מקסים ..חודש הפג הבינלאומי: התמנונים שמרגיעים את הפגים

יעלקר

Well-known member
מנהל
מקסים ..חודש הפג הבינלאומי: התמנונים שמרגיעים את הפגים

חבורת מתנדבות ישראלית סורגת מדי חודש בובות תמנון ומחלקת אותן לפגים בבתי החולים ברחבי הארץ. הצוותים הרפואיים מסבירים שהבובות משרות שלווה על התינוקות וגורמות להם למשוך בזרועותיהן במקום בצינורות האינקובטור

פרויקט "תמנון לכל פג" החל בדנמרק והתפשט ל-25 מדינות בעולם, ועכשיו הוא צובר תאוצה גם בישראל.

מומחים מאמינים שבובות התמנון מרגיעות את הפגים. במקום למשוך בצינורית האינקובטור התינוק חובק את זרועות התמנון, ולכן חבורת מתנדבות ישראלית סורגת מדי חודש בובות תמנון ומחלקת אותן לפגים בבתי החולים ברחבי הארץ

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5045282,00.html

מי שמעוניינת כאן יש הוראות https://www.manisrag.com/single-post/2017/04/13/תמנון-לכל-פג

מכירים שירים וסיפורים על בעל החיים המופלא והאינטליגנטי מאוד הזה?

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
יש לך מזל שאתה לא תמנון /ג´ולי מרקס /כנרת

&nbsp
אם היית תמנון, היית לובש לא זוג ולא שניים, אלא לפחות ארבעה זוגות מכנסים! אם לא מתחשק לך לפעמים לנעול נעליים, להתלבש או לצחצח שיניים, נסה לדמיין מה קורה, אילו היית תמנון עם שמונה זרעוות או כריש עם מאתים שיניים! בספר הזה מסופר על כל הדברים החשובים, שלפעמים לא מתחשק לך לעשות, וגם על תמנונים נמרים ובעלי חיים אחרים ועל הדברים שהם עושים בסדר-היום שלהם. ג´ולי מרקס נולדה וגדלה בלוס אנג´לס ועבדה כצלמת בעיתון לוס אנג´לס טיימס. היא טיילה הרבה בעולם, והיום היא גרה בניו יורק עם בעלה ושני הבנים שלה, צ´רלי וניקולס. יש לך מזל שאתה לא תמנון הוא הספר הראשון שלה
&nbsp
http://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=32880

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
זאביק התמנון והסוסון אפרים /דב אלבוים /עם עובד

ערב יורד על קרקעית הים.
חיות המים כבר חזרו כולן לביתן.
רק זאביק התמנון נשאר לבד מפוחד.
כל שמונה זרועותיו קשורות זו לזו –
הוא לא יכול לזוז ממקומו.
האם יצליח זאביק להשתחרר בכוחות עצמו?
ואיך כל זה קשור לאפרים, סוסון הים ולהקתו?

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
סיפור מדהים מניו-זילנד: תמנון בשם "אינקי" שהוחזק בגן-חיות

הצליח לברוח חזרה לאוקיינוס לאחר שטיפס החוצה מהמיכל בו הוחזק וזחל על הרצפה עד שהצליח להגיע דרך צינור ניקוז באורך 50 מטרים המוביל חזרה לאוקיינוס.
&nbsp
אינקי הוחזק במשך קרוב לשנתיים בשבי, לאחר שנלכד מהאוקיינוס במלכודת דייגים ב-2014. אחד מעובדי גן-החיות אמר בריאיון לתקשורת ב-2014, זמן קצר לאחר שהתמנון הובא לגן-החיות, שהתמנון מסתגל לחיי השבי, אבל שצריך לדאוג שיהיה משועשע כי הוא משתעמם בקלות. ככל הנראה, הוא לא העריך כראוי עד כמה התמנון עדיין לא מוכן להסתגל לחיי השבי!
מ:אנונימוס לזכויות בעלי חיים
&nbsp
עוד על הסיפור בכתבה מתוך ב-Washington Post (שגם מזכירה מקרה דומה ב-2009 בו תמנון הצליח להימלט חזרה אל האוקיינוס)
&nbsp
https://www.washingtonpost.com/news...es-down-pipe-to-ocean/?utm_term=.d7a687404522

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
על תמנונים, אגדות ומה שבינהם מאת שמוליק בלום

&nbsp
אגדות ימאים עתיקות מספרות על יצור דמויי שד בעל זרועות דביקות וארוכות ,שמגיח מהמעמקים וחוטף ימאים תמימים לקרקעית הים. על-פי סיפורים אחרים הוא תוקף ומטביע ספינות שלמות בדרכן בלב ים. יצור ערמומי, חמקן ואפוף מסתורין. האם יש אמת בסיפורים אלו? אולי... אולם כולן מבוססים על יצור אמיתי ויוצא דופן- התמנון. לא במפתיע הוקסמו מפיקי סרטים ומספרי אגדות רבים מהתמנון. ראשו עגול וגדול, עיניו מזדקרות והוא חמוש בשמונה זרועות אלסטיות שלאורכן דסקיות יניקה דביקות. בנוסף למראהו, מפגין התמנון מגוון התנהגויות יוצאות דופן, מהחלפת צבעים וחיקויי בעלי חיים אחרים ועד התנהגות שמוכיחה על תבונה ואנטלגנציה גבוהה. רק בשנים האחרונות החלו חוקרים ומדענים להבין וללמוד את עולמו הקסום של התמנון. התמנון שייך לקבוצה עתיקה של בעלי חיים- cephalopods. עם קבוצה זו נמנים מינים נוספים כמו הדיונון והנאוטילוס. התמנון שייך למשפחת חסרי החוליות, גופו לא נתמך על ידי שלד מוצק ,אלא התפתח כרקמה (בעיקר שריר) חזקה וגמישה. גמישותו של התמנון מקנה לו יכולות מדהימה להתכווץ להשתחל דרך מעברים ומחילות צרות, בכדי להשיג את מזונו או להימלט מטורפים. הוא מסוגל למצוא מסתור בתוך צמיגים, צינורות ואפילו בבקבוקי שתייה. בנוסף לתמנון יכולת שחייה מצוינת – הוא מתקדם במים בעזרת התזת סילון מים דרך "מנוע סילון ביולוגי".
צבע- מעטים הצוללים שיבחינו בתמנון חסר תנועה, הוא אמן ההסוואה. כאשר מדובר בהחלפת צבעים אין ספק שהתמנון הוא האלוף הבלתי מעורער של שונית האלמוגים. בשעת ציד, חיזור או מנוחה הוא מסוגל להחליף צבעים ולהיטמע ברקע במהירות מרשימה. מצד שני, מסוגל התמנון להבליט את נוכחותו בכדי למשוך בת-זוג או בכדי להרשים משיגי גבול. יכולת מדהימה זו טמונה בתאי עור מיוחדים- chromatophores (תאי פיגמנט). כל תא מכיל שלושה שקיקי צבע. הרחבה או כיווץ של השקיקים יוצרים מיליוני גווני צבע שונים. מכיוון שכל תא נשלט בנפרד,יכולת הצגת הצבעים מורכבת ורחבה. התמנון יכול להביע על ידי החלפת הצבע "מצבי רוח" כמו פחד כעס או רגיעה.
אינטלגנציה – התמנון כמו רכיכות,חלזונות וצדפות שייך למשפחת חסרי החוליות. אולם הוא חכם וסקרן יותר מכל חסר חוליות אחר. הוא חייב להיות כזה, מכיוון שאיבד כל הגנה לגופו מפני טורפים. על החיסרון בשריון, אומרים מומחים, מפצה התמנון בתבונה ומערכת עצבים מורכבת. במשך שנים בחנו מדענים את מידת תבונתו של התמנון. הם גילו להפתעתם, שתמנונים הצליחו להבריג מכסה של קופסאות שהכילו מזון, וזאת מתוך התבוננות על תמנונים אחרים. מינים מסוימים מסוגלים לחקות יצורים אחרים (mimic octopus), עובדה שמעידה על יכולתו של התמנון לבצע הערכה של סביבתו ולפתח התנהגות בהתאמה. מין זה התגלה בשנים האחרונות בלבד.
בדידות- למעשה כל סוגי התמנונים מקימים אורח חיים מתבודד. הם לעולם לא יכירו את הוריהם. ברוב המינים מפסיקה האם לאכול לפני הטלת הביצים ומתה כמעט תמיד לפני בקיעתן. מהביצים יבקעו תמנונים בגודל של גרגיר אורז. הם יבלו את השבועות הראשונים של חייהם כחלק מהפלנקטון הנישא על ידי זרמי הים.לאחר שיעלו במשקל ישקעו לקרקעית, שם יבלו את שארית חייהם(שלוש שנים בממוצע).
טורף ונטרף- תמנון במים פתוחים הוא טרף קל עבור מורנות, כרישים ותמנונים גדולים יותר. אולם התמנון שולט במגוון אסטרטגיות הגנה. כמו הדיונון (squid) הוא מסוגל לבלבל את אויביו על ידי פליטת דיו שחור ובעוד שהרודף נמצא בתוך ענן דיו סמיך, עושה התמנון דרכו למקום מסתור. במידה והוא מאבד זרוע כתוצאה מתקיפה של טורף, תצמח הזרוע ותתחדש. כמובן שחלק חשוב ממנגנון ההתגוננות של התמנון היא יכולתו להסתוות ולהדמות לחלק בלתי נפרד מהשונית וכך כשהוא עומד בחוסר תנועה יתקשה אפילו טורף מיומן לגלותו.
סקס- התמנונים אוהבים מנוחה ואינם בעלי חיים אנרגטיים מכיוון שדמו עני בחמצן הוא מתעייף במהירות. עובדה זו מבהירה מדוע אפילו הסקס בין תמנונים מתבצע בעצלתיים. האקט כמעט ולא מלווה במשחק מקדים וללא הגברת הדופק. הזכר שולח זרוע ארוכה ומחדיר לתוך גוף הנקבה שקיק זרעים קטן. עם סיום האקט המיני פונה כל אחד מבני הזוג לדרכו וכנראה שלא יפגשו יותר.
לסיום, למרות שמדענים למדו רבות אודות תמנונים, עדין לא מובן באופן מלא כיצד בעלי חיים אלו חושבים, באיזה סוג אינטלגנציה הם נחנם בכדי ליצור את דוגמאות הצבע המורכבות שלגופם ויכולת ההסתוות לפי הסביבה בה הם נמצאים. כיצד הם מתקשרים בעזרת הצבע ואיך הם שולטים בצורה מושלמת בשמונה זרועות ארוכות.אז עד אז שימו לב, בצלילה הבאה שלכם, ואולי יתמזל מזלכם ותבחינו בתמנון בעצמכם.
&nbsp
&nbsp
http://www.reefdivinggroup.co.il/NewsSystem/news/news_item.asp?NewsID=24
 

יעלקר

Well-known member
מנהל
התמנון השובב /עדי אלוף/ספרית עפר

&nbsp
&nbsp
סיפור האמיתי של פרקש התמנון, מעובד כאן לסיפור ילדים מרתק. אין ילד או הורה שלא יסחפו בגעגועיו של פרקש אל ביתו המשונה.
איוריו המרהיבים של חיים סנקוב לוכדים את השובבות שבמילות הסיפור ועושים חשק לקפוץ אל דפי הספר.
הרפתקה מתחת למים לכל אוהבי החיות.
&nbsp
http://www.oferbooks.co.il/Web/?PageType=9&ItemID=327

 
למעלה