הצבעים דורשים צדק חברתי-הצבעים בשביתה
 דרו דיוולט.

הזרה 111

New member
הצבעים דורשים צדק חברתי-הצבעים בשביתה
 דרו דיוולט.

מ'הארץ': הצבעים בשביתה
דרו דיוולט. איורים: אוליבר ג’פרס. תירגמה מאנגלית: נטע גורביץ. הוצאת ידיעות ספרים.
הצבע הלבן מתלונן שהוא לא נראה, האדום טוען שהוא עובד יותר מדי והאפור לא עומד בעומס. הצבעים בספר של דרו דיוולט מכריזים על שביתה
דוד רפ:
"יום אחד רצה דנקן להוציא מהתיק את קופסת הצבעים שלו ומצא חבילת מכתבים ששמו רשום עליהם.
"היי, דנקן, זה אני, צבע אדום. אנחנו צריכים לדבר. אתה מעביד אותי יותר קשה מאשר את שאר הצבעים שלך. כל השנה אני גומר את עצמי בצביעה של כבאיות, תפוחים, תותים וכל הדברים האדומים האחרים..."
איור מתוך הספר: אוליבר ג’פרס
http://www.haaretz.co.il/polopoly_f..._gen/derivatives/size_936xAuto/3474030203.jpg

המלים "אנחנו צריכים לדבר", המופיעות בפתח המכתב המיוחס לצבע האדום בספר "הצבעים בשביתה", מסמנות את השאיפה הדמיונית של הצעצוע לקשר עם הילד המשחק בו. ברובד גבוה יותר הן מרמזות לשאיפתם של הצבעים לחרוג משפת האמנות הפלסטית ולסגל לעצמם כישורים ורבליים.
למעשה מגדיר המשפט "אנחנו צריכים לדבר" הן את נושא הספר "הצבעים בשביתה" והן את המכשלה העיקרית שמלווה אותו לכל אורכו. נתעכב על המכשלה בהמשך. ראשית ראוי לציין את מיקומו המרשים של הספר, המיועד לילדי גן, ברשימות רבי המכר בארצות הברית ואת החיבור שמתקיים בו בין המאייר המבריק אוליבר ג'פרס לבין המחבר דרו דיוולט, במאי ותסריטאי, שהתמחה בסרטוני אימה קצרים וקוצרי שבחים.
"הצבעים בשביתה" מאפשר לקוראים בו לעצור לרגע ולחשוב על העולם מנקודת מבטם של מקלוני הצבע הקטנים שבעזרתם מפיקים ילדים (ומבוגרים) אינספור ציורים. זו הצצה מחויכת אל מי שבזכותם עולמנו עליז יותר, ולמעשה שיקוף של ההיבטים הטכניים שרובנו אינם מקדישים להם תשומת לב רבה. מהמכתבים שמפנים הצבעים אל דנקן עולה שאלת חשיבות הציור "בתוך הקווים", הפופולריות של גוונים מסוימים וכמובן השיוך המגדרי המופרך שדבק בחלקם.

איור מתוך הספר: אוליבר ג’פרס:
http://www.haaretz.co.il/polopoly_f..._gen/derivatives/size_936xAuto/3474030203.jpg

כמתבקש מרב מכר שכזה, נקנו כבר הזכויות בארצות הברית להפקת סרט על סמך הספר. אפשר לנחש שכאשר הסרט ייצא לאקרנים יחזרו רבים אל חנויות הספרים, בחו"ל ובארץ, כדי להבין במה מדובר.
ובכן, מדובר, במידה לא מבוטלת, בספר אנטי־מהפכני. את "הצבעים בשביתה" אי אפשר להבין אלא על רקע מהפכת הפיקצ'רבוק (picturebook), סוגה המשלבת איורים וטקסט לכדי יצירה שבה המרכיבים הללו אינם ניתנים להפרדה.
בלי להפחית ממשקלם ומקסמם של הסיפורים המאוירים, שהתפתחו בשלב מוקדם מאוד, הפיקצ'רבוק הוא צורת ביטוי ספרותית־אמנותית מודרנית ופורצת דרך. בספר המוגדר ככזה, זוכים האיורים למרחב הבעתי עצמאי לצד המלים הכתובות. דוגמה מובהקת ומצוטטת לעייפה של פיקצ'רבוק הנוגע בשלמות היא כמובן "ארץ יצורי הפרא" של מוריס סנדק (1967). בספר זה הפך סנדק את הפירמידה המסורתית על ראשה והעניק לעתים לפן החזותי, איור ועיצוב גם יחד, עדיפות על המלה הכתובה.

איור מתוך הספר: אוליבר ג’פרס
http://www.haaretz.co.il/polopoly_f..._gen/derivatives/size_936xAuto/3474030203.jpg

המחבר דיוולט והמאייר ג'פרס הגבילו בספרם את יכולתם של הצבעים להוביל עלילה או לחתור תחתיה באמצעות קווים וגוונים. כך, דווקא בתחילת המאה ה-21, לאחר שנדמה כי כמעט כל אמצעי עיצובי וחזותי נוסה כדי לנפץ את ההיררכיה הישנה בין הטקסט לתמונה, מציג ספרם מהלך אנטי־מהפכני, המחזיר באופן סמלי את הצבעים לקופסה.
נתחיל בעיצוב. כמעט כל כפולה בספר נחלקת למחצית שבה מופיעה לשון מכתב של אחד מ–12 הצבעים אל דנקן, ולמחצית משלימה שמובאים בה איורים, מעשה ידי הילד, באותו גוון. פה ושם משתרבב איור קטן או קצה איור אל עמוד המכתב הטקסטואלי; אך גם כאשר חדק של פיל או גוף דינוזאור חוצים את פס האמצע של הספר, אין בכך משמעות עלילתית או סמלית. זה, לכל היותר, הד לפיקצ'רבוקס מופתיים, שהיטיבו לשחק במבנה המסורתי של עמודי הספר ולאתגר את הקורא־המתבונן.
לכל הצבעים יש תלונות על האופן שבו נעשה בהם שימוש. "אתה הורג אותי!" קובל הצבע האפור. דנקן אוהב לצייר פילים, ופילים הם כידוע אפורים. העמוד המאויר עמוס בחיות הגדולות שהוציא המאייר ג'פרס בקלילות תחת ידיו. וכשהצבע הלבן מתלונן כי הוא כמעט לא נראה על רקע לבן, מציג המאייר חתול מופשט, שהוא למעשה כמה פסי שפם, אף, פה ועיניים.
למרות האילוסטרציה הישירה והחביבה הזאת של קובלנות הצבעים, המובאת בשפת איור "ילדותית" במכוון, אם תבקשו מילדיכם לעצום את עיניהם ולהאזין לספר "הצבעים בשביתה", לא תיגרע מהם הבנה של העלילה לאורך רוב עמודי הספר. כאשר מדובר במאייר כמו ג'פרס, שהוציא תחת ידיו את הספרים המרהיבים "הילד שאהב לאכול ספרים" ו"לאבד ולמצוא" (ראו אור בעברית בהוצאת כתר), מדובר לכל הפחות בהחמצה.
משהו מכבודו של האיור מוחזר לו בכפולה החותמת את הספר. מוצג שם ציור "נהדר" ו"צבעוני באופן יוצא מן הכלל", כפי שקובעת בסיסמאות הגננת של דנקן. הדינוזאור הוורוד, הפיל האדום והשמים הצהובים אמורים להדגים כיצד התייחס הילד לתלונות של הגוונים ועשה בהם שימוש "יוצא מן הכלל". אלא שבגיל ארבע, כך נדמה, דווקא ייצוג נאמן למקור, כזה המתאר פילים תמיד בצבע אפור ושמים תמיד בכחול הוא היוצא מהכלל.
ברובד המילולי דווקא לא חסרות התבוננויות אותנטיות על הנושא שסביבו נטווה הספר. הקובלנות של הצבע האדום על כך שהוא נשחק במהרה, סוגיית קילוף עטיפת הנייר מעל לצבעים (עירום שמשום מה מזעזע גננות והורים גם יחד) והשאלה הלא פתורה, אם גוון השמש הוא יותר צהוב או יותר כתום, כל אלה הן דוגמאות לאופן שבו מתייחס המחבר בנימה משועשעת למדי אל ספרו.
האם מיועדות הקריצות ההומוריסטיות הללו לילדים או להוריהם? ראוי להרהר בכך כשחוזרים להתבונן במיקומו של הספר ברשימות רבי המכר של "ניו יורק טיימס" ובדירוג המכירות באמזון ומקבילותיה."
סרטון: https://www.youtube.com/watch?v=eOg_VB6A6-g
 
משאל עם אצל הצבעים.מוקדש להזרה באהבה

משאל עם אצל הצבעים.
יום אחד התחילו הצבעים להתוכח –איזה צבע הוא הטוב ביותר,
החשוב ביותר? המשמח ביותר, ובכלל איזה צבע הוא –"הצבע"
החליטו לחפש את הגשם ולשאול אותו, מי לדעתו, הצבע החשוב ביותר?
עוד הם מחפשים את הגשם התחילו בויכוח-
ראשון דיבר הצבע הצהוב," אני הוא צבע השמש והאור" ומי אם לא אני החשוב?
ואני ,ענה הצבע הכתום, אני צבע פרי ההדר והגזר מלאי הויטמינים,
אני צבע הבריאות והכח, אני נדיר ולכן יקר ערך עד מאד..
עמד הצבע הסגול וקרא בקול- ואני צבע האצולה והמלוכה..
אני סימן לסמכות, כוח וחכמה. אני מלא הוד והדר,
מי אם לא אני הוא החשוב בצבעים?
&nbsp
המשיך הכחול ואמר בשקט- אני הוא צבע ההרהור והחשיבה המעמיקה,
ואני מייצג את . השמיים והמים..
היש חשוב מזה?
האדום שלא יכול לשתוק יותר קרא בקול גדול- אני צבע הדם שנותן חיים,
צבע האש וצבע השמחה..אני אמיץ וחזק ומוכן להילחם עד הסוף עבור המטרה שלי..
אז ברור לכל שאני החשוב מכל.
אז השיב לכולם הצבע הלבן- אני צבע הטוהר והתום, אותי הכלה לובשת ביום חתונתה ,
אם כך ודאי שאני הוא החשוב מכולם. בואו ,
הציע האדום ונלך לשאול, נשאל את הפרחים ונראה מה יגידו-
ניגשו הצבעים אל הפרחים שאלו ומיד נענו- הצבע האדום, תראו אותנו כמה יפים
אנחנו , אלה היו כמובן הצבעונים, והכלניות והפרג האדומים מדם,
ניגשו ושאלו את השמיים, ומה אלה ענו? כמובן הצבע הכחול,
בלי שמים ומים האם יש בכלל עולם?
שאלו את העצים ותשובתם היתה כמובן-הצבע הירוק -
בלי דשא ובלי עצים איך אפשר?
כך עברו בטבע מאחד לשני..
&nbsp
&nbsp
פתאום נשמע קול חזק נבהלו כל הצבעים והצטופפו יחדיו-
אמר קולו של הגשם- על מה תריבו צבעים? , הרי כולכם נוצרתם למטרות חשובות.
כולכם נוצרתם להביא יופי ושמחה לעולם..
כל אחד מכם מושלם ומיוחד, ולכל אחד תפקיד,
שלבו ידיים ובואו אלי!" לאט ובהססנות החלו הצבעים הנרגשים
להחזיק ידיים ולהתקרב אל הגשם.
כאשר התקרבו אליו מספיק לחש להם הגשם בחמימות: "מעתה ואליך,
כאשר ירד גשם והעולם יראה אפור, כאילו כל הצבע,
השמחה והתקווה נשטפו ממנו, אתם תחזיקו ידיים, ותתפרשו לאורך הרקיע בקשת מרהיבה וארוכה,
להזכיר לכולכם שניתן לחיות יחד בשלום.
כך, בקשת היפה הסתיים הויכוח נגמר המשאל.
ומאז חיים הצבעים יחד ולחוד בשלום.
בברכה אילה
&nbsp
 

אשלינג2

New member
ספר מאוד נחמד

הרעיון של לקבל מכתב מאוד מוצלח

יצא עוד ספר מכתבים השנה שנה בגונגל גם כתוב מאוד יפה
אולי זה באופנה עכשיו ספרי מכתבים
 
לזרה

שמחתי שהעלית את ההמלצות והדברים ,גם את הסרטון על הספר "הצבעים בשביתה "
העברתי השנה את הספר במספר גנים .הילדים בגנים אהבו והקשיבו בענין.בזמן הקריאה שילבתי פעילויות רבות .בינהן לדוגמה שירים ריקוד ותנועה .שיר פתיחה היה שיר ערש לצבעים של נעמי שמר.
http://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=738&wrkid=19188
את השיר השני "כך נולד הצבע " של דתיה בן דור .
השמעתי לילדים והזמנתי אותם לרקוד עם מטפחות בצבעי השיר ,וזאת לאחר ,שהגענו כמעט לסיום הספר .דנקן צייר ציור חדש ,הבלטנו את אופיו הרגיש של הילד,והתחשבותו בבקשות השונות של הצבעים ,לאחר קריאת המכתבים .הצבעים היו מרוצים ויצאו מהקלמר,בשמחה . השביתה הסתיימה .
http://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=1743&wrkid=20147
שיר שסיים את "הטיול" בספר.היה ריקוד בלווי השיר "ציור בצבעים "של לאה נאור . אמצעי עזר היה הולה הופ שקשטתי בעשרות סרטים צבעוניים מקרפ. אלו הן חלק מהפעילויות המוסיקליות ואני מקווה שהילדים נהנו .
http://shironet.mako.co.il/artist?type=lyrics&lang=1&prfid=574&wrkid=18213
הערה -בפעילויות נוספות לדוגמא שמתי דגש על גווני כול צבע וצבע,בעזרת בגדי הילדים .
 
למעלה