הסיפור האמיתי המדהים מאחורי "רובינזון קרוזו" מ'הארץ':

הזרה 111

New member
הסיפור האמיתי המדהים מאחורי "רובינזון קרוזו" מ'הארץ':

רב־המכר המתמיד של דניאל דפו, שהופיע היום לפני 299 שנה, התבסס על סיפורו ההרפתקני אף יותר של המלח אלכסנדר סלקירק. מה קורה לטיפוס בלתי נסבל שנזרק מאונייתו לאי בודד, אחרי ארבע שנות בידוד?רב־המכר המתמיד של דניאל דפו, שהופיע היום לפני 299 שנה, התבסס על סיפורו ההרפתקני אף יותר של המלח אלכסנדר סלקירק. מה קורה לטיפוס בלתי נסבל שנזרק מאונייתו לאי בודד, אחרי ארבע שנות בידוד?
יגאל ליברנט ל'הארץ':
"בדיוק היום, לפני 299 שנה, ירד ממכבש הדפוס אחד מרבי־המכר הגדולים בהיסטוריה האנושית, בעל השם הקליט "חייו והרפתקאותיו המופלאות והמפתיעות של רובינזון קרוזו מיורְק, יורד ים: שחי שמונה ועשרים שנים, בגפו, על אי לא־מיושב לחופי אמריקה, סמוך לשפך הנהר הגדול אורינוקו; לאחר שנשטף אל החוף מאוניה טרופה שכל אנשיה מלבדו נספו. בצירוף התיאור כיצד חילצו אותו לבסוף שודדי ים. נכתב במו ידיו" — או, כפי שאנחנו מכירים אותו כיום, "רובינזון קרוזו" מאת דניאל דפו.
במאמר של הפרופסור מלאת שמיר בעיתון הזה לפני תריסר שנים (לקראת הופעתו של תרגום עברי חדש מאת סיגל אדלר, בהוצאת "מגנס"), היא כתבה על סוד קסמו של הרומן האנגלי הראשון הזה, ותהתה אם אכן מדובר בחגיגה רומנטית של ניצחון האדם על איתני הטבע: "לכאורה דומה ש–28 שנות הישרדותו של קרוזו על האי הבודד מעידות על ניצחונו של האדם על הטבע, ושבכך טמון סוד קסמו של הסיפור. אולם להוציא את הסופה שטרפה את ספינתו של קרוזו, הטבע אצל דפו הוא ידידותי ומיטיב. מזג האוויר באי יציב ונוח, האדמה פורייה וקבילה לגידול שעורה, וחיות טרף אין. ברחבי היער משוטטות עזים כנועות שכמעט מתנדבות להיצלות על מדורתו של קרוזו, ומן הענפים משתלשלים אשכולות של ענבים עסיסיים. בתור תרגיל הישרדות בטבע, לפיכך, סיפורו של קרוזו אינו מרשים במיוחד.

האי בקבוצת האיים חואן פרננדס, מערבית לחופי צ'ילה, שבו חי סלקירק ובו מתרחש הסיפור של רובינזון קרוזו. פחות מ-48 קמ"ר:https://images.haaretz.co.il/polopo...gen/derivatives/size_1846xAuto/3166200806.jpg
נכון יותר יהיה לומר כי ניצחונו של קרוזו הוא על הבדידות שנכפתה עליו. בגלל הדגש החזק שהושם בביקורת הפוסט־קולוניאלית על יחסו האדנותי של קרוזו לבן האיים פריידי ("ששת" בתרגום הישן) — קל לשכוח שהלה מופיע רק לקראת סופו של הספר. במשך 24 השנים הקודמות להופעתו, חי קרוזו בבידוד מוחלט, ללא מגע אנושי כלשהו. אולם בעוד שההיסטוריה מכירה ניצולים שאחרי שנים ספורות של בידוד איבדו את שפתם ואף את שפיותם, יכולותיו השכליות והרוחניות של קרוזו רק הולכות ומשביחות עם השנים, ובסופן הוא חוזר לתפקד, ואף לתפוס מעמד מכובד בחברה האנגלית".
גם מוזת ההיסטוריה מצדיקה את עמדתה של פרופ' שמיר, מכיוון שעלילת הבסיס של רובינזון קרוזו הועתקה (כפי שסבורים מרבית החוקרים) מסיפור חייו האמיתי של מלח סקוטי מפורסם מאוד בזמנו של דפו — אלכסנדר סלקירק, אשר בילה יותר מארבע שנים על אי בודד באוקיינוס השקט, מרחק 670 קילומטרים מחופה של צ'ילה. ואכן, סיפורו הוא פחות "מאבק האדם מול הטבע" והרבה יותר "מאבק האדם מול טבעו".
מהדורה מאוירת מ-1824, ספריית בוסטון: https://images.haaretz.co.il/polopo...gen/derivatives/size_1846xAuto/1770732720.jpg
סלקירק היה רב־מלחים סקוטי סוער־מזג, שהתקשה להסתדר עם מרות עוד מילדותו, לכן גמלה בו ההחלטה להפוך ליורד ים ולעזוב את הוריו האדוקים בדתם ואת מולדתו הענייה. אחרי שרכש ניסיון ימי בכמה וכמה הפלגות, הוא הצטרף לשייטת הקטנה (2 ספינות מלחמה בינוניות בסך הכל) של ההרפתקן הנודע ויליאם דמפיר, שיזם מסע אל חופי אמריקה הדרומית, שם התכוון להשתלט על אניות ולבזוז ערים ספרדיות. ברם, התברר שחרף המוניטין שלו דמפיר לא ניחן בכישורי מנהיגות נדרשים, וההפלגה היתה רצופה בריבים בין המפקדים לבין עצמם ובינם לבין הצוות, וכן בכשלים אסטרטגיים וטקטיים.
מתוך הסרט "רובינזון קרוזו" של ג'ורג' מלייס, 1902: https://images.haaretz.co.il/polopo...gen/derivatives/size_1846xAuto/3055155629.jpg
בסופו של דבר, תומאס סטרדלינג, קברניט הספינה "Cinque Ports", שעליה שט סלקירק, החליט להיפרד מדמפיר ולהפליג לבד. אלא שגם איתו סלקירק לא הסתדר — הוא רב עם מפקדו וטען שהספינה לא מטופלת כראוי, שהיא נרקבת ודולפת, ושהוא, אישית, מעדיף להישאר על האי הבודד שהם עגנו לחופו מאשר להמשיך בהפלגה. סטרדלינג תפס אותו במילה, והוריד את מחרחר המדון בקבוצת האיים חואן פרננדס, מערבית לחופי צ'ילה.
הסרט: https://www.youtube.com/watch?v=fliTXWp9ho4

המשך >>>
 

הזרה 111

New member
המשך הכתבה מ'הארץ'-הסיפור האמיתי המדהים מאחורי


"להבדיל מרובינזון קרוזו, שלרשותו העמיד דפו תכולה של ספינה טרופה שלמה, סלקירק קיבל רק רובה ותחמושת, גרזן, סכין, כתבי קודש ועוד ספרים אחדים, סדינים וכמה בגדים. ברגע שהורד אל החוף, הוא מיד הצטער על מה שפלט בחופזה ורץ אל תוך הגלים אחרי הסירה המתרחקת, מתחנן אל הקברניט ואל חבריו המלחים לקחת אותו איתם, אבל סטרדלינג נותר איתן בדעתו להיפטר ממנו.
איור של נ"ס וויט, 1924: https://images.haaretz.co.il/polopo...g_gen/derivatives/size544xAuto/2091414454.jpg
עזים, חולדות וחתולים
וכך, בסתיו 1704, אלכסנדר סלקירק מצא את עצמו על אי בודד קטן, פחות מ–48 קמ"ר שטחו. בחודשים הראשונים הוא היה נואש לחלוטין וכילה את כל זמנו על החוף, מייחל לחזות במפרשים מתקרבים. הוא שקע בדיכאון עמוק ושקל ברצינות לשלוח יד בנפשו. ברם, הכורח לבנות מחסה לקראת החורף המתקרב גרם לו לנטוש את עמדת התצפית הקבועה שלו בחוף והסיח את דעתו. עם הזמן, הוא נזכר בנוסטלגיה בחינוך הדתי האדוק שלו בסקוטלנד, פנה לחפש נחמה בכתבי הקודש ובתפילה, ואכן מצא אותה. עם הזמן, הוא לא רק התרגל למצבו ולמקום מושבו, אלא התחיל להעריך אותם ואף ליהנות מהם. למזלו, לא היו באי "פראיים" (כמו אצל קרוזו) או חיות טרף. האקלים היה נוח מאוד, הקרקע הצמיחה פירות וירקות לרוב, והמים מסביב לאי סיפקו לו דגים, כלבי ים וסרטנים.
מלחים כלשהם, שביקרו באי לפניו, השאירו פה כמה עזים ואלה התרבו מאוד, כך שהיה לו מה לצוד, לביית ולחלוב. לרוע מזלו, אותם המלחים השאירו באי גם חולדות, ואלה הציקו לו מאוד, עד שהוא גילה שלמזלו, אותם מלחים פזרניים השאירו כאן גם כמה חתולים, שהפכו לפראים, אבל הוא ביית גם אותם, ואלה פתרו לו את בעיית החולדות.
בכלל, סלקירק גילה כישורי הישרדות מרשימים ביותר. לדוגמה, הוא השכיל לבנות לעצמו שתי בקתות, שבאחת בישל ואכל ובשנייה ישן — כל מי שהתנסה במפגש עם חיות בר שנכנסו לביתו בגלל שהריחו מזון, יבין את התבונה בפעולתו. הוא למד להדליק אש בשפשוף פיסות עץ, ובנה לו כלים דרושים – מחט ממסמר, סכין נוספת מחישוקי הברזל של החביות שהושארו על החוף וכד'. בסך הכל, הוא ארגן לעצמו חיים לא רעים באי בודד.
כאשר מלאי אבק השריפה שברשותו התחיל להידלדל, הוא כבר היה חזק ומהיר מספיק על מנת לרדוף אחרי העזים ברגל. במהלך מרדף כזה, הוא נפל מגובה רב ושכב הלום במשך יממה (למזלו, הוא נפל על העז שאחז בידיו וזו ריככה את הנפילה, חוסכת לו עמוד שדרה שבור). לאחר מכן, הוא הקפיד לחתוך את הגידים של כל הגדיים הצעירים שתפס, כדי שבבגרותם הם לא יהיו ניידים מדי. משהתבלו בגדיו, הוא נזכר בשעורי עיבוד עור שאביו הבורסקי העניק לו, והכין לעצמו בגדי עור סבירים למדי.
פעמיים נחתו באי מלחים שבאו לחדש אספקה — אבל אלה היו ספרדים וסלקירק ידע היטב מה צפוי לו מידיהם בתור שודד־ים אנגלי. בפעם הראשונה הוא הסתתר, ובפעם השנייה הבחינו בו והוא בקושי ברח.
געגועים לגן עדן
בנקודה זו כדאי לציין שחרף השלמתו עם מצבו, סלקירק עדיין קיווה בכל מאודו שייחלץ מן האי: כאשר ראה ספינות מתקרבות הוא רץ אל החוף, בתקווה שאלה יהיו אנגלים או צרפתים. חרף העובדה שצרפת היתה בעלת בריתה של ספרד במלחמה שהתנהלה אז על כס המלוכה הספרדי, הוא היה מוכן בהחלט להיכנע לצרפתים. הספרדים היו סיפור שונה בתכלית, מכיוון שהיה ידוע ברבים כי מדיניותם היא לא להניח לשום אירופאי שבילה במושבות הדרומיות שלהם לשוב חזרה אל ארצו. סלקירק ידע שאפשרויותיו בתור שבוי ספרדי נעו בין הוצאה להורג במקום, שיעבוד במכרות של פרו, או, במידה שימיר את דתו לקתוליות, שירות נצחי במושבות בדרום אמריקה. לכן, ברגע שווידא כי הספינות שעגנו לחופי חואן פרננדס היו ספרדיות, מיד נמלט חזרה אל תוך נבכי האי.
איור על פי הספר של קארל אופטרדינגר, אמצע המאה ה-19: https://images.haaretz.co.il/polopo...g_gen/derivatives/size544xAuto/2091414454.jpg
כדי לבדר את עצמו, הוא לימד את הגדיים המבויתים ואת חתוליו לרקד על שתיים, וכדי לשמור על שפיות ולשמוע גם קול אנושי — הוא הקפיד כאמור על קריאה בקול בכתבי הקודש ותפילות. בדיעבד הוא טען שהאדיקות הדתית החדשה שגילה בעצמו היא שסייעה לו למצוא הרמוניה רוחנית. על כל פנים, כאשר המשלחת של וודס רוג'רס (לימים, המושל הבריטי הראשון של איי הבהאמה) נחתה באי ב–2 בפברואר 1709 — ביד המקרה, הנווט של המשלחת היה לא אחר מאשר ויליאם דמפיר בכבודו ובעצמו — הם מצאו שם אדם רגוע ומרשים, שאמנם שמח מאוד לראותם ולהיחלץ מן האי, אבל בהחלט לא היה כבר אותו צעיר פוחז שהורד שם. כישוריו ואופיו הרשימו את המפקדים עד כדי כך, שהוא שירת בהמשך הן כעוזר קברניט, הן כקברניט של ספינה ספרדית שלקחו בשבי והן כרב־מלחים. הוא הוכיח את עצמו כלוחם ומפקד נועז בים וגם ביבשה, במהלך הפשיטות על המושבות הספרדיות.
איור של אלכסנדר פרנק ליידון, 1865. כתבי הקודש החזיקו אותי, סיפר סלקירק:https://images.haaretz.co.il/polopo...g_gen/derivatives/size544xAuto/2091414454.jpg
אחרי שהמשלחת של רוג'רס השלימה את הקפת כדור הארץ, סלקירק הגיע חזרה לאנגליה, שמונה שנים אחרי שעזב את חופיה. כאן, אגב, חרף הפרסום הרב שלו זכה ועושרו היחסי מכספי הפרס של מסע הביזה של רוג'רס, הוא התנסה בהתקפים חוזרים ונשנים של דיכאון וגילה שאינו מסתדר היטב עם חיי חברה. הוא התייסר בגעגועים לחלקת גן העדן הקטנה שלו: בנה לו עמדת תצפית על אחת הגבעות בכפר מולדתו, הרבה להתבודד ואף לימד גם את חתולי הבית לרקד על שתיים. במהרה שב והתגייס אל הצי.
&nbsp
הוא מת מקדחת צהובה לחופי אפריקה, ב–13 בדצמבר 1721, בגיל המופלג 45.
&nbsp
כאמור, סלקירק שימש השראה לדפו, כמו גם לאחרים, לרבות דיקנס, שמזכיר אותו בפרק השני של "רשומות מועדון הפיקוויקים". ב–1966, נשיא צ'ילה דאז, אדוארדו פריי מונטוויה, שינה את שמו של מאס־א־טרה, האי הקטן בקבוצת האיים חואן פרננדס, ל"אי של רובינזון קרוזו", ולאי הגדול ביותר בקבוצת האיים הסמוכה קרא "האי של אלחנדרו סלקירק".
איור של אלכסנדר פרנק ליידון, 1865:https://images.haaretz.co.il/polopo...g_gen/derivatives/size544xAuto/2091414454.jpg
אגב, הספינה שממנה הורד סלקירק אל האי, "סינקה פורטס", טבעה זמן קצר לאחר מכן מול חופי קולומביה. הניצולים הבודדים נשבו בידי הספרדים והצטערו על כך מאוד."
הכרך הראשון של המהדורה העברית, הוצאת עם עובד, 1965:https://images.haaretz.co.il/polopo..._gen/derivatives/size_300xAuto/2091414454.jpg
&nbsp
 

הזרה 111

New member
פרסומת טלוויזיה של Freeview


בפרסומת טלוויזיה של Freeview, קורה משהו קסום בסוף היום, כשהכל כבר ארוז, כל הפריטים שלא נמכרו מתעוררים לחיים ושרים אני רוצה לדעת מהי אהבה... צעצועים, קישוטים, חיות פרווה ועוד
.... https://www.youtube.com/watch?v=IlRt3yr2Vhk
&nbsp
&nbsp

 
למעלה