בוקר יפה של שבת

הזרה 111

New member
"דגים גדולים דגים קטנים" / סיפור יהודי עממי

דגים גדולים דגים קטנים
סיפור יהודי עממי
&nbsp
ראש קהילה אחד היה קמצן גדול. הדבר היה ידוע לכל הקבצנים שבסביבה הם שהעבירו את הידיעה, וכולם נזהרו לא להגיע אליו: מה יכול לצאת מזה? רק ביזיון.
פעם אחת נפל בחלקו של ראש-הקהילה כבוד גדול: צדיק גדול ומפורסם הגיע מרחוק והודיע לו, שיכבד אותו בביקור. לראש הקהילה לא הייתה ברירה הפעם. הוא היה מוכרח להזמין את האורח המכובד לארוחת צהריים. הוא התייעץ עם אשתו, שהייתה עוד יותר קמצנית ממנו, ושניהם החליטו שיכינו ארוחת דגים. וכך סיכמו ביניהם: בצהריים, כשיאכלו עם הצדיק, יגיש לשולחן רק דגים קטנים; והדגים הגדולים – את אלה ישמרו בשביל עצמם לערב, אחרי שהצדיק ילך.
&nbsp
כאשר הצדיק הגיע לביתם, היה צריך לעבור דרך המטבח. זה הספיק לו לראות ולהריח את הדגים שעל התנור, והוא היה בטוח שמחכה לו "ארוחת מלכים". והנה, ביושבם לאכול ראה בצלחת שלפניו רק דגים קטנים...
פתאום התכופף הצדיק אל הצלחת ונראה מתלחש עם הדגים. בני הזוג התבוננו בו נדהמים: הנה בביתם מתרחש נס, שבוודאי יסופר עוד מדור לדור – הצדיק הקדוש מדבר עם דגים! והם זוכים ורואים את הפלא הזה בו עיניהם!
כעבור זמן קצר העז ראש-הקהילה לפנות לצדיק הקדוש ושאל אותו: "כבוד הצדיק, שיחיה עד מאה ועשרים, האם כבודו מכיר את שפת-הדגים ויודע לדבר איתם?"
"בוודאי", אמר הרב ונאנח, "אחי זכרונו לברכה טבע בנהר. מאז אני שואל תמיד את הדגים שלפני, אם פגשו אותו שם, במעמקי הנהר".
- "ומה ענו לך הדגים האלה?"
- "הדגים האלה אמרו לי: 'כאשר קרה האסון עדיין לא נולדנו, אבל במטבח נמצאים הדגים הגדולים – והם בוודאי יודעים את התשובה'".
&nbsp
 
ליעל קר , דינה , אשלינג ,הזרה

על בריכת הדגים הרב גונית שיצרתם בפורום .ה"מראה מרהיב "
ומוסיפה קטע משיר אהוב "ההפלגה " /לאה גולדברג
"ודגי זהב יפי סנפיר
מן המצולה עולים
לשמוע אגדה ושיר
על נדנדת גלים ."

וומתוך ספר אהוב "המתנה הגדולה מן הים "סול דיה
"בתוך דקות מעטות מצא את עצמו מוטל מתנשף על החול הרטוב . כשהרים את ראושו ,עוד הספיק להבחין במים בצל משולש המתרחק לעבר האופק :כן, זה היה הדג הגדול והאפור! "כך התחילה החברות בין הדולפינה לנער הבדואי.
איורים :מירב שאול
הוצאת כנרת זמורה ביתן דביר /2009
 
למעלה