תחבורת מעברים

תחבורת מעברים

תחבורת מעברים או מודל כלי הדם בתחבורה. לא סוד הוא שמצב התחבור בארץ מזופת. הכבישים נסתמים בעוד ועוד מכוניות, וזמן הגעה ממקום למקום יכול לנוע בין רבע שעה בלילה לשעתיים ביום. דרכים מהירות כמו דרך איילון או כביש 6 שנועדו לפתרו את בעיית הפקקים, עשו זאת בצורה חלקית מאוד – ונתיבי איילון כבר פקוקים במשך רוב שעות היום. בישראל גידול מתמיד באוכלוסיה, במימדים שאינם קיימים בשום מדינה מערבית, וצפיפות דומה לזו של הולנד או בלגיה. רמת המינוע (מספר כלי הרכב ל1000 איש( בישראל היא 400 לעומת 800 בארה"ב מה שאומר שהפוטנציאל ההחמרה במצב הפקקים אצלנו גדול בהרבה מאשר רוב מדינות העולם. אם לוקחים בחשבון שהשטח במרכז הארץ כבר מכוסה ברובו בבניינים ובכבישים, מגיעים למסקנה אחת - המצב של תחבורה המבוססת על רכב פרטי ילך ויחמיר, והדרך היחידה לשפרו היא על ידי מציאת חלופות. אחת החלופות המיידיות והברורות לכל היא תחבורה ציבורית. את המסקנה הלא מאוד מפתיע הזאת יודעים לדקלם היום כולם, אפילו נערי האוצר, שעד לפני מספר שנים התנגדו בתוקף לרכבת, "גילו" את היתרונות הגלומים בה. אותם גורמים שבמשך 30 שנה עצרו את פיתוח הרכבת בישראל על ידי אי מתן תקציבים, התעלמות מהבעיה, או פשוט על ידי עריכה של עשרות סקרים ומחקרים (לא נפתח עד שנדע מה האפשרות הטובה ביותר), שחררו את הבלמים. במקביל נחלשה ההתנגדות של החברות המתחרות דן ואגד, ואפילו הפרשן הכלכלי של עיתון הארץ, נחמיה שטרסלר, התרשם מהרכבת בפראג, וקרא להקים כאן מערכת דומה. רכבת כדי לספק מערכת תחבורה שאינה מסתמכת על רכב פרטי, יש צורך במערכת רכבת בין עירונית. ככל שמערכת זו תתפתח, יגדל השרות שהיא יכולה לתת, והאטרקטיביות שלה תגדל. עד רמה מסויימת, הוספה של כל עיר חדשה לרשת הרכבות פרושה הגדלת השרות בהרבה. שכן חיבור בין 2 ערים בלבד מאפשר קו אחד, חיבור עיר שלישית מאפשר הוספת 2 קווים. חיבור עיר רביעית יאפשר הוספת 3 קווים נוספים וכן הלאה. סה"כ כמות הקווים שמתאפשרת היא …n1+2+3+4 כאשר n מייצג את מספר הערים המחוברות למסילת הרכבת. פרוש הדבר שכמות הקווים עבור n ערים היא n*(n+1)/2. כיוון שכל קו מאפשר הובלת אנשים בשני הכיוונים, כמות כיווני הנסיעה שאפשר לבצע היא n*(n+1). במילים אחרות – ככל שיותר ערים יהיו מחוברות לרכבת יגדלו האופציות של הנוסעים בה, כך שכל עיר שנוספת מגדילה את יכולת התחבורה בצורה משמעותית יותר מאשר הערים לפניה. אבל רכבת בינעירונית, אינה כל הסיפור. רכבת היא "שלד" שעליו מתלבשת שאר התחבורה, כלומר היא תנאי הכרחי לתחבורה יעילה, אבל היא אינה תנאי מספיק. שכן רכבת למרות היעלות שלה בהובלת הרב אנשים, אינה יעילה בפיזור האנשים. אפשר להגיע איתה מתל אביב לחיפה, אבל מה עושים בתוך הערים? אוטובוסים ורכבות עירוניות תחבורה יעילה בתוך הערים יכולה להסתמך על רכבת קלה, רכבת תחתית, אוטובוסים, מוניות, או אופניים. הדבר הרצוי ביותר הוא שילוב נכון ביניהם, כדי לספק דרישות שונות של אנשים עם צרכים שונים ויכולות שונות בשעות שונות של היממה. תחבורה כזאת צריכה להתבסס בעיקרה על אוטובוסים, או רכבת עירונית, ששאר האמצעים הם אמצעים משלימים עבורו, כשם שהם עצמם מהווים אמצעי משלים עבור הרכבת הבינעירונית. בישראל יש היום צי אוטובוסים מרשים. עם זאת,למרות השיכלול הגדל והולך, יש נטישה של מערך זה לטובת הרכבת, המכונית הפרטית והאופנועים. הסיבה פשוטה – גם אם הכלים עצמם הם חדישים, החשיבה והמערך כולו הם מיושנים. האוטובוסים עומדים באותם פקקים שבהן עומדות המכוניות, כשהתוצאה הכוללת היא נסיעה איטית יותר מאשר במכונית. לעיתים איטית הרבה יותר, כאשר יש לקחת שני קוים. אמנם האוטובוס זול יותר, אבל כל מי שמתפרנס מספיק, הפסד הזמן בנסיעה שווה פחות מאשר החסכון בהוצאות הנסיעה. במקצועות רבים מוחזרים הוצאות הנסיעה, כך שמכל בחינה כמעט (חוץ אולי מאי הנוחות בנהיגה) כדאי למי שנוסע לעבודה לבחור במכונית פרטית. גם כאן, אזרחי ישראל תקועים בצרה שהמשך הנתיב הנוכחי רק תחריף אותה.
 
המשך - תחבורת מעברים

תחבורת מעברים. חלק גדול מהבעיה נעוץ במבנה החשיבה והתכנון על נסיעות באוטובוס. כיום חברות אוטובוס מנסות לספק "קישור גריד", בין כל נקודה לכל נקודה. הכוונה לקו אוטובוס שעובר בין כל 2 נקודות עירוניות. אבל זו גישה בעייתית מאוד ככל שהערים גדלות – שכן היא מחריפה בחזקת 2 של מספר התחנות שיש לשרת – בדיוק באותה צורה שהדבר נכון גם לגבי הרכבת. כך יוצא שגישה זו קורסת נוכח המציאות, ולפעמים יש לקחת 2 קווים בין 2 נקודות קרובות יחסית בעיר. במצב הנוכחי פרוש הדבר נסיעה ארוכה מאוד. עוד משתמע מכך שאזורים מבוססים כמו רמת אביב, מקבלים הרבה קווים ויש בהם שרותים טובים יחסית של תחבורה ציבורית, בעוד שאזורים עניים יותר כמו פלורנטין או נווה שרת מקבלים שרות גרוע – פרוש הדבר הגדלת הפערים. סטודנטים לדוגמא, שבמקומות רבים בעולם משתכנים באזורים עניים ומשפרים את התעסוקה בהם ואת רמת ההשכלה, מתקשים להיכנס לשכונות אלו, או שהם נכנסים אליהם תוך הגדלת העומס התחבורתי הקיים. הפתרון לכך הוא תחבורה הדומה יותר במבנה שלה למבנה כלי דם. במקום לקשר בין כל נקודה ונקודה, עוברים לקישור מקומי ולקישור עורקי: 1. אוטובוס קטן נוסע בתוך השכונה ועושה סיבוב של כמה דקות. אוטובוס זה מביא את האנשים לכמה עורקי תחבורה שונים היות ואוטובוס זה אינו עושה סיבוב בכל העיר, הוא מדויק מאוד. התכיפות שלו בינונית, לדוגמה כל 20 דקות, אבל היות ותושבי השכונה מכירים את זמני הנסיעה של האוטובוס, הם יודעים לדוגמא שהוא יגיע בשעה 8:35 לתחנה שלהם. כך שהם יכולים להיות בבית ולעשות דברים אחרים, במקום לחכות בתחנה. 2. מהאוטובוס השכונתי, האנשים עוברים לעורק תחבורה. זה יכול להיות תחנת רכבת, או פשוט כביש ראשי, רצוי נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית). בעורק התחבורה נוסעים אוטובוסים רבים בתכיפות גבוהה, לדוגמא כל 2-3 דקות. מי שהיה ברחוב אלנבי או דרך חיפה, יכול לדמיין את התמונה, אם כי יש הבדל מסויים. כיום חולפים על פנינו עשרות אוטובוסים עם יעד סופי, שאינם מתאימים לנו. בעורק התחבורה, אותם עשרות אוטובוסים יהיו טובים מאוד. זאת ועוד, היות ואוטובוסים בעורק התחבורה אינם מיועדים לתת שרות לכל נקודה, אלא רק לקשר בין שכונות, המרחק בין התחנות שלהם גדול יותר – כך שנסיעתם מהירה יותר. 3. מהאוטובוס בעורק התחבורה הראשי אנו יכולים לרדת לרכבת, לתחנה מרכזית, לאוטובוס בעורק תחבורה אחר, או לתחנה של אוטובוס שכוניתי. במקרה של אוטובוס שכונתי עלינו להחליט אם לחכות לו (כאן בפעם הראשונה עלינו לחכות במשך זמן מה לאוטובוס( או שעלינו לצעוד ליעדנו. מאפיינים נוספים בדרך כלל מקומות העבודה צפופים יותר מאשר שכונות המגורים, ופרוש הדבר שאנשים רבים לא ישתמשו כלל באוטובוס השכונתי השני, אלא פשוט יצעדו ברגל. גם השימוש באוטובוס הראשון אינו הכרחי, ואנשים רבים יבחרו לצעוד לעורק התחבורה או לנסוע אליו באופניים. כאן נפתח אפיק נוסף – שכן במקומות רבים בעולם ישנם מתקנים להעלאת האופניים על, בתוך ,לפני או מאחורי האוטובוס. כך שבעל האופניים יכול לשלב אותם עם אוטובוס. אנשי עסקים ובעלי מטענים יוכלו להזמין מונית בתוך השכונה, במקום לצעוד או לדווש. פרוש הדבר גם הקטנה משמעותית של זיהום האוויר. שכן אוטובוסים גדולים נשארים רק בעורקים (הם יכולים להיות מחולפים בעתיד על ידי חשמליות או רכבת תחתית), ואילו האוטובוסים השכונתיים יכולים להיות קטנים בהרבה, או אפילו בגודל וואן המשמש כיום מוניות שרות. דגש מיוחד בכל המודל הזה הוא על המעברים. אם אין תאום בין האמצעים השונים, לדוגמא בין אוטובוסים לרכבות, אזי ברור שאנשים יכולים לחכות זמן רב. כיום לדוגמא, יעילות הרכבת קטן בהרבה היות ואין תאום נוח בינה לבין האוטובוסים, לא ברמת המרחב (תחנות הרכבת ממוקמות בשולי הערים, במרחק גדול מהאוטובוסים והכבישים), ולא ברמת זמני הנסיעות. מעשה חלמאות ? לאו דווקא, שכן חברות האוטובוסים מנסות עדיין כנראה להתחרות ברכבת במקום לשתף עימה פעולה. צעידה ודיווש הליכה של כמה מאות מטרים אינה נחשבת דבר פסול בערים רבות בעולם. התפתחות בעיות החניה בארץ נראה שגם יותר ויותר ישראלים מגלים, שחניה קרובה פרושה תשלום נוסף או הליכה לא קטנה או חיפוש ארוך מאוד. תחבורה שאינה מבוססת על רכב פרטי תצטרך לשפר את מצבם של הולכי הרגל. כיום מדרכות רבות הן במצב רעועה, או שיש בהם בורות, או שהם נתפסו לטובת מסעדות, או שרכים חונים עליהם. אמהות עם עגלות או אנשים זקנים יודעים טוב יותר במה מדובר. לשם שיפור איכות ההליכה והדיווש חשוב גם לשפר את מצב העצים והצל בעיר. כל מי שהלך בשדרות רוטשילד יודע כמה נעים ללכת שם לעומת רחובות עשנים, לוהטים ומחניקים כמו לדוגמא דרך בגין (לשעבר דרך פתח תקווה). שבילי אופניים ורמזור מתאים יכולים לשפר מאוד את בטיחות הרוכבים, וכפי שגילתה עריית תל אביב זוהי דרך זולה יותר מכל אמצעי אחר להקלת גודש התנועה בעיר. לסיכום החשיבות של תחבורת מעברים הוא בקלות היישום שלה. אין צורך בעוד תשתית, אלא בניצול נכון יותר של התשתית הקיימת. הקמה של רכבת תחתית בגוש דן תיקח זמן רב, אבל מעבר לתחבורת אוטובוסים עם עורקים ראשיים ומשניים המשולבת במערכת הרכבות הארצית הוא קל למדי לביצוע ולא דורש הזרמה של מיליארדי שקלים והמתנה של שנים רבות. במקומות רבים בעולם מודל זה מיושם בהצלחה, הגיע הזמן שגם אצלנו תהיה תחבורה יעילה וטובה.
 
רכבת ואופניים

בעיר מגורי יש תחנת רכבת במרחק 10 דקות נסיעה באופניים. מקום עבודתי בעתידים נמצא במרחק 5 דקות נסיעה באופניים מתחנת הרכבת בבני ברק. ממש מתבקש שבמקום להחזיק שתי מכוניות במשפחה לוותר על אחת ושאעשה את דרכי בשילוב הנוח של רכבת ואופניים. אבל, אסור להסיע אופניים ברכבת. בסדר, אני יכול להבין את האיסור הזה, אם כל מי שמתחשק לו יעלה אופניים לרכבת יהיה בלגן וטירדה לנוסעים האחרים (למרות שגם לזה אפשר למצוא פתרונות טכנייים). אז אני מוכן לפתרון אחר, להחזיק שני זוגות אופניים בשני צידי הקו. אבל גם פתרון זה אינו אפשרי כי בתחנת הרכבת בבני ברק אסור לקשור אופניים לגדר (שלא לדבר על פתרון של הקמת חניון אופניים מוסדר במקום). אז התוצאה היא שבמקום שרכבת ישראל תרוויח מספר גדול של נוסעים קבועים, אני ואחרים כמותי ממשיכים למלא את הכבישים במכוניות, לזהם את האויר ולבזבז כסף וזמן.
 
אתה יותר מצודק

אין שום סיבה שלא יותר להעלות אופניים לרכבת, ואפשר למצוא סידורים טכניים כמו מקום בקרון שבו אפשר להעלות אופניים, אני די בטוח שבעולם יש פתרונות לזה. בכל מקרה, תאב"א - תל אביב בשביל אופניים מנסה ללחוץ על הנהלת הרכבת לאפשר העלאת אופניים (שלא לדבר על מתקנים לאופניים בתחנות), עצומה להעלאת אופניים לרכבת : http://www.azuma.co.il/show_petition.pl?id=433 http://www.bdidut.com/transp/bike1.htm אם באמת אכפת לך - פנה לת"בא ואולי הם יוכלו להגיד לך יותר. אני חושב שהנהלת הרכבת הבטיחה להם שבעתיד אפשר יהיה לעלות אופניים ואני לא יודע מה יצא מזה. אולי יש קהילה בתפוז או במקום אחר של רוכבי אופניים? אולי אפשר להעזר גם בהם ללחוץ על הרכבת. אני חושב שלתאבא" לא תזיק עזרה, ואולי כדאי שתשלח מכתב להנהלת הרכבת - זה לה מזיק אף פעם.
 

דור לוי

New member
יום עיון בנושא רכבת לאילת-ותכנון...

דיווח מיום עיון בנושא רכבת לאילת - ציטוט מ ynet: תוכנית להקמת מסילת רכבת לאילת שמואל סלאבין, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר ומי שמונה לבחון את כדאיות התוכנית להקמת קו הרכבת לאילת, התחייב להכין את הדו"ח עד סוף נובמבר. המכשול העיקרי שמסתמן כרגע הוא במציאת תוואי מתאים קראו היטב... מה מובלע מתחת לכותרת? 1. מכיון שצריך לסבסד את הרכבת - מי יבנה אותה? קרנות הפנסיה. כלומר המשקיעים לא יקבלו את התשואה האופטימלית האפשרית... 2. כרגע נבדקת כדאיות של רכבת מטען בלבד - לא נוסעים ומטען. (אגב, מנכ"ל הרכבת הקודם יוסי שניר, דיבר על כך שרכבת נוסעים בלבד כיום אינה כדאית). בנפרד, ולא הוזכר כאן, אמורה להתבצע בדיקה בנושא תעלת הימים. מדברים על תכנון לטווח ארוך ושוכחים את השתלבות הרכבת כמו ששכחו להכין באיילון את המקום לרכבת (המסילות החסרות והחור בגשר קיבוץ גלויות...). רק ביצוע של תכנון ושיקול דעת משולבים יכול לתת תוצאות אמיתיות - לא בדיקה של כל נושא בנפרד
 
בקיצור מדובר בספין תקשורתי

הדרך הרגילה של האוצר למנוע הוצאת כספים "מיותרת" היא 1. למקד את תשומת הלב בדברים אחרים. 2. לבצע בדיקות חזורות של דברים שכבר נבדקו בעבר (נדמה לי שכדאיות קו כפר סבא תל אביב נבדקה 14 פעמים). צריך קווי רכבת בין חולון לתא אביב, בין רשלץ (עוד אחד) לת"א, בין תל אביב לירושלים (הבירה היחידה בעולם המערבי ללא רכבת), בין קריית שמונה לת"א, בין מודיעין בית שמש ורחובות. בין באר שבע לעיירות הפיתוח. לכל אלו יש ביקוש והשפעה פוטנציאלית גדולה בהרבה מאשר קו תל אביב אילת. (חבל שאין לי את הציטוט של הרצל ממדינת היהודים על המשגים של כלכלנים לגבי רכבת).
 

דור לוי

New member
הרושם שלי שפקידי האוצר נגד השר

גם אם זה לא במפורש ולא נאמר, התרשמתי שביבי כן אוהד לנושא הרכבות: א. אחד הדברים הטובים בתוכנית הוא תוכנית חומש לחבר את כל הערים עם 50000 תושבים ומעלה ברשת רכבות. ב. בכנס בהרצליה ולא רק שם הוא דיבר על גשר יבשתי בין ים סוף ואגן הים התיכון. 'לגזור קופון' מכל מכולה שעוברת. הוא טוען שספינות גדולות שמגיעות מהמזרח ולא יכולות לחצות התעלה, פורקות בנמל מצרי. משם ברכבת לאלכסנדריה/פורט סעיד ומשם העמסה באוניות קטנות שכל אחת הולכת ליעד אחר. כמו שכתבת לגבי מודל העורקים. כך הוא דיבר על אוניות שיגיעו לעקבה/אילת, יפרקו מכולות וסחורה לרכבת, ומשם לנמלים בים התיכון להמשך חלוקה. כמה מזה זה מילים (אפרופו הקידוח הראשון לרכבת התחתית בת"א שהוא עשה בקדנציה הקודמת כראש ממשלה ואנחנו עדיין ממתינים...) וכמה באמת נראה - שאלה גדולה. נראה לי שפקידי האוצר פועלים נגדו בלי להגיד לו... אני לא בטוח שזה המשרד היחיד שזה קורה... אפרופו התוכנית "יס-מיניסטר..." בברכה
 
למעלה