תהלוכה וכרכרה בלונדון.

חרצית10

New member
תהלוכה וכרכרה בלונדון.

בלונדון מתקיימת בחודש נובמבר תהלוכה שבה צועדים כאלפיים אנשי צבא, מאתיים אופנועים, מאתיים סוסים, תזמורות, רקדנים, משאיות, קרנבלים ועוד. בראש מרכבת זהב שבה יושב כבוד הלורד ראש הסיטי של לונדון, הנבחר מידי שנה מחדש. יותר מ-800 שנה הלורד עושה את דרכו מהסיטי לווסטמינסטר כדי להישבע אמונים לכתר.
מתוך העתון גלובס.
שירים וספורים על מרכבות, כרכרות ועגלות עם סוסים.
 

חרצית10

New member
עגלה עם סוסה. מילים ולחן:אבשלום כהן.

עגלה עם סוסה
בשדה תרוץ
על גדותיה עמוסה
בחציר קצוץ...
 
הסיח השחור

אנה סיאול . תרגום אלון אלטרס
יום אחד בשלהי הסתו ,היה על אדוני לצאת למסע עסקים ארוך במיוחד. רתמו אותי לכרכרה קלה וג'ון התלוה גם הוא אל האדון. עמוד 12
בהוצאת אוקינוס מודן ,סיפור המופלא של סיח שחור על רגעים מאושרים ,על רגעי סבל ועצב .

 
הרוח בערבי הנחל

עמוד 42
הם טילו בנעימים לאורך הדרך הראשית,החפרפר צעד ליד ראש הסוס ודיבר איתו ,כי סוס התלונן שנשאר לגמרי מחוץ לעיניינים ,ושאף אחד לא התיחס אליו אפילו קצת . הקרפד והנברן המים הלכו יחד ודיברו מאחורי הקרון -או למצער קרפד דיבר ונברן אמר מדי פעם "כן ,בדיוק :.....

דרך אגב מכוניות ראשונות החלו לצוץ באנגליה בשנת 1896

 
פניה ברגשטיין

"עגלה
"אבא בא עם עגלה
נעלה כולנו
דיו,סוסתי קלה!
די,הנה הגענו !.
"
מתוך הספר "עינים שמחות "
איורים :צילה בינדר הקיבוץ המאוחד 1975 .

 
ניסע אל השדה

ניסע אל השדה ,
רחוק ,רחוק, רחוק.
נבוא אל השדה,
והוא ירוק ירוק.
נשוב בעגלה
מהר,מהר, מהר-
נבוא בעגלה
הביתה ,לחצר ".

מתוך עיינים שמחות /פניה ברגשטיין

 
עגלה

מתוך ספר שכעת אני קוראת בו
יונה טפר ,"איש ושמו אריה "
השנה ערב קום המדינה
תקופת הפלמח "פיצוץ הגשרים "הבריטים בארץ .
"ובאמת קראתי שמיד אחרי הפיצוץ הלוחמים נסוגו בהליכה מהירה למשאית של חברת האשלג שחיכתה להם, עלו עליה במהירות ונסעו דרומה . בדרך המתינה להם עגלה רתומה לסוס "
חלק מהתיאור של פיצוץ גשר אלנבי .

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
מרכבה מזהב / לאה נאור /אבן חושן

&nbsp
אִם הָיְתָה לִי מֶרְכָּבָה מִזָּהָב
עִם אַרְבָּעָה סוּסִים אַבִּירִים,
הָיִיתִי נוֹסַעַת בְּתּוֹךְ אַגָּדוֹת
מְטַיֶּלֶת בְּתוֹך סִפּוּרִים.
&nbsp
אוֹמֶרֶת שָׁלוֹם לְכִפָּה אֲדֻמָּה,
מְחַבֶּקֶת אֶת סִינְדְרֶלָה.
יַלְדָּה בְּמֶרְכָּבָה מִזָּהָב –
אַףְ אֶחָד בָּעוֹלָם לֹא יִדְמֶה לָהּ.
&nbsp
מרכבה מזהב או בשמו המקורי שירים לפעוטות, היה הספר הראשון שכתבה המאיירת והסופרת תום זיידמן פרויד בשפה הגרמנית. בגרסה זאת של הספר מופיעים האיורים המקוריים והנהדרים של זיידמן פרויד לצד שירים חדשים מאת הסופרת לאה נאור שנכתבו בהשראת הספר המקורי.
http://www.sipurpashut.com/book/מרכבה-מזהב/
&nbsp

 

חרצית10

New member
פתחו את השער/קדיה מולודובסקי. תרגום:פניה ברגשטיין.

פיתחו את השער, פיתחוהו רחב
עבור תעבור בו שרשרת זהב
אבא
ואמא
ואח
ואחות
וחתן וכלה
במרכבת קלה...
 

הזרה 111

New member
השר משה מונטיפיורי / חיים חפר

&nbsp
השר משה מונטיפיורי
יהורם גאון
מילים: חיים חפר
לחן: דובי זלצר
&nbsp
https://www.youtube.com/watch?v=ZYTHfU1CG6I
&nbsp
וכשהיה השר מונטיפיורי בן שמונים
אז באו לביתו המלאכים הלבנים
עמדו על מיטתו וכך אמרו אליו:
"הקדוש ברוך הוא רוצה אותך אליו"
&nbsp
וכך ענה השר מונטיפיורי בדיוק:
"סלחו לי רבותי, אך באמת אני עסוק
כי יש הרבה צרות לאחינו בעולם
הנה פוגרום ברוסיה, איך לא אבוא אצלם?
כי מי אם לא אני יעזור פה לכולם?"
&nbsp
והוא עלה למרכבה ו"דיו" לסוסים אמר
ופה מתן בסתר ושמה נדבה
פה צביטה בלחי או ליטוף של אהבה
ולכל היהודים שמחה וגאווה
וכל הכבוד לשר, וכל הכבוד לשר!
&nbsp
וכשהיה השר מונטיפיורי בן תשעים
אמרו לו: "תעלה, כי שם למעלה מבקשים"
שאל אותם השר: "הגידו איך אוכל?
איך עלילת הדם בדמשק תבוטל?
&nbsp
הלא צריך ללכת לפחה הנבזה,
ל'גיד לו: תתבייש ואיך מרשים דבר כזה
ואם צריך לשים לו ביד איזה בקשיש
מן מתנה גדולה, אך שאיש בה לא ירגיש
אז מי אם לא אני לתורכי את זה יגיש?"
&nbsp
והוא עלה למרכבה...
&nbsp
וכשהיה השר מונטיפיורי בן מאה
אמר: "מספיק לי כבר, הנשמה שלי שבעה
הלכו מליונים לירות ופרנקים ובישליק
אבל ליהודים זה אף פעם לא מספיק"
&nbsp
אמרו לו: "כבודו, רק יבוא ויסתכל
צריך לבנות עוד חדר לקבר של רחל
להגביה ת'כותל המערבי
לנווה שאננים יהודים יש להביא
ומי אם לא אתה יא מורי, יא לבבי?"
&nbsp
והוא עלה למרכבה...
&nbsp
וכשהיה השר בן מאה ועוד שנה
נִשקוהו מלאכים בנשיקה האחרונה
וכך את העיניים עצם הוא בבקשו
רק אבן ירושלמית מתחת לראשו.
&nbsp
עטוף טלית של משי ונח בתוך ארון
גמר השר משה את מסעו האחרון
אך יש עוד אנשים המוכנים להיִשבע
שלפעמים בלילה כשחושך בסביבה
ראו את מונטיפיורי על יד המרכבה
&nbsp
והוא עלה למרכבה...
 

יעלקר

Well-known member
מנהל
ואם כבר השר משה... אז סיפורה של כרכרת מונטיפיורי

&nbsp
סיפור כרכרת מונטיפיורי מתחילה בשנת 1816, בעת שנבנתה הכרכרה לצורך סיוריו של משה מונטיפיורי, בסיוריו בערים ובמדינות באירופה,הכרכרה שמשקלה היה מעל לשני טונות, נבנתה לפי מפרט אישי של מונטיפיורי, על דלתות הכרכרה צוירו סמלי המשפחה , נכתבה המלה ירושלים ביחד עם המילים " חשוב והודה" , הכרכרה הזאת שימשה את משה מונטיפיורי בכול מסעותיו ברחבי העולם,בסופה של הדרך נתגלגלה לוינה , שם מצאה בוריס שץ שהביאה לחצר בצלאל ..
&nbsp
האגדות מספרות כי בכרכרה ,היה מיכל למים ומזנון מזון קטן , הכרכרה הייתה גדולה וצירי הכרכרה חוזקו על מנת למנוע חלק מהטלטולים והדרכים המשובשות,מושב העגלון היה רחב ויכלו לשבת בו שלושה אנשים,כרכרה זאת שימשה את מוטיפיורי בעת ביקורו ברוסיה כאשר 12 סוסים משכו את העגלה בחלק מהדרכים הורדו הגלגלים והותקנו מגלשיים לנסיעה בשלג .
&nbsp
לאחר מותו הועברה העגלה כמתנה ל ג'ון אגברט בנגוך , שהיה מנהל בחברת הגז בבעלות מונטיפיורי בוינה ,לאחר קבלת הכרכרה ,כאן חלוקות הדעות האם מכר או נתן מתנה את הכרכרה לנוצרי אוהד היהודים רברנד וילהלם הכלר בוינה,אשר בצוואתו ציווה כי רכושו והכרכרה יועברו לתצוגה בארץ ישראל .
&nbsp
האגדה הירושלמית מספרת ומשלימה ,כי בוריס שץ בעת ביקורו בוינה בשנת 1909, שמע על מציאותה של כרכרת מונטיפיורי במחסן כרכרות בעיר וינה, עוד שמע בעת הביקור שהכרכרה עוברת ממקום אכסונה למכירה פומבית למרות צוואתו המפורשת של הכלר ,כיוון שלטענת מחסן האחסנה ,כי לאחסונה נדרש שכר ושאף אדם לא דורש אותה כחזקתו .
&nbsp
האדם שרצה לרכשה במכירה הפומבית ,היה עגלון שרצה להסב אותה לעגלת הובלות, כיוון שנושא סיקרן אותו ,חקר בוריס שץ ונתברר לו,כי הכרכרה שייכת לרברנד וילהלם הכלר נוצרי ידיד ליהודים ,שאף עזר בקשריו של מונטיפירי בתחילת דרכו עם מלך אנגליה, בוריס שץ נפגש מיד עם רברנד הכלר ותוך כדי שיחה ,הביע בפניו את רצונו לקבל את הכרכרה לתצוגה במוסד בצלאל במתנה, כאשר קיבל את מבוקשו העביר בוריס שץ את הכרכרה על חשבונו לגן בחזית בית הספר בצלאל.
&nbsp
כיוון שהדרך לירושלים מיפו הייתה משובשת ,יצאו מספר תלמידי המוסד ליפו בחודש מרץ 2011 ,במטרה להביאה לירושלים , התמידים השאילו מספר סוסים על מנת להתגבר על הדרך המשובשת ולהציבה במוסד בצלאל, כאשר הגיעה הכרכרה למוסד נתברר כי הכרכרה גדולה ולא ניתן להכניסה למבנה ,אי לכך הוצבה הכרכרה בגן המבנה תחת גגון פח , קוריוז :כאשר הובלה הכרכרה לירושלים נפלה ממנה המגן של משפחת מונטיפיורי ,מיד פרסם בוריס שץ שהוא מבקש מאנשים ישרים להחזירו למוזיאון בצלאל.
&nbsp
אלה שבגן שימשה הכרכרה כמחסן למבנה ,והחלה להתבלות , האגדה ממשיכה ומספרת ,כי בעת שביקר דוד גאון בשנת 1927 בבית הנכאות ובמבנה בית הספר בצלאל ,ראה את מצב הכרכרה המוזנחת ,הנתונה לתנאי מזג האוויר הירושלמי ,פנה במכתב קובלנה למנהלי בצלאל דרך העיתונות ,למכתב זה השיב מיד בוריס שץ ,שמעבר למילים היפות למראה הכרכרה , אף גוף או אדם לא התנדבו לתת סכום כסף לשימור הכרכרה ,למרות זאת ,דאג המוזיאון לחפות את הכרכרה בגגון פח מעלייה,בתשובתו הציע בוריס שץ לגאון לקחת על עצמו להקים קרן איסוף כסף לשימור הכרכרה .
&nbsp
לצורך שימורה של הכרכרה ,הגיע למוסד בצלאל ,תרומה מנהג ששמו ליפר,אשר תרם את הכסף לשימורה , כול זאת ללא כתיבה או פרסום והחזיר עטרה ליושנה, בתשובתו עוד שאל בוריס שץ ,מדוע אנשים נכבדים שיש בידם כסף לרכישת כרטיס למוזיאון, מגיעים בימי השבת ,שאז הכניסה בחינם ואינם משלמים את דמי הכניסה והמבין יבינה, עוד הוסיף בוריס שץ ,כי בתקופה האמורה נערך שיפוץ בבית הנכאות ובבצלאל ,לתקן את נזקי רעידת האדמה שהיו דחופים יותר.
בעת ביקור בחצר בית הספר של תייר מבקר הוא הבחין בכרכרה שמצה גרוע מהזנחה, עקב היותה מוטלת בגן המוסד ללא טיפול ושימור, כאשר שאל מהי עגלה זאת לא ידעו לענות לו על שאלתו עד שבדקו ומצאו שזאת היא כרכרתו של משה מונטיפיורי ,אשר בוריס שץ הביאה מוינה לתצוגה בבצלאל , אלא שמשום מימדיה לא הצליחו להכניסה למבנה .
לאחר שנשאל בית הספר להזנחת הכרכרה , התברר כי בית הספר בצלאל פנה מספר פעמים לעירייה על מנת שתקציב כסף לשיקום הכרכרה ,אך העירייה סירבה להקצות כסף לשיקום והשימור,בית הספר עצמו סרב לטפל בשיקום ההיסטורי של הכרכרה בעלת ההיבט ההיסטורי החשוב,בזאת הסתיים הויכוח לשנת 1962.
&nbsp
בשנת 1963 נעשה שיפוץ נוסף לעגלה בידי צבי לוריא איש הסוכנות היהודית בעזרת חברת הארגז בסכום של ששת אלפים לירות,לצורך השפוץ הוזמנו גלגלי עץ וריפודים בחו"ל,בעת שפורקה הכרכרה לשפוץ נתגלה כי חלקיה הוזמנו ממפעלים שונים באירופה, הכרכרה הוצבה מחדש , ליד תחנת הרוח בשכונת ימין משה ולאחר שעברה שיקום נוסף בשנת 1967 , בתחילת שנות השמונים הוחלט להציבה בקרבה לתחנת הקמח של מונטיפיורי ולמוזיאון שהוקם בטחנה לזכרו של משה מונטיפיורי בימין משה , אי לכך הוקם מבנה שלתוכו הוכנסה הכרכרה בטקס מפואר.
בתחילה הוצבה במבנה שהוקם ליד התחנה עם סורגי מתכת בחזיתה,בשנת 1986 הוצתה הכרכרה בידי אדם אלמוני וחלקה הגדול נשרף,נותרו רק חלקי הברזל המפוחמים ותמונות בארכיון,לאחר ששוחזרה שוב בשנת 1990 ,הוצבה הכרכרה שוב במבנה אלא שהפעם היא הוקפה בזכוכית משוריינת למניעת פגיעה חוליגנית נוספת בכרכרה.
&nbsp
http://www.malon.co.il/article.aspx?id=23381

 

הזרה 111

New member
'קרוניתו של דני דורבני'

דני דרבני יוצא למסע עם קרוניתו. אותיות גדולות ומנוקדות, תרגום של רינה שני .
&nbsp
&nbsp

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
עגלה עם סוסים מחבר: מוריה פלדמן

&nbsp
פעם הייתה עגלה גדולה
שעל סחיבתה קבוצת סוסים עמלה.
למרות שהדרך היתה קשה,
לא נרתעו הסוסים והמשיכו למשוך בצורה נחושה.
יום אחד, חשב אחד הסוסים:
"אני את תפקידי סיימתי למלאות
עכשיו אעלה על העגלה להנות"
"כמה טוב להיות למעלה"- חשב הסוס שנעלם,
הם בוודאי לא ירגישו בחסרוני לעולם"…
אך, הוא טעה בגדול,
חבריו הרגישו והתחילו לסבול.
באמצע הוא עוד התלבט אם לחזור למטה,
אך היה למעלה כל כך כיף
שהוא החליט שאם חבריו לא מתלוננים סימן שזה לא מעייף.
ראה חברו של הסוס שהוא לא שב בחזרה,
והחליט גם הוא לעלות למעלה על מנת לבדוק מה קרה.
"רק כמה דקות!" צעק לחבריו המושכים בעמל
וגם הוא נשאר למעלה ולא חזר בכלל.
יותר ויותר סוסים עזבו את קבוצת המושכים,
חלק גילה שלמעלה נוח יותר,
חלק אחר הלך למשוך עגלה של מישהו אחר,
חלק חשב, שלמשוך בעגלה זה מונע מלהתקדם בחיים,
ופנה לחפש עיסוקים אחרים.
מצב הסוסים המושכים היה נואש,
לקדם את העגלה כבר היה קשה ממש,
הם החליטו לבקש מכל הסוסים שפרשו
לחזור לתפקידם שאותו נטשו.
ענה להם אחד הסוסים שישב למעלה בנוח:
"הייתי רוצה! אבל אין לי כוח!"
והשני טען:
"אם השלישי ירד אני אבוא גם"
אמר השלישי: "למה דווקא אני צריך לחזור?
הרי יש עוד הרבה סוסים אשר מזמן לא באו לעזור!"
פנו לסוס בקרקס. אמר להם: " אני מצטער ממש!
יש לי כבר תפקיד חדש"…
לכל סוס הייתה סיבה מעולה,
שלא לחזור למשוך בעגלה.
הסוף הגיע במהירות…
יום אחד קרסה העגלה בכבדות.
http://www.tariel.co.il/?CategoryID=1680&ArticleID=1351
&nbsp
 
למעלה