איך זוכרים את כפולות 7,8,9 מלוח הכפ

איך זוכרים את כפולות 7,8,9 מלוח הכפ

ל ? הילדה שלי (וגם אני
) לא זוכרת חלק מכפולות אלה: 6X9, 7X8,7X9,8X9 אולי למישהו יש רעיון ?
 

miti 84

New member
בתור ילדה

אני השתמשתי בשיטת ה-10... להחליף כל פעם את כפולת ה-9 ב-10 ולהוריד מהתוצאה את המספר המוכפל. למשל 9*9 זה כמו 9*10 ומורידים 9 = 81 9*8 זה כמו 80 פחות 8 = 72 9*7 זה כמו 70 פחות 7 = 63 9*6 זה כמו 60 פחות 6 =54 וכן הלאה... פשוט בגלל שכפולות 10 זה מאוד קל ל"מתחילים" ורק צריך להוריד את המספר בו הכפלנו... איך נראית לך השיטה?
 
לחלק מהאנשים, כמו לי זו האופציה

היחידה. אני לא זוכר את לוח הכפל בעל פה אלא מחשב אותו מהר (יחסית).
 
לוחות הכפל - לוח הכפל של 9

לוח כפל של 9 : פחות אחד משלים לעשר . מה הכוונה - 2X9= מורידים מהשתיים -1 מקבלים 1. משלימים את 2 לעשר - מקבלים -8 = 18 3X9 = מורידים מהשלוש - 1 מקבלים 2, משלימים את ה-3 לעשר - מקבלים 7 = 27 יש אפשרות אחרת - מורידים אחד ומשלימים ל-9 את הספרה שקיבלנו, אבל.... עדיף להשלים לעשר, כי ההשלמה לעשר אמורה להיות אוטומטית הרבה יותר. האם הובנתי ?
 
המספרים הקשים של לוחות הכפל

בדרך כלל יודעים את כפולות של - 1, 2, 3, 4, 5, 10, 9. אם יודעים נשארים רק קצת שלא יודעים. 6X4=24 6X8=48 את אלו אני מלמדת ברצף, כמו שמלמדים שיר, לומדים בעל פה, זה יוצא חרוז, נוח לזכור. נשארים קשים אחרים, ובדרך כלל אני אומרת, שהם הכי קשים וצריך לנסות לזכור אותם, ואם יש אפשרות כל לילה לפני שהולכים לישון, להגיד אותם כמו מנטרה. אולי לשים במקומות שונים בבית, בסה"כ לא הרבה לזכור. הרי את ה-9 כבר יש לנו שיטה. כמעט כל השאר אנחנו יודעים. נשארו רק - 7X8=56 אני מראה את הרעיון של - שבע שמונה, חמש שש... כמו הרצף של 5678 נכון ? וזה מזכיר לילדים את הכפל הקשה הזה. גם 6X7 הוא קשה, וגם אותו צריך לשים על פתק ולזכור כל יום. אני בעד אימונים ותרגולים במשחקים. אפשר גם בקלפים רגילים לשחק בכפל. אם תרצו הוראות, אכתוב אותן.
 
מישהו מפורום מתמטיקה העביר לי

הסבר. הקלדתי אותו ב-WORD. הילדה תוך יום זוכרת את כפולות 7X8 ואת 9 מוצאת בשניה. אז הינה:
 
את ה"אצבע" היורדת סימנתי

בעט אחרי ההדפסה והיא למעשה משמשת כחוצץ בין העשרות לאחידות. מאוד נוח הבנתי בשניה וגם הילדה קלטה בעצמה שהאצבע היורדת היא למעשה חוצץ. אפילו הילד בן ה-7 שעוד לא צריך לדעת את לוח הכפל כבר יודע איך עושים. תודה
 
לא רואה את הפטנט של האצבע

את הפטנט של 5,6,7,8 כמו שאמרנו ידענו.. את הפטנט של אצבעות - לא רואים הבדל בידיים.. אפשר לקבל הסבר כתוב ?
 
הנה תנסי עכשיו.

סימנתי בחץ את האצבע שיורדת. כאשר מכפילים נניח משהו כפול 9 אז מורידים את האצבע שאותה כופלים נניח 6X9 מורידים את האצבע השישית. כאשר את מושיטה את שתי הידיים קדימה את סופרת כמו בחשבון משמאל לימין אז האבצע השישית למשל יוצאת האגודל של יד ימין. עכשיו התשובה יוצאת 54. כאשר יד שמאל מייצגת את העשרות (כמו שרושמים בחשבון) ויד ימין היא האחדות.
 
כפל מעצבן - ריכוז ההוראות שלך

תודה אלפי החדשה !! ריכזתי בקובץ את ההוראות שלך כולל הדוגמא.
 
משחק הזיכרון

עושים כרטיסיות זהות כשלשכל כרטיסיה שאלה בצד אחד ותשובה בצד השני (כבר עדיף את כל לוח הכפל כדי לשפר באותה הזדמנות את מהירות השליפה של מה שיודעים). מערבבים את הכרטיסיות ומשחקים במשחק זיכרון עם הילדה שלך- כל אחד שואל את השאלה על הכרטיסיה והשני עונה. כרטיסיה שעונים עליה נכון- שמים בצד. די מהר לא נשארות כרטיסיות. מי שיש לו יותר כרטיסיות בצד- מפסיד (כי זה אומר שהשני ענה נכון).
 
תודה רועי !

ואם מדובר על שליפה, שאלה לגבי העניין : אם שמים את הכרטיסיות בצד, אלו שנשלפו לאט לאט..... האם זה נחשב בסדר ? ולהשאיר בצד ? ואיך יודעים אם במקרה ענו נכון או במכוון ? זה לא כל כך מהר נשארים הכרטיסים בצד.. אלא אם לא הבנתי. חוצמזה, משחק עם כל לוח הכפל אפשר רק בתנאי שהילד יודע את כל הלוח, או לפחות למד את כולו, וצריך רק אימון.
 
בגלל שזה משחק, צריך לציית לכללים

ראשית- ניתן פשוט מאד לשחק שוב ושוב וכך הסיכוי שיענו במקרה פוחת. שנית- אפשר גם לעשות ערמת כרטיסיות "איטיות" ולא להחשיב אותן. וכשנגמרות הכרטיסיות האחרות- להמשיך את המשחק עם ה"איטיות". שלישית- אפשר גם לחלק את הכרטיסיות לכפולות שונות ולשחק כמה משחקים, ואז ניתן לזכור אותן בלי ידיעה מוקדמת. ורק אחר כך לאחד אותן כדי להשתעשע בתחום רחב יותר של פרטים.
 
למעלה