הספרים שיהפכו את החיים שלכם לפשוטים יותר

יעלקר

Well-known member
מנהל
הספרים שיהפכו את החיים שלכם לפשוטים יותר

בין אם הגיע הזמן לגמול מחיתולים או מוצץ או שאולי אתם רוצים להקנות לקטנטנים הרגלי צחצוח שיניים נכונים, לא חסרים ספרי הדרכה במסווה של סיפורים עלילתיים וצבעוניים במיוחד

זה קורה בסביבות גיל שנתיים - אתם מתעוררים בוקר אחד ומגלים שמישהו החליף את הילד שלכם. במקום הזאטוט המתוק שנשא אליכם עיניים בהערצה ועשה כמעט כל מה שביקשתם, יש לכם עכשיו ילדון שנראה בדיוק כמוהו, אבל מתנהג כמו דיווה רודנית וגחמנית וחוטף התקף זעם כל שעה עגולה. ואם זה לא מספיק, אז בזמן שהוא ואתם עוברים את הסופה המתמשכת הזאת, מגיע גם השלב ההתפתחותי שבו אתם צריכים להקנות לו הרגלי אנוש בסיסיים כמו עשיית צרכים בשירותים, צחצוח שיניים ומקלחת, לגמול אותו מהחיתול, ומהמוצץ או ה"שמיכי".

אחת הדרכים להקל תהליכים של גמילה או הקניית הרגלים לפעוטות, היא לספר להם סיפורים בנושא. אז נכון שמדף ספרי הילדים עמוס לעייפה במגוון אדיר של ספרים כאלו, אבל לא כולם איכותיים ובעלי ערך ספרותי או חינוכי אמיתי. לכן, הכנו עבורכם רשימה של כמה ספרים שבאמת יסייעו לפעוטות ולכם לצלוח את האתגרים החינוכיים שלפניכם בדרך שובת לב, צבעונית, מהנה ומשמחת.

"המוצץ של סבא" מאת שירי צוק


איתי בן השנתיים צמוד למוצץ האהוב שלו ואמא אומרת שבגילו זה עוד בסדר. אבל מה קורה כאשר איתי מתבגר ומסרב להפרד מהמוצץ גם כשהוא צועד אל מתחת לחופה ואפילו כשהוא הופך כבר לסבא? שירי צוק לוקחת אל מחוזות ההומור והאבסורד משפטים כמו "מה, גם לאוניברסיטה תלך עם מוצץ", שקטנטנים בתהליכי גמילה שומעים ללא הפסק. בכך היא מכניסה אל הסיטואציה המתוחה רגעים משותפים של צחוק בין הילד להורים, ומסייעת לפוגג את מאבקי הכוחות, הלחץ והעקשנות שמלווים לרוב את התהליך.

"יוני והדובים" מאת לירון אלנקווה פיין

ליוני יש חדר מלא צעצועים צבעוניים ומשוכללים, אך מכולם הוא קשור דווקא לדובי קטן שקיבל כשנולד ומלווה אותו מאז לכל מקום.
יוני מסרב בכל תוקף להפרד מהדובי, עד שטיול משפחתי לגן החיות ומפגש עם דב אמיתי ובודד, גורמים לו לבחון מחדש את ההזדקקות לדובי שלו, במקביל לפיתוח ניצנים ראשונים של אמפתיה כלפי הזולת. לירון אלנקוה-פיין כתבה סיפור המקפל בתוכו, בעדינות רבה את התהליך הרגשי המלווה בעצם כל סוג של גמילה, מחיתול ועד שמיכי, כאשר במקביל להנאה וההזדהות שמעניק הסיפור לקטנים, הוא מזכיר להורים המקריאים כי מה שאנחנו הגדולים תופסים כ"גמילה", הוא למעשה תהליך פרידה רגשי ומורכב עבור הילד, וכי יש לנהוג בו ברגישות ובחמלה מתאימים.

ספרי "לולו" מאת קמילה ריד

לולו היא ילדה קטנה המתמודדת במהלך ספרי הסדרה השונים עם שלל אתגרים מחיי היומיום של פעוטות: בספר "הסיר של לולו" היא מתרגלת להשתמש בסיר ובשירותים, ב"הבגדים של לולו" היא לומדת להתלבש בעצמה, ב"לולו אוכלת ארוחת צהרים" היא מתנסה בסוגי מזון שונים ועוד. הספרים מאוירים ומעוצבים בצורה אינטראקטיבית המאפשרת לפעוטות לפתוח, למשוך, לקפל ולהרים פרטים שונים באיור ולגלות הפתעות חדשות בכל פינה.

ספרי "נפתלי" מאת אלונה פרנקל

אי אפשר לדבר על הקניית הרגלים לקטנטנים בלי להזכיר את ספרי נפתלי, הילדון החמוד והמתולתל שהופיע לראשונה ב-1975 בספר "סיר הסירים" מאת אלונה פרנקל, שהפך מאז לקלאסיקת ילדות ישראלית הנמצאת כמעט בכל בית שבו פעוט נגמל מחיתולים. מאז נוספו לסדרה עוד כעשרים ספרים העוסקים בהקניית הרגלי אכילה, נימוסים, לבוש, ביקור אצל הרופא ועוד. מומלץ במיוחד "ספר האמבטיה של נפתלי" שראה אור ב-2014, ספר משעשע ומלא דמיון שיגרום גם לסרבני המקלחת העקשנים ביותר לזנק בשמחה אל האמבטיה.

"פיץ וציפה ושלולית של פיפי" מאת אקסל שפלר

פיץ הארנבון וציפה העכברונת הם חברים טובים שנהנים מאוד לבלות יחד, וכאשר פיץ מתארח בביתה של ציפה אחר צהריים אחד, הם שקועים כל כך במשחקים שהוא שוכח ללכת לשירותים, ופתאום יש שלולית באמצע החדר. פיץ נבוך ומתבייש, אבל ציפה העדינה ורבת התושיה מנחמת אותו ומסבירה שתקלות מהסוג הזה קורות לכל אחד. היא מנקה את הרצפה, נותנת לו לבחור בגד צבעוני ממגירת הבגדים שלה, והשניים ממשיכים לשחק ולהנות יחד, ובפעם הבאה שפיץ צריך פיפי - הוא עושה אותו בסיר. זהו ספר ייחודי על מדף ספרי הגמילה, שכן הוא מוציא את ההורים מהסיטואציה ומעניק לפיץ הנגמל ולפעוט המאזין תמיכה והבנה מדמות בת גילם המנוסה בחוויה דומה ומבינה ללבם, ובכך משדר להם את תחושה חשובה כל כך בשלב זה, של מסוגלות ועצמאות.

http://www.mouse.co.il/kids/books/1.4590405







 
למעלה