איש ושמו אריה /יונה טפר /הקיבוץ המאוחד

יעלקר

Well-known member
מנהל
איש ושמו אריה /יונה טפר /הקיבוץ המאוחד

יום לפני שנפטר באופן פתאומי הגיע אריה לביקור אצל אחיו. כשנפרדו נתן לו פיסת נייר שעליה כתב בכתב ידו כמה שורות בלתי מובנות:

“אריה עמית (טפר) חשבון נפש:
רֻסְתַּם הרג את בנו סֻהְרָאבּ ואני לסוף דרכי. זקן. והם השלושה מיגור שאני שכלתי. צעירים לנצח. אנצור את זכרם בסוף הדרך. הנה הם שם.
שלושה פרשים עזי נפש. רוכבים הם לנצח בעמק הקישון...“
שנים אחר כך מתגלה הפתק במקרה על ידי אחד הנכדים וסקרנותו ניצתת. יחד עם חבריו לכיתה הוא מנסה לפענח את תוכנו המסתורי ונחשף לסיפורו של אריה, אחי סבו.

הסופרת יונה טפר, בת משפחה של אריה, מגוללת את קורותיו כפלמ“חניק צעיר; לוחם ללא חת; אדם מופנם וצנוע שפיו ולבו שווים; סייר מחונן שהכיר את כל שבילי הארץ. דרך סיפורו נפרשים אירועים מתקופת מלחמת השחרור שבהם השתתף – פיצוץ גשר אלנבי, קרבות גוש עציון, המאבק על פתיחת הדרכים לירושלים הנצורה, גילוי תוואי דרך בורמה ועוד. בכל האירועים משתקפת אווירת התקופה שבה נלחמו צעירים מעטים ונחושים על עצמאות המדינה

http://nuritha.co.il/he/node/52819


'אתה צודק, אמיר. לפי סדר הזמנים קודם התרחש קרב ג בשבט, אחר כך היה קרב הל'ה שאותו הזכרתי כעת, יותר מאוחר הייתה פרשת שיירת נבי דניאל... ובו זמנית היו עוד אירועים רבים וקרבות רבים גם בירושלים וגם בחלקי הארץ האחרים, ורק אחר כך, אחרי שאחי מאיר נהרג בנבי סמואל, יצא אריה בלילה בדרכו לשפלה וליגור וגילה את הדרך שהפכה לדרך בורמה. אבל אתם הרי ביקשתם תחילה לשמוע על גילוי דרך בורמה, ושאר הסיפורים התגלגלו מעצמם.'

לקראת הטיול שנתי מתבקשים תלמידי כיתה ז בקיבוץ יגור לכתוב עבודה על דרך בורמה. אלון, שיודע שהאח הבכור של סבו היה אחד משלושת מגלי הדרך החלופית לירושלים הנצורה, מבקש מסבא להסביר לו 'מה פירוש השֵׁם ומה היה שָׁם'. בביתו של סבא מוצא אלון פתק מצהיב, שעליו כמה שורות בכתב ידו של אריה אחיו של סבא תחת הכותרת 'חשבון נפש'. סבא, שאח אחר שלו נפל בקרבות על ירושלים, משתמש בפתק ככתב חידה כדי לאתגר את אלון ולעורר בו סקרנות לקראת הטיול השנתי. הוא מזמין את הנכד אלון וכמה מחבריו לביתו ומספר להם בהזדמנויות שונות על המצור על ירושלים ועל המאבק לפריצת דרך לעיר. התעניינותם של הילדים חורגת מתחום חובת שיעורי הבית, מעגל המאזינים מתרחב והולך, ובסופו של דבר סבא מלווה את הכיתה בטיול השנתי, וכמי שחווה כנער צעיר את המאבק לעצמאות הוא הופך בעיניהם משכן קשיש וחביב לגיבור נערץ.

המשך בhttp://www.dafdaf.co.il/Details.asp?MenuID=1&SubMenuID=131&PageID=4395&Ot=%E0

 
למעלה