ספרים סביב העולם .

ספרים סביב העולם .

ספרים רבים מביאים אלינו את העולם . תרבויות , מנהגים , אורח חיים הווי , ונופים .אציג לפניכם שני ספרים העוסקים בנושא "האהבה" ברובד עמוק יותר "גבולות האהבה " הספר הראשון "אבא אתה אוהב אותי?" כתבה ברברה מ. ג'וסי ,הוצאת כתר . תרגום : לאה נאור, שנת ההוצאה 2005 . הספר עוסק בהכרות הקורא הצעיר עם אב ובנו {גיבורי הסיפור } השיכים לשבט המסאי שבקניה .הבן בודק את גבולות האהבה של אביו ...."כמה שואל הבן ?והאב עונה אני אוהב אותך יותר מהלוחם שאוהב את החנית שלו, יותר מהקופיף גלגו שאוהב את הירח , יותר מהזקנים שאוהבים את הסיפורים שלהם,,הבן שואל עד מתי והאב משיב "כול עוד שעדרי הגנו ימשיכו לרוץ בערבות המסאי -מרה . .. ...."שאלות נוקבות שואל הבן. כיצד יגיב האב שהוא הילד יתלונן על חום מעיק, על צמא בלתי נסבלת,כיצד ירגיש האב שבנו יגיע להיות "הנער רועה העדר " ומה יקרה אם לא יעמוד כנדרש בנטל התפקיד בנטל האחריות. שאלות רבות ונוספות שואל הבן את האב ...ולאב תשובות ברורות , בהירות ואמינות .... "אני אדאג לך , אהב אותך ,ואלמד אותך תמיד . כי אני אבא שלך ואתה מחמד ליבי . וכול זאת על רקע ציורים נפלאים, שובי העין בפרטים חדשים ובצבעים עזים .מהווי חיי התרבות של שבטי המסאים באפריקה . מרגש .איורים ברברה לולי .
 
הספר הנוסף :אמא את אוהבת אותי?

אמא, את אוהבת אותי? .כתבה ברברה מ.גוסי . תרגום לאה נאור. הוצאת כתר שנת ההוצאה 2001. הפעם לוקחת אותנו הסופרת אל צפון אלסקה. גיבורות הסיפור אם ובתה . על רקע הנופים,בעלי החיים , מנהגים , אורח חיים היחודי לחבל ארץ מרוחק וזר לנו . אנו פוגשים את האם והבת . הבת מבררת נקודה חשובה מהן גבולות האהבה של האם, על רקע מעשים של שובבות ושעשוע . בשקט אופיני לאם מסבירה ומבטיחה האם את אהבתה. גם שיש צורך לגעור ולכעוס אבל האהבה חיה , קימת לעולם אהבה של אם לבתה ....ומה יהיה אם אני אשים דג סלמון בתוך המעיל שלך, וסמור בתוך הכפפות, ולמינג בתוך המגפים? אז אני אכעס . ואם אשפוך מים על המנורה . אז, יקרה שלי אני אכעס מאוד, אבל עדין אוהב אותך .וכך הלאה.... הספר מסתיים בהבטחה . אני אוהב אותך לעולמים וכול הזמן, כי את היקרה שלי. בספר ציורים יחודים המביאים את ניחוחה של אלסקה הקפואה על בתיה , בעלי החיים אורח החיים והמנהגים . יש לציין שבשני הספרים ישנם הסברים ברורים ומפורטים לכול המושגים החפצים ושמות בעלי החיים הזרים לילדים בלווי ציורים . מומלץ לכולנו .
 
"דוב הקוטב הקטן "

ושוב אנו בקוטב. הפעם מלוים אב ובנו . דוב ודובי .את הספר כתב ואייר הנס דה ביר הוצאת כתר: 1999 . זהו סיפור מסע ציד של דובון שתחילתו בילוי עם האב על גוש קרח בקוטב הצפוני, לינה משותפת ,ובעיקר הנאה . בבוקר פני הדברים השתנו. "כשהתעורר דובי כבר היה בוקר. הוא היה לגמרי לבד באמצע הים . ....משטח הקרח וערמת השלג הלכו וקטנו הדובון היה נסער ,נפחד ומבולבל . וכך מתחיל מסע הצלה לכיוון יבשה על גבי חבית צפה .הדובון שמח שניצל אבל כול רצונו היה להגיע חזרה לאביו . והדרך לא קלה , מאימת , מפחידה . בעזרת בעלי החיים טובי הלב המבינים את מצוקתו של הדובון הם מחזירים אותו בחזרה לזרועותיו של אביו .ביחד עם הדובון אנו אסירי תודה להיפופוטם- זרובבל,שעזר לדובון להגיע לג'ונגלים .לחבקוק העיט המתגורר בין מצוקי ההרים אשר עזר וארגן לו נסיעת מעוף עד החוף הנגדי.לשמשון הלויתן שהוביל אותו לארץ הקרחונים והשלג . על הפגישה המרגשת בין האב הדוב הלבן לבנו הדובון תוכלו כבר לתאר לעצמכם . ושוב האיורים בהירים, פרטים ברורים המכניסים את הקורא לאוירת הקוטב הצפוני או הג'ונגלים ביבשת הירוקה . בעלי החיים ניחנים בהאנשה של דמיות סבלניות אכפתיות ואחריות . אם נסכם בספר שלושה צירים יחסי האהבה בין אב ובנו . הציר השני מסע השרדות של הבן . מסע שנכפה עליו . אבל דרכו אנו לומדים להכיר נופים ובעלי חיים בקוטב הצפוני . הציר השלישי .עד כמה חשובה הערבות ההדדית . קריאה מהנה . ספר שמתאים לגילאים הצעירים .
 

sagiberg

New member
אומנם אני לא אוהבת אבל יש את

פליקס - מטייל מסביב לעולם. ילדי מאוד אהבו את הסיפור ואת כדור הארץ המצורף.
 
מגלי עולם

ספר ישן נושן שהיה לאמא שלי כשהיתה קטנה. מספר על כל הנוסעים המפורסמים - קולומבוס, וסקו דה גמה, קפטן קוק, מרקו פולו. מרתק.
 
ואם כבר מדברים על ספרים ישנים, אז

איך אפשר בלי "אלה קרי הילדה מלפלנד" ו"נוריקו סאן הילדה מיפן" שכתבה אסטריד לינדגרן ותרגמה לאה גולדברג.
 

Batido

New member
הספרים נשמעים מקסימים

גם הרעיון וביחוד שכל אחד כולל חשיפה לתרבות שונה. אותה מאיירת איירה את שניהם?
 
תשובה

לשאלתך אכן כן המאירת ברברה לולי שמה . בהזדמנות זו תודה על ההתיחסות .
 
חברי הפורום אשמח לתגובתכם

הוסיפו רשימת שמות ספרים העוסקים בנושא :" ספרים סביב העולם" .
 
פעיליות להנאה

הנושא ספרים שהזכרתי . אמא את אוהבת אותי ? אבא אתה אוהב אותי ? עבודת יצירה . לנסות לאייר או להביא צילומים מהספר של האב ובנו ומסביבם לציין פרטים מזהים . המוצא: , היבשת: בגדים : בעלי חיים : לצייר את החפצים או אחד מבעלי החיים .. לעודד את הילד להוסיף פרטים על אורח החיים הנופים במקום פעילות זהה לגבי הספר :"אמא את אוהבת אותי ?". *עבודת יצירה נוספת לצייר את הנופים בקניה. על רקע זה לצייר או להדביק איורי האב ובנו . הצעה לחבר דו-שיח בינהם . כמובן אפשר להוסיף מהדמיון .או לשכתב בדומה לסיפור *סיפורו של חפץ הקלבש-כלי עשוי מדלעת ויובשה משמשת כלי קיבול לנוזלים .לצייר ולכתוב אני הקלבש מספר ..... או האומיאק -סירה עשויה מעצמות לויתן משתמשים בה לשיט .אני הסירה מספרת חויות משיט בצפון אלסקה . *כתיבה- סיפור אהבה של האב ובנו בעקבות הספר. *שאלה לשיחה בדיון עלפה :{בגדר הצעה} איך מרגישים שאוהבים ? אשמח לקבל תגובות לעשית הפעילויות בכיתה או בכול אירוע אחר .
 

Batido

New member
יופי של רעיון וגם..

אולי אפשר לבצע על סבים וסבתות - אז ייתכנו ארצות מוצא שונות ומגוונות יותר מאלו שהילד מכיר, וגם עםקבוצות שיש בהן ילדי עולים זה יכול להתאים מאוד.
 
למעלה