לאור הזיכרונות

לאור הזיכרונות

ערב יום השואה .
מבקשת להעלות מספר ספרים העוסקים בנושא :
אנה פרנק -בין מילים לתמונות .מנו מטסלאר *רון ון דר רול
בהוצאת כנרת זמורה ביתן דביר/2012
ואין מילים......
"עד יום רביעי כמעט שלא היה לי פנאי לחשוב על המפנה הגדול שחל בחיי. רק אז לראשונה מאז שהגענו ל"בית האחור ",התפניתי לספר לך על האירועים האלה ויחד עם כך לקלוט בעצמי מה קרה לי ומה עוד צפוי לקרוא לי .{10 ביולי 1942 }

 
סודה של אימי

ג'י אל ויטריק
מבוסס על סיפור אמיתי .
בהוצאת מטר /2016.
מעל דיר החזירים מצילות שפרנצ'ישקה ובתה הלנה בעיירה סוקאל משפחה יהודית.
מדובר ברופא יהודי ומשפחתו.המשפחה נדחסה במרתף מאולתר מתחת לרצפת המטבח.בחדר קטן נוסף התחבא עריק מהצבא הגרמני.איש לא ידע על מחבואו של האחר.שפרנצ'ישקה ובתה דאגו למסתתרים "מערימה על שכניה ועל המפקד הגרמני".השתים הוכרו כחסידות אומות העולם.
כמה אומץ איזו גבורה
ומנגד "יום אחד פרנצ'ישקה מספרת לנו על משפחה פולנית שהסתירה יהודים ונחשפה בני המשפחה אולצו להסתובב בכפר עם שלטים שתיארו את פישעם,ואחר כך תלו אותם בככר כך שישמשו דוגמה ואזהרה "
שימו לב למשפט שכתוב על עטיפת הספר של אלי ויזל . לאורו פעלו המצילים הגויים באשר הם . מבורכים יהיו !

 
ילדת המשי שלי

לזכרה של שכנתי הגברת רחל קרמר, ניצולת שואה שעל דף שער הספר מוטבעת הקדשתה אלי.רחל קרמר שכנתי היתה בעלת תואר ראשון בתחום העבודה הסוציאלית ומסומכת באנתרופולוגיה .
שעות ישבנו ודיברנו על דרכי הצלתה,לבקשתי הופיעה למפגשי מורים
אחד הספרים שלה הוא הספר "ילדת המשי שלי""סיפורים קצרים בשני מישורי זמן שונים,בהם מהלכות הדמויות בזעם,בכאב ,ובתקווה "......
אני משתוקקת למשפחה .עכשיו יש לי .אספר לכם הכול "משם" וגם על השחרור אספר לכם. על הפנימיה בשוודיה.על שתי אחיותי שנשארו בשבדייה ומחכות לסרטיפיקט"......... .
בהוצאת מורשת /1996

 
המחבוא

בהוצאת לואיק דווילייה . מארק ליזנו .גרג סלסדו .
בהוצאת כנרת זמורה ביתן /2014
"המחבוא מתאר ברגישות רבה את קורותיהם של אלפי ילדים צרפתיים יהודים תחת משטר וישי,באסתטיקה השמורה לקומיקס ומתאים לגיל הצעיר"
דוניה ניצלה,חברה במחתרת הצרפתית שכנת המשפחה לוקחת את דוניה תחת חסותה.שתיהן מעמידות פני אם ובת נוצריות ומסתתרות יחד מחוץ לפריז.
על קורות דוניה בספר ,המחבוא "

 
דז'ק הקטן /יאנוש קורצק

ספר שעליו אני שומרת מכול משמר .
יצא לאור ב1947. נדפס א. סטרוד ובניו תל אביב .
תרגם י. פרישמן . ציירה תרצה .
דזק הקטן חי באחת הערים באמריקה.דז'ק הילד הצטיין בזה שהיה מעודד את הילדים לקרוא ספרים,והוא בהחלט הצליח .
"דז'ק ניגש אל גסטון ושואלו כאילו דרך אגב -למה זה אין אתה לוקח ספרים כלל ?
הוא גם אחראי על ניהול הספריה .
ואלה שמות הספרים אשר קנה דז'ק לספריה .
*הקוסם האלוהי .
*משיריו של מנקה הארובות העליז .
*אלוף הכדורגל
*אוסף ברכות בחרוזים ליום הולדת,לשנה החדשה ולחגי משפחה שונים
*טיפול בפרחים ובבעלי חיים
*מאה אלף חידות ,בדיחות , סיפורים מצחיקים
*איך להתקין עפיפון
*שמור על בריאותך
*בובה ממטליות וניר.
והספרים קראו ל.....ילדים....
וכך פרסם פיל את דז'ק
הנהו מלך הספרנים.ארכו מטר ושלושים ס"מ . משקלו 29קילו ,תלמיד בכיתה ג' . דז'ק פלוטון אלוף התחארו של הספרנים,בעל הספרים המעניינים ביותר ברחוב הגאוגרפי הצפוני ...."

 
יאנוש קורצ'ק

"לא מספיק לאהוב ילדים ,
צריך להבין אותם ולהתייחס
אליהם כבני אדם :
להעניק להם את אותם הזכויות והכללים ,
אותן התחיבות אשר מחייבים את המבוגרים .
עד כמה אנחנו המבוגרים צריכים לחנך את עצמינו ,
כדי להבין את הילדים."

מדבר הפדגוג הדגול -יאנוש קורצ'אק .סופר רופא עיתונאי מנהל פנימיות בתי יתומים -יהודי ופלוני מחנך .
.
 
על חייו

מתוך ויקפדיה
"קורצ'אק היה ממבשרי הפעילות למען זכויות הילד ושוויון הזכויות לילדים. בתי היתומים שהקים וניהל היו אחד הניסיונות המוקדמים בחינוך דמוקרטי, שכללו גם בית דין של ילדים. אחד מהחלוצים בתחום שיקום ילדים ובני נוער ואבחון חינוכי, ומחלוצי המחקר בתחום ההתפתחות הפיזית והנפשית של הילד. חיבר ספרים בתחום התאוריה והמעש של החינוך, לצד ספרי ילדים. יהודי פולני שהצהיר כל חייו על השתייכותו לשני העמים[2]. בימי השואה, כשהגיע תורם של ילדי בית היתומים שלו בגטו ורשהלהישלח לטרבלינקה, סירב להצעה להינצל לבדו ובחר ללכת למוות בטרבלינקה עם חניכיו, ובכך הפך לאחד הסמלים ההיסטוריים-יהודיים הגדולים של ימינו[3].

 
"אינני קים

"אינני קים כדי
שיאהבוני ויוקירו
אותי,אלא כדי
שאפעל אני
ואוהב .
אין הסביבה
חייבת לעזור לי
אלא אני
חייב לדאוג
לעולם -לאדם "


דר הנריק גולדשמיט
יאנוש קורצ'אק
דמות מופת .
 
בדרך ללוא מוצא

אירנה ליברמן .
בהוצאת מורשת./1995
איורים יעקוב גוטרמן
על גבורתם של אחדים מבין אלפי היהודים אשר התקוממו נגד הצורר הנאצי
סיפורים
בריחתה של מלה
"זה המצב רגינה.אף אחד לא רוצה לשמוע על מה שקורה לנו" ......
ורגינה ענתה
"תפסיקי עם הדיבורים האלה.כול העולם נלחם כבר עם המרצחים.עוד קצת והמלחמה תגמר.והסוף מתקרב.ובינתיים מלה שלנו לימדה את הנאצים לקח.היא הראתה להם למה מסוגלת יהודיה כלואה ושלא יעזרו להם מגדלי שמירה וגדרות תיל מחשומלות,מכונת יריה ואקדחים וכלבים אוכלי בשר יהודי".
עמוד 52 .

 
עצוב, ומה אומרת המילה שואה

קוד:
ש ו א ה.-
המילה שואה היא איומה,
היא צרה ואסון נורא.
אך אם נפרק אותה, מעניין מה נמצא.
, שלוש אותיות ראשונות הן- שוא,
האם ל-שוא קיבל העם היהודי את התורה עם עשרת הדיברות?
אז למה הן לא מתקיימות?
ה-ו- הוא המטה של משה רבינו שאיתו עשה נסים ונפלאות,
לאן הוא נעלם ולמה נשכח,
.איפה הוא ואיפא משה המנהיג הדגול?

ה-א-היא האו הראשונה של אל,
איפוא היה בזמן השואה?
למה נתן יד להולכת העם היהודי כשה לטבח?
והנה נשארנו עם -השה- חיה קטנה, תמימה ויפה.
האם כך היו היהודים ? תמימים? חלשים? שהוליכו אותם כך?
ואפוא היה האל? האם נתן יד?
האם ניסה למנוע?.
אין לי תשובות.
נחזיר את כל האותיות למקומם ,חזרנו למילה שואה האיומה.
מי ייתן ויהיו לנו מנהיגים חזקים וטובים לפחות כמו משה,
מי ייתן ולעולם יותר לא נלך כשה העולה לעולה
 

יעלקר

Well-known member
מנהל
הזכרתי כבר את הספר...

&nbsp
הספר "אנה פרנק" יכול לפתור את אחת הדילמות שבהן נתקלים הורים ביום השואה - כיצד להסביר לילדים מושגים כמו מוות ורצח עם?
&nbsp
אמא, מה זה מת? פרצה בת הארבע דאז הביתה עם שאלת השאלות, בתקופת ימי הזיכרון של השנה שעברה. ניסיתי להסביר במילים פשוטות - מת הוא מי שכבר לא חי יותר, לא נושם בכלל ולא זז. "מה, ישן?" ראיתי בעיניה את הבלבול וחוסר ההבנה. ניסיתי להסביר במילים שונות אבל חשתי שהמסר לא מצליח לחלחל. כעבור שבוע נתקלנו ביונה מתה ברחוב. הילדה עצרה והתבוננה, נגעה בה בעדינות בעזרת ענף, "אמא, למה היא לא עפה?" היא מתה, הסברתי. "בגלל זה היא לא בורחת ממני? ומה קרה לקן שלה? היו לה גוזלים?" המטירה הקטנה. אני לא יודעת, עניתי, אבל את יכולה לדמיין איך היא הייתה כשחיה.
&nbsp
מוות הוא דבר שקשה לנו, המבוגרים, להסביר לעצמנו, לא כל שכן לילדינו הצעירים, שזקוקים לקרבה מוחשית, או לפחות לקרבה רגשית, כדי להפנים נושא כה משמעותי. הבעיה היא שטקסי יום השואה, אותם הם חווים החל מגן-חובה, הם לרוב ההפך הגמור מזה - מלאי פאתוס, אימה מעורפלת ועיסוק רחב ובלתי מוחשי במותם, ולא בחייהם, של מיליונים נטולי פנים, אליהם אין לילדים כל קשר רגשי. לכן, לספרי ילדים העוסקים בשואה יש תפקיד חשוב ביותר בתיווך הנושא הנורא והרחב הזה לקהל הצעיר. החשיפה לסיפורו של ילד אחד, בן גילו של הקורא, על חיי היומיום שלו בימי המלחמה, על פחדיו, כאביו, חלומותיו ושמחותיו, היא משמעותית מאין כמוה. ספרים דוגמת "הילד משמה" של תמר ברגמן, "האי ברחוב הציפורים" מאת אורי אורלב, "הנער בפיג'מת הפסים" שכתב ג'ון בויין ועוד רבים וטובים, הם צוהר ישיר ואינטימי אל חייהם של ילדים בעלי שם, פנים, אופי וזהות, איתם יכול הילד להזדהות, לצחוק, לבכות ועליהם הוא יכול להתאבל.
ספרה המחודש של סוזנה דייוידסון, "אנה פרנק", הולך צעד אחד קדימה ומצליח לחבר באופן בהיר ומעניין בין האישי לכללי. הספר מביא את סיפורה של אנה פרנק לילדים אשר עודם צעירים מכדי להפיק את המירב מקריאת יומנה המלא של הנערה המתבגרת. דייוידסון שוטחת את סיפורם של בני המשפחה, כאשר היא מתחילה אותו שלוש שנים לאחר מעברם מגרמניה להולנד, כשאנה כבת שבע - בת גילם של הילדים להם מיועד הספר (שיתאים לבני 6-10 בערך). היא מיטיבה לתאר בצורה חיה את אופייה השובב, מלא ההומור והדמיון של אנה, באופן היוצר חיבה מיידית וקשר רגשי בינה לבין הקורא הצעיר. בהמשך מספרת דייוידסון את השתלשלות קורותיה של אנה, כשהן מלוות בתמונות אמיתיות מחייה וכן בתמונות ממציאות חייהם של רבים בימי המלחמה: מפלישת הנאצים להולנד, דרך ימי המחבוא, הגירוש למחנות וסטרבורק וברגן-בלזן, חיי המחנה ולבסוף מותה של אנה ממחלת הטיפוס. האירועים הפרטיים בחייה של אנה מלווים בתיאורים קצרים של ההקשר ההיסטורי בתוכו קרו, כך שהילדים יכולים לקשר בין עלילותיה של הגיבורה לבין הנושא הכללי של השואה. כך, למשל, הקטע בו שומעים דיירי המחבוא על נחיתת בעלות הברית בנורמנדי מלווה בתמונה אמיתית של האוניות בחופי צרפת והסבר קצר על האירוע וחשיבותו, ואילו הקטע בו מתוארת הסלקציה בה מופרד האב מבנותיו ואשתו מלווה בתמונה ממשית של סלקציה כזו והסבר קצר בצידה. חשוב לציין כי התמונות אינן מחרידות ויזואלית וההסברים ההיסטוריים מותאמים לגילם של הילדים, ובו בזמן מצליחים להישאר אמינים וכנים ולא להסתיר מהם את האמת המכאיבה.סוזנה דייוידסון הצליחה ליצור ספר מעניין וקריא מאוד לילדים הנמצאים בגיל בו הם נחשפים לראשונה למונומנט ההיסטורי והתרבותי המכונה שואה. דרך סיפורה של אנה היא מצליחה לקשור את עולמה של דמות מובחנת אחת, בעלת שם, פנים ואופי, לסיפורם של המיליונים. בכך היא מציידת את הילד הצועד לראשונה בגיא האפל של זיכרון השואה - בחברה לדרך.
"אנה פרנק" מאת סוזנה דייוידסון, הוצאת דני ספרים, 64 עמודים.
http://www.mouse.co.il/kids/books/1.3155214
&nbsp
&nbsp

 

אשלינג3

New member
ויטוריה דפנה ויטלה בן בסט

משפחה שחיה באיטליה נאלצת לברוח לשוויץ בלב כבד משאירים ילד אחד עם המטפלת שיברח איתה ובדרך נס הילד ניצל מגירוש חזרה לאיטליה
 

חרצית10

New member
מתנת בת מצווה/אירנה ליבמן.

ספור שמרגש אותי כל פעם מחדש. הנכדה מספרת על סבא קלמן שהשתייך לפרטיזנים, עזר לאשה ללדת ואימץ את התינוקת לאחר שהוריה נפטרו.. לאמה של הילדה מצבי רוח ולפעמים היא נעלמת. לאחר שהילדה הגיעה לגיל בת מצווה, סבא קלמן מספר לה את כל הספור. מסתבר שהתינוקת שאימץ היא אמה. מסתבר שהאם היתה הולכת לבית הקברות שבה היתה מצבת זכרון לזכר בני העיירה שניספו בשואה.
 
צללים באפלה

סיפורו של ילד יהוד בהולנד בזמן השואה .
כתב אברהם דניאלס בהוצאת שלגי/1989 . הסיפור המקורי התפרסם בשפה ההולנדית תורגם לאנגלית וגרמנית
"הגענו למחוז חפצינו,עצרנו ליש שערי ברזל של מחנה.חילים גרמניים הקיפו
אותנו והכריזו על רצונותיהם בקולי קולות.אני ניתרתי מן העגלה. מצאתי את עצמי בכלוב עם חיות פרא מסוכנות !" עמוד 34

 
זעקת השואה

קוד:
זעקת השואה

זעקה מעומק לב על מועקה מעיקה
צפירה,עמידת דום שתיקה

אזעקה,עמידת ,אזכרה

אסורה השכחה
את כולם יש לזכור
אסור שתהיה שקיעה בתהום הנשייה
ילדים, הורים, משפחה
ברכבות בשיירה כל החבורה
רק בגלל היותם יהודים
מקלחות גזים, הריגה
אסורה השכחה
לזכור ולספר כמו את יציאת מצרים
מדור לדור שמא חלילה
יגידו לא היתה ולא נבראה השואה
 
למעלה