ספרים חורפיים ממדינות שונות

הזרה 111

New member
ספרי המתח המקומיים משתלטים על מדף הספרים ההודי:

מ'הארץ': דור חדש של קוראים זונח את הספרות הקלאסית, לטובת סיפורי פעולה המבוססים על נושאים המטרידים אותו, עם עלילות קצביות וסוף טוב
&nbsp
ג'ייסון ברק, גרדיאן: "פראבין קומאר מבלה שנים בצפייה בלקוחות חנות הספרים שלו, "אום", במרכז קניות בדרום דלהי. הצעירים פונים ישר למדף הספרים הרומנטיים ואילו הקוראים ה"בוגרים" מעדיפים ספרות קלאסית. ואולם, באחרונה צץ סוג חדש של קוראים, חובבי מותחנים פרי עטם של סופרים בני גל חדש בספרות ההודית. "זו האופנה עכשיו. קהל הקוראים גדל מדי יום, גברים וגם נשים".
&nbsp
גל המותחנים ההודים החדשים כובש את צמרות מצעדי מכירות הספרים, וקורא תיגר על שליטתם בשוק של סופרי רבי המכר העולמיים דוגמת דן בראון, ג'ון גרישם וטום קלאנסי. אפילו לאגתה כריסטי, חביבת הקוראים ההודים, נשקף איום מצד הסופרים החדשים. "המותחנים ההודים החדשים עדיין לא התבססו בצמרת, אבל הפופולאריות שלהם בעלייה. יש כאן פוטנציאל גדול", אומר ראווי סובראמניאן, אחד הסופרים המצליחים.
&nbsp
כמה מהספרים נמכרו ביותר ממאה אלף עותקים, מספר עצום בהתחשב בכך ששוק הספרים בהודו, למרות גודלה העצום, מצומצם למדי. הספרים המצליחים הללו משלבים עלילות המשתנות במהירות, שמותחות את האמינות כמעט עד הקצה, עם קצת אלימות, שפה פשוטה מאוד וסצנות מין, מפורשות למדי על פי המקובל כאן. כיום מתפרסמים די ספרים להוליד תת־סוגות, שעלילותיהם מתרחשות בעולם הפשע, הבנקאות, העיתונות, הפוליטיקה, וכמובן בזמן מלחמה.
&nbsp
"היה כאן חלל ענק. הדעה הרווחת היתה שההודים אינם אוהבים מותחני פעולה", מספר מוקול דווה, ששני ספרים פרי עטו עומדים לצאת לאור בזמן הקרוב, והוא אחד החלוצים של מותחני המלחמה בהודו. "לשקאר", ספרו הראשון, היה רב־מכר, והוא נמנה עם הספרים הרבים העוסקים במעשי האיבה, החשאיים והגלויים, שבין הודו לפקיסטאן. סגנון ספריו ישיר ולא מרומז, העלילה נעה בקצב מהיר, והגיבורים ההודים תמיד מנצחים את אויביהם הזרים המוצגים כנבזיים.
&nbsp
דוכן לספרים משומשים בניו דלהי, בשנה שעברה. צילום: בלומברג: http://www.haaretz.co.il/polopoly_fs/1.2460763.1413511097!/image/3348814666.jpg
&nbsp
דווה הוא חייל לשעבר, שעזב את לימודיו בגיל 16, והוא מודה שספריו כוללים "מידה של לאומנות". "לבשתי מדים, נפצעתי, ואני יודע למה אנחנו מסוגלים, אם רק יהיה רצון פוליטי. העם ההודי זקוק לאישוש לכך שאנחנו מסוגלים לעשות כמעט כל דבר שאני מתאר בספריי", הוא אומר. בספרים אחרים דווה מתאר שחיתות, סחר בבני אדם וסחר באיברים. ספרו האחרון הוא "מותחן טכנולוגי אפל מאוד".
&nbsp
יש הזוקפים את ההצלחה המפתיעה של המותחנים לזכות ההוצאות לאור שמוכנות יותר מבעבר להסתכן במה שנחשב לשוק שמרני מאוד. אחרים סבורים שהדבר קורה בזכות מאות מיליוני הצעירים היודעים קרוא וכתוב, שלראשונה יכולים להרשות לעצמם לקנות ספרים שמחירם כליש"ט אחד. בנוסף, בהודו קיימת מסורת ארוכת שנים של ספרות בלשים זולה בשפות המקומיות, במיוחד בבנגלית, אורדו וטאמילית.
&nbsp
המותחנים גם מספקים תחושה שיש דין ויש דיין, והם מעוררים הדים במדינה שבה שורר אי־שוויון עמוק ומערכות המשפט פגומות באופן עמוק. רבים מהספרים מתארים עיתונאים חוקרים העולים על עקבות עסקים גדולים ומושחתים, או על פוליטיקאים העושים יד אחת עם שוטרים ושופטים. ספר שיצא לאור לאחרונה מתאר "סיפור רב־ממדי אמיץ ומעורר חשש, העוסק בציד טיגריסים בלתי חוקי, בציד של בעלי חיים גדולים ובמאפיה הבינלאומית".
&nbsp
נמיטה גוקאלה, מוציאה לאור וסופרת המארגנת את הפסטיבל הראשון של ספרות פשע בהודו שייערך בינואר, מספרת שהמותחנים עוסקים בנושאים המטרידים את ההודים. "הספרים מתרחשים כאן, אפשר לזהות את הדמויות ואת המצבים כמקומיים. בספרים מתוארים אירועים שאינם יכולים לקרות בשום מקום אחר. בכל מקום, המותחנים הם השתקפות של חברה", הוסיפה.
&nbsp
שתי סוגות אחרות צמחו בשנים האחרונות, והן קוראות תיגר על האמונה שהספרים היחידים שנמכרים בהודו הם ספרות קלאסית, ספרים לעזרה עצמית ומדריכי ניהול. סוג אחד של ספרים שזכו לפופולאריות עצומה עוסק בתערובת של מיתוסים הודים עתיקים, היסטוריה וסיפורת, והסוג האחר עוסק בחוויות היומיום של צעירים הודים בני המעמד הבינוני, והם כתובים בשפה פשוטה. ספרים אלו שינו מהקצה אל הקצה את נוף הספרים היוצאים לאור בהודו בשפה האנגלית.
&nbsp
כמה מכותבי המותחנים החדשים מתמקדים ביודעין בקהל קוראים מסוים, שלדבריהם "מסוגל להבין סוג כזה של ספרים". קולפריט יאדב, שספרו החדש מתאר "מסע שמעמיד בסכנה את חייו" של כתב צעיר החוקר את מותו של עורך דין כפרי, מספר שהוא רצה ליצור דמות "המשקפת את הצעיר ההודי של ימינו".
&nbsp
עם זאת, ההתמקדות של הספרות החדשה בנעשה בהודו עשויה להקשות עליה למצוא קוראים בקרב הקהל בינלאומי, מזהיר סובראמניאן. בעיה נוספת עשויה להיות חיבתם של ההודים לסוף טוב. "אם בסרט הודי הרע מנצח, ברור לגמרי שהסרט ייכשל בקופות. רבים כאן רוצים לשנות את החברה, לכן הם גם רוצים לקרוא על כך שהחברה אכן משתנה. פירוש הדבר, שהטוב מנצח לרוב", הוסיף סובראמניאן.
&nbsp
דווה, המתמחה בכתיבת ספרי מתח בעלי רקע צבאי, טוען שאין זו תופעה אופיינית אך ורק להודו. "דבר דומה קורה בכל מדינה ומדינה. בין אם זה ג'ק ריאן או ג'יימס בונד, הגיבור הטוב מנצח"."
 

אשלינג2

New member
ספורי חורף

הם באמת מאוד
יפים
זה קרה בליל סערה מרים רות
המגפים של תמי דינה דזלטובסקי
המטריה של רותי דינה דזלטובסקי
מגפים אדומים מרים רות
המסע לארץ הגשם דבורה עומר
מירי עורכת הצגת קרקס ספרית אריה
הטיסה במזרן מעופף דבורה עומר
שלולי מירה מאיר
המטריה של אבא לוין קיפניס
לגן ביום גשם מתוך גן גני לוין קיפניס
 

אשלינג2

New member
משל שלמה האשה והרוח

ספרית עפר

על הסירה שהיתה במצוקה וככר הלחם שהתעופפה כדי להציל
ולסתום את הנקב בסירה לאחר שהתפללו לאלוהי ישראל
 
למעלה