תחנות דלק זעירות והתקני תדלוק אוניב

תחנות דלק זעירות והתקני תדלוק אוניב

באיחור מה אני שמחה לדווח כי בדיון שנערך במועצה הארצית לתכנון ובנייה בנושא תמ"א 18 (תחנות דלק) שינוי מס' 4 - התקבלה החלטה שלא לאפשר הקמתן של תחנות דלק זעירות בדרך של היתר בלבד (למעט באזורי תעשייה, שם מותר גם היום להקים תחנות כך) - אלא רק בהליך המלא של הגשת תכנית. בכך תם (יש לקוות ) מאבק בן כשנתיים ביוזמה להליך מקוצר, שלעמדתנו היה מוביל לנזק סביבתי חמור ולפגיעה בזכות הציבור. אחד הנושאים המרכזיים המעסיקים של משרד התשתיות בנושא תחנות דלק היא התחרות. בשם פתיחת השוק לתחרות ישנו הליך המאפשר אישור תחנות דלק בסמכות ועדה מקומית בלבד (בעקבות חוק משק הדלק), מה שמוביל באזורים מוסיימים לאינפלציה של תכניות לתחנות דלק, מעבר לנדרש. מה שקורה הוא שמאוחר יותר מבקשים גם מסחר וכו', כדי לאזן את הבסיס הכלכלי, ובכלל - זוהי דרך נוחה טובה להשביח קרקע חקלאית, ואח"כ נראה. טענתנו היא כי שימוש בהתקני תידלוק אוניברסליים יפתחו מאוד את השוק לתחרות, מבלי הנזק הסביבתי הנגרם כתוצאה מהקמת תחנות חדשות (והעלות הכלכלית כמובן*. להלן שאילתא בנושא התקני התידלוק האוניברסליים ותשובת שר התשתיות בנושא: היו"ר מוחמד ברכה: שאילתא מס' 1141, של חבר הכנסת מלכיאור – לפרוטוקול. 1141. יישום חוק משק הדלק (קידום התחרות) חבר הכנסת מיכאל מלכיאור שאל את שר התשתיות הלאומיות ביום י"ב בשבט התשס"ד (4 בפברואר 2004): על-פי התיקון לחוק, התשנ"ח, סעיף 7(ב), באחריות שר התשתיות לקבוע כללים להפעלת התקני תדלוק אוניברסליים. בנוסף, בימים אלו מקודם ביוזמת משרדך שינוי לתוכנית המיתאר הארצית לתחנות תדלוק, תמ"א 18 (שינוי 4). רצוני לשאול: 1. מדוע לא קובע השר את התקנים כפי שמצוין בחוק משק הדלק? 2. מדוע תומך השר בהליך אישור מזורז להקמת תחנות זעירות, על אף הסיכון הסביבתי והציבורי הכרוך בכך? תשובת שר התשתיות הלאומיות יוסף פריצקי: (לא נקראה, נמסרה לפרוטוקול) 1. לאחר בדיקת הנושא עם הצוות המקצועי במשרד, התקבלה החלטה עקרונית להפעיל במשק דלקן אוניברסלי. התקנת התקנות בנושא תלווה בפתרון כמה בעיות טכניות: במשק קיימים שני התקנים בלעדיים, עם זכויות יוצרים מוגנות. נבדקת ההיתכנות הטכנולוגית להפיכת אחד מהם בהסכמה לאוניברסלי, או, לחלופין, טכנולוגיה חדשה של קורא אוניברסלי בתחנות התדלוק. נחתמו הסכמים ארוכי טווח בין חברות הדלק לגופים המוסדיים, העסקיים והכלכליים – נבדקת אפשרות קיצורם. עם פתרון הבעיות הטכניות יתקין השר תקנות ליישום הדלקן האוניברסלי במשק הדלק. 2. שר התשתיות הלאומיות אינו נוקט הליך מזורז להקמת תחנות זעירות אלא באמצעות שינוי תמ"א 18 במועצה הארצית לתכנון ובנייה. השינוי המוצע בתוכנית מאפשר הקמת תחנות דלק זעירות בשטח מצומצם מזה שהותר עד כה, וקובע כמה ייעודי קרקע נוספים להקמת תחנות אלה, כדוגמת חניון באזור מסחרי ואזורי מלאכה ותעסוקה. אין כוונה להכניס תחנות דלק זעירות לקרקע המיועדת למגורים. כל יתר ההוראות בנושא בטיחות ואיכות הסביבה עומדות בעינן, בהתאם לתמ"א המקורית שאושרה ב-1996. הדיונים להכנת תמ"א 18 (שינוי 14) מתנהלים במינהל התכנון של משרד הפנים, בשיתוף נציגים מכל הגופים הנוגעים בדבר, בהם משרד התשתיות הלאומיות, משרד התחבורה, המשרד לאיכות הסביבה, משרד האוצר, פיקוד העורף, נציבות הכבאות, המשטרה, הגופים הירוקים והרשויות המקומיות.
 

דור לוי

New member
ברוכה הבאה ../images/Emo140.gif נרים ../images/Emo48.gif

אני מקווה שהשמחה המשותפת לא מוקדמת מדי, מכיון שהידיעות בעיתונות דיברו על החלטה הפוכה. זה המקום לספר על שיתוף הפעולה בין פורום רפורמה כלכלית ושומרי הסביבה של החברה להגנת הטבע. זוהי דוגמא שבה מידע שהיה בידי חברי הפורום (מנהל הפורום במקרה זה
) הועבר בצורה גלויה בשרשור הבא לגופי שמירת הטבע. מידע זה שימש כבסיס להכנת השאילתא בכנסת שהגיש ח"כ הרב מלכיאור עליה נכתב בהודעה הראשית. עד כמה השפיע המידע על ההחלטה לחסל הרעיון להליכי אישור מקוצרים ומזורזים לתחנות דלק זעירות כנראה לעולם לא נדע... לפעמים עצם העובדה ש"הם יודעים שאנחנו יודעים שהם יודעים שאנחנו יודעים..." יכולה להספיק. מה שלדעתי אפשר ללמוד מזה, על החשיבות שבהעברת מידע בין הגופים העוסקים בנושא ועל החשיבות שבשיתוף פעולה. לכן אני מבקש, כל מי שיש בידו הצעות ו/או מידע אמין ומבוסס על מצבים דומים, על חוקים שנחקקו ולא מיושמים, ביחוד כאלו שיישומם פוגע ונוגע במה שמעלה חשד כקשר הון-שלטון מוזמן לחשוף זאת לעיני הציבור... שימו לב כי גם לגבי נושא הדלקנים אפשר לראות צעד קטן קדימה. אם בתשובתו של עוזר השר לפניה שלי אליו יש טענה כי מתקיימת בדיקה, הרי עכשיו בתשובת השר לשאילתא לעיל, יש כבר הצהרת כוונות על החלטה עקרונית להפעיל במשק דלקן אוניברסלי. מצד שני, אפשר לראות שם גם הכנת כסת"ח וסיבות מדוע לא ליישם כוונה זו... המשך יבוא... הערה: בהמשך ישורשרו ויאוחדו מתחת להודעה זו מספר שרשורים הקשורים לנושא וכבר עלו בפורום רפורמה כלכלית.
 
../images/Emo39.gifתודה

זה המקום להודות, באיחור מה, לדור ולצוות תפוז, על שיתוף הפעולה המתמשך בנושא תחנות הדלק, שהחל בעקבות פרסום בשומרי הסביבה, והלך וצבר תאוצה כאן בפורום,עם התווספות מידע חדש. תודה, ושנמשיך לשתף פעולה!
 

דור לוי

New member
העונג כולו שלנו - תמצית הנושא../images/Emo63.gif:

אנסה לתמצת מכל השרשור הגדול הזה במה מדובר: זוהי הצלחה ראשונה בשיתוף פעולה בנושאי כלכלה, חברה ואיכות סביבה של פורום רפורמה כלכלית עם שומרי הסביבה מהחברה להגנת הטבע. משרד התשתיות קידם, בשם התחרות וכדי לעזור להורדת מחיר הדלק, הצעה לאשר הקמה של תחנות דלק ללא רשיון אלא בהתר בלבד, כלומר ללא בדיקה ראויה. כל זאת כדי שאפשר יהיה להקים תחנות דלק רבות שיצרו תחרות מחירים. 'שומרי הסביבה' שהם חלק מ'החברה להגנת הטבע' נלחמו בהצעה זו בגלל הזיהום והסיכון שבה. אני מנסה לקדם לצורך התחרות בתחום והורדת מחיר הדלק לכולנו, יישום חוק שכבר נחקק ב 1998, ומשרד התשתיות מתחמק מיישומו למרות פניות של הממונה על ההגבלים העסקיים. החוק קבע קישורם של כל הדלקנים כך שתוכל למלא דלק בכל תחנה ללא תלות בסוג הדלקן המותקן ברכבך. אומדן שמרני של הנזק בשל אי יישום החוק הוא מעל חצי מיליארד ש"ח בשנה (ויכול לצמוח לפי 3 מזה...). סכום זה מתחלק כיום בעיקר בין קבוצת המשפחות של בעלי חברות הדלק. שהם, אפשר לחשוד, בעלי השפעה חזקה על גורמי השלטון השונים... אני סיפקתי ל'שומרי הסביבה' את המידע והמסמכים שברשותי בנושא בשרשור גלוי על פני הפורום. הם השתמשו במידע, והפעילו את ח"כ הרב מלכיאור שהגיש שאילתא בנדון. בימים אלו נכנע משרד התשתיות ונסוג מתוכניתו להקים את התחנות ללא רשיון. השר גם הבטיח ליישם את החוק בנוגע לדלקנים (הוא לא הבטיח לקיים את הבטחתו...). האם ביטול התוכנית נועד כדי להוריד את 'שומרי הסביבה' מהדלקנים או בגלל לחצים אחרים? עד כמה השפיע המידע שסופק על ידי לביטול ההחלטה, זאת לא נדע, כי כל הודאה בכך תהיה הודאה בקשר שבין הון ושלטון... חשוב לשים לב שזו דוגמא קלאסית שבה שיקולי כלכלה, איכות סביבה וצדק חברתי יכולים להתלכד יחד לשיתוף פעולה כנגד קשר הון-שלטון
 
למעלה