מהי מטאפורה ודוגמאות - 30.11.2003

kaya11

New member
חבל מאד

תחזיק מעמד...
 

קסנדרה*

New member
הכבדות, העמוס לעייפה העץ והזכוכית

אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי אֵינוֹ עָשׂוּי מְעֵץ כָּבֵד, האם ארון הספרים שלי עשוי עץ כבד מסמל את משהו ? כן. וְדַלְתּוֹת זְכֻכִית מְעֻטָּרוֹת אֵינָן אוֹצְרוֹת תַּחַת כַּנְפֵיהֶן רֵיחוֹת שָׁרָשִׁים וּמִלִּים שֶׁל שְׁכִינָה. ויש שקיפות לארון הזה, דלתות זכוכית הנותנות לנו את האפשרות להציץ פנימה. אָרוֹן הַסְּפָרִים שֶׁלִי עָמוּס - וכאן שוב הוא עמוס לעייפה , חזרה על הכבד והעמוס, הרגשה מאד כבדה. לַעַיֵּפָה בִּסְפָרִים שֶׁכְּרִיכַתָם רַכָּה, שֶׁאֵין מְעַיְּנִים בָּהֶם פַּעַם שְׁנִיָּה. מִלּוֹתַּי פּוֹרְחוֹת לָרוּחַ וְאֲחַרִיתָּן כַּחֹמֶּר. לִכְשֶׁאֱסְתַּלֵק מִכָּאן, לֹא אוֹתִּיר אַחֲרַי דָּבָר
 
אני מסתכלת על עצמי מהצד, אוקיי?

אני חושבת שיש פה מטאפורה בכל זאת - יש את "ארון הספרים היהודי" - על כל מה שהביטוי הזה אומר, והדוברת מתארת את העולם התרבותי/רוחני שלה כמו ארון ספרים - שיש בו ספרים עם כריכה רכה ושאין מעיינים בהם פעם שנייה. האין זו מטאפורה?
 

קסנדרה*

New member
טוב עכשיו זה כבר עניין של סמנטיקה

ההשאלה היא מהעולם הדמיוני או מהעולם התרבותי - אבל מטאפורה היא יותר מדוייקת ולא כיצירה שלמה, יותר ממוקדת.
 

קסנדרה*

New member
נכון ../images/Emo13.gif קאיה אוף טעיתי

ובכל זאת גם אם אינו עשוי עץ כבד עדיין יש בו את העמוס לעייפה. ואולי דווקא זה נותן את התחושה שהכותבת חושבת שהארון שלה לוקה בחוסר "מכובדות" פחות רוחניות כיאה לארונות העמוסים בספרי קודש ולא בספרים עם כריכה רכה.
 
זאת אומרת

שהיא מתארת את עולמה התרבותי במלים ששאולות מעולם אחר (ספריות, נגרים, ספרים)
 

תכלת7

New member
נראה לי

שכל השיר חוץ מהבית האחרון הוא מטפורה לעולם הרוחני של הדוברת. תכלת
 
מסכימה עם תכלת

ואולי זו מטאפורה על מטאפורה תרבות -> ארון ספרים יהודי ארון ספרים -> העולם התרבותי של הדוברת
 
כלומר אם הבנתי נכון

לא צריך ביטוי חדש אלא מספיק רעיון חדש לפי מה שפרח מסבירה היא לקחה שני עולמות עולמה הרוחני ועולם ההעץ הספרים על כל צורותיו ושילבה בינהם רעיון חדש אך מה הוא הרעיון הכולל החדש? פרח את יכולה להגיד לי אותו בכמה מילים?
 

קסנדרה*

New member
ככה אני הגבתי בפורום בזמנו ופרח

אישרה התאורים מעניינים ובעלי משמעות אני מקווה שאני אצליח להסביר את שהבנתי, אם הבנתי את כוונתך נכון. נדמה לי שהלך רוח נכאים היה בך עת כתבת וזה מורגש ביצירה. ארון הספרים שלך מתואר כמו אינו מכיל בחובו אלא מן המעט, לא ריחות שורשים ומלים של שכינה (כגון ספרי קודש) אלא רק ספרים בכריכה רכה שאין מעיינים בהם פעם שנייה (תאור יפהפה לכשעצמו). ובעניין הסֵיפָא - כשתסתלקי לא תותירי אחרייך דבר כי מילותייך פרחו לרוח ואחריתן כחומר - כאן אני כבר מצאתי את ההשאלה לגבייך. החשש שמא לא הספקנו ומה נותיר אחרינו, זה הספק המנקר בנו ובכל אחת מהתחנות בדרך. ואיך מצאתי זאת קשור לארון הספרים ? אנחנו יודעים שספרים היא אחת מנכסי צאן הברזל, המורשת היותר נחשבת של אנשי הרוח - ואת מוצאת את ארון הספרים שלך "ריק" ממאותה מורשת ואז מה ייותר ? רק החומר. יצירה משובחת לדעתי ומכילה הרגשת פספוס, עצב וכאב מודחק.
 
ההגדרות האלה...

מתקשה לסייג את ההגדרות: מטאפורה / השאלה / (ואפילו מישהי הציעה משל)
 
למעלה