"הבשורה על פי יהודה" /2014

"הבשורה על פי יהודה" /2014

עמוס עוז .
בהוצאת כתר .
מתאים בהחלט לנוער המתבגר.
"הבשורה על פי יהודה"הוא ספר מרתק.כך התחלתי בקריאה ונשאבתי .
הדמויות,מעניינות,טראגיות,אנושיות.חולשות וחוזקות של הדמויות צפות ועולות ואיתם:אידאולוגיות,מחשבות,ויכוחים ולהט .ורגעי היום יום .
מקום ההתרחשות ירושלים- העיר הסבוכה על שלל רב גווניותה ואנשיה.ובית אחד ברחוב סמטת הרב אלבז.
הזמן:עשור שנים לאחר קום המדינה.
שם נפגשים שמואל אש ,גיבור הסיפור.סטונדט שאמור היה לעבוד על מחקר בשם "ישו בעיני היהודים",ויהודה איש קריות תפקידו והשפעתו .
מחקרו נתקע,כך גם חייו האישיים.הוא חווה משבר.בצר לו מחליט על תפנית ונענה למודעה,המבקשת עזרה לאיש נכה,מבוגר מאוד,תמורת חדר וארוחות קלות .
הבית הוא בית אבן קר,זרקור הקריאה מפנה את מבטינו אל שאר הדמויות .גרשון ואלד,האיש הזקן ,הזקוק לעזרה .איש בעל השכלה רחבה אדם של שיחות עמדות וידע .שאתילאל אברבנאל חי ונפטר בתחושת מעיקה של רעיונות שלא ממושו .בתו של אברבנאל ,עתליה אישה בשנות הארבעים ויותר,היתה נשואה לבנו של גרשון ואלד הזקן , מיכה זה היה שמו .בן יחיד בחור משכיל ,בעל צעיר שנהרג בקרבות העצמאות .
אנשים כבדי לב וצער ,עצובים ,מדוכדכים ,אך למרות אסונם האישי והפרטי ,ובדידותם אוחזים בחיים,ממשיכים ,מפנים מבט לאור.
את תפקידו כאיש שיחה כמטפל מה ,מנסה שמואל אש לעשות על הצעד הטוב ביותר.ובקרבתו אל האיש הזקן גרשון ואלד איש הספר והמחשבה,מתנהלות שיחות,גם ההיסטוריה עולה.ובמיוחד על אותו מחקר של שמואל אש שנתקע "ישו בעיני היהודים" ,ותפקידו של יהודה איש קריות.זוייות שונות,נפתחות.ממבט שונה.דרך מחשבה אחרת .גם המילה בוגד,החוזרת ונשנית מקבלת פנים אחרות .
שמואל אש הסטודנט העני,החי תקופה קצרה בבית הירושלמי ,נוגע בכול אחת מהדמויות .הדמויות עצמן גם המת משפיעות ומחלחלות בו בתוכו .ולבסוף גם על החלטותיו בעתיד .
ממליצה לקרוא את הספר הפותח פתח לענין ומחשבה.המחזיר אותנו לרגעייים משפיעים בהיסטוריה,ובעיקר לפרט ,לאדם באשר הוא ,על מניעיו, מחשבותיו ,כשלונותיו,החלטותיו ודרך אמונותו .
וכמובן להנות מרומן שברירי בין הסטודנט הצעיר ,שמואל אשלאשה שבורת הלב והמבוגרת עתליה .
בספרו של עמוס עוז "הבשורה על פי יהודה "ס

 
"הבשורה על פי יהודה "

בבוקרו של יום שישי עלה הסופר עמוס עוז לרדיו וסיפר על הספר לאור השאלות שהועלו בראיון .
היה מענין לשמוע ולהקשיב לדברי הסופר עמוס עוז ,עבורי היה זה כעין סגירת מעגל במיוחד לאחר שסיימתי שעות קודם את קריאת הספר .
ומחשבות אכן חלפו לי בראש .
נקודה שכן רציתי להעלות .את דעותיו הפולטיות של עמוס עוז ודאי שמעתם.המראיינת באותה נקודה לחצה.עמוס עוז הבהיר
שהוא כתב רומן לא את דעותיו .והמשיך וציין ומי שרוצה להכיר ,להקשיב יכול לקרוא בספריו או במאמריו.
רומן לחוד ודעות אישיות לחוד . עמוס עוז .
עמוד 111
גרשום ואלד אמר :
"אני רחוק מאוד ממתקני עולם למינהם ,אבל דוקא האיש הזה אינו מתקן עולם כי אם ראליסט גדול. הוא היחיד שהבחין בעוד מועד בסדק קטן בהיסטוריה ,והצליח להעביר אותנו ברגע הנכון דרך הסדק הזה. לא הוא לבדו.בהחלט לא.לולי בני שלי וחבריו היינו כולנו מתים ".
 

ג רפאל

New member
לא שמעתי את השידור, לא קראאתי את הספר

לא מתלהב מהסופר שמנסה לכבוש את מקום הסופר הלאומי ומצפה לפרס נובל. וממש לא מסכים עם דעותיו הפוליטיות
כשאמרתי כל זאת. איני מאמין שניתן להפריד בין הסופר לבין דעותיו. הם יבצבצו כל העת מתוך הטקסט. אפילו ינסה להסוות, ואפילו יצהיר שלא ככה.
אני שופט זאת על סמך ניסיון בקריאת אלפי ספרים.ובעיקר שכל ישר והכרת העובדות.
 
למעלה