תחנות דלק זעירות והתקני תדלוק אוניב

דור לוי

New member
../images/Emo53.gif בקשת חוות דעת משפטית

בפורום חוק ומשפט הצגתי שאלה, שבה אני מבקש ייעוץ וחוות דעת משפטית בנושא הממונה על ההגבלים העסקיים, הדלקנים ותמ"א 18.
אם יש מגולשי הפורום בעלי השכלה משפטית אשמח לתגובות שם
 

דור לוי

New member
משאבה בכל פינה ../images/Emo124.gif

כתבה של ליאור ברון במעריב מ 14/5. העוסקת בנושא הקמת תחנות דלק קטנות ללא צורך בקבלת רשיון אלא בהתר בלבד. כדאי לשים לב שהנושא הסביבתי וההתנגדות לשינוי בתוכנית המתאר בכלל לא מוזכרים כאן. לא מוזכר כאן גם נושא הדלקנים, אי קיום החוק ע"י משרד התשתיות והחשד לקשר הון שלטון. האם בכך נאמרה המלה האחרונה? עד כמה המידע מדויק? נמתין ונראה.
 
כדאי להזכיר

שמי שקידם את הנושא היה השר "אוהב החיות", המיליונר בן "המעמד הבינוני" - אברהם פורז משינוי.
 
השר פורז ידוע כתומך בתחנות דלק

השר פורז היה אחד המקדמים והתומכים של חוק משק הדלק בשנת 1998, הלא הוא החוק שמימושו נעשה באופן סלקטיבי - הוא מאפשר הקמת תחנות דלק בשטחים הפתוחים בסמכות וועדה מקומית בלבד, אבל ענייןהדלקנים כאמור מעולם לא מומש. גם היום השר גם לא מכחיש את תמיכתו בתחרות משק הדלק גם באמצעות עידוד הקמת תחנות דלק חדשות
 

1שורלק

New member
רפורמה חיובית

תחנות דלק זעירות בערים הן רפרומה חיובית בשוק תחנות הדק בארץ שתגביר את התחרותיות בתחום. הרגולציות הקיימות בארץ בתחום הקמת תחנות דלק מגבילות את התחרות, והביאו להקמת "מפלצות דלק אקולוגיות" בערים ובצידי הדרכים, תחנות ענק יקרות הזוללות שטחים, צפופות במכוניות, עמוסות יתר על המידה בדלק וסולר ורבות מהן מזהמות את הסביבה. תחנות דלק זעירות יקלו על הצפיפות בתחום, ויגבירו את התחרות. תחנות כאלו פועלות בערים רבות במערב בהן האוויר הרבה יותר נקי מערינו. שורלק
 
אכן רפורמה חיובית ומועילה

ובהחלט אין שום סיבה לא להקים בערים תחנות דלק בדגם היפני, שלוש משאבות קטנות ומוגבהות מעל מפרץ בכביש, תדלוק מהיר וממשיכים, בלי בתי קפה ומסעדות וקניון צמוד. אכן רפורמה מועילה וטובה. יבורך העוסק במלאכה.
 
לכל תומכי הרפורמה במשק הדלק

לא אוסיף על כל מה שכבר נאמר לגבי תחנות דלק - אשמח להדגיש כמה נקודות - הסיכון למי התהום הוא קריטי - ועמדת אנשי המקצוע במשרד לאיכות הסביבה נחרצת מאוד בעניין זה - מאות תחנות, ולו קטנות (מבחינת זיהום אין הבדל בין תחנה קטנה לגדולה, מספיק חריר בגודל ראש סיכה) - הן איום של ממש על האקוויפר, ונאמר רבות על המצב החמור הקיים כבר כיום! ברחבי הקהילה הארופית נסגרו בשנות התשעים עשרות אלפי (זו לא טעות!) תחנות דלק, בעיקר תחנות קטנות, לאחר שהן לא יכלו לעמוד בסטנדרטים סביבתיים נדרשים. יש מדינה (איני זוכרת איזו) שהקמת תחנה חדשה בה מחייבת סגירת 3 קיימות. הנתונים אמינים מהפיננשיאל טיימס, והוצגו ופורסמו על ידי כלכלן ארגון בעלי תחנות הדלק. אנו כרגיל מאמצים את המודה שאחרים מזמן הבינו שאין לה מקום! גם מבחינה כלכלית, בוודאי כאשר מחשבים עלויות של פיקוח, מניעת זיהום וכו' - לתוספת תחנות חדשות יש עלות הנופלת בסופו של דבר על הצרכן, וזה לפני שדיברנו על עלויות חיצוניות אין מחסור בתחנות דלק בארץ, בטח לא כזה שמצריך הליכים מקוצרים. יש מקומות שפשוט לא יאומן כמה תכניות חדשות לתחנות יש! הביקוש לדלק קשיח יחסית, והתוצאה של ריבוי התכניות היא הסבת הקרקע המושבחת לדברים אחרים (בעיקר בשטח הפתוח). במקומות שאותרו כבעלי מחסור, מעולם לא התנגדנו לתחנות זעירות, רק בדרך המלך בבקשה, לא בקיצורי דרך. לכל תחנה יש מחיר. וגבוה. כמו בנושאים סביבתיים רבים, יש תחושה של אכול ושתה, ואת הצרות משאירים לדורות הבאים.
 

דור לוי

New member
הטענות שלי כנגד הרפורמה

הבעייתיות שאני רואה ברפורמה כרגע: 1. האפשרות להקמתן ללא צורך ברשיון, כלומר: אפשר להקים לך תחנת דלק מול הבית מבלי שתוכל בכלל לנסות להתנגד. 2. לא מוצו אפשרויות אחרות להגביר את התחרות בתחום, להפך, חוק שנחקק בנושא לא קוים. ואני מתכוון להגדרת הדלקנים כהסדר כובל במתכונתו הנוכחית ואילוץ חברות הדלקן לקישור הדלקנים כדלקן אוניברסלי. שורלק, "ברחל בתך הקטנה" האם אתה תומך בזה או מתנגד? באופן אישי אני לא בעד או נגד תחנות דלק - אני נגד הקמת תחנות דלק מיותרות. כפי שאני נגד כל בזבוז אחר. שים
אני לא נכנס כרגע לעצם הנחיצות של תחנות דלק זעירות בסופו של דבר ואם אני מבין נכון, גם שומרי הסביבה בשלב זה לא נאבקים כנגד עצם הקמת תחנות דלק זעירות, אלא לגבי שיטת מתן התרי בניה ללא צורך ברשיון. ממה שהבנתי מהפרסום שלהם, יש בעיה עם ריבוי תחנות דלק שאין היום יכולת לפקח על הכמות הקיימת, בוודאי שלא כשיהיו הרבה יותר תחנות. ההסתברות לזיהום כשיש הרבה תחנות קטנות גדולה מההסתברות לזיהום כשיש מעט תחנות גדולות ולו רק בגלל שטח הפנים הגבוה יותר של הרבה מכלי דלק.
 

1שורלק

New member
תשובות

1. לגבי בנייה מתחת לבית שלך או שלי, קטע מתוך הלינק שאתה בעצמך הבאת: "שיאפשר מעתה לחברות דלק להקים תחנות דלק זעירות גם בחניונים, בחצרות מפעלים ובאזורי מסחר. על-פי החלטת המועצה, הקמת תחנות דלק זעירות באזורי תעשיה תיעשה ללא צורך באישור הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, ותוך מתן היתרי בנייה בלבד. בנוסף, לראשונה תתאפשר הקמתן של התחנות הזעירות באזורי מסחר ומגורים, לאחר שיעברו הליך תכנוני מקוצר - אישור ועדה מקומית בלבד במקום אישור ועדה מחוזית. " הדברים מדברים בעד עצמם וזה נראה לי מצויין לצרכנים לאקולוגיה. להערכתי יש צורך בעוד מאות תחנות דלק בארץ. 2. לגבי דלקן ופזומט, זו בעיה קטנה לדעתי לנוכח חוסר התחרותיות המשווע בשוק הדלק בארץ, מהזיקוק ועד לקמעונאות בתחנות הדלק. דווקא השינוי של תחנות זעירות יפתור את חוסר התחרותיות, כי אנשים רבים (וגם חברות עם ציי מכוניות) יעדיפו לרכוש דלק בזול בתחנות קטנות וזולות, ואם יש להם דלקן אז יעברו לתחנות זולות וזו תחרות אמיתית. הידעת דור שיש מיגבלה על הקמת בתי מרקחת, אסור להקים בית מרקחת במרחק מסויים מבית מרקחת קיים. למה ? באמת שאלה טובה, אולי בשביל להגביל תחרות. ישראל מלאה ברגולציות מיותרות המקטינות ומגבילות תחרות, ומי שמשלם את המחיר זה כולנו ובעיקר העניים. שורלק
 

דור לוי

New member
בבקשה תתיחס לעניין הדלקנים:בעד/נגד?

בבקשה אל תסיט את הנושא ותתייחס לשאלתי בעניין הדלקנים: האם אתה בעד ההצעה או נגדה?
 

1שורלק

New member
התייחסתי דור יקירי ../images/Emo13.gif

ההצעה להכריז על הדלקן כהסדר כובל תועיל אך במעט, כי גם לא הדלקנים אין תחרות אמיתית בין חברות הדלק ורוב תחנות הדלק והמחיר בכולן הוא די אחיד. לכן לדעתי אין די בעוד רגולציות בתחום, ויש לאפשר הקמת תחנות דלק חדשות וקטנות בלי לחכות שנים ארוכות לרשיונות. אנא תנסה תאר כיצד ההצעה שלך תשנה באופן מהותי את המצב, כאשר גם ללא הדלקנים אין תחרותיות אמיתית בענף בגלל כל מיני סיבות (כמו חוזים ארוכי שנים בין בעלי תחנות לחברות, תחנות ענק עם הוצאות מרובות ועוד). הבנת דור ? שור
 

דור לוי

New member
אם חסכון של חצי מיליארד בשנה זניח

אם בעיניך חסכון של חצי מיליארד ש"ח בשנה נחשב זניח ויועיל אך במעט, אז קשה לי להתווכח איתך... במשפט אחד: הבעיה של חוסר תחרותיות שוק הדלק בתחנות הדלק (בניגוד לדלק בצובר וכד')נובעת בעיקרה משום שלא יושם החוק בנושא הדלקנים. בנושא הזה אני מפנה אותך שוב לקרוא את דבריו של הממונה על ההגבלים העסקיים, זה האדם/תפקיד שנושא התחרות בראש מעייניו... שים לב: כל המידע, למעט עדכון אחד שמיד אפרט, מופיע בשרשור שציינתי לעיל. קרא אותו בבקשה שוב היטב. למען נוחות הקוראים אביא משם מעט נתונים: בהנחה שנושא הדלקן האוניברסלי באמת יחזיר את התחרות לתחום, מה האומדן לנזק השנתי לאזרחי המדינה מאי יישום החוק עד כה? דוח מבקר המדינה לשנת 2001 התריע על על תהליכים פסולים של אישור העלאות מחיר הדלק (הנושא בדיון בבג"צ). האומדן שלו היה שהעלאה שאושרה בסך 6 אגורות לליטר תגרום נזק ישיר/תוספת הכנסות לבעלי חברות הדלק של 150 מיליון ש"ח. כשמחיר הדלק היה כ 4 ש"ח לליטר כחצי מזה היו מסים. כלומר 2 ש"ח בתהליך הייצור. אם יישום התחרות בשיחות הטלפוניות הבינלאומיות הוזיל את מחירן בערך בשליש, אזי שליש מ 2 שקלים יהיה כ 60 אגורות לליטר. ואז ערך משולש מחישוביו של המבקר ונקבל חסכון של כמיליארד וחצי ש"ח בשנה
בוא ניקח הנחות צנועות יותר, וחסכון קטן יותר. נניח שתחנות הדלק יוכלו במסגרת התחרות להוריד את המחיר למחיר הנמוך ביותר שתחנה כלשהיא מוכרת כבר היום דלק. הרבה תחנות שהתחילו ליישם את ההנחיות בנושא תדלוק עצמי מוכרות דלק בהנחה של 15 אגורות. זה החישוב שהוביל אותי בשרשור שציינתי לעיל לחסכון ישיר (לפני השפעת מכפיל) של 375 מיליון ש"ח. וכאן העדכון שהבטחתי: מכיון שכבר ראיתי תחנה אחת לפחות (סד"ש ליד נמל אשדוד) שמוכרת בהנחה של 25 אגורות, ובהנחה שאם היא אינה מפסידה גם האחרות יכולות... אזי האומדן הצנוע מגיע למעל 600 מיליון ש"ח בשנה. האמת, אני די מופתע שכתומך כ"כ מושבע בתחרות, אתה תומך בנושא אנטי תחרותי... הבנת שור? אני מקווה שעכשיו הנושא יותר ברור, ולכן אני שואל שוב האם אתה בעד או נגד? נ.ב. הערה בשולי הדיון: אני לא נגד תחנות דלק קטנות, אני בעד שיקול דעת ונגד חשיבה אוטומטית. לדוגמא: ב'אמצע שום מקום' בכביש מבודד אני רוצה תחנה גדולה עם שרותים נקיים ומזנון להתרעננות וגם אפשרות למלא שמן... כל אחד מהם הוא נושא בטיחותי בעיני. אם בעיר תחנת דלק קטנה תחסוך הקמת תחנת דלק גדולה אתמוך בכך. אם בעיר יהיו עוד מאות תחנות דלק כאשר אין צורך בהן וההצע הקיים מספק אז לכך אני מתנגד כי אז כל תחנה נוספת הרי היא פוטנציאל לסיכון, לבזבוז מקום, לזיהום וכד'.
 

1שורלק

New member
כל דבריך רק מצדיקים

מה שכתבתי: - הסדרי הדלקנים למיניהם אכן מקטינים את התחרות, כמו שאתה טוען. - אבל גם ללא דלקנים אין תחרותיות יתרה בשוק תחנות הדלק בישראל. - לכן הפתרון הוא לא רק בנושא הדלקנים כמו שאתה מציע, אלא פתרון נרחב ועמוק יותר של הקטנת הרגולציות בתחום הקמת תחנות דלק (היום זה תהליך שנמשך שנים, בשביל מה ?) והקמת עוד מאות תחנות דלק קטנות ויעילות. למה להילחם על נושא שיגדיל את התחרות ב- 3 יחידות (לדוגמא), אם ניתן ע"י מהלך כולל יותר להגדיל את התחרותיות ב- 7 יחידות ? למה בכלל הדלק צריך להיות מוצר בפיקוח מחירים ? האם אתה יודע דור ידידי, שמתוך כל המוצרים לצרכן בארץ, מחירי המוצרים בפיקוח במשך שנים עלו יותר מאשר מחירי המוצרים שלא בפיקוח ? לכן הפתרון האמיתי הוא שינוייים מיבניים שיגדילו את התחרותיות, ולא עוד פיקוח על המחירים שכאמור לא עוזר בכלל ורק נותן עילה ליצרנים/סוחרים להגדיל את המחירים. מקווה שהבנת את עמדתי. שורלק
 

דור לוי

New member
א - בעד או נגד../images/Emo35.gif

כמה קשה לחלוב ממך תשובה ממוקדת והחלטית...
(כמו בנושא של דעתך על התיאור הנכון לשיטת המשטר בישראל כיום): אחרי שדנו באספקטים של ההצעה להכריז על הדלקנים כהסדר כובל ולדאוג שיקושרו זה לזה , בהנחה שיש לבחור אחת מ 3 אפשרויות : 1- תומך בהצעה , 2- מתנגד להצעה , 3- לא גיבשתי עמדה. מה היית בוחר
 

דור לוי

New member
ב-../images/Emo92.gif בנושא סדר בניהול דיונים

: (וזה לא מכוון רק אליך) אני אשמח אם בדיונים על הצעות לצעדים ספציפיים שעולים מדי פעם לדיון בפורום, לאחר שהובהרו השאלות והתשובות תוכל לציין תשובה ממוקדת. אם לדעתך הנושא פחות חשוב ממשהו אחר ואתה רוצה לדון באותו משהו אחר, אנא ציין זאת בהודעה נפרדת, אחרת זה גורם להסטת הדיון בהצעה לאפיק אחר (יתכן שהוא חשוב כשלעצמו ואז יש להקדיש לו דיון נפרד). קח בחשבון שאת ההצעות יקראו אנשים שזמנם יקר והם רוצים לדעת רק על ההצעה: יתרונות, חסרונות , נושאים לא מוגדרים וחוסרים, בעיות לא פתורות, שאלות שהמציע לא היה ער להן וכד' בהתאם לכך אענה לך בהודעה נפרדת על הנקודות שהעלת...
 

דור לוי

New member
ג-תשובות לנושאים נוספים שהעלת

כתבת>> - אבל גם ללא דלקנים אין תחרותיות יתרה בשוק תחנות הדלק בישראל. למה להילחם על נושא שיגדיל את התחרות ב- 3 יחידות (לדוגמא), אם ניתן ע"י מהלך כולל יותר להגדיל את התחרותיות ב- 7 יחידות ? למה בכלל הדלק צריך להיות מוצר בפיקוח מחירים ? לדעתי נושא הדלקנים הוא המשמעותי ביותר לנושא התחרותיות. קשה להתווכח על אומדנים. אתה משקלל נושא כ 3 לעומת נושא אחר ב 7, ואני משקלל אותם 7 ו 2 בהתאמה... נתון התומך בטענתי לגבי חשיבות הנושא של דלקנים לעומת תחנות הדלק הזעירות הוא שמשרד התשתיות עצמו הגדיר את אומדן היעד להוזלת המחירים בעקבות תחנות הדלק זעירות ב כ 20 אגורות בלבד. הוזלה דומה קיימת כבר היום בגלל השרות העצמי. שים לב לקשר שבין מאפייני השרות העצמי ומאפייני הדלקן. כתבת>> אלא פתרון נרחב ועמוק יותר של הקטנת הרגולציות בתחום הקמת תחנות דלק (היום זה תהליך שנמשך שנים, בשביל מה ?) והקמת עוד מאות תחנות דלק קטנות ויעילות. לדעתי נושא הדלקנים יגרום לכך שלא יהי צורך ברבות מהתחנות. שים לב שאני לא פוסל הקמת תחנות נוספות אלא רק את הנושא של הקמתן ללא בדיקה ראויה. זו עלולה היתה להיות חזרה על הול"לים של שרון ועל הקמת יישובי הקרוואנים שהיו פתרון מהיר וקלוקל והשאירו צלקת בלב אלו שגרו בהם וחור בכיס של כולנו. לגבי רגולציות בכלל ובדלק בפרט: הנושא בעייתי, לדעתי הבעיה ברגולציה היא שאין אכיפה. למשל בנוגע למהילת דלק. לא ידוע לי מה רמת בדיקת הזיהום.. גם נושא נקיון השרותים (צחוק צחוק אבל זה נושא בטיחותי...) לא מיושם ברבות מהתחנות. כתבת>> מחירי המוצרים בפיקוח במשך שנים עלו יותר מאשר מחירי המוצרים שלא בפיקוח ? האם שמעת אותי אומר שפיקוח מחירים ככלל טוב יותר מתחרות ללא פיקוח?? הבעיה היא שכאשר יש מונופול, קרטל או אוליגופול או במגוון מצבים אחרים אין תחרות אמיתית או שהיא חלקית ביותר. במקרים כאלו כשמדובר במוצר חיוני (וההגדרה פתוחה מה זה מוצר חיוני) יש לשקול פיקוח.
 

דור לוי

New member
כתבה ועדכון: תחנה המוזילה ב 30 אג

אם בעבר השמשתי לצורך האומדן ב 15 אגורות לליטר בנזין, וציינתי שראיתי תחנה שמוזילה ב 25 אגורות, אזי עדכון לעדכון. כתבה בנושא בעיתון הארץ מ 7/6 בטור היומן הכלכלה. הנחה למראית עין , מאת עמירם כהן הכתבה עוסקת בנושא אחר: נושא ההנחה מהמחיר המומלץ שבפועל לא אמור להיות קיים. עצם קיום מחיר כזה מצביע על תיאוד מחירים והתנהגות קרטלית אסורה. בפסקאות הסיום, שרלבנטיות לעניננו הוא מציין: ... ומשהו על הבנזין. הצרכן שנדרש לשלם כיום מחיר מרבי של 5.14 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן, ישמח לדעת ששיעור תחנות הדלק בישראל המציעות בנזין במחיר נמוך מהמחיר המרבי כבר מגיע ליותר מרבע. אמנם מרבית תחנות אלה מצויות בפריפריה, אבל גם במרכז מספרן מתרבה מדי חודש. מרבית התחנות האלה פועלות בשירות עצמי, אך לא רק. בתחנות הדלק של כמה מהחברות הקטנות תקבלו בנזין ב-15-10 אגורות לליטר פחות מהמחיר המרבי, כולל שירות מלא, וללא גביית דמי שירות בלילות, שבתות וחגים. על אף ששיעור ההוזלה המקובל הוא 3%-2% בלבד, כבר קיימות תחנות לא מעטות המציעות בנזין בהוזלה של 20-17 אג' לליטר ואף יותר. בכניסה למושב נחלה מצפון לקרית גת (על כביש תל אביב-באר שבע) מצאנו תחנת דלק המוכרת בשירות מלא בנזין 95 בהוזלה של 30 אג' לליטר - חיסכון של 12 שקל למכל דלק בנפח של 40 ליטר - וגם לא גובים דמי שירות. בעלי התחנה הוכיחו כי ניתן לוותר לטובת הצרכן על 50% ממרווח השיווק (הוצאות שיווק ועמלה) ועדיין להרוויח. כלומר מבחינתי האומדן הנזק המינימלי, מאי הפעלת הדלקן האוניבסלי, גדל ל 750 מיליון ש"ח בשנה ...
 
אכן הרגולציה היא שורש כל רע

אכן הרגולציה היא שורש כל רע - שתו דלק! בסקר קרקעות שערך המשרד לאכיות הסביבה נבדקו 200 תחנות דלק. משום מה ב 200 תחנות דלק נמצאה קרקע מזוהמת. קרקע מזוהמת בדלק ושמנים פרושה איום על מי התהום. מי התהום שמספקים 2 שני שליש מהמים של מדינת ישראל. עלות ניקוי קרקע יכול לעלות מיליוני דולרים לדונם. (יש לבצע סקר קרקע כדי לבדוק ההיקף , ואז לסלק כמוית דקרק עצומות לרמת חובב או לבצע שאיבה מונעת). לא תחנות הדלק הן ש"זוללות שטחים" אלא המכוניות. המכונית אחראיות כנראה להרבה יותר אובדן שטח מאשר מגורים. יותר תחנות דלק מביאות להקלה בנסיעות ולפרבור. שגוררים יותר מכוניות. אכן, כל רגולציה היא רעה, הבה נשתה דלק.
 
החקלאות, לא הכבישים, "זוללת שטחים"

עידוד וסבסוד החקלאים והכניעה ללובי השמאלני גורמת לכך שבמרכז הארץ יש מאות אלפי דונם כבושים ע"י קומץ נדל"ניסטים משעבדי תאילנדיםהמאלצים את עם ישראל להצטופף ולדהדחס בקומות, או להרחיק נדוד לקצווי ארץ כדי למצוא בית במחיר סביר. ביצוע רפורמה אגררית והחזרת הגזלה, ויצירת שוק חופשי לקרקע, הוא הפתרון האקולוגי, הכלכלי והחברתי הנכון. אכן "כל רגולציה היא רעה", ורגולציה בשל קשרים פוליטיים ויחסי ציבור היא הגרועה מכולן. יש ליצור שוק חופשי בקרקעות, מים, ופתיחת הגבולות לתוצרת חקלאית טריה מיבוא ללא היטלים ומסי מגן.
 
למעלה