ספרי ילדים: הכי אחים שני ספרים חדשים עוסקים

יעלקר

Well-known member
מנהל
ספרי ילדים: הכי אחים שני ספרים חדשים עוסקים

ביחסים הכי מסובכים שיש - יחסים בין אחים. "ילרת פרא" עוסק באחיות השונות מאוד אחת מהשניה ו"כאילו" מטפל בתחרותיות הסמויה והגלויה בין הגדולים לקטנים


"אמא, היא מציקה לי! אמא, הוא צבט אותי! כי היא חטפה לי! זה היה תורי! אמממאאאא!!!"
"אני אוהבת את האח שלי, אבל לפעמים אני ממש לא סובלת אותו". הרהרה הבכורה בקול רם אחרי ערב נוסף של מריבות.
מחשבות מהסוג הזה עוברות מדי פעם בראשו של כל ילד שיש לו אח או אחות. תחרות גלויה או סמויה על כישורים והישגים, מאבק על משאבים ותשומת לב, היכרות אינטימית שיכולה להוליד אהבה גדולה אבל גם יכולת לעלות אחד לשני על העצבים באופן יסודי - כל אלה הופכים יחסים ביו אחים לנושא טעון, במיוחד כשמדור בשני בני אדם שונים זה מזה באופן קיצוני, כמו במקרה של קייט וילדת פרא - גיבורות הספר "ילדת פרא" מאת אמה בארנס.

קייט היא ילדה טובה שמשקיעה אנרגיה רבה ב"להיות בסדר" - להתנהג יפה, להגיע בזמן, להיות מסודרת, למצוא חן בעיני המורה ולהסתדר עם החברות. אבל להיות בסדר זו משימה קשה במיוחד עבור מי שיש לה אחות צעירה כמו ג'וזפין, המכונה ילדת פרא.
לילדת פרא בת החמש לא אכפת בכלל מה יחשבו עליה והיא עושה מה שמתחשק לה: צורחת ברחוב, מתחצפת לגננת, מציפה את השירותים בגן, דוחפת לעצמה חפצים במעלה האף ומותירה בלאגן מביך בכל מקום בו היא עוברת. העובדה שהשתיים חיות בבית לא שגרתי - בלי אמא, שנפטרה, ועם אבא במשרה מלאה שהוא גם רוֹקר במשרה חלקית, לא מקלה על היחסים בין הבנות, וכאשר ילדת פרא נכנסת לשנה הראשונה בבית הספר של קייט, קייט חרדה ממה שעתיד לקרות. למרבה הצער, כל חששותיה מתממשים וילדת פרא הופכת למוקד של תשומת לב שלילית, ומצליחה להרוס לה אפילו את רגע האושר המושלם, כשהיא מתגברת על חששותיה ומנגנת לראשונה בלהקה מול כל בית הספר.

אלא שאז השתיים נקלעות למצב מפחיד במיוחד כשפורץ נכנס לביתן באמצע הלילה, וקייט מגלה שלילדת פרא יש בכל זאת כמה יתרונות, ושיחד הן יכולות להתגבר על כל דבר, גם כשהמצב נראה אבוד.
"ילדת פרא" עוסק בהומור רב בקושי וביופי שביחסי אחיות, ותוך כדי כך מצליח לגעת בעדינות ובתבונה בנושאים מורכבים כמו מוות של הורה, איזון הורי בין משפחה לקריירה והמאבק הפנימי שמעסיק ילדים רבים בין ביטחון עצמי נמוך וספקות פנימיים לרצון להגשים חלומות.
מה: "ילדת פרא" מאת אמה בארנס. אייר: ג'יימי ליטלר, מאנגלית: רונית רוקאס. הוצאת כנפיים. 148 עמודים.
למי: לגילאי 6-9.


"כאילו": משחקים ב'נדמה לי'
לא רק מריבות גדולות וחילוקי דעות קיצוניים כמו של קייט וילדת פרא מעיבים של היחסים בין אחים. לפעמים גם סתם משחק יומיומי פשוט הופך למקור למתח וחיכוך, כפי שקורה לטוטו הפילון וללה הציפור, גיבורי ספרה של אורית ברגמן "כאילו".
טוטו וללה, שזהו הספר השלישי בו הם מככבים, מנהלים מערכת יחסים הדומה מאוד לזו של אחים או חברים הכי טובים - כזו שיש בה אהבה ושיתוף, אבל גם מאבק ותחרות. הפעם הם משחקים דמויות שונות במשחק 'נדמה לי' משותף, אך בכל פעם שאחד מהם בוחר לעצמו דמות, השני מחליף מיד לדמות חזקה, מהירה או גדולה משלו, מה שהופך את המשחק למעין מרדף תחרותי כמעט מפחיד: כאשר טוטו מחליט להיות צב - ללה מכריזה שהיא ארנבת, אם הוא אייל אז היא נמרה וכשהוא בוחר בדמות אריה - היא מחליטה להיות מאלפת אריות וכן הלאה וכן הלאה.

ברגמן עיצבה דמויות חינניות ביותר תוך יצירת משחק היפוך משעשע ונוגע ללב בין גודלן לאופיין. ללה הציפור הקטנטנה היא האחות הבכורה הטיפוסית - חכמה, זריזת מחשבה, שתלטנית ותחרותית (סטייל אוּזה מפרפר נחמד), בעוד טוטו הפיל הוא האח הקטן, העדין ושוחר השלום. הטקסט המצומצם והמדויק והאיורים הצבעוניים מלאי ההבעה יגרמו הנאה רבה לילדים הקטנים, וכבונוס - יאפשרו לאחים בגיל ראשית קריאה להקריא להם אותו.
מה: "כאילו", כתבה ואיירה אורית ברגמן, הוצאת הקיבוץ המאוחד.
למי: לגילאי 2-4
כמה: 68 שקלים.
http://www.mouse.co.il/kids/books/1.4609400







 
למעלה