השעה לילה

השעה לילה

כתבה: לודמילה פטרושבסקיה ."סופרת,מחזאית,משוררת ציירת וזמרת קברט "
תירגום מרוסית -דינה מרקון והוספת הערות .
אחרית דבר- אליס ביאלסקי
בהוצאת לוקוס /2016
"השעה לילה"מיועד למבוגרים .
הספר לא קל לקריאה,אך מענין בסגנונו השונה ובשפת הכתיבה .
תאורי תמונות החיים הם ללוא כחל וסרק זה מה שיש.לרוב הצבעים השולטים,אפור,שחור,צבעים כהים עוטפים את האירועים .
עוני,רעב,חוסר דיור,מצוקה כלכלית,מניעים את גיבורי הסיפור בכול מעשיהם ,בכול החלטותיהם.פה ושם יש נסיון לשנות את פני הדברים אך גלגל החיים מחזיר את הנפשות הפועלות לאותו מקום התחלתי.אין מוצא .
הדמות המרכזית היא הסבתא החיה ברוסיה,באיזור סציואקנומי נמוך בתקופה הקומוניסטית.הסבתא אישה מבוגרת,נבונה,בעלת נסיון חיים,ובעיקר בעלת כוח השרדות רב עוצמה הדואגת בצורה כולשהיא לפרנסתה.
סבתא אנה היא אמם של אליונה שחוותה כשלונות עם הגברים שבחייה, נשארה חסרת בית עם שלושה ילדים קטנים,ובן שמו של הבן אנדריי, גבר צעיר מסובך במעשים אסורים, נכלא יוצא לחיים וממשיך בשלו .אלו הם חייו.
מגדלור החיים של הסבתא הוא הנכד הבכור טימוצ'קה,הבן של הבת. נכד שהיא מגדלת עוטפת באהבה,דואגת לכול צרכיו בהתאם ליכולתה,צמוד אליה, צמוד לחייה וגם בשעות עיסוקה לפרנסתה נמצא הילד איתה.
המועקה גדולה בביתה הדל של הסבתא ,ועל כול מה שקורה בביתה היא מספרת ,כך אנו יודעים על מריבותיה עם הבת,לגבי יחסיה עם הגברים שבחייה, על החתן ולדימיר שחי על חשבונם.על הדלות הנוראה,על הבת שהופיעה בית הסבתא עם שלושת ילדיה ,ומעל לכול סבתא רבתא שרוצים להעבירה לבית חולים פסכיאטרי ואותה קצבה שקבלו עד עתה עומדת להתחסל .אנה המשורר כך מכנה היא את עצמה,מפעילה עורמה תעצומות נפש כדי למנוע את העברה.
הכסף שחסר,הלחץ והדרישות הבלתי פוסקות מילדיה,הצפיפות שנוצרה עם חזרתם של הבן והבת לגור עם אמם-איתה,לא היטבו עם בני הבית,דברים מוטחים,בעיות צפות,שנאה מבעבעת,הקנאה יוקדת,אווירה של מלחמת השרדות פרטית ומעל לכול זרמים של דאגה יתרה לבן, זלזול מוחלט והאשמה בבת ,
על יתר האירועים ההתרחשיות ובעיקר את סיפור חייה של המשורר אנה אנדריאנובה :עיסוקה,מחשבות,תובנות תחושות, וגם אהבה לא מעטה
בספר הלוא פשוט "השעה לילה "-
ממליצה !
"ואני משורר "אני אומרת ...."מצחיק את יודעת ,השם שלי כמעט זהה לשמה של משורר גדול .....
איזה משורר ?שואלת מספרת המעשיות והגיונה עימה
....עמוד 119
 
"השעה לילה "

הספר "השעה לילה " הוא ספר ראשון שיצא בהוצאת "לוקוס"
הוצאה חדשה של המו"לית, העורכת והמתרגמת שירה חפר
לשירה חפר
בהצלחה !


 
למעלה