לקראת "קפטן תחתונים": הספרים האהובים שהפכו לסרטים

יעלקר

Well-known member
מנהל
לקראת "קפטן תחתונים": הספרים האהובים שהפכו לסרטים

לא מעט ספרי ילדים הפכו לסרטים לאורך השנים, ביניהם קלאסיקות כמו "ספר הג'ונגל" שזכה ללא מעט גרסאות וסדרות ספרים כמו "הארי פוטר" שהפכו לסדרת סרטים מצליחה לא פחות

כל חובב קריאה מכיר את התחושה האמביוולנטית הזו כשאחד הספרים האהובים עליך מעובד לסרט - החשש שמא יעוות או יקוצץ הסיפור האהוב, לצד הסקרנות לראות את הגיבורים היקרים ללבך מתעוררים לחיים על המסך. לרגל יציאתו של הסרט "קפטן תחתונים" המבוסס על סדרת ספרי הילדים הפופולארית, נזכיר כמה קלאסיקות ילדות שעובדו למרקע הגדול.

"ספר הג'ונגל"

בשנת 1894 ראה אור קובץ סיפורים קצרים ושירים בשם "the jungle book" מאת הסופר הבריטי רודיארד קיפלינג. הסיפורים עסקו ביחסיהם של בעלי החיים ביערות הגשם של הודו זה עם זה ועם בני האדם, ושלושה מתוכם נסובו סביב גור אדם נטוש בשם מוגלי אשר גודל בג'ונגל על ידי זאבים ונע ונד בין הג'ונגל לציוויליזציה האנושית, ללא תחושה מוחלטת של שייכות באף אחד מהעולמות. במידה רבה היה מוגלי שיקוף לנפשו של קיפלינג עצמו, כמי שנולד בהודו להורים בריטים ונאלץ לעבור לאנגליה לבדו כשהוא בן שש בלבד, ולהסתגל לאורח חיים מערבי, נוקשה ושונה מאוד מזה שהכיר עד אז.
הספר עובד לסרט כבר בשנת 1942, אולם הגרסה הקולנועית המוכרת ביותר שלו היא כמובן הגרסה המצוירת של אולפני דיסני שיצאה בשנת 1967. וולט דיסני שינה כמה וכמה מההתרחשויות ומערכות היחסים בסיפור, הקצין אלמנטים של טוב ורע, ריכך את הקרע בין שני העולמות בנפשו של מוגלי והזריק לפראיות של הסיפורים המקוריים מנה גדושה של מתיקות וחמימות, ובכל זאת - יצר את אחד מסרטי האנימציה האהובים ביותר אי פעם.

"ארץ יצורי הפרא"
ספרו של הסופר היהודי-אמריקאי מוריס סנדק מתחיל באינטראקציה משפחתית יומיומית ביותר: הילד מקס מתפרע ומסרב לשמוע בקול אמו, שמצידה מענישה אותו בשליחה לחדרו בלי ארוחת ערב. מכאן מפליג הסיפור אל עולם הדמיון, כאשר מקס מגיע לארץ יצורי הפרא, הופך למלכם ורודה בהם, כל זאת רק כדי לשוב הביתה ולגלות שארוחת הערב מחכה לו והיא עדיין חמה. הספר עוסק ברגישות ובחן ביחסי הכוח בין הורים לילדים ובצורך לבדוק ולפרוץ גבולות, לצד החשיבות שבהצבתם כאקט של אהבה והגנה.
לעומת זאת, הסרט שיצרו דייב אגרס וספייק ג'ונז בהשראת הספר היה בעל מסר פחות מכיל ומנחם. השניים הציגו את מקס כילד מוזנח רגשית שנסוג אל תוך עולם הדמיון ואת יצורי הפרא כבעלי התנהגויות אנושיות מאוד דווקא, מהן הם מנסים להפטר.
מעניין מה סנדק ז"ל, ששאב את ההשראה ליצורי הפרא מהקולניות והרגשנות של דודיו ודודותיו היידישאים, היה חושב על הפרשנות הזו.
ארץ יצורי הפרא

"צ'ארלי והשוקולדה"
הסופר האנגלי הנודע רואלד דאל פרסם ב-1964 את סיפורו של צ'ארלי, ילד עני שידו אינה משגת לקנות אפילו חפיסת שוקולד. כאשר הוא מקבל אחת סופסוף, חייו משתנים: יצרן השוקולד ווילי וואנקה מודיע כי הטמין בחפיסות היוצאות ממפעלו חמישה כרטיסי זהב שמוצאיהם יזכו לסיור במפעל המסתורי, ולמזלו של צ'ארלי החפיסה שלו היא אחת הזוכות. יחד עם ארבעת הזוכים הנוספים, יוצא צ'ארלי למסע משונה ומופלא במפעל השוקולד. עם צאתו לאור ספג הספר ביקורת על אלמנטים של אלימות וגזענות המופיעים בו, אך עם השנים קיבל מעמד של קלאסיקה ואף זכה לשני עיבודים קולנועיים: הראשון יצא לאקרנים ב- 1971 בכיכובו של ג'ין וויילדר והפך עם השנים לסרט פולחן ממש, ואילו הסרט השני, שביים טים ברטון בסגנון האופייני לו, יצא ב-2005, ובו גילם ג'וני דפ גרסה חולנית משהו של ווילי וואנקה, שיש הטוענים כי את ההשראה לה שאב מאישיותו המורכבת של מייקל ג'קסון.

"הארי פוטר"
לפני עשרים שנה נשמעה אנחת רווחה קולקטיבית מפי מיליוני הורים ברחבי העולם. הספר הראשון בסדרת הארי פוטר מאת ג'יי.קיי.רולינג יצא לאור, וכבש את לבבותיהם של סרבני הקריאה הקשוחים ביותר. לא תהייה זו הגזמה אם נאמר כי עולם הקוסמים שבראה רולינג שינה ללא היכר את מדף ספרי הילדים והנוער העולמי והרחיב בו מאוד את מקומם של הקסם והפנטזיה. סדרת סרטים הייתה רק עניין של זמן והיא אכן הגיעה עם יציאתו של הסרט "הארי פוטר ואבן החכמים" ב- 2001. מאז יצאו שמונה סרטים בסדרה, שעוררו שמחות ואכזבות רבות גם יחד בקרב אוהדי הילד ששרד. מצד אחד, פרטים רבים, חלקם חשובים, הושמטו מהעלילות כדי לקצרן לאורך של סרט. מצד שני - נסו לדמיין היום את פרופסור סנייפ בלי שדמותו של אלן ריקמן הנפלא תתייצב מיד לנגד עיניכם.

"קפטן תחתונים"
סדרת הקומיקס הפופולרית מאת דאב פילקי מגוללת את עלילותיהם של ג'ורג' בירד והרולד הצ'ינס, שני תלמידי כיתה ד' שהיפנטו את מנהל בית ספרם וגרמו לו לחשוב כי הוא קפטן תחתונים- גיבור קומיקס מגוחך ובלתי נשלט שהמציאו שניהם, הנלחם בשלל יצורים משונים ומגעילים. במסווה של הומור קקי-פיפי החביב כל כך על ילדים, נוגע פילקי בנושאים המעסיקים אותם, כגון קשיי קשב וריכוז, תחושות של חריגוּת, אי הבנה וחוסר הקשבה מצד המבוגרים וחברות אמיצה בין ילדים, כל זאת מבלי להיות דידקטי אפילו לשנייה.
בימים אלו יוצא לאקרנים הסרט "קפטן תחתונים" בבימויו של דייויד סורן, והקוראים הצעירים וודאי ינהרו בהמוניהם, בתקווה שהדמיון הפרוע, המרדנות וההומור של פילקי יעברו בהצלחה למסך הגדול.

http://www.mouse.co.il/kids/books/1.4280785
 
למעלה