היום, ה-1 באוקטובר מצויין ברחבי העולם כיום הקשיש.

יעלקר

Well-known member
מנהל
היום, ה-1 באוקטובר מצויין ברחבי העולם כיום הקשיש.

בשנים האחרונות נכתבים הרבה ספרי ילדים מוצלחים על סבים נמרצים וסבתות מגניבות בג'ינס וסקייפ ופס ירוק בשיער, נזכיר רק כמה מהם:

1.מזיא, עדנה, מה עושים עם סבתא. כנרת זמורה-ביתן, דביר, 2017.
שירה מבלה את היום אצל סבתא ומגלה שסבתא יכולה להיות כל מיני דברים. למשל... רפסודה על מים סוערים, או... מזחלת נמרצת, ואפילו מקפצה מיוחדת במינה! ומה עוד סבתא יכולה להיות?

2.גבאי-לב, סבא הורה, 2019.
עדי וסבא מבלים ביחד, ויש להם כל מיני טקסים משלהם, סבא מלמד את עדי כל מיני מילים של פעם, משחקי ניחוש שירים ומדביק אותה באהבה שלו לריקודי עם.

3.שלו, מאיר, וניל על המצח ותות על האף, עם עובד, 2013.
‬"ערב אחד, כשהדס שיחקה בבובה, סבא שלה הגיע: "שלום הדס, הבאתי לך ספר חדש וגלידה בגביע. אותה תאכלי מיד ואחר כך נקרא מעט, כי גלידות נמסות מהר אבל ספרים לאט".
לא רק אבא עושה בושות. גם סבא.

4.זיו, נבו, אריה בן-נעים ה-14 , ידיעות אחרונות, 2019.
הילד אריה בן-נעים כבר לא אוהב את השם שלו. לילדים סביבו יש שמות רגילים, ורק לו יש שם של סבא בן שמונים. זה לא נעים. לכן סבא שלו, שגם לו קוראים אריה בן-נעים, עורך לו מסע שרשים אל כל האריות של המשפחה: אריה בן-נעים רב-החובל, אריה בן-נעים המתאגרף וכל שאר האריות ששמרו על השם המיוחד שלו

אבל לצערנו לא הכל הורה וגלידה ולזקנה יש גם צדדים מדכדכים, שלא לדבר על הפרידה הנכפית עלינו בסופה. בשנים האחרונות יצאו גם כמה ספרי ילדים יפים שמתמודדים בגבורה עם הנושאים הלא פשוטים הללו :

5.אלתס , מרתה, סבא שלי, כנרת זמורה דביר, 2018
"לְדֹב קָטָן יֵשׁ חָבֵר קָרוֹב בִּמְיֻחָד — סַבָּא שֶׁלּוֹ, שֶׁאִתּוֹ הוּא מְבַלֶּה אֶת הַשָּׁעוֹת הֲכִי מְהַנּוֹת. לִפְעָמִים סַבָּא לֹא רוֹאֶה טוֹב וְדֹב קָטָן נוֹתֵן לוֹ יָד, וְלִפְעָמִים סַבָּא רוֹאֶה דְּבָרִים מֻפְלָאִים שֶׁאֶפְשָׁר לְגַלּוֹת רַק דֶּרֶךְ הָעֵינַיִם שֶׁלּוֹ. וְגַם אִם מִדֵּי פַּעַם סַבָּא מִתְבַּלְבֵּל וְשׁוֹכֵחַ, דֹּב קָטָן מֵבִין שֶׁכָּכָה הוּא, וְכָכָה בְּדִיּוּק הוּא אוֹהֵב אוֹתוֹ!"
לגילאי הגן

6.חנוך, מירי, סבא מוריס ואני, כתר, 2019.
"אֲנִי‭ ‬הֲכִי‭ ‬אוֹהֵב‭ ‬אֶת‭ ‬יוֹם‭ ‬שְׁלִישִׁי‭,‬ כִּי‭ ‬בְּכָל‭ ‬יוֹם‭ ‬שְׁלִישִׁי‭ ‬סַבָּא‭ ‬לוֹקֵחַ‭ ‬אוֹתִי‭ ‬מֵהַגַּן‭.‬ לְסַבָּא‭ ‬שֶׁלִּי‭ ‬יֵשׁ‭ ‬תָּמִיד‭ ‬יָדַיִם‭ ‬חַמּוֹת‭,‬ וּכְשֶׁהוּא‭ ‬נוֹתֵן‭ ‬לִי‭ ‬יָד‭ ‬אֲנִי‭ ‬לֹא‭ ‬מְפַחֵד‭ ‬מִכְּלוּם‭.‬ אֲפִלּוּ‭ ‬לֹא‭ ‬מֵהַחֹשֶׁךְ"
הספר מתאר את הקשר הקרוב בין ילד לסבו.
הם נפגשים יום אחד קבוע בכל שבוע ואיתם גם מוריס, כלבו של סבא. יחד הם מפליגים על כנפי הדמיון. בסוף כל מפגש נותן סבא לנכד מתנה קטנה והילד מרגיש שסבא נשאר אתו עד המפגש הבא שלהם . כאשר סבא חולה ונפטר נשארים לנכד לנחמה הכלב מוריס והזכרונות.
לגילאי הגן וכתות יסוד.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

7.גפן, שירה, חוט הזהבה, דביר, 2019.
מיה הילדה אוהבת לבקר בביתה של סבתא זהבה ולצפות בה רוקמת עולם קסום, שאיוריה של מאיה שלייפר מאפשרים לנו לצלול לתוכו.
תהליך ההזדקנות והשקיעה של הסבתא מתוארים באופן לירי, "מיה שואלת את עצמה לא פעם האם מחט הזהב צומחת או שאולי סבתא זהבה הולכת וקטנה."
אין אזכור ברור של מות הסבתא, אלא תיאור פיוטי של חוט הזהב שהיא מעבירה לנכדה ושאורג את זכרה ברקמת הזכרונות.
לגילאי הגן וכתות היסוד.

8.דובוק, מריאן, הדרך אל ההר, כנרת, 2018
כל שבת מטפסת גברת גירית על ההר. היא מכירה את כל השבילים הנסתרים שלו. באחד הימים מצטרף אליה לולו, חתול קטן וסקרן, וגברת גירית מלמדת אותו בסבלנות את כל מה שהיא יודעת על ההר — כי לכל אחד יש פסגה שאליה הוא רוצה להעפיל, ולכל אחד יש דרך שהוא מפלס לעצמו, בתקוה שיצעדו בה אחרים. ביום שבת שמשי אחד לגברת גירית אין עוד כוח לעלות אל פסגת ההר. חברה הצעיר לולו מתחיל לצאת למסעות לבדו. באחד מהם הוא יגלה דרך חדשה, שלא הכיר. רק נשר המעופף בשמים ירמז מה עלה בגורלה של הגירית, שלא תופיע עוד באיורים.
לגילאי הגן וכתות היסוד.

9.דיוויס, בנג'י , האי של סבא, שוקן, 2016.
אריאל אוהב את סבו, הפרידה מהסב אינה מצויינת במילים המפורשות "מוות"
אלא כהפלגה של הסב אל אי טרופי יפהפיה. המוות מעולם לא היה אטרקטיבי יותר.
אריאל חוזר הביתה ושם מוצא מכתב שהשאיר לו סבא. המראה שהאנשים היקרים לנו נשארים קרובים אלינו, גם אם נדמה שהם רחוקים מאוד.
לגילאי הגן.

10.כרמי, דניאלה, לאן עפים הסבאים, הקיבוץ המאוחד, 2014
"ליאורה וסבא שלה טיילו בשדה סביונים.הם נשפו על הסבאים של הסביונים, והזרעים התעופפו. "אפשרי שגם אנחנו נעוף?" שאלה ליאורה. סבא צחק, "הכול אפשרי."
אין דיבור ישיר על מוות, רק אופציית הפרידה העתידית קיימת,
הצמיחה מחוברת לכמישה, כמו במחזור החיים של הסביונים, הנובטים - צומחים - פורחים וממלאים את העין והלב בצבעם הצהוב המאיר ומשמח, ועד הרגע שבו הופכים הפרחים ל'סבאים' (כלשון הילדים) והזרעים מתפזרים, מוכנים לנבוט מחדש, לצמוח ולפרוח, כשיגיע המועד ויבשילו התנאים.
לגילאי הגן וכתות היסוד.

11.רבינוביץ'-זנד, נאוה, סבא, אני יודע מה קרה לך, הוצאת אמציה, 2016.
סיפור רגיש על מערכת יחסים בין נכד לסב, עם יום מפגש קבוע וטקסים משותפים ומה שקורה כאשר סבא חולה ונפטר. המחברת היא אשת מקצוע בתחום והספר כולל כולל מדריך להורים, מטפלים ומחנכים.
לגילאי הגן וכתות היסוד.

12.פוקס, מם , נעם מחפש זכרונות, אורים, 2002.
"נעם גדעון מלאכי פרקש, ילד די קטן עם שם די ארוך, מתגורר ליד בית אבות. הוא מחבב את כל האנשים שגרים בו, אך האהובה עליו מכולם היא הגברת חנה אסתר כרמלי קופר, כי לשניהם ארבעה שמות בדיוק. כשנׂעם גדעון שומע שגברת חנה איבדה את הזכרון שלה, הוא מנסה להבין מה זה בכלל זכרון. אז הוא יוצא לחפש באוצרותיו אוסף זכרונות בשביל גברת חנה, כי את שלה היא איבדה".

13.אבראוס, הוקון, חום, טל מאי, 2019.
לנחום יש צרות – סבא שלו נפטר, ואם זה לא מספיק,חבורת בריונים מציקה לו ולחבריו.
בלילה הופך נחום לגיבור על הלוחם בבריונים, ועל הדרך גם נפגש לשיחות על החיים ועל המוות עם סבא האהוב.
ספר ראשית קריאה
14.פלומן, רוני, מחברת החלל, ידיעות אחרונות-משכל, 2018
זה סיפורו של ילד בן 10 בשם יוסף, אשר מתמודד עם קשיים חברתיים והצקות בבית הספר, אבל מוקף בחום ואהבה של בני משפחתו, ובראשם סבא שמריהו, סבא מיוחד ומפתיע שיש לו מחברת מיוחדת בשם "מחברת החלל". הספר מתאר בצורה נפלאה ומרגשת את מערכת היחסים בין יוסף והסב, עד לסופה הבלתי נמנע.
לכתות ג'-ו'
15.ליבוביץ', הדס, ליבי או: מה קרה לאיש-עם-הכלב?, הקיבוץ המאוחד, 2018.
הספר מתאר ידידות ועזרה לאדם קשיש לא מהמשפחה, שחווה פציעה.
על רקע תחומי עניין משותפים ואהבה משותפת לכלבים.
לראשית קריאה.
באדיבות ספריית בית אריאלה
 
מוקדש לכול הקשישים-קשיש ,ישיש

קשיש -ישיש
קשיש , מילה מעניית בחרו לישיש.
כי הקשיש לעיתים הוא כמו קנה קש רעוע ולא יציב
ובכול זאת היא מילה יפה ,
בישיש יש פעמיים שי ,למי שזוכה ומגיע לגיל הזה.
והשיש הוא הדלת לבית האחרון של הקשיש.
יש שמקטרים על זה הגיל
ולא מבינים שלהיות קשיש זה בחשיש,
כן זה שי כי לא כולם זוכים.
להיות ישיש זאת זכות וכדאי לנצל אותה עד תום.
&nbsp
 
למעלה