פרשת עקב - מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.

פרשת עקב - מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו.

בוקר טוב ושבת שלום! "והיה עקב (עיי"ן צרויה) תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם ושמר ה' אלוהיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך". (דברים ז, 12). ומפטירין; "ותאמר ציון עזבני ה' ואדוני שכחני....מהרו בניך מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו". (ישעיה מ"ט 14-12). אין אפס, רק באם נשמור את התורה, אלהים יקיים את בריתו אתנו. סימן קריאה!! ממשיך הכתוב ואומר, בפרשה: "ואהבך וברכך והרבך וברך פרי בטנך" (דברים, שם 13) עם קיום הברית, בין כל זוג וזוג, אזי נולדים ילדים פרי אהבה וברכה. רבים הם המקראות בהם יחסי עם ישראל עם אלהיו, כיחסי בעל ואישתו. אף ההפטרה של השבת, רומזת על יחסים אלו: "התשכח אשה עולה מרחם בן בטנה גם אלה תשכחנה, ואנכי לא אשכחך" (ישעיה מ"ט, 2). אגב "אהבה", בין הקב"ה לעם ישראל ובין איש לאשתו, השבוע חלף על פנינו ט"ו באב, אשר הרבה רואים בו, היפוכו של תשעה באב, להבדיל. המסורת אומרת, כי לעתיד לבוא, ייהפך תשעה באב כיום הראשון של חג "האהבה" מתוך שבעה ימים בלוח העברי, עד ט"ו באב. ידועה אותה אמרה, "לא חרבה ירושלים אלא בגלל שנאת חינם", ועתידה לקום רק בגלל אהבת חינם, אשר ט"ו באב הוא יום סמלה של האהבה. כתוב בתלמוד (במסכת "תענית") : "לא היו ימים טובים לישראל, כט"ו באב". ט"ו באב, נכנס לקטגוריה, של חגים "מימים ימימה" . ימים, שאינם מחייבים, אך בעלי ערך "אנושי", בין אדם לחברו. אחת הסיבות לט"ו באב, היא: "השבטים הותרו לבוא זה בזה" (גם כן, במסכת תענית..) מסופר בסוף ספר שופטים, על אותו מעשה נבלה, אשר עשו ישראל "בפלגש בגבעה". יתר השבטים נלחמו בשבט בנימין, ונדו אותו מכלל ישראל. אחרי שראו, כי כמעט ונכחד שבט שלם, מישראל, השלימו אתו, והתירו את שבועתם שלא לתת בנות לאנשי שבט בנימין, בערמה. "והנה אם יצאו בנות שילו לחול במחולות ויצאתם מן הכרמים וחטפתם לכם איש ואשתו מבנות שילו". (כדאי לעיין בכל הסיפור, בשני הפרקים האחרונים בספר שופטים). בימים אלה ממש, התבשרנו כי הבג"ץ הישראלי, (להבדיל אלף אלפי הבדלות "מהבד"ץ הנחות), הורה להוריד את המחיצות בבית ספר "בית יעקב" בעיר "עמנואל". מחיצות וגדרות, אשר עשו חרדי "אשכנז", כדי להבחין בין בנות ספרדיות לבנות אשכנזיות. לזה הפטרת השבת, התכוונה "מהריסייך ומחריבייך, ממך יצאו" (לפי המדרש ולא הפשט)... דווקא בני אשכנז, אשר הוריהם, חוו את "השואה", את ההפרדה, בין יהודי ליהודי, בין יהודי לנכרי, הם הם החוצפנים, הלומדים "ממעשיהם" של הגויים. מצמרר ביותר.... ואיני מגזים. מצד שני, איני מבין, מדוע "הספרדים החרדים" מתעקשים ללכת ללמוד בבתי ספר חרדיים אשכנזים. הרי יש להם חברי כנסת, כפולים מחברי הכנסת אשכנזים, יכולים לקבל תקציבים כפולים ומכופלים. יקימו להם בתי ספר לתפארת, באהבת חינם, ויקבלו אליהם את "האשכנזים". זו, היא אהבת חינם של ט"ו באב. אשר עדיין קיימת, בין רבני וגדולי התורה הספרדים, בארצינו הקדושה. בשם "התורה", ניתן להגיע לאבסורדים, גזעניים ומחריבים, הרסניים ביותר. בפרשתינו, כתוב: "...הקצפתם את ה', ויתאנף ה' בכם להשמיד אתכם" (דברים, ט' 8). לולי(א) הדברים כתובים, אי אפשר לאומרם (ודי לחכימא). עוד בזיון של "התורה" ועוד זרע של "שנאה" לשמה, בין יהודים חרדים. הכספים, אשר הם מקבלים מהמדינה "הזונה", מעוורים את עיניהם. ואני שואל שאלה רטורית: "איכה היתה לזונה קריה נאמנה" ?? (ישעיה א', 21). הזונה - כוונתי לממשלה, עד מתי החרדים האשכנזים, ימשיכו ללעוג עלינו, בכספינו? שבת שלום!
 
מאמר תוכחה כדבעי

אין זו הפעם הראשונה רבי נסים שאתה עומד בשער ו " זועק " את הזעקה הזו, וחייב אני לומר בפה מלה, אני כן מסכים אתך. הפתרון לבעיה זו אינו נראה באופק, בכל אופן, יש סבירות גבוהה שאנחנו לא נזכה לראות ולהרגיש את אחוות החרדים האשכנזים עם הספרדים. התהום בינינו עמוקה כל כך, שלפי עניות דעתי, אין גשר כזה בעולם, נכון לרגע זה, וגם לא בעתיד. ( אני מטבעי פסימי ואולי גם קצת מציאותי ). אך, רבי נסים, אין לנו על מה להלין אלא על עצמנו בלבד. והייתי אומר, שמרחבייך מאתנו יצאו, כעזר לתפיסתם של החרדים האשכנזים, אותם דרך אגב, אינם זוכים לא לאהדה ולא להערצה מצידי. למרות כל הדחיות מצידם הם, אנו מתאמצים בכוח שאינו מוסבר, להשליל את עצמנו, הכוונה לחרדים הספרדים, אל תוכם של אלו אשר רואים בנו, כנחותים וכמובן שאינם מבינים כלל לא בהלכה ולא בתורה. ואולי הדבר החל כבר במרוקו, עת התקבלו בתמימות גדולה, באהבה יתירה, בהתמסרות שלמה לתורתם של כל מורי צדק שבאו למרוקו, ללמדנו תורה. ועוד סיבה, כיוון שמנהיגי הדור הקודם כמו משפחת משאש, אשר גדולתה אינה מוטלת בספק, ואף לדעתי עלו ועולים גם על הפוסקים שלהם דאז וגם דהיום, לא השתמשו במרפקים בצורה הנכונה, והמשיכו, כמו כל העדה המפוארה שלנו, להיות כנועים וצייתנים, כתוצאה מדיכוי בן מאות בשנים מצד המוסלמים, וכמובן גם מבני אדום. שבת שלום.
 

NormanD

New member
שלום ותודה על המאמר

אני חושב שאתה צודק, אבל להאשים את החרדים האשכנזים בהתרפסות של הספרדים בפניהם זה לעשות מלאכה קלה. אני חושב שהבעייה היא אינדיוידואלית, קשה לי לקבל את ההתנהלות הזו כהתנהלות עדרית מוכוונת אעפ"י שזה נראה כך בהרבה מקרים ומקומות. אינני מבין מדוע אנשים מגיעים לשפל כזה, יש לי סיפור אמיתי שמהוה דוגמא חזקה ובעיניי מחפירה של התרפסות הדתיים המזרחים בפני המוסדות האשכנזים: שירתתי מס' שנים ביחידת צנחנים מהוללה (עדיין עושה מילואים), מפקד הפלגה שלנו, ממוצא מזרחי (שלא עיברת את שמו...) חזר בתשובה אט אט ו"התחזק" עמוק עמוק. לאיש היו ילדים קטנים שלמדו בביה"ס ובגנים (מוסדות דתיים כמובן). בשיחות שהיו לנו לגבי בנו הקטן (אז היה בן 3-4) הוא סיפר שהילד לומד במין גן/חדר אשכנזי, יודע קרוא וכתוב - ושיא גאוותו (הלא מוסתרת כלל) היה בכך שהילד מבין ודובר אידיש. אותי זה הדהים איך וממה חברי מתלהב, אבל הוא בשלו, ללא בושה חשב שזה הדבר הכי טוב שקרה לבנו הקטן בניגוד לגדולים שקצת פיספסו. מדובר באיש משכיל ואינטיליגנט, איש צבא שלאחרונה פרש לפנסיה, ניתק קשר כמעט קליל עם אנשי היחידה. הבנתי שהוא לומד כל היום תורה (השירות הצבאי מאפשר לו כיום רווחה כלכלית נהדרת ללא עבודה). מה שחשוב כאן הוא העובדה שחזרתו בתשובה היתה די הדרגתית, ונעשתה ע"י רב מכובד בירושלים, ספרדי דוקא. האם הכוונתו היתה כזו? כנראה שכן, מדוע זה קורה, איך ולמה, לה' הפתרונים. אגב, כמדומני, גם אריה ויהודה דרעי לדוגמא מתפארים בכך שלמדו והתחנכו דוקא בזרם האשכנזי, איך זה מסתדר עם ש"ס לא כל כך ברור השעטנז הזה. שבת שלום לכולם.
 

שרונהה

New member
שלום normanD

להבנתי, על זה בדיוק דיבר בן תרבות. גם הוא לא מבין איך החרדים הספרדים מתעקשים ללכת ללמוד בבתי ספר חרדיים אשכנזים, והאמת היא שגם אני לא מבינה זאת. ההסבר שעולה בדעתי הוא כנראה, תחושה שהם "פחותים", או אולי תחושה של נמיכות קומה מול האשכנזים שניכסו לעצמם את הדת, כאילו והיא ניתנה רק להם על הר סיני והם שנצטוו להפיצה באידיש... לטעמי זה זלזול בשפה העברית שהיא היא שפת הקודש. מילא אם הבן היה לומד ארמית למשל, זו אולי סיבה לגאווה. אבל עם כל הכבוד, ויש כבוד - אידיש?
 
שרונה, כהרגלך בקודש - אישה חכמה ומבינה!

תאמינו לי, כי יכולתי להוסיף עוד ועוד, מתוך הכתוב ומתוך פרשת השבת והפטרת השבוע. הרי "התורה", תודה לאל יתברך, אינה שייכת רק לאשכנזים החצופים, עד כדי בזיון וקצף, אשר עושים בה שימוש של "סרסורים" לזנות לשם שמים. הכל כתוב, איני ממציא ואיני מחדש ולא כלום... אני רק, מעיר. מצד שני, ציינתי את "הספרדים" אשר מתעקשים ללכת ללמוד אצליהם, זה גם בזיון וקצף... כלום דבר, אינם מלמדים... אפילו את "התורה" הם מעוותים, לטובתם... אין צורך בהוכחות אחרות, כאשר כולנו אני רואים מה מתרחש בירושלים... לית דין ולית דיין, המדינה "זונה נאמנה"...
 

NormanD

New member
הבנתי את זה למן ההתחלה

מספיק לקרוא את בן תרבות פעמים אחדות כדי להבין את כוונתו וכאבו (המוצדק) בנושא הזה. אני גם מתקשה להבין כיצד ולמה אנשים "מנחיתים" עצמם, מדוע אנשים "מפחיתים" מעצמם? מאיפה זה בא? בבית הוריי ובית הסבים והסבתות מעולם לא התביישו במוצא או בתרבות שלנו להיפך. לכן אמרתי שלדעתי זה בסופו של דבר עניין אינדיבידואלי למרות ההיקף הלא מבוטל של התופעה. אימי מספרת שסבא שלי הגיע ארצה (בתחילת שנות החמישים) מבוגר, ולמרות שהצליח לפתוח חנות בארץ לא ממש הצליח לו כפי שהיה לו בספרו. בכל אופן, הוא היה צריך להגיע למשרד ממשלתי כלשהו (מס הכנסה או משהו בדומה) לאחיין שלו שעבד שם, מדובר על שנות השישים המוקדמות. כשהחל לדבר עם אחיינו במרוקאית, האחיין העז והיסה אותו לבל ידבר בשפה ה"ארורה". הוא לא הספיק אפילו להשלים את המשפט והשולחן התעופף עליו, סבי עזב את המקום והותירו המום ומושפל. מאז ועד שנפטר סבי, הוא לא היה מוכן לשוחח עם האיש הזה כלל. כפי שאמרת הרגשת פחיתות ונמיכות קומה ביחס לאשכנזים, לא מובנת, אינה מקובלת וכלל לא ברורה לי. .
 

marcel68

New member
או-הה שוב עלתה הסוגיה של אשכנזים וספרדים

שבת שלום לשרונה המקסימה(ליידיס פירסט),בן תרבות,אלי פילו ואחרים... לעניות דעתי זאת אך ורק עבודת שטח טובה של החסידויות השונות כמו "ברסלב" ודוגמתם ולא כמו שכמה מכם סוברים שהציבור המזרחי נוהר לשם מתוך נחיתות או בושה. במקרה של חסידות ברסלב הם לא עושים דבר "בכוונה",פשוט מאוד הם עושים את עבודתם נאמנה ויודעים איך להגיע לנוער שלנו(מזרחיסטים) ומגייסים אותם לשורתיהם\שורתינו (צבא האל).אגב,אני לא מוצאת בכך כל פסול מאחר וכולנו יהודים.אני מודה ש-ש"ס לא עושה דבר על מנת לבלום את התופעה של נוער מזרחי המתגייס לישיבות אשכנזיות. יש לי אחיין ברסלבי חוזר בתשובה שהתחתן על טהרת המנהגים הברסלבים וזה אומר תלבושת חתן ברסלבית,זה הגיע עד לכדי כך שדחה את אביו מולידו מלהיות הסנדק של בנו בברית המילה וכל זאת לטובת רב ברסלבי כלשהו, תנחשו איך קוראים לילד?...נכון מאוד!,- קוראים לו נחמן. זה אומר ישיבה ברסלבית,מנהגים ועוד...(שאפו לרב אליעזר ברלנד ראש ישיבת "שובו בנים" בירושלים). לגבי האידיש,הם משמרים את שפתם!,- ועל כך כל הכבוד להם.זבשנו אנו יוצאי מרוקו שלא נלחמנו על שימור שפת האם שלנו והיום אנו מכים על חטא. חבל מאוד שמלחתחילה כמו אצל העליה הרוסית לא דיברנו עם ילדינו במרוקאית-יהודית כך שאין אנו יכולים להרים אצבע לכיוון מסוים ולהאשים מגזר שלם . אספר לכם משהו,- בני האמצעי שיחיה חוזר בתשובה מזה כמה שנים (22.5),בזרם הספרדי (ש"סניק). לפני כשנה וחצי הוא בא לספר לי משהו ששמע בשיעור תורה על על הבן איש-חי ועל אור החיים הקדוש,- כששאלתי אותו האם הוא יודע שאור החיים הקדוש הוא הרב חיים בן עטר זיע"א ושהוא מרוקאי משלנו ושהבן איש חי הוא מבגדד הוא לא האמין לי עד שהוכחתי לו. משום מה הוא היה סגור ובטוח שהם אשכנזים. לצערנו הרב,מי שאמור וצריך להעלות את קרנם של גדולי תורה יוצאי מרוקו בעיני הצעירים שלנו היום לא עושה זאת כלל והם זוכים להכיר אך ורק גדולי תורה יוצאי אשכנז (לא שאני מתנגדת ח"וח) לדוגמא: מצווה גדולה לעלות מספר פע' בשנה ל-אומן לציון של רבי נחמן זצוק"ל,- מעניין מאוד למה לא עולים לציון של רבי חיים פינטו זצוק"ל במרוקו למשל?!. חומר למחשבה... תם ולא נשלם...משום מה יש לי תחושה שעוד יכתבו שורות רבות בנושא זה!,בנתיים אנחנו רק יכולים להתקנא במנהיגי הזרם הדתי האשכנזי ולקוות שביום מן הימים יקום אחד כזה (מרוקאי)משלנו . בברכת שבוע טוב ומבורך לעם ישראל על מגזריו השונים נ.ב החלפתי את הניק (אנימחולון)הקודם אם לא שמתם לב. מרסל
 

שרונהה

New member
שלום לך מרסל

זה לא קשור לעבודת שטח טובה או פחות טובה, אין רע בזה שמזרחי רוצה ללמוד בישיבה חרדית, הבעיה היא שהחרדים "מרימים עצמם מעם" וחושבים שהם טובים יותר, וכשזה מגיע לשידוכים, הם לא משתדכים איתם. הם גם לא מעוניינים שבנות מזרחיות תלמדנה בבתי הספר שלהם. הבעיה היא אצלם, הם אלה שאינם רוצים "להתערבב" והבעיה אצלינו שאנחנו "נכנעים" להם ומנסים "להידמות" להם, עד כדי כך, שלדעת אידיש ולהתפלל בניב אידי זו גאווה.. האמת היא שאני לא כל כך מכירה את התנהלות חסידי ברסלב, על פניו הם נראים בסדר, אבל שאלה לי אליך, האחיין שלך שחזר בתשובה והתחתן על טהרת המנהגים הברסלבים... עם מי התחתן? עם אחת "משלהם" או "משלנו"?
 

marcel68

New member
שרונה יקרה

שבוע טוב לכולם, כנראה שלא הבהרתי את עצמי מספיק טוב. אני טוענת הפוך ממה שנכתב כאן ,- ואסביר למה אני מתכוונת . הכוונה שלי הייתה כשכתבתי "עבודת שטח טובה" היא שחסידות ברסלב עושה עבודה מצוינת בגיוס נוער מזרחי אל הזרם הברסלבי.בניגוד למה שכמה כתבו כאן שהם דוחים מעל פניהם "מזרחים" ולא מקבלים אותם לישיבות "שלהם",נהפוכו הם עושים הכל - אבל ממש הכל כדי למשוך את הצעירים למוסדות של ברסלב.לצערנו הרב אנחנו לא רואים את הזרם הספרדי (ש"ס) עושה משהו כדי לעצור את הנהירה ההמונית של צעירים "שלנו" כדי שילמדו בישיבה "ספרדית" כגון ישיבת "פורת יוסף ". לגבי שידוכים אם תבדקי היטב את תגלי שגם בינם לבין עצמם(אשכנזים) הם לא אוהבים "להתערבב".ניקח לדוגמא את כבוד הרב שלום ארוש שליט'א (מרוקאי משלנו שהשתכנז) גדל על ברכי הרב ברלנד (ברסלב) והתחתן עם אשכנזיה חרדית -ליטאית הרבנית מרים ארוש , - כך שאי אפשר להכליל. כנ"ל גם בחסידות חב"ד. הסיפור של האחיין שלי שונה,-הוא נישא לנערה דתייה מהזרם הספרדי ( ש"ס) והם עברו לגור ב-"קרית -ספר",שכונה שאפשר להגיד עליה שהיא מעוז הברסלבים (לא רק). כך שהיא הפכה להיות חסידה של ברסלב לאחר הנישואים שלהם. המשך יום נעים לכולם, מרסל
 
זה מוכר אף מנסיוני האישי

התארגנה אצלנו קבוצת בנות שרצו ללמוד הלכות בביה"כס ולצורך כך הזמינו את רבנית העיר שהיא אשכנזית, לא אכנס לפרטים למנוע לשון הרע. רוב הקבוצה היא בנות ספרדיות ובקשנו מאותה רבנית שתלמד אותנו את ההלכות שמתאימות לנו, הייתה תמיד אומרת את ההלכות של אשכנז ולאחר מכן של ספרד, בעוד שבבית הכנסת היה את ילקוט יוסף שהיא לא טרחה להביט בו ואו לקרוא לנו ממנו, אם היו שאלות לא ברורות לה הייתה אומרת אשאל ואחזור בפעם הבאה להגיד לכן. אבל זה כלום לעומת , פעם עשינו סעודת "אמנים" יחד כל הקבוצה, הרבנית אמרה שאפשר לעשות זימון ולפתור את כל הקבוצה וצריך להגיד אותה בקול רם, ובתוך דבריה אמרה דברים שלא ממש שמעתי מהרעש שהיה והבנות בקשו שאקרא את ברכת מעין שלוש על המחיה, וכך עשיתי, בגמר היא שאלה אותי אם אני אכלתי ענבים אמרתי לה שלא, ואז היא בכעס אמרה "זה לא בסדר עכשיו בגללך כל הבנות הפסידו ברכה, ואמרתי שצריך לברך קודם על הגפן " הפכתי לאדומה ומבויישת, אני סך הכל בעלת תשובה כמו כל הנשים שם, ביקשתי מחילה מכולם וגם ממנה על שנפלה אי הבנה, והיא שוב חזרה בטון מתנשא ובהטפה כועסת " זה לא בסדר בגללך כולנו הפסדנו את הברכה, ואי אפשר לתקן" הרגשתי כל כך רע, אמרתי שוב מחילה לא הבנתי, סליחה מכולכם, בלי נדר אפצה אתכן בפעם הבאה. והיא ממשיכה, "זה לא בסדר", כל כך הרגשתי רע כמעט ובכיתי, הבחורה שישבה לידי הבחינה בכך והרגיעה אותי, הרי לומר שלוש פעמים מחילה בפני כולם זה לא מספיק לדעתכם? אותה רבנית אשכנזיה שהקפידה עלי מאוד, מאותו יום הפסקתי ללכת לשיעורים שלה, ולאחר עוד שתי שיעורים בלעדי, כבר הבנות סלדו ממנה והפסיקו ללכת לשיעורים אצלה. לא הבנתי את הרבנית הזאת הרי היא יודעת שאנו בעלות תשובה ולא יודעות הכל ובאנו ללמוד, וההיא הקפידה עלי בפני כולם שלוש פעמים, מה גם שהן לא הבינו למה היא עד כדי כך ולא רק איתי, היא מתנשאת עלינו. זאת פעם ראשונה שאני הולכת ללמוד אצל רבנית אשכנזיה ופעם אחרונה. אין כמו הספרדים שלנו, שמבינים ומקרבים אותנו אל הקדוש ברוך באהבה ולא בהקפדה! אני לא אטוש בחיים את מורשתי הספרדית האהובה! הסיפור האישי שלי לימד אותי שאסור היה לי לעזוב את מורשת אבותי ואפילו לא לזמן קצר!
 
הסרת מחיצות הבג"ץ אינן מסירות את מחיצות הלב..

הגם שהילוכי איטי ומסורבל משלכם, אוסיף את דעתי לדיון. בשונה מהדיעה שהציג כאן בן תרבות, אני מאוד בעד הצבת "מחיצות" בין עדה לעדה ובין קהילה לקהילה ולא רק לשם ה"היפכא מסתברא". מעניין הוא שחברי הפאנל המכובד בדיון זה, לא נגעו אף לא בשוליה של סוגיית מזרח ומערב בתוך קהילת "הספרדים", "המזרחיים" "עדות המזרח" ועוד מיני תארים שונים - והם לטעמי הוא שורש הבעיה. מאז הקמת תנועת ש"ס הארצית בשנת 1984 תחת מנהיגותם הרוחנית של הרב עובדיה יוסף והרב ש"ך (ליטאי, אנטי ציוני, מגאוני חכמי אשכנז). תחילה, בראשות הרב יצחק פרץ שהוחלף לאחר קדנציה אחת ע"י אריה דרעי שהיה ל"מלך העולם" ברוב ממשלות ישראל שש"ס היתה שותפה להן. הרב יצחק פרץ ואריה דרעי, מרוקאים ברמ"ח אבריהם (למען הדיוק, ברוב אבריהם), מאז הופקדה בידם שרביט ההנהגה, היה נדמה כי עסקו יותר בענייני המלוכה מאשר בענייני הממלכה. מכוח מנהיגותם הבלתי מעורערת, כל אחד בתקופתו. היה בידם "להרים מחיצה" ולהגדיר בגאון את מעמדה של קהילת יוצאי מרוקו (החלק הארי של מצביעי תנועת ש"ס) בתוך התנועה, על חכמיה ומנהגיה מדורי דורות שפסקיהם נודעו ונפוצו בעולם עוד טרם פסיקותיו של מר"ן הרב יוסף קארו, שבין מאתיים מסומכיו היו גם מרבני מרוקו העצומים (שלא כמר"ן דהיום הנסמך על מאתיים רבני ערים ושכונות שמונו על ידו). אלא שעיסוקם האובססיבי בענייני המלוכה והאדרת שמם, הסיח את דעתם מענייני הממלכה ויושביה, זנחו את צרכי הקהילה לאנחות ורצו לדקלם תחת כל מיקרופון את דברי "מר"ן" הקדושים תוך התבטלות מוחלטת משורשי תורת אבותיהם. הגדילו לעשות מרוקאי המחמד שאף אחרי התבטאויות חריפות של "מר"ן" נגד הקהילה המרוקאית וחכמיה, יצאו אלה וטענו בלהט ש"דברי הרב הוצאו מהקשרם". די בלהזכיר שתי אמירות משורה ארוכה של "דברים שהוצאו מהקשרם" כדי להבין עד כמה עמוקה הטינה וכמה קיצונית ההתנשאות כלפי העדה המרוקאית. על פסיקתו של הרב שלום משאש זצ"ל בעניין עניית "ברוך הוא וברוך שמו", יצא קצפו של "מר"ן" על "מה מרוקו? אנשים מדלת העם הם יחלקו על הפוסקים האלה?". או בנוגע לאמהות והסבתות המרוקאיות אומר "מר"ן": "הן לא ידעו כלום, היו אוכלות ושותות כמו בהמה". ועל אלה יצאו מחמדי "מר"ן" ורצו מאולפן לאולפן לטעון את הטענה הנדושה על הוצאת דברים מהקשרם - וכל האמירות מוקלטות בסרטי וידיאו בשיעורי "מר"ן"... ובנוגע להצבת הגדרות, אני בעד הצבת גדר בין ערבים ליהודים, בין אשכנזים למרוקאים ולשאר העדות, בין חינוך ציוני לאנטי ציוני, בין חינוך דתי לחינוך חילוני וכל זאת תוך שמירה על כבוד הזולת וכיבוד משנתו, מנהגיו, מוריו וחכמיו של האחר באשר הוא. לשם כך איעזר בציטוט ממאמרו של הרב משה אלחרר, רבה של שלומי "קמתם תחת אבותיכם" (מצ"ב), אשר עוסק בסוגיה הנדונה. אחדות איננה התבטלות ואחידות אולי בשמה של מילת הקסם: 'אהבת ישראל ואחדות ישראל' רצינו להפוך אותם ל'קוקיסטים' או 'חב"דניקים' או ל'ברסלבים' ועוד זרמים שונים... ולהפוך אותם להיות כמונו. כמונו פירושו – כל זרם ודרכו שלו. אחדות ישראל אין פירושה אחידות. ואין זה סותר ללמוד מכל זרם וקהילה מקהילות ישראל לגווניהם השונים, את הטוב שבהם אך לא במחיר איבוד המהות והזהות. להוסיף עוד קומה לבנין הרוחני של כל קהילה מהטוב של חבירתה אך לא להרוס את הבניין על-מנת לבנות משהו אחר במחיר של מחיקת זהות ומנהגים. התנשאות אך כאמור, כל מיני זרמים רוחניים במאה השנים האחרונות עושים מאמץ גדול ושיטתי לפרוס את חסותם על קהילות אחרות החלשות יותר מבחינה כלכלית, רוחנית, חומרית או חולשות אחרות, זמניות, וכל זה מעיד שאינם יודעים לכבד ולהעריך בצורה אמיתית תרבות אחרת ועולמות אחרים. נדמה שתהליכים אלו שהתרחשו במודע או שלא במודע בעשורים האחרונים נבעו מהתנשאות בלתי מוצדקת של ציבור מסוים כלפי ציבורים גדולים ויקרים בעלי מסורת מפוארת ועתיקה שאותם המתנשאים כלל לא הכירו אותה. היש עלבון גדול יותר להתעלם או להתייחס בביטול למי שגדל וינק מתורתם של קדושים וגאונים בדורות האחרונים שמקצת שמותיהם הוזכרו במאמר זה ועוד רבים אחרים שכדי להעלות את דמויותיהם ואת משנתם יכלה הזמן והמה לא יכלו.
 

הודפי

New member
תרתי אחר תגובה הולמת לידידי שלמה ומצאתי....

משלי שלמה....לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה. לקחת מוסר השכל צדק ומשפט ומישרים.... וגם כתוב בהמשך: שמע בני מוסר אביך ואל תטוש תורת אמך (משלי א). אמרתי הכל.
 
ידידי הנשגב! אין תגובה שמרנינה את ליבי יותר

מתגובתך ולוא הזעירה ביותר. זעירה אמרתי? אין בי קמצוץ ממה שאתה משווה לי!
 

marcel68

New member
שלמה שלום

לגבי התבטאויותיו של מר"ן שציינת על האמהות והסבתות המרוקאיות,- פעם ראשונה שאני שומעת על כך.אשמח מאוד לקבל ממך קישור לשיעור המדובר כדי שאוכל לצפות בו. מרסל
 
מרסל שלום

אינני תר אחרי התבטאויות הרב לציד כפייתי, אני מאמין שחיפוש באתר דרשות הרב וודאי יעלה תוצאות. זה כנראה מה שהייתי צריך לעשות כדי למצוא עבורך את הקישור, אך מן הסתם לא ממש אמצא זמן פנוי לזה. ערב טוב ומבורך
 

אור8810

New member
אני מתנגד לדבריך שלמה

עם ישראל אחד הוא ולא ניתן ואסור להציב מחיצות בין העדות.
 
למעלה