בן לולו שלמה
New member
"משתשקע השמש עד שתכלה רגל מן השוק.."
הוא הזמן התלמודי להדלקת נרות חנוכה. ומה בין נרות חנוכה לה' באייר...? חנוכה לעומת שאר החגים, בפיוט ובהלכה יש עוד כמה דברים שהם מאוד משונים בחנוכה. "מצוות נר חנוכה - מצווה חביבה היא עד מאוד, וצריך אדם להיזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל, והודיה לו על הניסים שעשה לנו" . הביטויים הללו של הרמב"ם לא נמצאים לא בפסח, לא בשבועות, לא בסוכות, באף אחד מהחגים אין את הביטוי הזה כמה אדם צריך להיזהר לספר בשבחו של האל. ולכן, גם אם אין לו מה יאכל אפילו מן הצדקה, שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק. בפסח כתוב לך תתארח אצל מישהו – "כל דכפין ייתא ויכול"... ובחנוכה, לא אומרים לו יש לך שתי זוגות נעליים, תמכור זוג אחד ותקנה שמן. לא אומרים לו יש לך שני מעילים, תמכור מעיל אחד ותקנה שמן. אלא כתוב: אין לך – תמכור. עד כדי כך חשובה מצוות הדלקת נר חנוכה, למרות שזה מדברי סופרים. דבר נוסף, הפיוטים שרגילים לשיר אותם בכל החגים. לכל חג יש את הפיוטים המיוחדים, המדברים על עניינו של אותו חג. פיוטים של פסח עוסקים בפסח, פיוטים של שבועות עוסקים בשבועות, וכל חג יש לו את הפיוטים שלו. הפיוט הלאומי שהתקבל ברוב קהילות ישראל, הוא פיוט קדמון מאוד, לא ברור באיזו תקופה הוא התחיל - הפיוט"מעוז צור ישועתי". והוא לא עוסק בחנוכה, אלא עוסק בכל הגלויות של ישראל, מגלות מצריים עד הגאולה האחרונה... (הרב משה אלחרר) אז מי כאן עושה מאמץ להביא את הקשר בין חנוכה לגאולה האחרונה...?
הוא הזמן התלמודי להדלקת נרות חנוכה. ומה בין נרות חנוכה לה' באייר...? חנוכה לעומת שאר החגים, בפיוט ובהלכה יש עוד כמה דברים שהם מאוד משונים בחנוכה. "מצוות נר חנוכה - מצווה חביבה היא עד מאוד, וצריך אדם להיזהר בה כדי להודיע הנס ולהוסיף בשבח האל, והודיה לו על הניסים שעשה לנו" . הביטויים הללו של הרמב"ם לא נמצאים לא בפסח, לא בשבועות, לא בסוכות, באף אחד מהחגים אין את הביטוי הזה כמה אדם צריך להיזהר לספר בשבחו של האל. ולכן, גם אם אין לו מה יאכל אפילו מן הצדקה, שואל או מוכר כסותו ולוקח שמן ונרות ומדליק. בפסח כתוב לך תתארח אצל מישהו – "כל דכפין ייתא ויכול"... ובחנוכה, לא אומרים לו יש לך שתי זוגות נעליים, תמכור זוג אחד ותקנה שמן. לא אומרים לו יש לך שני מעילים, תמכור מעיל אחד ותקנה שמן. אלא כתוב: אין לך – תמכור. עד כדי כך חשובה מצוות הדלקת נר חנוכה, למרות שזה מדברי סופרים. דבר נוסף, הפיוטים שרגילים לשיר אותם בכל החגים. לכל חג יש את הפיוטים המיוחדים, המדברים על עניינו של אותו חג. פיוטים של פסח עוסקים בפסח, פיוטים של שבועות עוסקים בשבועות, וכל חג יש לו את הפיוטים שלו. הפיוט הלאומי שהתקבל ברוב קהילות ישראל, הוא פיוט קדמון מאוד, לא ברור באיזו תקופה הוא התחיל - הפיוט"מעוז צור ישועתי". והוא לא עוסק בחנוכה, אלא עוסק בכל הגלויות של ישראל, מגלות מצריים עד הגאולה האחרונה... (הרב משה אלחרר) אז מי כאן עושה מאמץ להביא את הקשר בין חנוכה לגאולה האחרונה...?