מכתב האהבה ששלח אליעזר בן יהודה לרעייתו חמדה מהכלא>>>

הזרה 111

New member
מכתבים אל מילנה | פראנץ קפקא

"בשנות חייו האחרונות, כשכבר היה חולה בשחפת, התכתב קפקא עם אישה צ´כית צעירה, מילנה יסנסקה, שתרגמה את יצירותיו הראשונות מגרמנית לצ´כית. ההתכתבות המנומסת בתחילתה היתה לחליפת מכתבים סוערת בין השניים, רומן אהבה במכתבים בין איש ואישה שכמעט אינם נפגשים זה עם זה והם כמהים למשהו שנבצר מהם להשיגו: אהבה, אושר, ואולי פשוט קרבה והבנה וחום אנושי. מן ההתכתבות הזו נשמרו רק מכתביו של קפקא, מכתבים פרטיים ואף אינטימיים מאוד, שלא נועדו לפרסום, כמובן – כמוהם כרוב הדברים שכתב קפקא, וציווה להשמידם אחרי מותו.
&nbsp
בקשתו לא נענתה, כידוע, ולא רק היצירות הספרותיות כי אם גם המכתבים והיומנים שכתב ראו אור בהדרגה. ביניהם המכתבים האלה אל מילנה, שמחזיקים, אולי אף יותר ממכתביו האחרים, פיסות וקרעים מכל אישיותו ועולמו, געגועיו וייסוריו וסיוטיו, ובייחוד את הרצון לחלוק אותם עם זולתו:
&nbsp
"מכתבַי הם אמת," הוא כתב למילנה, "או לפחות הם בדרך לָאמת, מה בכלל הייתי עושה לנוכח תשובותייך אילו היו מכתבַי שקר? התשובה קלה: הייתי משתגע. בזה שאני אומר בהם את האמת אין אפוא גדוּלה רבה, הלוא זה גם מעט כל כך, אני רק מנסה תמיד לחלוק משהו שאי אפשר לחלוק, להסביר משהו שאי אפשר להסביר, לספר על משהו שיש לי בעצמוֹת ושרק בעצמוֹת האלה אפשר לחוות אותו. "
התרגום החדש לעברית של המכתבים אל מילנה הוא תרגום ראשון של הנוסח השלם, על פי המהדורה הגרמנית המעודכנת והמתוארכת מחדש. המתרגם, יונתן ניראד, הקפיד על נאמנות לסגנון המיוחד להם - ישיר, אישי, נחפז ונסער."
&nbsp
&nbsp

 

הזרה 111

New member
מכתבים לצופיה | אסתר שטרייט וורצל

"העלילה מתגלגלת בין מכתבים, מכתבים שנכתבו ומעולם לא נשלחו. בעלילה מבוססת על סיפור אמיתי, סיפור חייה של אחת מתלמידותיה לשעבר של המחברת. צופיה יקרה! ארבע מתוך חמש-עשרה שנותי מקופלות במכתבים האלה, שכתבתי לך, ואת לא ידעת. אם עולמי התנכר אליי (לאחר שעברנו העירה) או להפך: הקיף אותי בידידות (שלומית) ובאהבה (אליי ו/או ירון); אם חשדתי בדידות או חיפשתי זהות או סתם התלבטתי בסבך בעיותי - על הכל כתבתי לך, לא החסרתי דבר. כך נולד הספר הזה. ממכתב אליך צמח. עת תקראי בו תדעי מה הייתי אני ומה היית לי את בשנים הכי קובעות בחיי."
&nbsp
"נילי כהן עוברת לגור בעיר אחרת ושומרת על קשר עם בת-דודתה האהובה בעזרת מכתבים. אט-אט האמת יוצאת לאור ונילי מגלה שהדוד שלה, אביה של צופיה, הוא בכלל אבא שלה. כולל התאהבות בחונך המבוגר יותר, חונכות של ילדה צעירה, השמנת-התבגרות, טיולים שנתיים ועוד. רומן המכתבים הראשון של רבים מאיתנו כלל תהפוכות גורל מסמרי שיער למדי, אבל עדיין נחווה בעיקר ככתוב ממש יפה, ושתקום הנערה שלא חשבה בעקבות קריאת "מכתבים לצופיה" שהיא בכלל הבת של הדודים שלה ושהוריה אימצו אותה." (ציפי גוריון ל'מאקו').
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp
&nbsp

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
מכתב בבקבוק /ניקולס ספארקס / מודן,

&nbsp
תקציר הספר
"מכתב בבקבוק" הוא סיפור מרטיט של מתח ועוצמה רגשית. בקבוק שהושלך לגלי האוקינוס יכול היה להסחף לכל מקום אחר, אך התגלה שלושה שבועות בלבד אחרי שהתחיל את מסעו, בחוף ´קייפ קוד´. מצאה אותו תרזה אוסבורן, גרושה ואם חד הורית, כשבילתה חופשה על חוף הים. היה בתוכו מכתב שפתח במילים: קתרין היקרה שלי, אני מתגעגע אליך, יקירתי, כמו תמיד, אבל היום קשה לי במיוחד, כי האוקיינוס שר אליי ושירו הוא שיר חיינו יחד. המכתב הזה ישנה לעד את חייה ואת חייו של הכותב... ניקולס ספארקס, מחבר שני רבי המכר "היומן" ו"מכתב בבקבוק", קיבל בעיתונות האמריקנית את הכינוי "ג´ון גרישם של סיפורי האהבה", בשל התפוצה הגדולה של ספריו מיד עם פרסומם וחוזי ההסרטה שלהם (ספרו השלישי - "טיול בלתי נשכח", נרכש להסרטה עוד טרם הופעתו). ספארקס, בשנות השלושים המוקדמות, נשוי ואב לשניים, מתגורר בצפון קרוליינה. ספריו תורגמו ל-25 שפות במערב אירופה, מזרח אירופה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק. מתוך הביקורות על "מכתב בבקבוק": אפשר להתפתות ולכנות את הספר היפה הזה כ"סוחט דמעות מסחרי" (ספרו הראשון, "היומן" נמכר ביותר ממליון עותקים בארה"ב בלבד). אבל אין הדבר כך. רגישותו של ספארקס נוגעת בנקודות חשובות בחיים המודרניים - אימהות חד הורית, קריירה נשית, זוגיות בעולם חומרני. הוא מצליח לעורר בנו סימפטיה לגיבורי העלילה... "וול סטריט ג´ורנל" בתקופה זו - תקופת ה´פקס´, הטלפון הסלולרי, האינטרנט והא-מייל, ספר רומנטי כזה, אולי אפילו תמים במקצת, ממש מחמם את הלב. "בוק ריפורט" ברומן השני שלו מוכיח ספארקס שהצלחת "היומן" לא היתה "מקרה מזל", פעם נוספת הוא מגיש לקהל הקוראים סיפור רומנטי מרגש עד מאוד, כתוב כהלכה... סיפור על הקשיים והמכשולים העומדים בפני אנשים במערכת יחסים שנייה בחייהם. "בוקליסט" הקורא מזדהה עם גיבורי הרומן המרתק הזה. וקשה להניחו מהיד - עד לסיומו "לוס אנג´לס דיילי ניוז"
&nbsp
https://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=16354

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
"מכתב לביאליק" \ רינת פרימו /ידיעות ספרים

"מכתב לביאליק": מנוצה וקסת למחשב הנייד
גיבורת "מכתב לביאליק" כותבת מכתב למשורר הלאומי בעקבות משימה בבית הספר הקשורה בשיר "קן-ציפור". דרכו הגיבורה הצעירה מקשרת בין הימים שבהם יצר ביאליק לבין ההווה, ומקבלת אישור לעוף על כנפי הדמיון - אולי כמו קהל היעד של הספר: ילדים שמסוגלים לקרוא בכוחות עצמם
&nbsp
&nbsp
יש משהו קסום ומאיים כאחד, במפגש הראשוני של ילד עם טקסט שהוא כבר יודע לקרוא בעצמו. המעבר מהפסיביות של "לשמוע סיפור לפני השינה" להתמודדות אקטיבית עם רעיונות מופשטים בלי הורה שמקריא - הוא מורכב ולא פשוט.
אך התהייה הראשונית על קנקנו של טקסט שלמדנו לקרוא בעצמנו - היא זו שמקנה לו עומק, מותירה בנו רושם גדול, ומקרבת אותו ללבנו. קל להניח שרבים מהמבוגרים, כאשר יתבקשו להיזכר בערגה בספרי הילדות האהובים עליהם, לא ישכחו לציין ברשימה את הספר הראשון שבחרו לבדם בספריה או בחנות הספרים וקראו אותו, סוף סוף, בכוחות עצמם.
&nbsp

"מכתב לביאליק," ספרה החדש של סופרת הילדים רינת פרימו (הוצאת ידיעות ספרים), המוכרת בזכות הספרים "איה אווץ' אווה" ו"זהרורים," מתאר את חוויית התרקמות הקשר ארוך השנים עם המילה הכתובה, דרך עיניה של לילי, גיבורת הסיפור הצעירה.
לילי נחשפת בבית הספר לשירו הידוע של חיים נחמן ביאליק "קן-ציפור" ומתבקשת על ידי המורה ללמוד אותו בעל פה ולצייר ציור הקשור למילות השיר. שינון השיר הוא מפגש טקסטואלי שטחי הפורח במהרה מהזיכרון ולילי אינה מתקשה לבצעו. עם זאת, במטלת הציור הכרוכה ביצירתיות ובמתן פרשנות מסוימת ליצירה - מתערער בטחונה.
&nbsp
לילי יודעת בדיוק מה היא רוצה לצייר. היא רוצה לצייר את הַהַסְפִּנְתָעִיר שנמצא בכל ביצה בקן. אבל היא לא יודעת איך נראית חיה כזו, שכן היא "מעולם לא ראתה הספנתעיר בשכונה שלה", בסביבת העולם המוכרת לה. כך, בחיבור יָלְדִי של שלוש המילים "הס פן תעיר" למילה אחת - נוצרת הגדרה חדשה, מלאת מסתורין וסקרנות המגלמת בתוכה גם את הפחד מהלא נודע. היא חושבת שהוא בטח "חיית פרא", "חיה מאוד מפחידה", מאיימת ומרשעת, המסכנת את הגוזל הרך.
איוריו המרנינים של אבי עופר, הממלאים כל עמוד בספר, לעתים משלימים את הסיפור ומוסיפים לו נופך כמעט הומוריסטי. במקרה זה, הם מקיימים עם הכתוב קשר הפוך - במקום חיות גדולות מפחידות, נראים בו יצורים משונים עם שיניים משוננות, קרניים ואוזניים מחודדות כשל מפלצות, אך בה בעת הם גם צמריריים וחמודים. הפער בין הטקסט למבע החזותי, כמו גם שימושו של עופר בצבעי מים נעימים לעין, יוצר ריכוך של ההתמודדות עם הלא מוכר.
&nbsp
על מנת לפתור את התעלומה כיצד נראית אותה חיה אמורפית, היא מגייסת את כישוריה כילדה עצמאית המסוגלת לקרוא ולכתוב לבדה, ומחליטה ביצירתיות לפנות במכתב לסמכות בכירה שממנה תוכל לקבל תשובה ברורה ומוחלטת בנושא - המשורר ביאליק.
המכתב שמשלשלת לילי לתיבת המכתבים עושה את דרכו לבית ביאליק ומתגלה במקרה על ידי עובדת חולמנית ורגישה בשם ניצן. ניצן מאוד אוהבת לעבוד בביתו של המשורר המכובד, אבל אוהבת הרבה פחות את כיתות הלימוד וקבוצות התיירים המבקרות בבית מדי יום, ואשר - חס ושלום - מלכלכות ומרעישות.
ביראת כבוד וקודש של ממש, היא מאמינה שבבית של משורר "גם אם הוא ממזמן לא גר בו, צריך להיות קצת יותר שקט", ומתענגת מניקיון המדפים בזהירות ומהחזרת הסדר המופתי לבית, בלכתם של המבקרים הרועשים.
בחלקה של ניצן בסיפור, ניכרת אהבה גדולה למילים בכלל ולשירה עברית בפרט, אך לצדה גם רומנטיזציה סכרינית לדמותו של המשורר ופועלו. תהליך הכתיבה ומציאת המילים הנכונות מתואר כמעשה שברירי, הדומה לתפיסת "פרפרים שמרחפים מעל המשוררת או המשורר", המצריך ריכוז ועדינות על מנת להעביר אותן לדף "בלי לפגוע בהן".
ניצן מדמיינת את חיי הסופר כמעין חיי פרישות של יצירה אינסופית, ומייחלת לעצמה לחבר שירים בבית גדול ויפה כשל ביאליק, בלי הפרעה חיצונית של הסביבה. עד שזה יקרה, היא סופגת השראה מנוכחותה בביתו של המשורר, ומקווה שעצם התיישבותה מול שולחן העבודה שלו, המקום מולו כתב שירים לילדים ולמבוגרים, יאפשר גם לה ללקט את השירים שמרחפים להם באוויר וממתינים שתעלה אותם על הכתב.
בספר של פרימו ישנו ניסיון לחבר בין העבר (אותו מייצג ביאליק) וההווה (אותו מייצגות ניצן ולילי), הבא לידי ביטוי באמצעות המילים ודרך הפרשנות החזותית המשלבת פונט מיושן לצד פונט עדכני, והמציגה את חיים נחמן ביאליק חולק את שולחן הכתיבה שלו עם ניצן - הוא עם נייר וקסת דיו בעוד היא על המחשב הנייד.
עם זאת, בפועל, ההתרפקות הרומנטית יוצרת סטייה וריחוק מהעלילה, שעשויה לחלוף מעל לראשם של הילדים, שגם ככה נתקלים במהלך הספר במושגים ארכאיים כמו בולים ותיבות דואר, שרחוקים שנות אור מעולמם הממוחשב.
לבינתיים, עד שניצן תגשים את חלומה להיות משוררת, היא מסתפקת במתן מענה למכתבה של לילי בשמו של המשורר הלאומי. בתשובתה, ניצן מקפידה ברגישות שלא לפוגג את המסתורין המלווה את דמותו של "ההספנתעיר", ומסבירה בפנייה הפונה הן לילדה בסיפור והן לילד הקורא אותו - שבפרשנות אין נכון ולא נכון. כל אחד יכול לעוף על כנפי הדמיון כרצונו:
"כל מי שקורא או שומע שיר יכול להחליט בעצמו על מה הוא מספר ואיך נראים הדברים שהוא מספר עליהם. אולי תחשבי, תדמייני, ותחליטי בעצמך איך נראה 'הספנתעיר'? ואז הוא יראה בדיוק ככה". המילים שכתבה ניצן במכתבה הן אומנם "נכונות", אבל מוגשות לקורא בניסוח דידקטי מרגיז.
ומדוע בעצם נזדקקה לילי לאישור מדמות סמכות כלשהי כדי לתת דרור לדמיונה?
&nbsp
לילדים צעירים יש מאגר בלתי נלאה של דמיון טהור שבבגרותנו האפורה אנו משוועים להשיג בחזרה, וניכר שגם לדמותה של לילי לא חסרה יצירתיות. עוד בתחילת הסיפור, לילי "ידעה בדיוק מה היא רוצה לצייר".
בשונה מחבריה לכיתה שמגישים למורה יצירות עם ביצים וציפורים, יש בבחירת נושא ציורה יציאה מהקיבעון המחשבתי. עם זאת, רק כאשר ניצן נותנת לה את הגושפנקה לדמיין - היא מרגישה בטוחה לעשות כרצונה. יש באמירה שלילי "חיכתה שמישהו יגיד לה" שזה אפשרי ובסדר לתת פרשנות משלה לטקסט, מעין סירוס והקטנה של יכולותיה ועצמאותה כילדה.
אולי לא בכדי נבחר דווקא השיר "קן-ציפור" כעיסוקו המרכזי של הסיפור. שירו של ביאליק מציג תמונת עולם קפואה של אפרוחים המוגנים בביצתם מהסביבה ומלווה באזהרה - "הס פן תעיר," שמא העולם הבטוח שנבנה סביבם יתפרק. זוהי גישה מגוננת מאוד, כי הרי ברור שיבוא יום והגוזלים הרכים יבקעו את הביצה ויתבגרו. ספר הילדים של פרימו מעביר רעיון דומה לזה של ביאליק. הוא מיועד לילדים בראשית קריאה, הנמצאים על התפר בין הקראה הורית ובין מסוגלות של קריאה עצמית.
אך החוויה המאתגרת והכה נפלאה נעשית בגבולותיו של מקום מגונן מדי המצריך את אישורה של דמות סמכותית, בוגרת ועליונה על מנת להצית את הדמיון. כתוצאה מגישת זהירות היתר והדידקטיות שנוקט הספר - הוא בסופו של דבר מגביל את חופש הפעולה הילדי ומקצץ את כנפי הגיבורה שלו.
"מכתב לביאליק" מאת רינת פרימו. איורים: אבי עופר, הוצאת ידיעות ספרים.
&nbsp
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4666160,00.html

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
איתמר מכתב/ דויד גרוסמן/עם עובד

גם איתמר רוצה לקבל מכתבים כמו אמא ואבא.
אבא אומר לו שאם הוא יכתוב לאמא ולו מכתב,
הם מיד יענו לו,
אבל איתמר עוד לא יודע לכתוב...
בעיה.
אבל אז, היה לו רעיון יפה ונפלא...
http://www.am-oved.co.il/page_318
&nbsp

 

יעלקר

Well-known member
מנהל
מכתב אחרון ופרדה/ג'וג'ו מויס/משכל

"דעי דבר אחד: אי-שם בעולם יש מישהו שאוהב אותך, שמבין כמה את יקרת ערך, פיקחית ונדיבה. מישהו שאוהב אותך, ולרוע מזלו לעולם גם לא יפסיק לאהוב אותך."
&nbsp
1960. ג'ניפר סטרלינג חיה חיי מותרות עם בעלה העשיר. לכאורה, יש לה הכול. אך למעשה היא מאוהבת עד מעל הראש בגבר אחר שמבקש ממנה לסכן הכול.
&nbsp
2003. אלי האוֶורת היא כתבת בעיתון ארצי ומאוהבת בסופר כריזמטי. לכאורה, היא אמורה להיות מאושרת. אך למעשה הקריירה שלה מקרטעת והגבר שכבש את לבה נאמן למישהי אחרת.
&nbsp
כאשר אלי נתקלת בערימה של מכתבי אהבה לוהטים משנות השישים, חייהן של שתי הנשים נשזרים אלה באלה. אלי מתחקה אחר עקבות סיפור האהבה הנושן ומה שמתגלה לה משנה את חייה שלה לבלי הכר, ותוך כדי כך גם את חייה של ג'ניפר.
&nbsp
"סיפור נהדר ומיוחד במינו על אהבה אבודה, על אהבה ששבה ללבלב ועל כוחה של המילה הכתובה." סאנדיי אקספרס
&nbsp
"ספר מרגש ורומנטי להפליא... אשר כובש את הלבבות מן העמוד הראשון ועד לאחרון." וומן
&nbsp
ג'וג'ו מויס היא מחברת רבי-המכר: "ללכת בדרכך", "החיים אחריך", "הנערה שהשארת מאחור" ו"אחד ועוד אחד".
&nbsp
http://www.ybook.co.il/book/6899/מכתב-אחרון-ופרידה

 

אשלינג3

New member
שלך סנדרו צבי ינאי

וספר ההמשך שלו
עשיתי כמה נסיונות עם הספר הראשון בנסיון השלישי לאחר תקופה
הצלחתי לקרוא ולהתחבר ספר נפלא ומומלץ גם הספר המשך
 
למעלה