הזקן וההר

הזקן וההר

לאלי פילו. מדוע אתה כותב את שמי ב"ח" במקום ב"כ" שמי הוא שלום כלפון. אני מבדיל בין ח לבין כ. תהיה בריא
 
כליפא, כלפון, כלפאלה, מכלוף - ולכולם מכנה

משותף - חילוף. בד"כ אינני נוהג לסנגר על אליהו פילו (כי הוא תמיד מוצא סיבה להתעמר בי), אך אני חייב להודות שהפעם הוא דייק. אמר לי רב שיודע דבר או שניים על יהדות ג'רבא, שהמקור לשמות הללו החל לפני מאות שנים, בהן שלטו "מנהגי גויים" שתפשו מקום גם בליבותם של קהילות היהודים. למען הקיצור, אומר רק את עיקר המנהג - באחת המשפחות היהודיות שבנה התינוק נפטר, האמינו שהחוצנים גבו את מנתם. לאחר לידת התינוק החדש האמינו שהם חייבים לעשות עסקה עם החוצנים וכך גם פנו אליהם וביקשו, שמותו של הילד הקודם יהיה חילוף נשמתו של הילד החדש. כך האמינו שהוספת השם חלפון תגן על נשמת התינוק ותצילו מגורל דומה לתינוק שנפטר. מכאן שהחלפת ה"ח" ב"כ" הוא גלגול של שנים עד ימינו... אגב, זה כמעט דומה למקור השמות "כמוס" (חמסה) "חוטה" (דג) בשניהם נהגו איזכור נגד "עין הרע". ועוד אגב, הנה תשובתו של אחד מענקי חכמי ג'רבא שעצמותיו הובאו לארץ-ישראל ונטמנו בסמוך לקברו של הרב שלום משאש זצ"ל בירושלים. ג'רבא - הרב משה (כלפון) הכהן מג'רבא על הדג והחמסה. האם מותר לתלות בבית או במכונית צורה בולטת של דג או צורת יד נגד עין הרע? על-כך נשאל הרב משה (כלפון) הכהן מג'רבא וענה שהדבר אסור משום חשש עבודה זרה. שאלה: האם מותר לתת בדלתי ההיכל (בבית הכנסת) צורת דג בולטת וצורת יד בולטת לנוי להסיר עין הרע, כמו שאומרים העולם ואם כבר עבר ונתן, האם מחויב להסיר ואם לא רצה להסיר האם חייבים הבית דין או הקהל למחות ולהסירה בעל-כורחו של נותנה, או לא. תשובה: גם כי אין הזמן בידי כראוי לעיין בדבר, שורשו ומקורו, כי דרוש אנכי לרגל המלאכה אשר לפני, על-כל-פנים הנני כמזכיר וכמציין איזה מקורות לזה, ועל הבית-דין לעמוד לדינא להלכה ולמעשה, כי באמת העניין מצד עצמו רע ומר למאוד, לתת בהיכל ה' וחצרותיו צורת מה. ואילו ניתן הדבר לסברא תיכף ומיד כשמוע איש ישראל מזה יאזור חלציו כגיבור להסיר דבר מוזר כזה בכח ואל, ולא ישא פני איש ואל אדם לא יכנה. אך בהיות אין הדבר תלוי בסברות כרסיות, רק במה שקבלו חז"ל וכתוב בספר, ספרי עמודי ההוראה והשולחן-ערוך והכרעות האחרונים. לכן אמרתי לשנות פרק זה בורר, וה' יעזרנו על דבר כבוד שמו הגדול, אמן. והנה מה שיש לצדד בזה לאסור הוא מג' סוגים: הא': מצד אביזרא דעבודה זרה דאפילו בבית אסור לשים צורה בולטת. הב': מצד בית הכנסת וההשתחוויות והכריעות ומקום העבודה לה' שמא יש בזה אביזרא דעבודה או חשדא דעבודה זרה, כי יראה הרואה. הג': מצד ביטול הכוונה וערבוב המחשבה והרעיון, בהיות כזאת לנגד המתפללים. (בסיכום:) "...ואיך שיהיה הנה למדנו דאסור לתת צורת דג בולטת בהיכל ה' וגם בצורת יד נראה להחמיר דמשמע מדברי מרן ז"ל ביורה דעה סימן קמ"א סעיף ב' דגם בצורת יד או רגל איכא (=יש) לתא דעבודה זרה (=מעין עבודה זרה) וכמו שכתב הבאר-היטב בטעמא במלתא (בטעם הדבר) לדעת מרן (=הרב יוסף קארו) ואף דמרן מצריך עמידה על הבסיס, בנדון דידן איכא (=יש) בסיס והוא הקביעות בדלת ההיכל, כנ"ל. (שאלות ותשובות: "שואל ונשאל" לרב משה (כלפון) הכהן חלק ה', סימן ק"מ)
 
השלום לך ידידי ורעי

עלי לציין בראש דברי שאיני זקוק לסניגור, ובפרט אחד שכמותך. החשבון יוגש לך במלואו וזכור שחנוכה קרבה והמבין יבין. אם זכרונך עדיין מתפקד - דבר שהינו מוטל בספק רב - לבטח יודע אתה במה העניין. לכתבתך החכמה והמחכימה, וביודעי היטב את דעותיך בנושא המדובר, אכן מודה אני החכמת אותי בעוד כמה דברים נבונים.( אעשה כמיטב יכולתי הדלה לזוכרם ) לבטח זככור מאמרו אותו הבאתי אודות " האמונות העממיות של יהודי מרוקו " ודעתו של הענק המוערץ עלי עד אין קץ רבי יוסף משאש זצוק"ל. נר לרגלי דבריו שבמקרה במקרה ( לא אל תתנפח ) תואמים את דבריך לעיל. אגב, מחשבי צועק חמס, משום הבחה שלך שלא קוימה בענייני חכמי מרוקו. אנא ממך דאג להרגיעו וגם אותי, פן אנקוט במעשה, שלא אהיה אחראי לו. חודש טוב לברכה ולטובה עליך ועל כל בני ביתך. דרישת שלום משולה וממני לזוגתך שתחיה אמן. אלי פילו
 
השלום והברכה ידידי הנעים!

"אין לך אדם שאין לו שעה ואין לך דבר שאין לו מקום", נאמר במסכת אבות, ולא אביא את האמרה במלואה... דע, כי אין אדם שאינו זקוק לסנגור, אף אם הסנגור מ"דלת העם"... (סיבתי עלייא לגלבא? הא!) קל וחומר כשהוא עדיין חייב תשלום מלא עבור נר חנוכה שהודלק עבורו באחד מימי כסלו... אך משום שהכרזתי על שווי הנר כהפקר, הנה אני מודיע קבל עם ומשתתפי הפורום ה"רבים", שאני מוותר על ההחזר ומוחל מחילה גמורה - רק אם אתה מבטיח לבוא שוב לצבור חוב נוסף... אין בדברים שהבאתי כאן מאומה ממני, כולם מהחכם הנבון ר' משה אלחרר, רבה שלומי - שמח על שגרמתי תוספת ידיעה לבינתך. כל כך חבל, שמאוד קשה להפיץ ברבים (בני קהילתנו) את משנתם וחוכמתם של חכמי מרוקו העצומים על דת, אמונה ואורח חיים. כולל את הלקח מכל הנאמר ב"אמונות העממיות של יהודי מרוקו". וודאי זכור לך מאמר שהובא כאן מספר "נחלת אבות" לרב יוסף משאש זצ"ל, על יחס הקהילה כלפי הרמב"ם שהשמיט בספריו את כל העניינים הקשורים לעין הרע, שדים, קמיעים וכו'. בדרכם אני מאמין ובמשנתם אני דבק, גם בעבור זה אני "חוטף" מהסביבה. אני מקווה שבאחד הימים אשביע את רעבון מחשבך... חודש טוב ומבורך! דרישת שלום לרעייתך שולה וכל הבאים באהלך שלמה בן לולו
 
והנה דברי החכם "המוערך עד אין קץ"

דברי הרב יוסף משאש זצוק"ל בספרו: "נחלת אבות" על רמב"ם ...ועוד הרבה משיגים, רדוף רדפוהו על זה. (=רדפו את הרמב"ם על שהשמיט בספריו את כל העניינים הקשורים לעין הרע, שדים, קמיעים וכו' מ.א.) כידוע, ולדעתי המעט שיש להשיב עליו תשובה ניצחת כי בזמנו הייתה האמונה הזאת תקועה בלב כל ישראל, והיו תולים כל חולי וכל מכה וכל צרה ויגון גם בהפסד ממון ושכול בנים וכל מין צער, הכל בא מן השדים. והאמונה הזאת נתפשטה אצלם מימי חכמי הגמרא עד שאמרו: "האי דוחקא דהוי בשבת כלה מנייהו הוי", האי ברכי דשלהי מנייהו, הני מאני דרבנן דבלו מחופייא דידהו, הני כרעיד מנפקן מנייהו" (ברכות ו'-ע"א) (=הדוחק בשבת כלה-מהמזיקים, הברכיים העייפות-מהמזיקים, בגדי התלמידי חכמים שבלים במהרה-מחיכוך המזיקים הרגליים הנפצעות מהנפילות על העצים ואבנים, מדחיקה ודחיפת המזיקים מאחור. מ.א.) והיו חייהם חיי צער ופחד ואימת מוות מהשדים, וכמה רמאים מצאו כר נרחב למלא את אמתחותיהם כסף בכתיבת קמיעים על קלפים ועשבים ומיני פירות, שקדים ואגוזים. והיו עושים כמה מיני מאכלים ומטעמים לשדים בבתי קברות ובחרבות העיר וחוצה לה ועל חופי הנהרות ועוד ועוד... וכל זה הוא כפירות גדולה בהשגחת המקום ברוך הוא שהכל בא מאיתו, ואין שום תרופה רק ע"י רפואות טבעיות עם כניעה ותפילה להבורא ברוך הוא, להציל מטעות הרופא ולהועיל לו לטבע הרפואה. ובכן, עיני קודשו של הרמב"ם ז"ל ראו כי האמונה בשדים ובקמיעים וכו', היא נוגעת נגיעה גסה באמונת הקדוש ברוך הוא. ונשא דעו למרחוק כי יסוד מוסד לעבודה זרה היה האמונה בשדים והיראה והפחד מהם, וכמו שאמר הכתוב: "יזבחו לשדים וכו'..." ועוד הרבה כתובים. לכן עקר הרמב"ם ז"ל הדבר מיסודו לומר שאין שדים ואין שעירים, רק דמיון הדיוטי קדמון. ודבריו עשו רושם גדול בישראל מאז ועד עתה. ובימינו, כל מי שידע מדבריו והכחשתו בשדים, מצא קורת רוח בחייו הוא והנלווים אליו והשומעים את דבריו, ושמו רק באל מבטחם, ואשר היו משוקעים באמונת השדים חיו חיי צער, הם ונשיהם ובניהם וכל המתחבר עימהם. ובעת צרתם עשו גם הם מטעמים לשדים ונתעסקו בקמיעים ובכל מיני כשפים להקל השדים ידם מעליהם. ומה גם, בהיותי משרת בקודש בתלמסא"ן יע"א, מצאתי אצלם מנהגים גרועים באמונת השדים והם: א. כל מי שנכנס לדור באיזה בית או לסחור באיזה חנות, לילה קודם בואו נותן בד' פינות הבית או החנות אסטיס (אלחננ"א בערבית) בכל פינה ומעמיד בתוך האסטיס שעווה דלוקה ומבקשים משכניהם התחתונים שהם השדים, שלא להזיקם ורק להצליחם בגופם ובממונם וכו'... ב. למחר מביאים תרנגול שחור ושוחטים אותו בתוך הבית או החנות וזורקים את דמו בד' פינות ומבקשים עוד כמש"ל. ועוד הרבה הבלים, ובשמעי, עמדתי משמים על עם חכם ונבון איך נשתקע בהבלים הללו שיש בהם שמץ עבודה זרה חס ושלום. ובכן דרשתי ודרשתי על זה במקהלות והודעתים חומר(ת) איסור דברים אלו, ולא יכולתי להסיר מליבם מחלה זו עד שדרשתי בפומבי דעת הרמב"ם הקדוש בעיני כל ישראל, שאין שדים ואין שעירים רק דמיון כוזב ושיחת נשים זקנות שקבלו מנשים זקנות ערביות, ואז דברינו עשו רושם גדול בעם. זהו טעמו של הרמב"ם זיע"א ואמנם גם הוא ודאי ידע אמיתות מציאותם והילל בחוכמתו הנוראה, האלוהית. היה בקי בהן ובשמותיהן ובשיחתן ורמיזתן וקריצתן. בֵּית מִדְרָשׁ "שַׁעֲרֵי עֻזִּיאֵל", עיה"ק שְׁלוֹמִי ת"ו.
 
ישר כוח רבי שלמה

לצערינו וגם לצערו של הגאון רבי יוסף משאש וצוק"ל, כך הוא כותב " שאין ביכולתי להכריח את העם מלנהוג כך, דהיינו האמוניה בכל אמונות הטפלות שבהן העדה שלנו מתברכת גם מבתברכת בהרבה כאלו. אכן רבי יוסף לא יכל לקהליתו הוא, ומי אנחנו שננסה לשנות. ושאלה אחת לי אליך , כיצד נתגלגל הסימן שבני ישראל שמו על דלתות בתיהם בעת מכת הבכורות, ונשתרש במנהגי יהודי מרוקו, ויש לדעת שנוהגים בו עד עצם היום הזה, המנהג לטבול את היד בדמה של הבהמה שנשחטה לכבוד מאורע זה או אחר, ולסמן זאת על הקיר החיצוני של הבית. ראיתי זאת לא מזמן בבית של יהודי טריפולי שנהגו כך, והדבר נראה לי מכוער. בברכה לייהו
 
ואני שמעתי על מעשה מזעזע אחר...

לפני שנים, בחנוכת הבית שערכה אחותי בביתם החדש, הגיעה חמותה החלאבית (תנוח על משכבה בשלום) ובידה תרנגול/ת שחור/ה. המלווה הצמוד לחמות, שחט אותו/ה בתוך הבית ואת דמו/ה הקיזו על קירות הבית בכמה מקומות - מחזה מזוויע ביותר. עד כדי שיבוש הדעת! ומכאן אולי אפשר להשיב לשאלתך, שכפי שיהודי טריפולי, תוניס מרוקו, אלג'יריה ועוד, האמינו בקיום השדים ובצורך לרצות אותם שלא יזיקו, כדברי הרב יוסף משאש זצ"ל, כך האמינו יהודי טריפולי במעשי המזוויע שהבאת. נראה שגם חמישיית נקודות החרוסת על משקוף הדלת, כמנהג מקצת מיהודי מרוקו, אינו שונה משיוש דעת שלקו בו קהילות אחרות - האם החמסה היא זו שמגינה על האדם? ומה עם ריבונו של עולם, יצא לפנסיה מוקדמת?!
 
הספור אגדה הזקן וההר של שלום כלפון

הזקן וההר, הופיע במוסף הספרותי של דבר בתאריך 20 לנובמבר 53. שלום כלפון
 
אדרבא, נשמח לקרוא את המסמך

האם יש באפשרותך להעלות צילום המאמר? נשמח להרחיב ידיעותינו. ידוע לך מיהו שנקרא "ענק התורה ואוהב ציון"? אם לאו, עיין בקובץ המצורף. ערב נעים לך,
 
למעלה