכן כוסות לשולחן. שאר הכוסות שנמצאים בארון לא עושה בהם שימוש - וזהו. הכל למען הסר ספק.
 

אמרוקאי

New member
אכן, זה מה שאני מכיר

המנהג שאני מכיר הוא להבדיל בין "שימוש חם" ל-"שימוש קר" בכלי זכוכית.
 

בדאוויה

New member
ומי שמעוניין תרגום להגדה במרוקאית

אעלה את ההגדה שברגע זה סרקתי. תיהנו לכם חבריי היקרים
 
למעלה