"והמלך לא ידעה" / חוה עציוני הלוי

"והמלך לא ידעה" / חוה עציוני הלוי

והמלך לא ידעה / חוה עציוני הלוי
אריה ניר הוצאה לאור
280 עמ'

הסיפור הקצרצר (ארבעה פסוקים) על אבישג השונמית, אנקדוטה ממש לא חשובה, מופיע בפתח ספר מלכים, והוא ידוע ומפורסם מסיפורים אחרים, ארוכים וחשובים ממנו, המסופרים בספר מלכים. ולשם מה ראה כותב הספר לכלול את הסיפור הזה בספרו? התשובה נמצאת בפרק ב'. אבישג עצמה, בהיותה אישה, אינה נחשבת, וסיפורה לא מסופר. חשיבותה נובעת מהיותה העילה להריגת אדוניהו – אחיו הבכור של שלמה המלך – שבקש לשאת אותה לאישה.

אך מהו באמת סיפורה של אבישג? כיצד הגיעה מכפרה המרוחק מירושלים היישר אל חדר משכבו של דוד המלך? איך נראו חייה במחיצת דוד המלך, ומה היה גורלה לאחר מותו?

על השאלות האלה מנסה לענות חוה עציוני-הלוי בספרה. הסופרת מסתמכת על הכתוב במקרא, על הידוע מן המחקרים ההיסטוריים על התקופה, ועל דברי פרשני מקרא, שגם הם תהו על סיפור אבישג השונמית. הסופרת מתרכזת בתיאור חלקם של הקולות המושתקים במקרא – קולות הנשים – באירועים ההיסטוריים של סוף מלכות דוד.

אבישג היא נערה כפרית, תככי חצר המלוכה זרים לה. אולם בהיותה נערה חכמה ובעלת חושים חדים, היא מבינה במהרה כי תככים הם שם המשחק בחצר המלך, ועליה להישמר מאד. הנערה היפה והחכמה מוצאת חן בעיני דוד המלך, ועם הזמן הוא מפקיד בידה את ניהול אורח חייו ובריאותו, והיא מקדישה את חייה למען רווחתו. בינתיים חצר המלכות גועשת. אדוניהו בן חגית פועל ללא לאות לתפיסת המלכות, וחגית אימו מושכת בחוטים מאחורי הקלעים. שלמה שומר על צניעות ומראה כבוד לאביו, אך בת שבע אימו פועלת מאחורי הקלעים להטות את לב דוד למתן המלוכה לשלמה, כפי שהבטיח לה כאשר היתה עדיין צעירה ויפה.
יש גם מפלגות: יואב שר הצבא וחלק מן הכהנים מצדדים באדוניהו, אבנר בן נר ונתן הנביא מצדדים בשלמה.

הסופרת מתארת ביד אמן את חיי חצר המלוכה: האינטרסנטים, התככים, מאבקי הכח. לנשים אין כח גלוי, עליהן להסתגר במגורי הנשים ולא להשמיע את קולן. אולם מאחורי הקלעים הן מתכננות ומושכות בחוטים, ויש להן השפעה עצומה על מהלכי הגברים.

עכשיו לסגנון הכתיבה ועומק הסיפור: הספר הזכיר לי את סוג הספרים שאהבתי עד מאד לקרוא בתחילת ימי נעורי, מגיל 12 ואילך. אהבתי מאד לקרוא רומנים המבוססים על סיפורי התנ"ך. לדעתי סגנון הכתיבה ומהלך הסיפור מתאים לתחילת גיל הנעורים יותר מאשר למבוגרים. אין לי ספק שהספר מקים לתחיה את הדמויות המתוארות בספר שמואל ובספר מלכים, נותן להן עומק ואופי, והופך את עולם התנ"ך לסיפור מרתק.
בהחלט ראוי להוסיף אותו לרשימת הספרים המומלצים ע"י משרד החינוך.
 
למעלה