3 המלצות פורחות: ספרי ילדים שאספנו לכבוד חג האילנות

יעלקר

Well-known member
מנהל
3 המלצות פורחות: ספרי ילדים שאספנו לכבוד חג האילנות

ילדה שמחליטה להפוך את העיר האפורה לירוקה, אחת שמגדלת בצל מפתיע וגם ילדה אוטיסטית ששותלת זרעי פלא.

מיה מיטב במדור ספרי הילדים השבועי "יומן קריאה"

אמא שלי נולדה בט״ו בשבט בדיוק לפני שמונים שנה ולכן קיבלה מהוריה את השם "אילנה". בבית הספר הקיבוצי בו למדתי והתחנכתי, היה כבוד רב לעולם הצומח וחג האילנות היה חגיגה של ממש. עלים וענפים מרחבי בית הספר נאספו לשם חידון זיהוי צמחים; ילדים בעלי שמות הקשורים לעולם הצומח, כמו: אורן, חצב, סיגלית ואלה זכו לכבוד מלכים; נטיעות ביערות קק״ל ניטעו; שתילים נבטו; שירי חג הושרו ובכיתה למדנו על מנהגי החג בגולה ובארץ ישראל.
הידעתם? מנהג אכילת פירות יבשים מקורו בגולה, היכן שלא היה קל להשיג פירות טריים בחורף והיהודים חלמו על ארץ זבת חלב ודבש בעודם מנשנשים צימוקים. כשהייתי ילדה בכלל לא אהבתי פירות יבשים ובטח שלא צימוקים ולכן משקית החג שקיבלנו הייתי בוררת רק את השקדים. מה שמזכיר לי את השורות האלמותיות מתוך סיפורו של לוין קיפניס:
״דפיק דפוק דפיק, מי שם בשקיק?
אני שקד שקדוני! ואתה מי?״
אבל נחזור לימינו אנו, כאשר אפשר לקנות פירות טריים לאורך כל השנה, ובכל זאת לקראת החג החנויות מתהדרות בפירות יבשים מכל הסוגים והצבעים, כשרוב הילדים לומדים על נטיעות רק באופן תיאורטי ונשארים חפים מבוץ, ורובם בקושי מזהים שלושה סוגי עצים. אולי זו תזכורת לכולנו לצאת לטבע ולחפש לנו שקדיה פורחת, לשבת בצילה הרחב, לקרוא ספרים העוסקים בצמחים ולנשנש פירות.

פלורט
כתבה ואיירה: אנה ווקר /מאנגלית: רחלה זנדבנק/הוצאת כתר

ספר יפהפה, המזכיר לנו את חשיבות הצבע הירוק בחיים ושתמיד יש פתח לתקווה. ילדה עוברת עם משפחתה מהכפר המוריק לעיר האפורה. היא מתגעגעת לגינה
הפורחת שלה, לכרי הדשא הרחבים, לבעלי החיים ולעצים ולחופש שהם משקפים. העיר לא מוכרת וסוגרת עליה, הבניינים גבוהים וחסרי נוף, הילדה מחפשת דרך להכות בה שורשים. אחרי טיול בשכונה החדשה, היא רואה סופסוף גן פורח - אבל הוא סגור. פלורט נעצבת, אבל אז היא רואה לפתע שתיל קטן מבצבץ מהמדרכה האפורה. היא לוקחת את הצמח ומשרישה אותו בצנצנת שעל אדן חלון חדרה החדש וכך היא מוצאת דרך אישית משלה להביא את הצמחייה שכה חסרה לה אל תוך המרחב הביתי ומשם זה מתפשט אל השכונה כולה.
בכפולה האחרונה אשר לא זקוקה למילים, רואים את השכונה מקושטת בעציצים וצמחים. פלורט והילדים שקוראים את הספר מגלים איך פעולה קטנה אחת יכולה להשפיע על כל הסביבה שלהם וזה יפה ומרגש.
״פלורט״ זכה לאחרונה להיכלל ברשימה המכובדת של הניו-יורק טיימס לספרים המאוירים הטובים ביותר של 2018. אין פלא שרחלה זנדבנק, עורכת ספרי הילדים של הוצאת כתר, התלהבה ממנו כל כך עד שתרגמה אותו בעצמה.
מתאים לגילאי 3-6.

עמליה מגדלת בצל לא רגיל
מאת: יעל איכילוב/ איורים: ליאורה גרוסמן/ הוצאת עם עובד
חלפו כמה שנים בחייה של עמליה, כוכבת הספר: ״עמליה רוצה חיה״, אבל הרצון שלה נשאר חזק מתמיד. מדובר בילדה דומיננטית, וורודת שיער ומתוקה, בת יחידה מפונקת, הרגילה לקבל את כל מה שהיא רוצה, בכל מחיר. הפעם, עמליה מוצאת בגינה שברחוב המעגל - בצל. ״עמליה הכירה בצלים. היא חשדה בהם, כי הם תמיד הרסו את הטעם של הסלט. אבל הבצל הזה לא היה דומה לאף אחד מהם״. גם לטעמי בצל הורס את הטעם של הסלט ולכן קראתי את המשך הספר בעניין. הילדה מנסה לברר איזה מין בצל זה, מתייעצת עם אנשים בשכונה, ולבסוף היא ואבא שותלים אותו בעציץ. כאן מתחיל השיעור הגדול שעמליה לומדת במהלך הסיפור – ישנם בטבע תהליכים שאי אפשר לזרז ויש להתאזר במצרך נדיר במחוזותינו שנקרא: סבלנות.
"הבצל אולי לא היה בצל של סלט, אבל הוא היה מרגיז באותה המידה. בצלים יכולים להיות עקשניים כל כך!" לא אמתח את עצביכם. בסוף הבצל נובט ועולה ופורח והופך ל... צמח טורף, אשר באופן מעגלי מוצא את דרכו בחזרה לרחוב המעגל.

הספר משלב עלילת משנה המקבילה לטקסט, אשר מוצגת על ידי האיורים הפנטסטיים (תרתי משמע) של ליאורה גרוסמן – אמה של עמליה בהריון ובסוף הספר, כאשר מהבצל סופסוף צומח הצמח (הטורף!), נולד לעמליה אח קטן. תהיתי של מי היה הרעיון לשלב את סיפור ההריון אשר בא לידי ביטוי אך ורק באיורים, אך מעשיר את הספר ומעורר שאלות רבות עבור הקוראים הצעירים. הפניתי את השאלה אל ליאורה גרוסמן והיא סיפרה שהוא עלה במהלך סיעור מוחות שלה עם הסופרת יעל איכילוב ועם העורכת, דלית לב. ליאורה התלהבה מהרעיון, כיוון שהוא ממחיש ציפייה למשהו לא ברור עבור הילדים והוסיפה שבנושא ההקבלה של תינוק לצמח טורף היו דיונים ארוכים. מעניין מה פרויד היה אומר על זה.
מתאים לגילאי 3-6.

ג׳ק האדיר
כתב ואייר: בן האטקה/ מאנגלית: רונית ויהלי רוקאס/ הוצאת כנפיים - כתר

כולנו זוכרים את האגדה על ג׳ק ואפון הפלא, אותו סיפור-עם אשר לפי וויקיפדיה הודפס לראשונה ב-1800. בקצרה: אמו של ג׳ק שולחת אותו למכור את הפרה שחדלה להניב חלב, ג׳ק פוגש רוכל ומחליף את הפרה באפוני פלא. האם הזועמת זורקת אותם החוצה ולמחרת צומח שם שיח מטפס ענק. ג׳ק עולה עליו, מגיע לביתו של ענק וגונב ממנו שק זהב. האם הגרידית והמאושרת שולחת את בנה להשיג עוד אוצרות. הענק מגלה את המחדל ורודף אחריו. ג׳ק הזריז מגיע לאדמה וקוצץ את הגבעול. הענק נופל ומת וג׳ק ואמו חיים בעושר ואושר.
היוצר בן האטקה שמאחוריו סדרת הקומיקס המצליחה ״זיטה ילדת החלל״, לקח את האגדה השנויה במחלוקת כנקודת מוצא לסיפור על ג׳ק שלו, שאכן מתגלה כאדיר. ג׳ק גיבור הספר הוא נער שמתמודד עם מציאות לא פשוטה – אם יחידנית המצליחה בקושי לפרנס אותו ואת אחותו הצעירה והאוטיסטית מאדי. עם בוא החופש הגדול עליו להשגיח על מאדי כדי שאמם תוכל לקחת על עצמה עבודה שניה, במקום לעשות מה שבאמת בא לו - לישון עד מאוחר או לפגוש את בת השכנים המגניבה, לילי.
יום אחד הולכים ג׳ק, מאדי והאם לשוק, שם מתפתה ג׳ק להחליף את המכונית של אמו בקופסת זרעים מסתורית בהשפעת אחותו. האם הזועמת מדווחת על הגניבה וג׳ק אכול רגשות אשמה. אך לא מאדי. כבר למחרת היא גוררת את ג׳ק לעבודה – שתילת הזרעים המסתוריים בשדה שליד הבית. בן לילה צומח שם גן פראי, הגורר את שני האחים ואת לילי להרפתקאות שלא מהעולם הזה. זהו ספר קומיקס ריאליסטי-פנטסטי, אשר מצליח להעביר חוויה של צמיחה נפשית והתבגרות המשתלבת במקביל, בתוך ומעל לצמחים והיצורים של הגן הקסום.
היוצר השתמש באמצעים ויזואליים המנצלים את גבולות הז׳אנר ובמינון מדויק של מלל כדי לספר סיפור מרהיב, השומר על מתח לכל אורכו – עד לסיום הדרמטי. נאלץ להמתין בסבלנות לספר השני בסדרה. מתאים לגילאי 8-12, ללא ניקוד.

https://xnet.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5449687,00.html



 
למעלה