חידושים בלעז על ה20 באוגוסט 1955

RANOFROY

New member
בקשה אישית ! עזרו לי../images/Emo124.gif

אני עדיין נושא בקירבי מעברי הרחוק ,כילד שלא זכה לשמוח ולחגוג את הבר מצווה ככל הילדים במרוקו ,את הטראומה של השבת השחורה : ה20 באוגוסט 1955. לבני גילי או להוריכם שעלו לארץ בסוף שנת 1955 ולאחריה ושעדיין זוכרים ,אבקש כל פיסת איפורמציה בסיפור או בתיעוד על אותה שבת בה ערי מרוקו געשו במהומות,שריפות ,הרס וחורבן. בהיסטוריה של מרוקו ה20 באוגוסט מסמל את היום בו הוגלה מוחמד ה5 סבו של המלך הנוכחי ,למדקסקר על ידי הצרפתים בשנת 1953 .
 

RANOFROY

New member
מה אומר לכם ואו להוריכם התאריך הבא

בבקשה קראו את בקשתי ,שם הכל כתוב
 

אמרוקאי

New member
צר לי - זה היה כמעט בדיוק 5 שנים

לפני שנולדתי, לכן ברור שאינני זוכר דבר. אבל נתת לי רעיון טוב: אתחיל לשאול ולחקור את הורי ושאר בני משפחתי בנושא.
 

אמרוקאי

New member
טוב, שיחת טלפון קצרה לארץ

הניבה את הסיפור הבא מפי אמי (שהיתה אז רק בת 10): "השנים ההם היו ימי ההתקוממות של העם המרוקאי נגד הכיבוש הצרפתי. בכפר שלנו, שהיה די נידח (מזרח מרוקו), היינו מרוחקים מהכל. לכן כל מה שקרה היה מגיע אלינו כשמועות בלבד. אבל באותו תאריך (20 באוגוסט 1955) הייתי במכּנס עם סבתא שלי. היא ביקרה קרובים שלה. פתאום הגיעו שמועות שיהודי זה נרצח, וההוא נרצח, וזה נרצח... היו סיפורים על איך קרעו אותם לגזרים ועוד זוועות אחרות. הרצח בכפר שלנו היה אחרי זה. זה קרה בפסח (1956). אחד מהיהודים האמידים בכפר ארח בביתו כמה ערבים. לאחר ששתו וסעדו היטב, פנו המארחים לישון. למחרת, נמצאו כל בני המשפחה שחוטים. זה היה אירוע שזעזע את כל יהודי הכפר. בעקבותיו החלו יהודי הכפר לעזוב (או לתכנן את עזיבתם). סבתא שלי, שהיתה ראש הקהילה, לא יכלה לעזוב מיד. היא היתה צריכה להמתין עד שכל יהודי הכפר יעזבו. עד אז, חיינו בפחד. היינו נועלים היטב את כל הדלתות (זה הרגיש כמו עוצר). הבתים שם היו די פשוטים, וכדי לנעול היא היתה שמה אבן ענקית מאחורי הדלת. היתה לי חתולה שמאוד אהבתי. אבל סבא שלי מסיבה כלשהי מכר אותה לערבי אחד, שתתפוס לו עכברים. לפי הסיפור של סבא, הערבי שם את החתולה בתוך שק ולקח אותה קילומטרים מהמקום. סבא מכר את החתולה ללא ידיעתי, וכשגיליתי מה קרה, בכיתי והתאבלתי. אבל בלילה, אחרי שהלכנו לישון, אני שומעת קולות שריטות על הדלת בליווי 'מיאו, מיאו...' זאת היתה החתולה שלי. רציתי לפתוח לה את הדלת, אבל את הדלת חסמה האבן הענקית הזאת שבתור ילדה לא הייתי מסוגלת להזיז. סבתא שלי קמה ופתחה את הדלת לחתולה, למרות הסכנה. זה היה מאמץ עצום. ב- 1958 היינו כבר בפאס." והשאר זה כבר הסטוריה (כן, נולדתי בפאס...
).
 

אלמרה

New member
ובנוסף לכל אתה פאסי דיאלנא?!?!

YYY אין עליך אמרוקאי. תביט בגלריה יש לי שם צילומים שצילמתי בפאס ב"דרב-אל-חמאם" 249 במלאח שם נולדה אימי...
 

אמרוקאי

New member
ועוד איך.

אם כי ניתן לומר שרק מצד אבי, שבא מצד משפחה פאסית שורשית. מצד אמי, אני בeרבeרי (תודה RANOFROY על הרעיון המקורי לאיות של המילה). את רוב הערבית המרוקאית שלי רכשתי מהצד הבeרבeרי שלי. זוהי הסיבה שתמצא אותי משתמש לרוב בניב הזה (לקעידה לעומת לאעידה). לפני כ-4 שנים ביקרתי גם אני בפאס. חוויה מדהימה. בבוא הזמן אעלה לכאן תמונות.
 

RANOFROY

New member
גם לי מעט שורשים בפס../images/Emo124.gif

בנוסף לכלתי ששווה במעמדה לאלמרה -חצי חצי -רק ביחס הפוך האבא הוא הפסי ,בנוסף סבי ז"ל מצד אימי אומן צורף התגורר בפס למעלה מעשר שנים ואחת מאחיותיו נשאה לפסי והקימה שם משפחה עניפה. אמרוקאי ביחס למילה קעידה (Q)זו המילה הנכונה לעומת כל אלו המבטאים קעידה כ"אעידה" דוגמת המצרים האומרים "יה אומרי" במקום "יה עומרי !
 

RANOFROY

New member
תודה לך אמרוקאי עם דמעה של התרגשות

תודה לך אמרוקאי ותודה מיוחדת לאימך על אישרור האירועים שזעזעו את מרקם היחסים בין היהודים לערבים באותה עת .אני מבטיח לשתול את סיפורי לכשיסתיים. עכשיו שאני יודע שאתה בארה"ב היכן ?כי שניים מהגוזלים על ספסל הלימודים בבוסטון והשלישי חיי לו באושר בניו יורק ! שוב תודה
 

אמרוקאי

New member
../images/Emo92.gif והנה עדכון נוסף מצדו של אבי

למיטב זכרונו, מדובר ב- "שישה יהודים עשירים ממכּנס" שנרצחו באותו יום. ליתר דיוק, האירועים קרו בישוב קטן ליד מכּנס הנקרא בצרפתית petite jean. באותה תקופה היתה זו עיירת הנפט של מרוקו, וככזו היוותה נכס איסטרטגי עבור הצרפתים. זוהי כנראה הסיבה שהיא הוותה מוקד חשוב באירועי ההתקוממות של אותה תקופה. אך הדבר שהדהים אותי מכל במה שאבי סיפר לי הוא שהוא אמר: "היינו שם". אני:"הייתם שם? כלומר אתה ואמא?" אבי: "לא. כולנו היינו שם. גם אתה". אני: "מתי? אני נולדתי הרבה אחרי אותם אירועים." אבי: "לא, לא אז. אלא לפני ארבע שנים, כשביקרנו במרוקו." אני: "אינני זוכר שביקרנו במקום שנקרא petite jean..." אבי: "נכון. הוא לא נקרא כך יותר. היום הוא נקרא כניפרה". למיטב ידיעתי, הפירוש של המילה המרוקאית "כניפרה", הוא "חוטם קטן"... ואכן, העיירה הזאת זכורה לי כמקום קטן, עלוב ועויין. המקום הכי פחות סימפטי מכל המקומות בהם ביקרתי במרוקו. מסתבר שאופי נשאר אופי...
 

RANOFROY

New member
תודה לך אדם יקר ../images/Emo51.gif

אמרוקאי היקר! הענותך והסיפור מפי הוריך מאוד מרגשים ואין בפי מילים להודות על הרצון והנכונות! שוב תודה להורים ולך
 

אמרוקאי

New member
אין בעד מה ../images/Emo13.gif

ואם אתה מעונין לדעת היכן נמצאת כניפרה על המפה, אני מצרף לכאן מפה מסומנת. אם תרצה לעשות zoom in/out, בצע חיפוש בקישור הזה כשאתה מכניס בשדה העיר את המילה Khenifra, ובוחר מתוך שתי המפות את זו הימנית (Khenifra, Khenifra, MA).
 

RANOFROY

New member
../images/Emo124.gif אללה יקטר חירקום-תודה

תודה לכוולכם על העזרה ,הסיוע ,הגילויים והסיפורים , ולך אלמרה על ששכנעתני להשתלב בפורום שלכם
 
ה20 באוגוסט 1955 /דויד אלמוזנינו (1

זה היה ב-20 לחודש אוגוסט שנת 1955 בעיר ספי במרוקו, עיר תעשייתית קטנה לחופו של האוקיאנוס האטלנטי. תוך כמה ימים השתנה הכל. קמו תנועות לאומיות שארגנו מרידות נגד השלטון הצרפתי ודרשו עצמאות למרוקו ודרשו להחזיר את המלך הגולה במדגסקר מ- 1953היה קשה לכולם . רבים מהתושבים נהרגו על ידי החיילים הסנגלים שהיו מוצבים במרוקו, מה אומר לכם רעים ושוחרי טוב, היה קשה למוסלמים וליהודים, תוך כמה חודשים רבים מיהודי מרוקו עזבו בשנה זו או זו שאחריה את מרוקו, ועלו למדינה החדשה ישראל. כך עשו גם הורי רפאל ורינה. רפאל היה סוכן-נוסע של חברת סוכריות צרפתית והיה מספק סוכריות לחנויות קטנות בכפרים מוסלמים נידחים ביותר.לרשותו עמד רכב מסחרי ישן של החברה ונהג מוסלמי. הוא היה הספק, הסוכן, ולפעמים גם הסבל. הוא אהב את העבודה והמפגש החברתי עם הסוחרים מוסלמים, שאהבו ופינקו אותו מאוד. היה מגיע אליהם לספק להם סחורה היה נשאר עם הנהג כמה ימים בכפר.היו לו אייתם נושאים רבים ומגוונים לשיחה הם דברו על ההבדל בן הדת היהודית לבין דת האיסלאם. חבריו המוסלמים בכפרים בסביבה הכירו אותו וכיבדו אותו. כשהיה חוזר הביתה, אחרי היעדרות של כמה ימים בכפר, רינה אשתו המתינה לו ליד הבית לראות את המתנות שקנה, הם היו מתנשקים והייתה עוזרת לו לקחת דבר מה הביתה.את בגדיו שהיו ספוגים עשן מדורה. הייתה ישר מניחה לכביסה. כשחזר מהנסיעה האחרונה מכפרים הוא היה אדם אחר. היא הרגישה שנפל דבר בנסיעה הזאת לכפרים הנידחים בהרי האטלס, הוא לא היה כתמול שלשום, פניו נפלו הוא ניראה סובל והיה חוור כמו סיד. הוא הביא אייתו כמה שרפרפים קטנים. העלה אותם הביתה רינה עלתה אחריו מבלי לומר מילה. המתינה בסבלנות למוצא פיו אחרי שהתרחץ הרגיש יותר טוב הם התיישבו ליד השולחן במטבח רינה הכינה עבורו כוס תה חם וכהה אחרי ששתה את התה רפאל נאנח ארוכות ואחר כך התחיל לספר לרינה את הסיפור הבא: אנשי דרך בעלי ניסיון וחברים מוסלמים מכובדים שאצלם התאכסן בכפר, הזהירו אותו לפני כמה חודשים כשהתחילו המהומות במרוקו לקבלת העצמאות של מרוקו, הם אמרו לו: "יה טאג'ר רופייל,(שם חיבה של רפאל) אנחנו דואגים לך כמו אח, יותר מאח אתה בשבילנו, יה חביבי תזהר, אתה שאוהב את האוויר הצלול והרעד בלילות, אתה שאוהב להסתובב בדרכים ובכפרים הנידחים ביותר, ונהנה להביט על ההרים המשנים צבע כל הזמן, אתה שאוהב להסתובב ליד מרקש בכפרים הנמצאים בדיונות החול האדום. זאת לא שעה טובה, המצב שאתה מכיר השתנה, המצב בכל במרוקו השתנה יש מרד נגד השלטון הצרפתי, האנשים מאוד עצבנים הם חושבים ומרגישים שזאת תקופת מעבר 'אין דין ואין דיין' והם יכולים לעשות את כל העולה על רוחם הם רוצים עצמאות!! המצב לא רגיל בכלל . יש הרבה אנשים חמומי מוח אתה עלול להימצא בקרבת אנשים מסוכנים שקל להם לשלוף רומח "שבריה". לביטחונך האישי, תישאר בעיר מצא לך עבודה בעיר. כבוד והערצה שיש לך בכפרים שלנו לא יעזרו לך בעת צרה, חזור לעיר, תחזור לעצמך פן תפגע, אם אתה בא לכפר, לבש את הבגדים שלנו, בגדים צנועים, אל תבוא בבגדיך המחויטים מהאופנה האחרונה באנגליה. הם הדורים מידי, פן למראה בגדך המתגרים וכיסך המלאים תמיד מצלצלים ישכחו מי אתה, ישכחו את החברות אתך את האופי הטוב והנוח שלך, ישלפו סכין ויקרבו אותה לגרונך וילחשו לך "את הכסף מיד או מוות".
 
ה20 באוגוסט 1955 /דויד אלמוזנינו (2

וכך סיפר רפאל בהתרגשות גדולה: "לא הקשבתי לאזהרות של חברי המוסלמים לא האמנתי שהמצב כל כך גרוע, חשבתי שאין להם חשבון עם היהודים אלה עם הצרפתים, אני לא פחדן מטבעי ובחיי הייתי נתון הרבה פעמים בסכנות המשכתי לעבוד כרגיל ולבקר בכפרים הנידחים ולהביא סוכריות לילדים, כאילו ששום דבר לא קרה. גם בעבודה אף אחד לא הזהיר אותי. ביום רביעי בשעות הערב אחרי כמה ימים בדרכים, נתקענו עם הרכב בדרך ל"מוגדור", הנהג לא הצליח להניע אותו מחדש. כמה פעמים אמרתי לחברת הסוכריות שהגרוטאה הזאת עוד תהרוג אותנו יום אחד, אני ירדתי מהרכב כדי להגיע לישוב קרוב ולהביא משם מכונאי, לקחתי איתי את כל הכסף שהיה בתיק העור הרקום שלי מ"מוגדור" שהיה מלא בכסף של כל המכירות של הימים האחרונים.והנהג המוסלמי נשאר לשמור על הרכב והסחורה שבו, התחלתי ללכת לכוון "מוגדור". ואז הופיע בריצה מאחורי מוסלמי אחד שהכרתי אותו פעם בהיותי באחד הכפרים ואמר לי: "מר רפאל לאן אתה הולך"? אמרתי לו: "מוגדור". "זה לא הכוון למוגדור, אני ילווה אותך למוגדור"! "הסתכלתי לאחור הייתה כבר שעת דמדומים והתחיל להחשיך הייתי כבר רחוק מהרכב ולא יכולתי לצעוק לנהג שיעזור לי, ידעתי שאני צודק בקשר לכוון, למוגדור, עברנו משם אין סוף פעמים. אז מה רוצה ממני הערבי הזה שאלתי את עצמי"? "הוא היה חגור ברומח "שבריה", פשוט פחדתי ממנו והתחלתי ללכת לידו, והתחלתי לחשוב מה לעשות כדי להשתחרר ממנו. עברנו ליד כמה וילות של צרפתים חשבתי לצעוק להם הצילו, אך לא ידעתי אם זאת הדרך הנכונה, "נזכרתי באזהרות של אנשי הדרך המכובדים ואמרתי כמה הם צדקו". "חשבתי לקחת אבן ולזרוק עליו גם זה לא בה בחשבון הוא בריון והוא היה מתגבר עלי בקלות, ממש פחדתי ממנו גם התחיל להיות חשוך וקר. גם לרינה התחיל להיות קר ומותח מהסיפור . "אבל אלוהים הציל אותי , הוא שלח לי מלאך משמים, במקום שיש סכנה צריך תמיד לקוות לנס והוא הגיע. מגיע רכב מאחורינו ועוצר לידי בחריקת בלמים הנהג המוסלמי מזהה אותי ואמר לי: "מר רפאל מה אתה עושה כאן בחושך" "אני רוצה להגיע למוגדור, הרכב שלי התקלקל". "אבל זאת לא הדרך למוגדור, זאת הדרך לספי!!" הוא נתן קללה עסיסית למלווי שלי: "יה בן אל- כלב" ואמר לי תעלה, תעלה יה סיידי . שיישאר הוא בכביש. הנהג הזה הציל את חיי הוא בא בדיוק בזמן, ממש מלאך, אני עליתי למשאית שלו, רעדתי בכל גופי הוא נתן לי מים לשתות ואמר לי שהערבי הזה מסוכן ושלא היה מהסס לרצוח אותי ולזרוק אותי לתעלה, בשביל הכסף. היו כבר כמה רציחות באזור הזה, כשהביא אותי עד הבית ירדתי וחיבקתי אותו ואמרתי לו תודה רבה, הוא חבר אמיתי לא הצעתי כסף כדי לא לפגוע בו. :"אנשים מסוכנים. אנשים מסוכנים.הייתי צריך להיזהר יותר" אמר רפאל מהרהר בכל מה שקרה לו לאחרונה. "אנחנו עוזבים לפלסטין! הוא אומר לרינה, לא נשארים פה, המוסלמים השתגעו זה לא אותם האנשים שהכרתי". אני החלטתי אנחנו עוזבים לפלסטין רק שם נוכל לחיות בביטחון. אך קודם היה צריך לעבור את התקופה הזאת. במרוקו ובספי השתנה הכל הרחובות התמלאו בדגלי מרוקו צבעוניים .תוך כמה ימים קמו תנועות לאומיות, שדרשו עצמאות למדינה וארגנו מרידות והפגנות רבות נגד השלטון הצרפתי. רפאל ורינה היו מוגנים על ידי קצינים צרפתיים היות וגרו ברחוב שרובו היה מאוכלס באזרחים צרפתיים וכן הייתה בו תחנת דלק חשובה ומוסך, הגיעו אליהם קצינים צרפתיים והראו להם דרך מילוט סודית וכן ביקשו לסגור את שערי העץ הכבדים של הבניין הפונים לרחוב במשך כל היום והלילה. בעיר ספי גרו מוסלמים קיצוניים וכן באו אליה מהכפרים בסביבה מוסלמים שיעים כהה עור ומסוכנים. היו מתאספים לפני התפילות במסגדים. ביום שישי בתפילות במסגד כוהני הדת היו מצליחים לשלהב אותם, והיו יוצאים מהמסגדים כמו עדר פרות ללא רסן רטובים מזיעה ומשולהבים ועוברים ברחובות העיר הצרים כשבידיהם סכינים וגרזנים ולפעמים גם פצעו את עצמם יחפנים ותלמידים,מטאטאי-רחובות ופקידים סבלים ושוטרי-חרש זאטוטים ומבוגרים היו שואגים וצורחים, וחושפים לעיני כל את יצריהם הרצחניים, מי שנקלע ילד לתוך העדר הדוהר מצבו לא היה מזהיר, זאת מלכודת מוות, צווחו: "אללה ואכבר!" האנשים הרבים הדחוסים אחד לשני ברחובות הצרים יצרו לחץ אימים על שערי הבתים אם ציריהם היו חזקים ולא חלודים עברה ההפגנה מבלי לפגוע באיש, אך קרה ששער בית לא עמד בלחץ ונפרץ ההמונים פרצו פנימה לתוך הבתים ושחטו את יושביו ללא רחמים, במיוחד אם היו אלה יהודים או נוצרים- צרפתים.ולקחו את כל מה שחפצו. משעה שש היו מכריזים על עוצר חיילים סנגלים הוצבו בפינות הרחובות שקבלו הוראה לירות בכל מפר עוצר, יום אחד מחלון הבית רפאל ראה אדם שיצא מביתו בריצה עם דגל מרוקו בזמן העוצר והחיילים ירו בו והרגו אותו במקום. למחורת היהודים והנוצרים לא יצאו מהבית היו הרבה הלוויות אלימות. הייתה סכנה להסתובב ברחובות. הם הכנו את עצמם לעזור פנו לסוכנות היהודית ונרשמו לעליה. . רפאל עזב את העבודה בחברה הצרפתית לסוכריות והלך לעבוד בבית חרושת לשימור סרדינים שהיו רבים בעיר ספי, היה לו ניסיון קודם כי בצעירותו הוא עבד על ספינת דייגים פורטוגזית רפאל עזב את העבודה והתחיל לעשות את הסידורים כדי לעלות לישראל.במשרדי הסוכנות היהודית בספי דברו על חודש ימים ,הם עזבו את הבית הכל נארז בארגזי עץ גדולים ונשלח למחסני הסוכנות, אך כל הזמן דחו את מועד העלייה (היה ביקוש רב היות ומרוקו עמדה לקבל את עצמאות והיהודים לא ידעו מה יהיה מצבן לאחר שמרוקו תקבל העצמאות מהשלטון הצרפתי). ואז התחילו כל כמה זמן לעבור ממשפחה למשפחה, ורפאל בזבז את כל חסכונותיו הדלים. רק אחרי כמה חודשים הם הפליגו מקזבלנקה על אוניית משא שהוסבה למוביל נוסעים לכוון מרסי במחסן אחד היו בננות ירוקות ובמחסן השני "בית מלון" מאולתר היו מיטות של שתי קומות שם ישנו העולים. כך אחרי הפלגה של כמה ימים עגנו במרסי שבצרפת. משם הדרך לארץ הקודש הייתה כבר פתוחה.
 

RANOFROY

New member
דוד ! הזלתי דמעה בזכותך ../images/Emo51.gif

היי לך ידיד יקר ! ראה את מבול התגובות והזכרונות בהם הוצפתי ואתה כדרכך בקודש הצלחת לרגשני ולגרום לי להזיל דמעה כי רק מי שחווה על בשרו ונושא עד היום את סימני הטראומה ,יכול להעריך את תאוריך האוטנטים שיסייעו לי לסיים סוף סוף את כתיבת סיפור המאורעות ! תודה לך דוד
 
ב20 לאוגוסט 1955

ranofroy אני שמח שיכולתי לעזור,למעשה הרבה יהודים עזבו את מרוקו בעקבות המאורעות ב-20 לאוגוסט 1955.בספי אחי הבכור אורי היה עובד במוסך עם מוסלמים רבים והיה גם כהה עור ועם הסרבל הכחול היה נראה כמוהם כשהחלו המאורעות הוא שהיה צילם חובב הירגיש שהוא צריך לצלם את הכול השתלב בהמון המשולהב באומץ רב וצילם תמונות משגעות על כל ההפגנות. דויד
 

RANOFROY

New member
בבקשה דוד !../images/Emo92.gif

דוד היקר ! אני מוכן לשלם כל שידרש כדי לקבל חלק מהצילומים אם הם עדיין ברשות המשפחה ! שוב תודה
 
למעלה