שלוש הממשלות - רבי יהודה הלוי
קטע זה של תפילה אותו אנו אומרים במוסף של יום הכיפורים, חביב עלי במיוחד. " סדר העבודה " הינו הקטע המתאר את עבודתו של הכהן הגדול, ביום הכיפורים. מזכיר לי את מור אבי, שהיה חזן מופלא ובקטע זה, גם בהיותי ילד, צמוד הייתי אליו כי אז ידעתי כבר שזהו אחד מרגעי השיר של תפילת יום הכיפורים. רבי יהודה הלוי, שחלק גדול מ " סדר העבודה " הינו פרי עטו, לא נודע לנו אז בארץ מארוק, ורק כאן התוודענו אליו - אני בכל אופן - ובקראי קטע זה מבואר על ידי גדול חוקרי שירת טור הזהב, שירת ספר ופרובנס, מבאר אותו כהךכה, ומודה אני, שכעת אני מבינו יותו ויותר, והמשמעות של קטע זה, גברה עד מאד, ובעיקר הגעגועים לאבי מולידי, שהיטיב כל כך לקרוא אותו. אביא כאן את הכתוב מתוך בדרת הספרים של פרופסור חיים שירמו " השירה העברית בספרד ובפרובאנס " סדרה בת ארבעה כרכים. שלוש הממשלות – סילוק ליום הכיפורים אֱלֹהִים אֶל מִי אַמְשִׁילְךָ ? / וְאֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ בָּמָה אֲדַמֶּךָ ? / וְכָל דְּמוּת טֶבַע חוֹתָמֶךָ גָּבַהְתָּ מִכָּל מֶרְכָּבָה / וְגָאִיתָ מִכָּל מַחֲשָׁבָה דְּבַר מִי יְכַלְכֶּלְךָ / וְלָשׁוֹן מִי תְכִילֶךָ ? ביאורים לשיר. סילוק של קרובה לשחרית יום הכיפורים. בפיוט זה מתוארות שלוש רשויות " ממשלות " של עולם הבריאה. חלוקה כזאת אינה ידועה למקרא, ואף על פי כן מוצא המשורר לה סמוכין בסיומו של מזמור קג בתהילים, ועל כן משלב הוא את דבר המקרא באלה לסיומיהן של שלוש פסקות משירו ( 38, 50, 63, ). סמוך לזמנו של יהודה הלוי נזכר עניין שלוש הממשלות בחיבורים עבריים שונים. אברהם אבן עזרא רומז אליו בפירושו על פסוקי התהלים הנ"ל ומרחיב עליו את הדיבור בפירושו על דניאל י, כא : " הוא העולם הראשון... וזה העולם אינו גוף והוא נקרא מראה כבוד השם העליון.... והעולם השני שהוא התיכון שם נשמות צורות אמת בלא גופות גם נשמות בגופות.... והעולם השלישי הוא מתחת לרקיע " 1 – ואין - ואין לדמות אליך ( אחר ) 2 - טבע חותמך – נטבעה על ידך. ולהגיד גדולתו של הקב"ה שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד כולם דומין זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקב"ה טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחר מהם דומה לחברו. 3 – מכל מרכבה – שבעולם וגם מכסא כבודך המשך יבוא אלי פילו
קטע זה של תפילה אותו אנו אומרים במוסף של יום הכיפורים, חביב עלי במיוחד. " סדר העבודה " הינו הקטע המתאר את עבודתו של הכהן הגדול, ביום הכיפורים. מזכיר לי את מור אבי, שהיה חזן מופלא ובקטע זה, גם בהיותי ילד, צמוד הייתי אליו כי אז ידעתי כבר שזהו אחד מרגעי השיר של תפילת יום הכיפורים. רבי יהודה הלוי, שחלק גדול מ " סדר העבודה " הינו פרי עטו, לא נודע לנו אז בארץ מארוק, ורק כאן התוודענו אליו - אני בכל אופן - ובקראי קטע זה מבואר על ידי גדול חוקרי שירת טור הזהב, שירת ספר ופרובנס, מבאר אותו כהךכה, ומודה אני, שכעת אני מבינו יותו ויותר, והמשמעות של קטע זה, גברה עד מאד, ובעיקר הגעגועים לאבי מולידי, שהיטיב כל כך לקרוא אותו. אביא כאן את הכתוב מתוך בדרת הספרים של פרופסור חיים שירמו " השירה העברית בספרד ובפרובאנס " סדרה בת ארבעה כרכים. שלוש הממשלות – סילוק ליום הכיפורים אֱלֹהִים אֶל מִי אַמְשִׁילְךָ ? / וְאֵין עֲרֹךְ אֵלֶיךָ בָּמָה אֲדַמֶּךָ ? / וְכָל דְּמוּת טֶבַע חוֹתָמֶךָ גָּבַהְתָּ מִכָּל מֶרְכָּבָה / וְגָאִיתָ מִכָּל מַחֲשָׁבָה דְּבַר מִי יְכַלְכֶּלְךָ / וְלָשׁוֹן מִי תְכִילֶךָ ? ביאורים לשיר. סילוק של קרובה לשחרית יום הכיפורים. בפיוט זה מתוארות שלוש רשויות " ממשלות " של עולם הבריאה. חלוקה כזאת אינה ידועה למקרא, ואף על פי כן מוצא המשורר לה סמוכין בסיומו של מזמור קג בתהילים, ועל כן משלב הוא את דבר המקרא באלה לסיומיהן של שלוש פסקות משירו ( 38, 50, 63, ). סמוך לזמנו של יהודה הלוי נזכר עניין שלוש הממשלות בחיבורים עבריים שונים. אברהם אבן עזרא רומז אליו בפירושו על פסוקי התהלים הנ"ל ומרחיב עליו את הדיבור בפירושו על דניאל י, כא : " הוא העולם הראשון... וזה העולם אינו גוף והוא נקרא מראה כבוד השם העליון.... והעולם השני שהוא התיכון שם נשמות צורות אמת בלא גופות גם נשמות בגופות.... והעולם השלישי הוא מתחת לרקיע " 1 – ואין - ואין לדמות אליך ( אחר ) 2 - טבע חותמך – נטבעה על ידך. ולהגיד גדולתו של הקב"ה שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד כולם דומין זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקב"ה טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון ואין אחר מהם דומה לחברו. 3 – מכל מרכבה – שבעולם וגם מכסא כבודך המשך יבוא אלי פילו