שאלה על בקרה פנימית/חיצונית

dorratz

New member
שאלה על בקרה פנימית/חיצונית

יש לי שאלה על בקרה: נגיד שיש לי ניסוי כזה: מבחנה 1 - תמיסת פפסין + חלבון ביצה מבחנה 2 - מים מזוקקים + חלבון ביצה מבחנה 3 - תמיסת פפסין מורתח(לאחר מכן עבר קירור) + חלבון ביצה השאלה שלי היא בנושא הבקרה - מבחנות 2 ו-3 הם בקרה, לדעתי מבחנה 3 זה בקרה פנימית(גורם בלתי תלוי - פפסין - עובר טיפול שונה כי הוא מורתח), אבל מה עם מבחנה 2? זה בקרה פנימית או חיצונית? מצד אחד זה בלי הגורם הבלתי תלוי, מצד שני אפשר להגיד גם שזה טיפול שונה ואז זה בקרה פנימית... מה אתם אומרים?
 
../images/Emo203.gif../images/Emo26.gif

זו בקרה, שבאה לבדוק את הגורם המשפיע, דהיינו- לראות שהפפסין הוא שיגרום לפירוק החלבון. במבחנה מספר 2, לא הוספנו את הפפסין- כדי להראות שללא האינזים- לא יתפרק החומר
 

dorratz

New member
זו לא השאלה...

תודה לך, אבל זה לא מה ששאלתי - הבנתי את המטרה של מבחנה מספר 2, השאלה היא האם זוהי בקרה פנימית או חיצונית ומדוע?
 
../images/Emo203.gif../images/Emo26.gif

זו מבחנה חיצונית, כי מחסירים את מי שאחראי לתופעה
(המורה שלי קוראת לזה: "מבחנת עם-בלי"
)
 

dorratz

New member
אוקי...ועוד שאלה

ואפשר להגיד שמבחנה 3 זה בקרה פנימית כי הגורם המשפיע(פפסין) עבר טיפול שונה(הרתחה) ?
 

mitzipitzi1

New member
אם הבנתי נכון את השאלה

וזה לא בטוח... אז לדעתי הבקרה החיצונית היא מבחנה 2, כי זה בוחן את האנזים במצבו הנטיבי כשמחסירים לו את הסובסטרט, כלומר בחינת האנזים עצמו תחת גורם חיצוני כלשהו; הבקרה הפנימית היא מבחנה 3 כי היא נותנת ביקורת כתלות במבנה הפנימי של האנזים- במבנה המרחבי שלו, שנפגם ע"י הרתחה,בעוד שהגורמים החיצוניים - הסובטרט אכן נמצא.
 
../images/Emo203.gif../images/Emo26.gif

למה א"א להגיד שמבחנה 2 ו-3 בודקות את אותו הדבר? הרי ברור שכאשר אינזים (חלבון) מורתח- הוא עובר נזק בלתי הפיך. אז בעצם זה כמו לא לשים אינזים כלל וכלל
או שאני טועה?
 

mitzipitzi1

New member
אם לא תשימי אנזים בכלל

לא תהיה לך "בקרה" - "פנימית" - על האנזים והתלות של הפעילות שלו במבנה המרחבי. בלי אנזים, אין את הגורם המבוקר.
 

mitzipitzi1

New member
כל שלושת המבחנות

הן בקרה על האנזים. מבחנה 1 בקרה על פעילות האנזים הנטיבי כשמספקים לו את הסובסטרט; מבחנה 2 בקרה על פעילות האנזים הנטיבי כשמחסירים לו את הגורם החיצוני לפעילותו - הסובסטרט; מבחנה 3 בקרה על פעילות האנזים כאשר מחסירים לו גורם פנימי - את המבנה המרחבי התקין. לוקחים את 3 התנאים ורואים איך כל תנאי משפיע על רמת הפעילות האנזימטית.
 
../images/Emo203.gif../images/Emo122.gif

אפשר לפרש את הניסוי הזה בכמה אופנים
תודה על ההסברים
 

dorratz

New member
אני חושב שאתה טועה...

מבחנה 2 היא אמנם בקרה חיצונית, אבל זה בגלל שהגורם המשפיע(פפסין) הוצא החוצה(המצע עדיין שם!) ויש שם סתם מים מזוקקים. אין אנזים, אבל יש סובסטרט - הרי החלבון ביצה עדיין בתוכו. מבחנה 3 היא בקרה פנימית גם לדעתי בדיוק מהסיבה שציינת...
 

mitzipitzi1

New member
אה, נכון, לא שמתי לב, אבל

זה לא הגיוני שלא ישימו אנזים במבחנה בקרה על פעילות אנזימטית. אם כך, מבחנה 2 לא משמשת לכל בקרה כלל, לדעתי.
 

dorratz

New member
אמממ....אז ככה

המטרה בניסוי(לדעתי) היא פשוט להשוות פעילות פפסין(האם קיימת/לא קיימת) בין מורתח ללא מורתח, ואז(כמו שהרמיוני אמרה) מבחנה 3 היא פשוט בקרה פנימית השוואתית(אפשר גם להגיד סתם מבחנה בניסוי כמו 1) ומבחנה 2 היא בקרה חיצונית שבאה לבדוק שהפפסין הוא אכן הגורם המשפיע על המצע.
 

mitzipitzi1

New member
אוקיי, צודק

אני הבנתי שזו בקרה על פעילות אנזימטית. זה באמת תלוי מה מבקרים.
 
אה

תלוי מה אתה בא לבדוק אם אתה בודק מהירות של פעילות פפסין על חלבון ביצה אז גם 2 וגם 3 חיצוניות כי אין בהן בכלל פעילות. כנ"ל לגבי כל בדיקה שה~תנאי לה הוא פעילות. אם אתה בודק פעילות פפסין כאשר אינו מורתח (האם קיימת/לא קיימת), 3 היא פנימית השוואתית ו-2 חיצונית. אם אתה משווה פעילות פפסין (האם קיימת/לא קיימת) בין מורתח ללא מורתח, אז 3 אינה שייכת לבקרה (אתה משווה בין 1 ל-3, אפשר לאמר שכל אחת מהן היא בקרה פנימית השוואתית של השנייה, אז אפשר להחשיב אותן כמבחנות של הניסוי עצמו, ולא בקרה) מבחנה 2 בקרה חיצונית.
 
למעלה