עוד אמונות טפלות../images/Emo57.gif
כשמדגדג בשפתיים, זה סימן שמגיע אורח או שמגיעה בשורה, אז צריך לגרד את השפתיים עם האצבע, מלמעלה למטה, כמו נשיקה לאצבע ותוך כדי כך להגיד את המשפט: "שלאם לח'ייר, ולהנה, וראחה".... והפירוש הוא: שהאורח או הבשורה שמגיעים יהיו לשלום, לטוב, למנוחה ונחלה ולהנאה"(שרונה)
מכניסים קודם סוכר ושמן כדי שיהיו בבית חיים טובים ומתוקים, חיי שפע ושהשמן לא יחסר(שרונה)
שתי אמונות זכורות לי: 1- כאשר ילד שכבר הולך יורד למצב של זחילה, אומרים שאורחים בדרך אלינו (אגב הפרשנות שלי היא שלא היו טלפונים ולכן שלחו את "הקטן" להודיע על בואם) 2- כאשר העין "עפעפה" או כאשר "נחנקת" (מה שקרוי הקדים קנה לושט) הפרשנות היתה שמישהו מדבר עלך באותו הזמן(telmondcom)
כשמגרדת כף היד - יד ימין - תקבל כסף. יד שמאל- תשלם כסף. כשגרדה לי יד שמאל, השתדלתי להתעלם, כאילו זה לא קורה. אך כשיד ימין גרדה- גרדתי בשמחה(wan)
כביסה של תינוק והינשוף "מוקה" - בזמן שהיו רק חיתולי בד, ותלו חיתולים לרוב. אמא דאגה להוריד הכל מחבל הכביסה לפני שקיעת החמה. האמונה: היה ו"הינשוף" הלא הוא הכוס הידוע - או כמו בשפתנו "המוקה", יחלוף על גבי כביסת התינוק, התינוק יכנס לחוסר שקט. ומכאן האמונה שתינוק בוכה לרוב. יתכן ומוקה עברה על הכביסה. ואז לקחו לאיש הקסמים. במושב בו גרתי היה אחד כזה, שידע להוציא את חוסר השקט הזה. השתמש במלח ומדידות "שבאר" והפלא ופלא התינוק אחרי הטיפול הזה, חזר הבייתה רגוע לחלוטין. אבל מאז יש חיתולים חד פעמיים. והאיש ז"ל, עם סודו. וזה מה שקוראים היום"הילאר", שמנקה את האנרגיות השליליות(wan)
אמא שלי נהגה ועדיין נווהגת, בימים שהיא קוראת להם - ימי ספר תורה לצקת שמן בפתחים שיש בבית כמו שירותים, כיורים ופתחי הבית. לשאלתי מדוע. היא ענתה, "שיעזבו אותנו שכנינו", "זארנה", וכוונתה לשכנים שמתחת, כלומר "ז'נון". היא גם נוהגת למלמל משהו שאינני זוכרת. יהדות מרוקו מאמינה ב"ז'נון" מי יכול להרחיב על זה? ואני קוראת להם אנרגיות שליליות. השמן בעיניי היה מן "מנחה" לריצוי השכנים שמתחת. לפי דברי אמי, לכל בית יש את ה"ז'נון" שלו. ויש לרצותם שיניחו לבני הבית.(wan)
אצלנו היו שמים במשקוף הבית חמסה ובנוסף, סבתי, אם אני זוכרת נכון, היתה שמה במשקוף חמש נקודות חומות כאלה, נדמה לי מהחרוסת של פסח, או שזה היה חינה, כחמסה נגד עין הרע.(שרונה)
כּיתַאם בּירִירִי היה השד איתו נהגה הסבתא של אמי ז"ל להפחיד אותי כל פעם שרצתה שאתנהג "כראוי" (בצייתנות יעני). אכן, הצד הכפרי של משפחתי האמין גם האמין בז'נון, אבל לא פחד מהם כהוא זה מכיוון שהם גם אמרו שבישראל אין ז'נון בבתים מכיוון שיש ברזלים ביסודות (בניגוד למרוקו, שם לא כל הבתים היו בנויים על יסודות מבטון מזויין).(אמרוקאי)
נהגו להפחיד ילדים עם המילה "בועו"(אלמרה)
למי שנבהל נהגו להגיד: "שְדַי סְמְלָהּ", "שדַּי מעאכּ" וגם "סמללַהּ"
במוצא"ש ההורים שלי לא שותים קפה, לא נותנים כלום מהבית גם לא כסף. לא גוזזים צפרניים בלילה ולא זורקים את הצפרניים על הריצפה. יולדת לא יוצאת מהבית 40 יום כמו ימיי הבניים. ובכלל אם יולדת ילדה בן, אז אסור לה לאכול אוכל מאף אחת(חנה של הצאט)
כאשר אחותי התאפרה מול המראה אמי תמיד בקשה ממנה לירוק על המראה נגד עין הרע שיופיה לא יעלם לפתע(edmond123)
כשתינוק בוכה.סבתא היתה לוקחת לכיור את התינוק.ושוטפת לו את הפנים 7 פעמים בכיוון מהסנטר עד מעל הראש.כנגד עין הרע .ולשים סכין ומלח מיתחת לכרית.להרחיק חלומות רעים ואנרגיות שליליות.(אשתאר1)
כשרציתי ללבוש משהו והתלהבתי אימי היתה אומרת שאלבש - "כשואא לקבירה ודהיין אוזאק פלחמירה" הפירוש: שאלבש בגד ארוך/גדול ואמרח בפניי שמרים.עד היום לא יודעת מה הקשר אבל תמיד זה נאמר.(אשתאר1) סוף