ריכוז כל האמונות הטפלות

אמרוקאי

New member
../images/Emo45.gif ועוד איך אני זוכר

אני זוכר גם "שדַּי מעאכּ" וגם "סמללַהּ" (לא זוכר שהיו מצרפים "שדי" ל "סמללַהּ").
 

יערית

New member
../images/Emo45.gif../images/Emo45.gifעד היום הזה

אמא שלי משתמשת בזה ומוסיפה את רבי שמעון בר יוחאי
 
ועוד אמונות טפלות מבית הוריי

במוצא"ש ההורים שלי לא שותים קפה, לא נותנים כלום מהבית גם לא כסף. לא גוזזים צפרניים בלילה ולא זורקים את הצפרניים על הריצפה. יולדת לא יוצאת מהבית 40 יום כמו ימיי הבניים. ובכלל אם יולדת ילדה בן, אז אסור לה לאכול אוכל מאף אחת .
 

edmond123

New member
אמונת טפלות

כאשר אחותי התאפרה מול המראה אמי תמיד בקשה ממנה לירוק על המראה נגד עין הרע שיופיה לא יעלם לפתע
 

שרונהה

New member
edmond123 ברוך הבא לפורום../images/Emo24.gif

תודה שתרמת עוד אמונה טפלה אתה מוזמן לקחת חלק פעיל כאן
 

אשתאר1

New member
../images/Emo23.gifכשתינוק חסר שקט ובוכה

כשתינוק בוכה.סבתא היתה לוקחת לכיור את התינוק.ושוטפת לו את הפנים 7 פעמים בכיוון מהסנטר עד מעל הראש.כנגד עין הרע .ולשים סכין ומלח מיתחת לכרית.להרחיק חלומות רעים ואנרגיות שליליות.
 

אשתאר1

New member
|שרציתי ללבוש משהוא והיתלבתתי אימי

אימי היתה אומרת שאלבש -כשואא לקבירה ודהיין אוזאק פלחמירה הפירוש .שאלבש בגד ארוך/גדול ואמרח בפניי שמרים.עד היום לא יודעת מה הקשר אבל תמיד זה נאמר.
 

שרונהה

New member
שלום אשתאר1 וברוכה הבאה../images/Emo24.gif

תודה על תרומתך אנא כתבי כאן יותר
 

שרונהה

New member
ריכוז כל האמונות הטפלות../images/Emo57.gif

אמר לי פעם מישהו: "אני לא מאמין באמונות טפלות כי זה מביא מזל רע"
אין אדם שלא מאמין באמונה טפלה כל שהיא. אמונות טפלות נפוצות בכל העמים וגם יהודי מרוקו אמצו לעצמם אמונות ומנהגים שונים סביב האמונות הללו. ריכזתי כאן את כל מה שכתבתם בשירשור "אמונות טפלות". אני בטוחה שזהו חלק קטן ויש עוד הרבה אמונות טפלות שלא נרשמו כאן. אתם מוזמנים להוסיף אם תזכרו בעוד, והכל יוכנס לאתר. ריכוז השירשור הזה נעשה כדי שאלמרה יוכל להכניס אותו לאתר הבית של גולשי פורום תרבות מרוקו. ולהלן האמונות כפי שנכתבו ע"י הגולשים:
אני זוכר את סבתי מתמוגגת על כל תינוק חדש (נכד, קרוב אחר או שכן לא משנה) ולאחר כל ה"חמשה" והברכות היתה תמיד עושה מעין קול של יריקה ואומרת: "טפו עליק" יעני יורקת על התינוק (רק בכאילו!!!) כסגולה לאריכות ימים? לבריאות? שוב כנגד עין רעה? לא יודע. (אלמרה)
גם כשהיו מסתכלים על תינוק אף פעם לא היו אומרים איזה ילד יפה..תמיד היו אומרים הילד "מכוער" כביכול כנגד עין הרע..ואם הילד היה מפהק אז היו שמים אצבע על הפה האף והמצח זכור לי גם שהיו אומרים איזה משפט במרוקאית אבל לא זוכרת מהו המשפט בדיוק..מישהו זוכר? (שמים לי)
נאמר למי שפיהק: "נעש פפראסק ועדייאנק עבאו באשק" המשמעות שלו היא "שן במיטתך בשלום ואוייביך יקחו את הדברים הרעים".(שרונה)
יש לי 3 ילדים. כל אחד מהם אחרי שנולד, לקחנו אותו לחמותי והיא מייד היתה מברכת ושמה על העגלה 2 חבילות סוכר.(מיכל63)
חמותי נוהגת לפזר בפינות הבית סולת. לפני שהיא מכינה קוסקוס היא לוקחת קצת ומפזרת, היא אמרה שזה מביא מזל(מיכל63)
בהקשר לתינוק שאך נולד: ***אסור להשאירו 40 יום ו-40 לילה לבדו בחדר. חשוב שמישהו יהיה לצידו. וכשהוא מגהק, מה עושים? לוקחים חתיכת חוט אדום, מרטיבים אותו בקושי ומניחים אותו על מצחו. את כביסתו אסור לתלותה ברדת החשכה אלא במהלך היום. ברוריה לבית ביטון) ***שמים מתחת למזרון התינוק סכין וקצת מלח בשקית, יש כאלה ששמים גם שום, הכל כדי לגרש שדים ועין הרע (שרונה)
אמא שלי היתה נלחצת במיוחד במידה ונשפך מלח על הריצפה (ולוא דוקא כיוון שהיתה חולת ניקיון) היא פשוט טענה שכשנשפך מלח זה סימן שיהיה ריב גדול בבית . אני לא באמת זוכרת אם כל פעם שהיה ריב בבית גם נשפך מלח לפני כן אך היא היתה משוכנעת שזו הסיבה. (זוהרה זיו)
אמא שלי שתחיה היתה מכניסה לפיו/פיה של אחד הילדים/ות ממתק כלשהו (סוכריה או ממתק אחרת מעשה ידיה המופלאות), כל פעם שהיתה צריכה לתפור כפתור בבגד כשהבגד עדיין על גופו/ה של הילד/ה.(אמרוקאי)
לא נוהגים לתפור בגד על אדם מתוך פחד כי הבגד היחיד שנתפר על אדם זה תכריכים על מת לא עלינו(kado1)
אני זוכרת מנהג הקשור להלוויה. כשמשהו הולך להלוויה לא ילך לבקר משהו לאחר ההלויה, אלא יחזור לביתו חזרה, או אם רוצה להכנס לבית אחר, יכנס קודם נניח למכולת, ואז יכנס לבית חברו.(ruthy13)
בכל פעם שהייתי מגרד את אפי סבתי עליה השלום הייתה אומרת לנשוך 3 פעמים את דש חולצתי וזאת על מנת שלא אריב עם מישהו(koby27)
סבתי הקפידה לא להותיר נעל הפוכה. תמיד נדרשתי להניח את הנעלים או סנדלים ובעיקר את הבלג'רה (הכפכפים המרוקאיים) כשפניהם כלפי מעלה.(אלמרה) ויש עוד...... כבר מעתיקה את השאר מהשירשור הידוע... אלמרה..... אתה אמנם בחופשה עכשיו, אבל מחכה לך עבודה כשתחזור. להכניס לאתר את כל האמונות הללו במרוכז
 

שרונהה

New member
עוד אמונות טפלות../images/Emo57.gif

כשמדגדג בשפתיים, זה סימן שמגיע אורח או שמגיעה בשורה, אז צריך לגרד את השפתיים עם האצבע, מלמעלה למטה, כמו נשיקה לאצבע ותוך כדי כך להגיד את המשפט: "שלאם לח'ייר, ולהנה, וראחה".... והפירוש הוא: שהאורח או הבשורה שמגיעים יהיו לשלום, לטוב, למנוחה ונחלה ולהנאה"(שרונה)
מכניסים קודם סוכר ושמן כדי שיהיו בבית חיים טובים ומתוקים, חיי שפע ושהשמן לא יחסר(שרונה)
שתי אמונות זכורות לי: 1- כאשר ילד שכבר הולך יורד למצב של זחילה, אומרים שאורחים בדרך אלינו (אגב הפרשנות שלי היא שלא היו טלפונים ולכן שלחו את "הקטן" להודיע על בואם) 2- כאשר העין "עפעפה" או כאשר "נחנקת" (מה שקרוי הקדים קנה לושט) הפרשנות היתה שמישהו מדבר עלך באותו הזמן(telmondcom)
כשמגרדת כף היד - יד ימין - תקבל כסף. יד שמאל- תשלם כסף. כשגרדה לי יד שמאל, השתדלתי להתעלם, כאילו זה לא קורה. אך כשיד ימין גרדה- גרדתי בשמחה(wan)
כביסה של תינוק והינשוף "מוקה" - בזמן שהיו רק חיתולי בד, ותלו חיתולים לרוב. אמא דאגה להוריד הכל מחבל הכביסה לפני שקיעת החמה. האמונה: היה ו"הינשוף" הלא הוא הכוס הידוע - או כמו בשפתנו "המוקה", יחלוף על גבי כביסת התינוק, התינוק יכנס לחוסר שקט. ומכאן האמונה שתינוק בוכה לרוב. יתכן ומוקה עברה על הכביסה. ואז לקחו לאיש הקסמים. במושב בו גרתי היה אחד כזה, שידע להוציא את חוסר השקט הזה. השתמש במלח ומדידות "שבאר" והפלא ופלא התינוק אחרי הטיפול הזה, חזר הבייתה רגוע לחלוטין. אבל מאז יש חיתולים חד פעמיים. והאיש ז"ל, עם סודו. וזה מה שקוראים היום"הילאר", שמנקה את האנרגיות השליליות(wan)
אמא שלי נהגה ועדיין נווהגת, בימים שהיא קוראת להם - ימי ספר תורה לצקת שמן בפתחים שיש בבית כמו שירותים, כיורים ופתחי הבית. לשאלתי מדוע. היא ענתה, "שיעזבו אותנו שכנינו", "זארנה", וכוונתה לשכנים שמתחת, כלומר "ז'נון". היא גם נוהגת למלמל משהו שאינני זוכרת. יהדות מרוקו מאמינה ב"ז'נון" מי יכול להרחיב על זה? ואני קוראת להם אנרגיות שליליות. השמן בעיניי היה מן "מנחה" לריצוי השכנים שמתחת. לפי דברי אמי, לכל בית יש את ה"ז'נון" שלו. ויש לרצותם שיניחו לבני הבית.(wan)
אצלנו היו שמים במשקוף הבית חמסה ובנוסף, סבתי, אם אני זוכרת נכון, היתה שמה במשקוף חמש נקודות חומות כאלה, נדמה לי מהחרוסת של פסח, או שזה היה חינה, כחמסה נגד עין הרע.(שרונה)
כּיתַאם בּירִירִי היה השד איתו נהגה הסבתא של אמי ז"ל להפחיד אותי כל פעם שרצתה שאתנהג "כראוי" (בצייתנות יעני). אכן, הצד הכפרי של משפחתי האמין גם האמין בז'נון, אבל לא פחד מהם כהוא זה מכיוון שהם גם אמרו שבישראל אין ז'נון בבתים מכיוון שיש ברזלים ביסודות (בניגוד למרוקו, שם לא כל הבתים היו בנויים על יסודות מבטון מזויין).(אמרוקאי)
נהגו להפחיד ילדים עם המילה "בועו"(אלמרה)
למי שנבהל נהגו להגיד: "שְדַי סְמְלָהּ", "שדַּי מעאכּ" וגם "סמללַהּ"
במוצא"ש ההורים שלי לא שותים קפה, לא נותנים כלום מהבית גם לא כסף. לא גוזזים צפרניים בלילה ולא זורקים את הצפרניים על הריצפה. יולדת לא יוצאת מהבית 40 יום כמו ימיי הבניים. ובכלל אם יולדת ילדה בן, אז אסור לה לאכול אוכל מאף אחת(חנה של הצאט)
כאשר אחותי התאפרה מול המראה אמי תמיד בקשה ממנה לירוק על המראה נגד עין הרע שיופיה לא יעלם לפתע(edmond123)
כשתינוק בוכה.סבתא היתה לוקחת לכיור את התינוק.ושוטפת לו את הפנים 7 פעמים בכיוון מהסנטר עד מעל הראש.כנגד עין הרע .ולשים סכין ומלח מיתחת לכרית.להרחיק חלומות רעים ואנרגיות שליליות.(אשתאר1)
כשרציתי ללבוש משהו והתלהבתי אימי היתה אומרת שאלבש - "כשואא לקבירה ודהיין אוזאק פלחמירה" הפירוש: שאלבש בגד ארוך/גדול ואמרח בפניי שמרים.עד היום לא יודעת מה הקשר אבל תמיד זה נאמר.(אשתאר1) סוף
 

אמרוקאי

New member
../images/Emo57.gifיש לי עוד../images/Emo70.gif ../images/Emo57.gif

כשמוזגים לכוסו של אחד (או אחת) המסובים בשולחן מתוך בקבוק, והמשקה בבקבוק נגמר, זה סימן שהוא יתחתן השנה. המצחיק שבענין הוא שהיום בשבתנו לארוחת הערב, בני בן ה-10 מזג לכוסו את "השלוק" האחרון מתוך הבקבוק ואמר באופן אוטומטי: "עד סוף השנה אני מתחתן". כששאלתי אותו איפה הוא למד את זה, הוא אמר: "סבתא אמרה לי, כשביקרנו בישראל בקיץ האחרון". ומיד המשיך: "לפי החישוב שלי, הייתי אמור להתחתן 237 פעמים..."
עוד אמונה תפלה שזכורה לי מילדות היא שאם אחד הילדים שוכב על הריצפה, אסור בהחלט שמישהו ידלג מעליו (צריך לעקוף אותו מסביב!), אחרת הילד לא יגדל יותר!!! אז אם מישהו בפורום הזה נמוך במיוחד... שיפשפש היטב בעברו ויבדוק אם מישהו במקרה דילג עליו כשהיה ילד. (לא שזה יעזור היום במיוחד
)
 

principeza

New member
בן זוגי היה אומר שהפורום הזה

"תפור" עלי!
אני לא ממוצא מזרחי ויש לי אמונות טפלות. אם אני רואה חתול שחור- ישר לירוק! אסור להשאיר נעלים הפוכות זה מביא מזל רע. ויש עוד מלא!!!! וכן גם אני שמעתי שאסור לעבור מעל ילד כי אז הוא לא יגדל לגובה. ואסור לנשק תינוק ברגלים כי אז הוא יהיה חצוף!
 
למעלה