חידושים בלעז על ה20 באוגוסט 1955

אלמרה

New member
דויד היקר אם יש בידך צילומים....

אנא שלח לי ואפרסם כאן כמובן. (אגב: ראית את הגלריה "שלך" כאן?) כולם מוזמנים: ללחוץ למעלה בסרגל הכחול מעל שם הפורום על "גלריות" ולבחור בגלריות השונות. וכל מי שיש בידו אוסף תמונות רלבנטי לנושא שלנו בפורום, מוזמן לשלוח אלי ואשמח להציגו לראווה.
 

פפו

New member
יש לי הערה והארה קטנה לנכתב.

בארץ שלנו התאור/שם "השבת השחורה" בעל משמעות עמוקה במסגרת המאבק להקמת מדינת ישראל. בשבת זו שמאז זכתה לכינוי הנ"ל ערכו הבריטים פשיטות במפתיע על מאות סליקים של נשק ותחמושת שנועדו להגנת הישוב בארץ. באותו מעמד נעצרו לא מעט לוחמים מההגנה. שבת זו פגעה קשות בישוב היהודי בארץ שקיומו היה אבן פינה להקמת המדינה
 

sylvie

New member
תבת פנדורה

שאלה אחת: היכן היו הג'נדארמים והחיילים הצרפתים, שהיו אמורים לשמור על חוק וסדר? מכל הספורים עוד לא נתקלתי עם יהודי שראה או קיבל עזרה כלשהיא מהצרפתים.
 

אלמרה

New member
לסמוך על צרפתים?

נו באמת זו ממש תמימות. אגב ביקורי במרוקו הביאו אותי להתארח במעין מועדון חברים צרפתי מאותם ימים... רק האצולה המקומית מורשית להכנס וכאורח של אחד מהם הופתעתי לראות אילו facilities עמדו לרשות הצרפתים ששרתו במרוקו. עד היום זהו המקום הכי מומלץ בעיני להזמין נקניקיות "מרגאז" על האש...
 

RANOFROY

New member
רק זה !../images/Emo59.gif

הם היו המיוחסים! השליטים !הכל היה מותר להם עם אין סוף אפשרויות אל תשכח שזו היתה תקופת הקולוניאליזם שבה חגגו באין מפריע כל אלה שהתיימרו ומתיימרים להיות נאורים: האנגלים,הצרפתים,הספרדים,הפורטוגזים,הספרדים וכמעט שכחתי ידידנו משכבר הימים הבלגים !!!!
 

אלי לוק

New member
גם כן ג'נדארמרים

נכון אלו היו הג'נדארמרים הצרפתים הידועים בקשיחותם כלפיי היהודים בקשיחות הזאת הם הפסידו לגרמנים בלי אף ירית אקדח מסריח אכן קשוחים למהדרין אלי
 

RANOFROY

New member
../images/Emo92.gif מה אתה יכול לנדב לי ?

היי אלי ! נסה בקרב המשפחה אולי משהו זוכר! תודה מראש
 

RANOFROY

New member
../images/Emo51.gif תודה לך סילבי שהזכרת לי

כן sylvie אני כן זוכר שלאחר שפילחו את דלתות ביתנו בגרזנים ,נשמעו יריות מנשק אוטומטי ונשמע רעש מחריש של משוריינים ומשהירשו לי לצאת ממחבואי מתחת למיטה,צפיתי בעשרות חיילי לגיון הזרים שפשטו על האזור.אני מסכים איתך שלא היתה שום הערכות ושום שמירה למניעת המהומות! מכל מקום תודה על הערתך כי אט אט אני חוזר לאירוע אותו אני מעוניין לתעד
 
החיילים הצרפתיים במרוקו

סילבי היקרה ההפגנות לעצמאות מרוקו היו המוניות ואלימות, אנשים משולהבים שלא היה אכפת להם למות בשביל מרוקו. בקשו להחזיר את המלך הגולה. החיילים הצרפתיים שהיו מוצבים במרוקו הביאו לעזרה חיילים מסנגל שהייתה אז באחריותם חיילים מאוד חזקים ועם רובים וכידונים שלופים הם הרגו הרבה מפגינים באש חיה, למחורת היו הלוויות המוניות והיהודים והצרפתים העדיפו להשאר בבית. בערבים הוכרז עוצר. אנחנו גרנו ליד תחנת דלק כך שהייתה שמירה מגברת על האיזור, אני במו עיני ראיתי מפיר עוצר יוצא מפתח ביתו עם דגל מרוקו וחייל סנגלי יורה בו והורג אותו. המוסלמים התנקמו יותר בצרפתים, שרפו חנויות שלהם אבל גם היחסים של היהודים עם שכיניהם המוסלמים שחיו איתם בשכנות טובה עשרות שנים הורעו והיו כמובן מקרים של אלימות. אך התברר אחרי שנים שהחשש של היהודים מעצמאות מרוקו היה מוגזם והיהודים שנשארו במרוקו מצבם רק הוטב ולא הורע כפי שחשבו הרוב.
 

sylvie

New member
אכן דוד

אנחנו מאלה שנשארו וגם אני כילדה קטנה חוויתי את הטראומה. לא זוכרת שום סנגאלים. חייבים לציין שהצרפתים ציפו למאומות ונערכו בהתאםץץץ מחוץ לעריםץ לא רק בגלל יום השנהלגלות מוחמד 5. הרי באותו יום נסעו מנהיגי מרוקו - ובינהם מנהיגי האיסטיקלאל שאירגנו את המאומות- לאייקס-ל-בין שבצרפת שם היו אמורים להתחיל בשיחות על עצמאות ביום שני. עוד נקודה הסטורית חשובה: לא רק במרוקו היו מאומות באותו יום. גם באלג'ריה וכמה מדינות אפריקה השחורה גם עליהן ידעו הצרפתים מראש.
 

sylvie

New member
ועוד דבר= הסלקציה

אם כבר אתה מזכיר את העליה באותם ימים לא לשכוח שהסלקציה היתה אז קיימת.
 

RANOFROY

New member
השבת השחורה בהשאלה../images/Emo45.gif

נכון !אימצתי לי את המושג כדי לתאר את כאב !הסיפורים ותגובות החברים רק מחזקות את בחירתי
 

אלמרה

New member
נו ובאותו הזמן היתה אמורה להתקיים

ה"בר מצווה" שלך... WOW איזה פספוס. אגב גם הבר מצווה שלי התבטלה (או הוצענה למינימום) בשל ארוע שהתרחש במרוקו. דודתי שלא עלתה ארצה ונותרה במרוקו, נפטרה באותו חודש.
 

RANOFROY

New member
מה אתה אומר?קרא ותבין../images/Emo124.gif

ומה תגיד על כך שבליל הכללולות אני נשאל על ידי אימי "אתה זוכר בני אזה יום היום ואני משיב ספק בצחוק ספק בתדהמה זה ה20 באוגוסט יום נשואי ! תגובתה לא אחרה לבוא ובלחש היא סיננה בין שיניה; NON MON FILS !C'EST LA DATE DE TA BAR MITSVA -לא בני זה תאריך הבר מצוה שלך!!!! לא אוסיף ,כי זה חלק מהסיפור שאני כותב בעזרת תגובותיכם בין היתר
 

פפו

New member
משהו לא מובן לי בכל העניין../images/Emo7.gif

אסון כזה ובמערכת החינוך או כל גוף אחר לא מזכירים זאת כלל? אני בן 56 ומכיר לא מעט יהודים ממרוקו וזו לי הפעם הראשונה בה אני שומע על כך,לא נראה פה לאף אחד מהמספרים שזה מוזר? ושירשור למטה עוד שואלים על אפליה....
 

אלמרה

New member
נכון... כאילו תלשו מדפי ההיסטוריה..

משפחת אימי עלתה ממרוקו עם קום המדינה וכבר לא חוותה את המהומות הללו ולכן גם אני לא ידעתי כלל על כך. טוב עושה אם כן ידידנו RANOFROY ואני כבר דרוך לראות את הספר!
 

sylvie

New member
נכון פפו

לא נהוג לדבר על הדברים האלה פן יפגע מיתוס הדו-קיום האידילי. ההיסטוריונים דאז היו מגוייסים וחשוב היה להם הדימוי הצרפתי מהאמת הסטורית. אף כתבו ספר על יהודי צפון אפריקה על כמה היה טוב למרוקאים שמארצות ערב מנפנפים מדי פעם כהוכחה עד כמה הם טובים מהישראלים. ההסטוריונים הוזהרו לפני כ-30 שנה שעשו עוול. כמה מהם הודו בכך רק לפני שנה- לקהל המצומצם של "פעמים". יודעים ועוד איך . היו גם חוקי גזע צרפתים שבוטלו רק ב53.
 

אמרוקאי

New member
זה לא כל כך פשוט

דוד אלמוזלינו מספר בעצמו על כך שמוסלמי הציל את אביו (מידי מוסלמי אחר). כל המוסלמים אותו הדבר??? זה נכון שהסטטוס של היהודים כמיעוט בתוך החברה הערבית-מוסלמית במהלך הדורות לא היה כל כך מזהיר (לא מעט חוקים משפילים, אם כי היו גם נקודות אור כבתקופת "תור הזהב"). אבל... בגדול הם נתנו ליהודים לחיות. יהודים חיים (גם אם לא תמיד בגאווה) זה תמיד יותר טוב מיהודים מתים. יהודים חיים אומר המשך קיומו של העם היהודי. תעשו את החשבון לבד: כמה יהודים נרצחו ע"י ערבים/מוסלמים במהלך ההסטוריה? וכמה יהודים נרצחו ע"י הנוצרים "הנאורים" (שחלקנו לפחות כל כך מנסה להידמות להם)?
 

RANOFROY

New member
אסון זו מילה עדינה ../images/Emo45.gif

תאר לך שאני נע ונד מזה כמה שנים במרחבי האינטרנט ובכל מאגרי המידע הידועים לי ,ולא הצלחתי להתחקות אחרי ההודעות,הידיעות והכתבות המרעישות של התקשורת הכתובה באותה עת,כאילו האדמה בלעה אותם פרט לפה ושם איזכור של ידיעות מינוריות בהקשר להתנקשויות בצרפתים ,לרצח צרפתים ואילו למה שקרה ליהודים !הס מלהזכיר! כפי שכבר נכתב העלייה ממרוקו בסוף 1955 ותחילת 1956 הלכה וגברה בעקבות אותם מאורעות !
 
למעלה