סקירת ספרי ילדים ונוער חדשים

יעלקר

Well-known member
מנהל
סקירת ספרי ילדים ונוער חדשים

סוקרת ד"ר נעמי בן-גור, מרצה, חוקרת, עורכת, מתרגמת וסופרת לילדים.
אוקטובר 2018

סיפור שמתחיל בלוויה של נחשר/ונית מטלון
איורים: רות צרפתי/ דביר


זהו ספר הנוער היחיד שכתבה רונית מטלון, שהלכה לעולמה בשנה שעברה, סופרת בעלת קול יחודי שעסקה ביצירתה בזהות של בני עדות המזרח ובמקומן של נשים בחברה המזרחית והישראלית.
הסיפור נפתח בלווית הנחש שהרג בנימין בן השלוש־עשרה, אליה נוהרת כל הקהילה וזוהי ההזדמנות להציג בפני הקורא כבתהלוכה את הנפשות הפועלות עם נגיעות מראה ואופי: מאדאם ראשל הדעתנית שיודעת הכול או כמעט הכול אפילו למי לא יוולדו ילדים; בתה מרים, עובדת בבית חולים ואמם של בנימין ואחותו מרגלית בת אחת־עשרה; האב, שבעקבות נאומו הפומפוזי על קברו של הנחש שבו השתלח במועצה שאינה מטפלת בשדה הקוצים, הקהל הריע לו "כל הכבוד מִיסיֶה רובר, אתה היית צריך להיות ראש ממשלה."
זהו סיפורה של משפחה מתפרקת, קשת יום. האב, בטלן, גנדרן, פנטזיונר המזין את דמיונו בעיתונים ובספרי הרפתקאות, מודיע למשפחתו יום אחד "אני לא יכול יותר. אני מוכרח לחפש את עתידי." כך היה נוהג מדי פעם, וחוזר כעבור כמה ימים. אבל הפעם, "הילדים המתינו כמה ימים. חלפו שבועות ומיסיה רובר לא חזר." עזיבתו סימנה את תחילתה של תקופה חדשה בחייהם של גיבורי הסיפור. האם עובדת שעות ארוכות לפרנסת המשפחה ומתלבטת בחִנוכם של ילדיה. הבן בנימין טרוד בבעיות של מבוגרים – כסף ופרנסה אך מסתבר שגם הוא שוגה בחלומות כאביו, אוגר בחשאי גרוטאות "כדי לבנות מהן פעם את אחת המכונות המסובכות שראה בספרים". הוא קופץ לראווה ממגדל המים לעיני התלמידים, ומסולק סופית מבית הספר.
שיא הדרמה הוא בנסיעתם של האח והאחות יחד עם חבר וחברה לתל אביב, לחפש את האב, ותלאותיהם בעיר הגדולה, הקסומה והנכלולית.
הספר ראה אור לראשונה ב-1989 (עובד לסרט ב-1994) אך כוחו יפה כאז כן עתה. הוא יצא עכשיו מחדש בסדרת רֶטְרו – סיפורת עברית, עם אחרית דבר שכתב יגאל שורץ תחת הכותרת הקולעת "רעל בכפית של דבש." יפה עשתה ההוצאה בהגישה לנוער ספרות ישראלית משובחת החורגת מן הזרם העכשווי־אמריקאי־סדרתי ומוכיחה כי ספרות טובה עומדת מעל לזמן. חבל רק שההדפסה צפופה כמו פעם. קשה להניח שנוער יבחר ספר זה מיוזמתו. יש להביא את הסוס אל השוקת בתקווה שיערבו לו המים ולכן מומלץ לאתגר את התלמידים בקריאת הפרקים בכתה – כל פרק הוא סיפור לעצמו. מיטיבי קרוא, מגיל 13 וגם מבוגרים, יבואו על שכרם.
נעימת פסקול הסרט
https://www.youtube.com/watch?v=WNypIkm_nu8

להמשך רשימת הספרים
https://www.smkb.ac.il/library/book-review

 
למעלה