מדוע הציפורים עדיין נחשבות לדינוזאורים?

רועי K

New member
מדוע הציפורים עדיין נחשבות לדינוזאורים?


לפי ויקיפדיה הציפורים של ימינו עדיין נחשבות לסוג של דינוזאורים ("קבוצה אחת של דינוזאורים לא נכחדה - העופות - ואלה עדיין חיים כיום במגוון רב של מינים"... "מבחינה מדעית העופות בימינו הם למעשה קבוצה של דינוזאורים אשר שרדו את ההכחדה הגדולה של סוף הקרטיקון").

זה לא קצת מוזר? כלומר באיזה שלב של ההתפתחות מגדירים בעל חיים כסוג שונה של בעל חיים מאבותיו הקדומים? אם הציפורים הן עדיין "דינוזאורים" אז אפשר להגיד שגם בני האדם הם עדיין "זוחלים", מה ההבדל? להגדיר ציפורים כדינוזאורים זה נשמע לי קצת פלצני בלשון המעטה... השאלה אם זו סתם הגדרה שרירותית או שיש איזה בסיס ביולוגי/מדעי מוצק מאחורי ההגדרה הזו.
 
לדעתי, הגיעו לזה לפי השוואת רצפים של DNA

רצפים של דנ"א זה קידוד של החומר הגנטי. שיטות מודרניות כמו ביואינפורמטיקה מאפשרות לעשות השוואות בקלות ובמהירות ומציגות כל מיני סטטיסטיקות. יש מה שנקרא עץ פילוגנטי, שזה אומר איזה מין התפצל מאיזה, למי יש אב משותף וכו'. פעם בנו אותם על סמך מראה של בעלי חיים, איזורי מחייה וכו'. עכשיו בונים את זה לפי השוואות של רצפי דנ"א בעזרת מחשב. אגב, היו כמה תיקונים של שיוכים שנעשו בעבר לפי התבוננות ועכשיו תיקנו כי פתאום גילו שמין מסוים קרוב יותר למשפחה אחרת.
 

uzi2

Active member
אמנם, כפי שכתבתי לך בפורום אחר

שבו שאלת את השאלה, שלדעתי הכוונה שם היא לכך שהציפורים הן הצאצאים היחידים שנשארו מהדינוזאורים, אך אינם דינוזאורים טקסונומית (שכן עברו מספיק מוטציות) אבל בלי שום קשר לשאלה המקורית, קיימת בעיה להשיג רצפים משמעותיים של DNA של יצורים שנכחדו לפני עשרות מליוני שנים אפילו שיש עצמות בשל הנזקים שנגרמו לעצמות בכול אותה התקופה. עדיין, ניתן לראות התפתחות הדרגתית של יצורי ביניים לאורך השנים, מדינוזאורים לעופות הנוכחיים.
 
למעלה