זרת זרת לשלום

זרת זרת לשלום

רפאל ספורטה /נחום גוטמן
"מוגש בעיצוב חדש ועכשוי ,לילדי המאה ה21 ".מתוך תמצית גב הספר
בהוצאת כנרת זמורה ביתן /2015.
מה שמחתי למצוא את שיריו של רפאל ספורטה ,זה אותו,רפאל ספורטה שכתב את גן גורים ועל המדף יש לי שני עותקים הישן וחדש .
בספר "זרת זרת לשלום "מופיעים שירים לפעוטות ,ואני חושבת שכול מי שיקרא בספר יאהב את החרוז,המקצב,הנושא .
השירים על נושאיהם הם מעולם החי:כגון :דבורה,פרה, ברוזים,לטאה ציפור תרנגולת.
מעולם הצעצועים:כדוגמת בובה, דוב ,מטבח של בובות.
מאכלים :שוקולד
תופעות טבע :רוח
אני :התגלגלתי ונפלתי ,אמא לי קשרה מפית.
מעולם הטבע :פרח

 
רפאל ספורטה ופניה ברגשטיין

רפאל ספורטה ופניה ברגשטיין אצל שניהם מצאתי נושאים משותפים לדוגמא
נושא הפרח

כך כתב על "פרח"/רפאל ספורטה
"פרח,
תן לי ריח טוב!
רק אריח ,
לא אקטוף!"

וכך כתבה פניה
"פרח לי יפה , ורוד,
פרח לי נחמד מאוד.
פרח קט מן הגינה,

אימאלה, הריחי נא!"
בעוד שהילד בשיר של רפאל,מבקש את הפרח
פרח,
תן לי ריח טוב! ובאותה נשימה הוא מיד מבטיח לפרח,שמטרתו רק להריח ולא לקטוף,ומקווה להרגיע להשקיט את הפרח ..
בשיר פרח של פניה ,קטפה הילדה פרח "מן הגינה "הילדה נהנתה מהפרח שקטפה ומספרת בשמחה,"פרח לי יפה ורוד
...פרח לי נחמד מאוד,היא פונה אל האם ,שהיתה באותה עת בסביבתה ומבקשת "אימאלה , הריחי נא ,וכך גם האם שותפה מלאה לחווית הריח הנעימה שחוותה כנראה כבר קודם הילדה ..
בשני השירים מדובר במוטיב הריח, ההנאה מהריח ,התחושה הנעימה הממלאת את הלבבות.
 
אמא הדוגרת

"תחת כנף התרנגולת "/רפאל ספורטה
"תחת כנף התרנגולת
אפרוחי זהב קטנים.

הם אכלו דיסה של סולת
הס ...עכשיו הם ישנים "
.

וכך כתבה פניה ברגשטיין
"הנה אימא הדוגרת
היא הולכת ומנקרת
ואיתה הולכים הולכים
יחד כול האפרוחים "

הן אצל רפאל ספורטה,והן אצל פניה מופיעה התרנגולת האם יחד עם אפרוחיה .
בשני השירים,מספרים לנו המשוררים השנים:האמהות דואגות לאפרוחים .דיסה של סולת אכלו בשירו של ספורטה,ואצל פניה מראה התרנגולת המנקרת את דרך מאכל הזרעונים .
בשני השירים מגוננות האמהות על האפרוחים .אצל ספורטה נמצאים הם תחת כנף האם אצל פניה ו"איתה הולכים הולכים" .
והשונה :בשיר של ספורטה האפרוחים נרדמו וישנים בשלוה "תחת כנף התרנגולת".אצל פניה האפרוחים עירניים ,ויחד עם האם מחפשים מזון להשביע את רעבונם .
תרנגולות ואפרוחים.
 
ומשחק מילים

חמוד נמצא בשיר
בוק -בר
"בוק -בר בוק בוק בוק !
העכבר גלגל בקבוק.
בוק בר-בר- בר -בר
הבקבוק נפל ,
נש
בר.
 
רפאל ספורטה ופניה ברגשטיין

מה קורה שהילד נופל ?
רפאל ספורטה בשיר :
"התגלגלתי ונפלתי "
"התגלגלתי ונפלתי.
לא בכיתי.לא נבהלתי.
רק צחקתי :אין דבר
ומיד -הכול עבר!"

פניה ברגשטיין כתבה את השיר
רצתי

"רצתי , רצתי ,ונפלתי
ומכה ביד קיבלתי!
אוי .כואבת המכה,
אימא,תני לי נשיקה!"
בשני השירים הילדים -באיור, בשיר של ספורטה מופיע ילד ,בשיר של פניה באיור מופיעה ילדה נפלו,הילד התגלגל ונפל,הילדה רצה ונפלה.זאת הנקודה המשותפת
.הנושא השונה דרך ההתמודדות
הילד בשיר של ספורטה התגלגל ונפל,אך לא נבהל ,גם לא בכה ,הוא התגבר בכוחות עצמו ואף עודד את עצמו "רק צחקתי:אין דבר! ומיד הכול עבר!."
אצל פניה- הילדה קיבלה מכה מהנפילה,המכה כואבת והילדה מבקשת את עזרתה של האם,ומחפשת את קרבתה המרגיעה והמנחמת : "אימא תני לי נשיקה! "
שני השירים החמודים והקצרים,מרגיעים את הקוראים הקטנים -נופלים ,מקבלים מכה
ומתגברים .
רפאל ספורטה פניה ברגשטיין בשירים. זה מול זה
 
למעלה