לבקשת הקהל

אלמרה

New member
../images/Emo70.gif בחיי שזה היה קל ../images/Emo41.gif

מה נשתנה וואש זרא בהאד ללילה מנכל לוואלי? פכל לוואלי, כאנכלו לחמץ אוו למצה והאד ללילה כלו מצה. פכל לוואלי, כנאכלו לחדארי כלום והאד ללילה ר'יר למרור. פכל לוואלי, מה כנטבלוש מרא ווחדא והאד ללילה כנטבלו ז'וז דלמראת. פכל לוואלי, כנאכלו ונסרבו גאלשין אוו מסובין והאד ללילה כלנא מסובין... אם מישהו יודע איך אומרים "אפילו" ואיך מתרגמים "מסובין" זה פשוט מושלם.
 

בדאוויה

New member
ולי יש רעיון אחר אלמרה../images/Emo13.gif

אולי אסרוק כמה קטעים במרוקאית מתוך ההגדה ואעלה אותם פה? הכי פשוט, לא?
 

אלמרה

New member
רעיון מצויין בדאוויה בינתיים אני...

תרגמתי את "והיא שעמדה" והייא דווקאפת לוואלדינה ולנא. מחיצ' משי וואחד חב יקטלנא פכל דור ודור חבו יקטלונא (יצ'מחא ישמהום) ולקדוש ברוך הוא, כיפקנה מנהום.
 

שרונהה

New member
חחחחחחח כל הכבוד אלמרה../images/Emo6.gif

מצחיק אותי לקרוא את התרגום
ולבדאוויה, זה באמת רעיון טוב השאלה מאיפה ההגדה הזו, מי כתב אותה והאם אין כאן הפרה של "זכויות יוצרים"
 

שרונהה

New member
הנה שוב חד גדיא במרוקאית

עם תיקון שתי שגיאות שנפלו כשהקלדתי את הטקסט הקודם. והתודה לאמרוקאי על ההגהה וההארה
חד גדיא בשפה המרוקאית: אסרח די חד גדיא ואחד אזדיוא ואחד אזדיוא די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא וזאת לקטיטא. וכלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא וזאת אלכליבא. ועדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא וזאת אלעציוא. ודרבת אלכליבא. די עדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא וזאת אלעויפיא. וחרקת אלעציוא. די דרבת אלכליבא. די עדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא וזאת אלמוימא. וטפת אלעויפיא. די חרקת אלעציוא. די דרבת אלכליבא. די עדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא. וזא אלטור. וסרב אלמוימא. די טפת אלעויפיא. די חרקת אלעציוא. די דרבת אלכליבא. די עדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא. וזא אדבבאח. ודבח אלטור. די סרב אלמוימא. די טפת אלעויפיא. די חרקת אלעציוא. די דרבת אלכליבא. די עדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא. וזא מלאך המוות. ודבח אדבבאח. די דבח אטטור. די סרב אלמוימא. די טפת אלעויפיא. די חרקת אלעציוא. די דרבת אלכליבא. די עדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא. וזא הקדוש ברוך הוא. ודבח מלאך המוות. די דבח אדבבאח. די דבח אטטור. די סרב אלמוימא. די טפת אלעויפיא. די חרקת אלעציוא. די דרבת אלכליבא. די עדת אלקטיטא. די כלת אזדיוא. די סראלי בבא בזוז פלוס ואחד אזדיוא. ואחד אזדיוא.
 

בדאוויה

New member
שרונה../images/Emo51.gif ואמרוקאי../images/Emo51.gif לשניכם

על שיתוף הפעולה. תפקאו עיישין
 

בדאוויה

New member
הייתי עושה זאת בשמחה אך אחותי

הקדימה אותי. טוב שאת שרונה, בסביבה
וכולנו כצוות אחד, כי"ח.
 

שרונהה

New member
לבדאוויה ולמישל.. תודההה../images/Emo24.gif

כל הכבוד על היוזמה. ממש נהדרררר אדפיס גם את זה לכבוד ליל הסדר... הולך להיות לנו אחלה ליל סדר נוסטלגי
 

בדאוויה

New member
תמיד בכיף אחותי../images/Emo140.gif

ובאותה הזדמנות, קולה כבוד לך על הדפסת חד-גדיא. פשוט נפלא איך שכולנו נרתמים למען מטרה אחת - ייפקאו עיישיין אל-סואחב דל-פורום לעז'יז' דיאלנא.
 

בדאוויה

New member
אמרוקאי, אני מכירה את ספרי ההגדה

הישנים והמוכתמים מיין. אין כמותם. ממרוקו. ומתורגמים בשפה שלנו. היו לנו הרבה כאלה. כרגע, הם מפוזרים בין אחיי ואחייניי. לעומת זאת, בעלי רכש הגדה של פסח בשנים האחרונות, מתורגמת בל-ערבייא דיאלנא ונהנים לקרוא/לשלב מספר קטעים במרוקאית, כך שחד-גדיא אף היא כתובה במרוקאית.
 
הידעתם שכלי זכוכית אינם בולעים...

אולי אמרוקאי יוכל לחוות דיעה מדעית בעניין. ובינתיים, כך אומר הרב שלום משאש זצוק"ל.
 

בדאוויה

New member
שלמה../images/Emo51.gif על כל הבהרה הבהרה

שאתה מאיר את עינינו בענייני הלכת חג הפסח. במקרה זה ידוע על כך. עם זאת, ישנם כלי זכוכית שלא ניתנים לעשות בהם שימוש בפסח, כמו זכוכית לבנה (לא שקופה). זה נכון? ומה עם קערות מפיירקס? מותר לעשות בהם שימוש?
 

שרונהה

New member
תודה לך שלמה... ואני יודעת גם

שבכלי זכוכית ניתן לאכול גם אוכל חלבי וגם בשרי בגלל אותה הסיבה. למרות שבבית הורי החמירו ולא עשו זאת... ההסבר לכך, לעניות דעתי, היא שהזכוכית היא אטומה, כלומר, שום פירור אינו יכול להידבק בה....
 

אמרוקאי

New member
שלמה, תודה על התזכורת - ואענה לך,

כמו יהודי טוב, בשאלה: האם זכוכית היא נוזל?
 

אמרוקאי

New member
../images/Emo6.gif לא צריך. שאלתי כדי לחדד את

הנקודה המעניינת שזכוכית היא חומר מאוד מיוחד במינו (מדהים איך שרבנינו ידעו פיזיקה מולקולרית עוד לפני שהנושא הומצא בכלל. ובעצם זה לא מדהים כ"כ כי "תפסתי" אותם עושים את זה גם בנושאים אחרים). ובכן... השאלה אם זכוכית היא נוזל היא שאלה מכשילה: אין תשובה ברורה לשאלה אם זכוכית היא מוצק או נוזל. במונחים של דינמיקה מולקולרית או תרמודינמיקה, ניתן להצדיק זויות מבט שונות שזכוכית היא נוזל בעל ויסקוזיות גבוהה, מוצק אמורפי, או סתם מצב אחר של חומר שאיננו נוזל ואיננו מוצק. אז כן, ידענו גם ידענו שזכוכית היא חומר מיוחד במינו. ושמתי לב שבני עדתנו מכירים בעובדה זו (כשזה מגיע לכשרות) יותר מבני עדות אשכנז. מענין, נכון? שבת שלום ומבורך!
 

אלמרה

New member
לא אכנס לויכוח פיזיקאלי שנוי במחלוק

אבל אם מביטים בסובב אותנו, משווים ובוחנים "תפוחים לתפוחים" ובאותם STP (טמפרטורה ולחץ סטנדארטיים ובגובה פני הים) הרי שמבחינים שכפית הכסף והזכוכית ממנה עשויה הכוס - שני העצמים נמצאים באותו מצב צבירה - מוצק. אכן בטמפרטורות שונות, כל חומר מוצק בסופו של דבר משנה מצב צבירה והמתכות אפילו הכבדות שלא לדבר על הזכוכית, משתנות לנוזל ואילו היינו ממשיכים לחמם תיאורטית עוד ועוד היינו אפילו מביאים אותם למצב צבירה נדיף = גז. אין בכך אמירה מצידי בנושא הכשרות לפסח ובדברים שאני לא מביו או יודע אני ממש שותק.
 
למעלה